Hygiene /Desinfectie vragen

Gestart door hop43, 03-05-2017 15:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hop43

Beste forumleden,

Ik ben nieuw hier en ga aanstaand weekend mijn allereerste bier brouwen.  8) Ik heb een bouwpakket en 2 boeken aangeschaft. Deze boeken heb ik grondig bestudeerd en was "danig" onder de indruk over het hameren op hygiene en de regels hierover. Daardoor een aantal vragen:

1. Ik moet de brouwemmer vooraf desinfecteren (toch?). In mijn pakket zit 100 gram puro oxi en ik heb een brouwemmer van 25 liter. Puro oxi heeft een contacttijd van 3 tot 5 minuten las ik op de site waar ik besteld heb. Betekent dit dat ik de hele emmer moet vullen met een oplossing van puro oxi a 4 gram per liter water, en dat dan 3 tot 5 minuten te laten staan? Dan is dat potje meteen op!  :o Hoe doen jullie dit?
2. Het schoonmaken van flessen. De zelfde vraag als hier boven (flesje volledig vullen met puro oxi voor 3 tot 5 minuten?) maar ook het volgende: Na toepassing van bepaalde desinfectiemiddelen staat in de boeken: naspoelen met water (uit de kraan?). Dit snap ik ECHT niet. Je hebt net gedesinfecteerd en vervolgens voeg je bacteriën toe!?! Want in water zitten bacteriën. Althans.... zeker in kraanwater. Flessenwater waarschijnlijk veel minder.
3. Moet je kroonkurken desinfecteren? Ze zijn niet steriel verpakt gok ik dus bevatten bacteriën.
4. Ik heb een brouwpakket van Arsegan met een "22 staps" gebruiksaanwijzing. Hierin staat ergens in het proces: Giet 6 liter heet water in de emmer (... andere stappen...), vul aan tot 15 liter met koud water. Vervolgens: Wacht tot is afgekoeld tot 20 - 25 graden. Moet ik niet een wortkoeler gebruiken hier? Anders duurt het misschien te lang en krijg je een infectie? Je moet immers dan ook met enige regelmaat de emmer openen om de temperatuur te checken.

Sorry dat ik wellicht een pietje precies ben hier maar afhankelijk van de antwoorden leer ik dat misschien (deels!) vanzelf af!  ;)

Alvast heel veel dank voor jullie antwoorden!

Jeukstaardt

Welkom! Welke boeken heb je? En wat voor brouwpakket?

1. Ja, als je erin gaat vergisten wel. Ik pakte (gebruik nu Star San) meestal een liter of 5 lauwwarm water met de benodigde hoeveelheid Oxi. En dan schudden, rollen, zwenken enz. Desnoods herhaal je dat enkele keren. Zorg dat alles nat is geweest.
2. Flessen dompelen in een emmer met Oxi oplossing. Kraanwater is schoon genoeg om te spoelen. Exacte informatie heb ik niet paraat, maar in kraanwater levende organismen zijn niet (of gering) 'bier schadelijk". Maar met Oxi hoef je niet te spoelen.
3. Tja, meningen waarschijnlijk verdeeld. Ik doe het nooit en nooit problemen. Als je het niet vertrouwt mik je ze in een bakje Oxi.
4. Hoe sneller afgekoeld des te beter. Je moet met vers wort wat nog warm is niet teveel rommelen. Hoe sneller de vergisting kan beginnen des te kleiner de kans wordt dat er ongenode gasten zich in je wort gaan vermeerderen. De temperatuur zou ik zelfs onder de 20C zien te krijgen. Starten met vergisten bij 17-18C.
Ik neem even aan dat je niet temperatuurgecontroleerd vergist?

Als je de zoekfunctie gebruikt en de tags kun je een meerdaags avondvullend programma houden om je te verdiepen in de verschillende processen :)
Voor wat betreft je brouwpakket...ik weet niet wat er in die handleidingen allemaal staat, maar die willen nogal eens rammelen. Zoek het forum er maar eens op na....

Veel succes en plezier!

hop43

De boeken die ik heb zijn "Verander water in bier" Adrie Otte en "Thuis bier brouwen" Greg Hughes. Daar stonden deze antwoorden niet in dus dank!  :)
Voor punt 4: Ik heb een Arsegan brouwpakket met moutextract. Dus kan je het na mengen met deels heet en koud water dan ECHT wort noemen. Laten we maar aannemen van wel! Ik ga dus alsnog snel een wortkoeler aanschaffen!  8)

Frank Cameron

Hoi,

Volgens mij hoef je de brouwemmer niet helemaal vol met een oxi oplossing te zetten.
Eerst goed reinigen met water en dan in sprayen met een oxi oplossing lijkt mij meer dan voldoende.

In Nederlands kraanwater zitten erg weinig verontreinigen. Dus op het moment dat je je materiaal hebt gereinigd is even met een Oxi oplossing er overheen sprayen in mijn ogen voldoende. Je kunt ook alcohol 70% nemen, hierbij heb je veel minder contacttijd nodig.

Let vooral op je handen! Alles wat je beet pakt raakt verontreinigd met jou eigen huidflora. Dus zorg dat je brouwgereedschap niet wordt verontreinigd door je eigen handen.

Zelf ben ik nog maar een zeer beginnende brouwer maar ik heb jaren lang in medische laboratoria gewerkt dus ik weet het een en ander van bacteriën en besmettingswegen. Nu maar hopen dat mijn eerste brouwsel dat nu staat te lageren niet besmet is geraakt  ;)

Veel plezier en succes!

JamMasterJustin

Is het de stroop- (in blik) of poederextract (zak)? De stroop hoef je in principe niet te koken als je alleen water toevoegt

Ik gebruik zelf een vernevelaar / plantenspuit met daarin een water&oxi oplossing en een water&chemi pro oplossing. Vergeet niet dat je moet reinigen en ontsmetten!

Jeukstaardt

Citaat van: hop43 op 03-05-2017  19:01 uDe boeken die ik heb zijn "Verander water in bier" Adrie Otte en "Thuis bier brouwen" Greg Hughes. Daar stonden deze antwoorden niet in dus dank!  :)
Voor punt 4: Ik heb een Arsegan brouwpakket met moutextract. Dus kan je het na mengen met deels heet en koud water dan ECHT wort noemen. Laten we maar aannemen van wel! Ik ga dus alsnog snel een wortkoeler aanschaffen!  8)

Het boek van Adrie is een uitstekend boek waar ik nog regelmatig naar teruggrijp om even wat te herlezen of voor inspiratie voor een recept. Die andere ken ik alleen van plaatjes en naam.
Een wortkoeler is nooit weg. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt wil je vaker of meer gaan brouwen. Komt hoe dan ook van pas.
Voor nu zou je eventueel je brouwemmer in een specie,- of badkuip met koud water kunnen zetten.

hop43

Citaat van: Frank Cameron op 03-05-2017  21:16 uHoi,

Volgens mij hoef je de brouwemmer niet helemaal vol met een oxi oplossing te zetten.
Eerst goed reinigen met water en dan in sprayen met een oxi oplossing lijkt mij meer dan voldoende.

In Nederlands kraanwater zitten erg weinig verontreinigen. Dus op het moment dat je je materiaal hebt gereinigd is even met een Oxi oplossing er overheen sprayen in mijn ogen voldoende. Je kunt ook alcohol 70% nemen, hierbij heb je veel minder contacttijd nodig.

Let vooral op je handen! Alles wat je beet pakt raakt verontreinigd met jou eigen huidflora. Dus zorg dat je brouwgereedschap niet wordt verontreinigd door je eigen handen.

Zelf ben ik nog maar een zeer beginnende brouwer maar ik heb jaren lang in medische laboratoria gewerkt dus ik weet het een en ander van bacteriën en besmettingswegen. Nu maar hopen dat mijn eerste brouwsel dat nu staat te lageren niet besmet is geraakt  ;)

Veel plezier en succes!

Okay dan ga ik ook met een plantenspuit werken. Contacttijd is blijkbaar niet zo spannend  ;) Dank en jij ook succes!  8)

hop43

Citaat van: JamMasterJustin op 03-05-2017  21:16 uIs het de stroop- (in blik) of poederextract (zak)? De stroop hoef je in principe niet te koken als je alleen water toevoegt

Ik gebruik zelf een vernevelaar / plantenspuit met daarin een water&oxi oplossing en een water&chemi pro oplossing. Vergeet niet dat je moet reinigen en ontsmetten!

Het is het Arsegan Premium Pilsener pakket. Het bestaat uit een zak (gehopt) moutextract (in stroop-vorm) een zak suiker en een zakje gist. Het bijgevoegde 22 stappen plan heeft het inderdaad niet over koken. Na 20 minuten de zak in 40 graden water gehad te hebben, in de emmer gieten, met 1 liter warm de zak naspoelen, 6 liter heet water toevoegen, suiker erbij en dan aanvullen met koud water tot 15 liter.

Met heet zal 60 graden toch wel voldoende zijn denk ik?? Dan gaat het afkoelen ook sneller  :)

hop43

Citaat van: Jeukstaardt op 03-05-2017  21:37 uHet boek van Adrie is een uitstekend boek waar ik nog regelmatig naar teruggrijp om even wat te herlezen of voor inspiratie voor een recept. Die andere ken ik alleen van plaatjes en naam.
Een wortkoeler is nooit weg. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt wil je vaker of meer gaan brouwen. Komt hoe dan ook van pas.
Voor nu zou je eventueel je brouwemmer in een specie,- of badkuip met koud water kunnen zetten.

Dat boek is inderdaad ook een goed "naslagwerk". Toch heb ik hier van jullie nu al (echt praktische) info gehad die daar dan niet in staan. Fijn dit forum!  8)

Jeukstaardt

Citaat van: hop43 op 04-05-2017  17:16 uHet is het Arsegan Premium Pilsener pakket. Het bestaat uit een zak (gehopt) moutextract (in stroop-vorm) een zak suiker en een zakje gist. Het bijgevoegde 22 stappen plan heeft het inderdaad niet over koken. Na 20 minuten de zak in 40 graden water gehad te hebben, in de emmer gieten, met 1 liter warm de zak naspoelen, 6 liter heet water toevoegen, suiker erbij en dan aanvullen met koud water tot 15 liter.

Met heet zal 60 graden toch wel voldoende zijn denk ik?? Dan gaat het afkoelen ook sneller  :)

Een pils? Hmm. Welke gist zit erbij en hoeveel? Een pils is een ondergistend bier wat je dient te vergisten op een lage temperatuur. Geen kamertemperatuur in ieder geval.
Misschien niet het makkelijkste om mee te beginnen. Tevens vraagt dit type bier normaal gesproken om wat meer gist dan een bovengistend bier vanwege die lagere vergistingtemperatuur.
Staat er iets vermeld in de handleiding over de vergistingstemperatuur?

hop43

Citaat van: Jeukstaardt op 04-05-2017  17:30 uEen pils? Hmm. Welke gist zit erbij en hoeveel? Een pils is een ondergistend bier wat je dient te vergisten op een lage temperatuur. Geen kamertemperatuur in ieder geval.
Misschien niet het makkelijkste om mee te beginnen. Tevens vraagt dit type bier normaal gesproken om wat meer gist dan een bovengistend bier vanwege die lagere vergistingtemperatuur.
Staat er iets vermeld in de handleiding over de vergistingstemperatuur?

Safbrew S-33, 11,5 gram. Het is een pakket dus alles is toch op elkaar afgestemd lijkt me?   ::) :) Temperatuur lijken ze 20 tot 25 graden te bedoelen (???) Zie foto :)


Jeukstaardt

Het is een algemene gebruiksaanwijzing die kennelijk voor meerdere pakketten gebruikt wordt.
S-33 is een bovengist dus met pilsener zal je bier uiteindelijk niet veel te maken hebben, maar dan noemen we het toch gewoon blond😉.
Gewoon gaan brouwen, het wordt zeker bier!

Jacques

Citaat van: hop43 op 04-05-2017  17:41 uSafbrew S-33, 11,5 gram. Het is een pakket dus alles is toch op elkaar afgestemd lijkt me?   ::) :) Temperatuur lijken ze 20 tot 25 graden te bedoelen (???) Zie foto :)

Daar zou ik maar niet zo maar van uit gaan...

Brouwmarkt lijkt bij al haar Arsegan pakketten Fermentis S-33 te doen. Dat is dus niet afgestemd op het bierstijlen waarvoor de voor de verschillende pakketten verkocht worden. Daarnaast haal je met deze gist echt niet altijd het SG waarvan de handleiding uitgaat. Het eind SG is afhankelijk van je begin SG en de gebruikte gist. De S-33 heeft een lage vergistingsgraad van 70% indien geen suikers toegevoegd worden.

Ook apart is dat koudhop al voor het begin van de vergisting toegevoegd moet worden.

Hoe lang de vergisting duurt valt op voorhand ook niet te zeggen. Ligt onder andere aan de temperatuur waarbij het wort staat te gisten. Starten bij 25 ºC is overigens niet aan te raden. Je krijgt dan veel hogere alcoholen en esters.

Al met al kan de handleiding beter...

Oscar

Citaat van: hop43 op 03-05-2017  15:55 uWant in water zitten bacteriën. Althans.... zeker in kraanwater.

En dat drink jij gewoon... En daar word je niet ziek van... ;)

Knobby

Citaat van: Oscar op 04-05-2017  23:33 uEn dat drink jij gewoon... En daar word je niet ziek van... ;)
Sterker nog, het aantal (levensvatbare) bacteriën in Nederlands kraanwater is praktisch 0.
Heb toen ik nog assisteerde op de uni een proef gedaan om met een zeer nauwkeurige methode het aantal kiemen per ml te bepalen in kraanwater uit verschillende plaatsen en een aantal merken gebotteld water. Uitkomst: kraanwater altijd 0. Gebotteld water altijd wel iets te vinden. Soms aan de grens of net over de toelaatbare waarden.

ciesvandekwis

Flesjes helemaal in de oxi dompelen is niet echt nodig. Als je ze goed gespoeld heb na gebruik en laten uitlekken, ze dus visueel schoon zijn volstaat het de binnenkant met oxi te spoelen. Dat kan je perfect met zo'n avvinatore:
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/reinigen/spoelapparatuur/d/spoelapparaat-avvinatore?gaCategory=search#.WQxOltKLTcs

Ook bij Brouwmarkt. Dan flessen laten uitlekken in een lege krat bvb.

Dan kom je met een litertje oxi wel toe ipv een hele emmer.

Wim67

Citaat van: Jacques op 04-05-2017  22:55 uDaar zou ik maar niet zo maar van uit gaan...

Brouwmarkt lijkt bij al haar Arsegan pakketten Fermentis S-33 te doen. Dat is dus niet afgestemd op het bierstijlen waarvoor de voor de verschillende pakketten verkocht worden. Daarnaast haal je met deze gist echt niet altijd het SG waarvan de handleiding uitgaat. Het eind SG is afhankelijk van je begin SG en de gebruikte gist. De S-33 heeft een lage vergistingsgraad van 70% indien geen suikers toegevoegd worden.

Ook apart is dat koudhop al voor het begin van de vergisting toegevoegd moet worden.

Hoe lang de vergisting duurt valt op voorhand ook niet te zeggen. Ligt onder andere aan de temperatuur waarbij het wort staat te gisten. Starten bij 25 ºC is overigens niet aan te raden. Je krijgt dan veel hogere alcoholen en esters.

Al met al kan de handleiding beter...

Ik heb dit pakket ook gebrouwen en vergist op 18 graden (niet gestuurd) bij mij duurde het ruim 10 dagen voordat de vergisting voorbij was.
De handleiding is inderdaad nogal summier wat dat betreft. Smaak was trouwens prima, en het is inderdaad geen pils maar een blond biertje.

Edolem

Citaat van: Jeukstaardt op 03-05-2017  21:37 uHet boek van Adrie is een uitstekend boek waar ik nog regelmatig naar teruggrijp om even wat te herlezen of voor inspiratie voor een recept. Die andere ken ik alleen van plaatjes en naam.
Een wortkoeler is nooit weg. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt wil je vaker of meer gaan brouwen. Komt hoe dan ook van pas.
Voor nu zou je eventueel je brouwemmer in een specie,- of badkuip met koud water kunnen zetten.
Helemaal mee eens... boek van Adrie lezen, maar na dit boek leer je nog veel meer bij.
Wat een idee is: los je 'stroop' eerst goed op in warm water, en zorg dat je een aantal liter ijskoud water hebt staan die je daarna nog toevoegt. Dan schiet het koelen goed op!

Edolem

Citaat van: JamMasterJustin op 03-05-2017  21:16 uIk gebruik zelf een vernevelaar / plantenspuit met daarin een water&oxi oplossing en een water&chemi pro oplossing. Vergeet niet dat je moet reinigen en ontsmetten!

Volgens mij is dit in ieder geval geen goede tip. Oxi verliest relatief snel zijn werking, dus in een plantenspuit doen, loop je het risico dat je het te lang gaat gebruiken en de werking dus verdwijnt. Oxi niet langer dan een uurtje gebruiken of herbruiken.

Sjoerd

Even een heel ander vraagje over hygiene/desinfectie. Ik zie net dat de deksel van mijn 30 liter gistvat beschadigd is. Aan de binnenkant is de rand van het gat middenin niet meer egaal, maar zijn kleine stukjes plastic van afgebroken. Lijkt me een plek waar bacteriën zich makkelijk nestelen. Nu maak ik hem voor gebruik altijd schoon met oxi en als ik de deksel erop doe spuit ik er altijd nog even alcohol overheen. Nu is mijn vraag of ik hem gewoon kan blijven gebruiken, of dat ik beter een nieuwe deksel kan kopen. Alvast bedankt voor de reacties. Groet Sjoerd

haicoterbeek

Citaat van: Sjoerd op 08-05-2017  22:17 uEven een heel ander vraagje over hygiene/desinfectie. Ik zie net dat de deksel van mijn 30 liter gistvat beschadigd is. Aan de binnenkant is de rand van het gat middenin niet meer egaal, maar zijn kleine stukjes plastic van afgebroken. Lijkt me een plek waar bacteriën zich makkelijk nestelen. Nu maak ik hem voor gebruik altijd schoon met oxi en als ik de deksel erop doe spuit ik er altijd nog even alcohol overheen. Nu is mijn vraag of ik hem gewoon kan blijven gebruiken, of dat ik beter een nieuwe deksel kan kopen. Alvast bedankt voor de reacties. Groet Sjoerd
Lekker blijven gebruiken!

beermenke

Zondag gebrouwen na koelen op 15 liter 1 zakje t 58 korrelgist gebruikt. Gisteren volle gisting maaaar ik ruik een sterke onaangename geur richting putlucht. Ik gebruik vaker t58 en heb dit nog nooit gehad. Is dit een infectie? Kan het nog iets worden of is het bij voorbaat mislukt?
Ik wil wachten totdat de hoofdvergisting voorbij is en ook de nagisting maar als t gedoemd is te mislukken dan brouw ik liever overnieuw.
Graag jullie advies want ik heb gelukkig nog nooit een infectie gehad.

Jeukstaardt

Lekker laten gaan. Mocht het onverhoopt toch een infectie zijn geweest kun je het altijd nog rioleren toch?
Van T-58 zegt het me niets, maar er zijn natuurlijk meer gisten die een putlucht laten ontsnappen uit je wort die uiteindelijk toch prima bieren opleveren.

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 08-05-2017  22:17 uEven een heel ander vraagje over hygiene/desinfectie. Ik zie net dat de deksel van mijn 30 liter gistvat beschadigd is. Aan de binnenkant is de rand van het gat middenin niet meer egaal, maar zijn kleine stukjes plastic van afgebroken. Lijkt me een plek waar bacteriën zich makkelijk nestelen. Nu maak ik hem voor gebruik altijd schoon met oxi en als ik de deksel erop doe spuit ik er altijd nog even alcohol overheen. Nu is mijn vraag of ik hem gewoon kan blijven gebruiken, of dat ik beter een nieuwe deksel kan kopen. Alvast bedankt voor de reacties. Groet Sjoerd

Door je handelswijze hoef je niet zo bang te zijn voor infecties.

Maar er is een andere reden waarom je beter een nieuw gistvat kunt kopen (losse deksels zijn normaal gesproken niet te koop). Als er er stukjes zijn afgebroken van het gat in het midden van de deksel is het niet uitgeloten dat je gistvat niet meer luchtdicht is. Waarschijnlijk zijn er ook haarscheurtjes in het plastic. Tijdens de hoofdgisting is dat geen probleem maar als je in hetzelfde vat ook de nagisting uitvoert loop je het risico op oxidatie van het jongbier. Dat komt de kwaliteit van je bier niet ten goede.

Sjoerd

Dank voor je reactie, nagisting doe ik in een mandfles, maar goed, ik ga even en rondje bellen of ik ergens een deksel los kan trekken, een heel nieuw vat is toch wel zonde, de rest is namelijk nog prima.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.