Grainfather calculator Batch volume

Gestart door WillemBr, 01-05-2017 18:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WillemBr

Beste brouwers,

Houdt de grainfather calculator rekening met het verlies in de ketel na overpompen in een vergistingsvat?

Is batch volume bij de calculator een richtlijn voor wat uiteindelijk gekookt wordt? of in het vat komt... geen idee waarom ik dit zo verwarrend vind

Ik zou dus denken dat een batch bijvoorbeeld maximaal 27L kan zijn wanneer 1 uur gekookt wordt. (30L aangeduid als maximaal vloeistofniveau,3L/u verdamping, dus 27L) of klopt dat niet...

Rene Haring

Ik gebruik de online calculator van GF want die in de handleiding beschreven leidde mij tot vergelijkbare onduidelijkheid.  De online calculator berekent watervolume maisch en spoelwater op basis van kg graanstort, min kooktijd en liters eindvolume bier wat je na koken en koelen wilt overhouden in de GF voor vergisting. Je zult niet alles overhevelen naar gistingvat, reken op een 'verlies' van 500..1000 ml wat achterblijft met trub en hopresten. Meestal zit ik rond de 500 ml wat niet in het gistingvat gaat, dit door de GF wat schuin te houden tijdens overpompen.  De berekende volumes maisch en spoelwater kloppen bij mij goed en ik kan er prima mee werken in BrouwHulp. De online calculator vind ik dus een uitkomst.

WillemBr

Dus je batch volume is wat je ongeveer in het vergistingsvat gepompt krijgt?

Rene Haring

Neen, dat is het volume waarop je de receptuur baseert in bijvoorbeeld BrouwHulp.  Dus het eindvolume wat je na koken krijgt in je Grainfather.

WillemBr


WillemBr

Dus: BrouwHulp batch van 27 L = Grainfather calculator batch volume 27 L

Geen verwarring meer.

Rene Haring

Citaat van: WillemBr op 03-05-2017  16:43 uDus: BrouwHulp batch van 27 L = Grainfather calculator batch volume 27 L

Geen verwarring meer.

Yep.

thezewery

Alweer tijdje terug, maar ik zit nu met hetzelfde, en kom eigenlijk tot de conclusie dat het juist andersom is, denk ik...
Wel is het zo dat de berekening in de handleiding exact overeenkomt met die online vwb de grainfather.
Maar volgens mij compenseer je dus het verlies bij overhevelen, terwijl in BrouwHulp deze er juist vanaf wordt gehaald. Enniewee: ik zit met de volgende merkwaardigheid (zie fot, als het lukt deze te uploaden)

ik heb een recept gekozen in BrouwHulp, daar de Grainfather aangehangen en die geeft dan een volume van 27l met een stort van 6.02 kg.
deze 6.02 kg voor ik in de GF calculator in samen met 25 l (want in de GF berekening wordt er 2 l verlies afgetrokken).
Het maischwater vul ik vervolgens in BrouwHulp in, en deze geeft vervolgens 1.1 liter meer spoelwater ivm GF.
Tel ik zelf in BrouwHulp maischwater met spoelwater op en trek daat graanabsorptie vanaf dan kom ik precies op die 1.1liter uit! Waar komt die 1.1 vandaan?



thezewery

Ff zelf hardop verder redenerend voordat de algehele migraine toeslaat...
In BrouwHulp die 1.1l verschil tussen maisch+spoel-absorpte tov volume voor komen. Kan het zijn dat hier bedoeld wordt het volume op het moment dat de 100 gr bereikt wordt, dus niet zomaar ergens een willekeurig moment vóór koken. En dat het volume meer is door uitzetting?

En dan in het verlengde: dat GF calculator het aantal liters koud water geeft, en BrouwHulp met warm rekent?

Brouwers

BrouwHulp volume voor koken is inderdaad op 100 graden. Maar spoelwater, maischwater en moutabsorptie zijn allemaal volumes op kamertemperatuur. Als je het uitrekent kom je namelijk op een volume voor koken van 29.9 l, als je dit vermenigvuldigd met 1.04 kom je op 31.1 uit.

Het kan zijn dat de GF calculator een andere moutabsorbtie gebruikt. Merkte dat de moutabsorbtie op mijn Braumeister lager was dan mijn huidige installatie. Scheelde toen al gauw een liter of 2.

thezewery

Moutabsorpite lijkt dan inderdaad de enige overgebleven parameter. als ik zo in BrouwHulp kijk rekent deze met pak hem beet
1l/kg. Grainfather vermeld deze niet, maar de spoelwaterberekeningsformule in de handleiding doet vermoeden dat de gebruikte constante 0.8 dit moet zijn. Dit verschil vermenigvuldigd met het totaal kg geeft inderdaad akelig dicht het verschil in spoelwater tussen de 2.

lier

Moet het terug zoeken maar volgens mij rekent Grainfather met een absorptieverlies van 0,8 ltr per kg mout en een kookverlies van 2,5 liter per uur.

thezewery

Hehe...hebbum helemaal kloppend:
in BrouwHulp bij overige instellingen moutabsorptie op 0.8 zetten. iI brouwinstallatie de verdampingssnelheid op 3 l/uur en verlies kookketel op 2 l.
Kies nu in BrouwHulp een recept en neem het volume wat op tabblad recept staat en trek daar het verlies kookketel vanaf (2l dus). Dit getal is het batchvolume in GFC.
Tel in BrouwHulp de mout op, deze gaat ongewijzigd in de GFC grainweight.
Zorg dat de kooktijden hetzelfde zijn en druk op calculatie.
Vul het maischwater uit GFC nu in BrouwHulp in en... alles klopt!
Nu nog paar keer goed meten wat de werkelijke waarden en zo zijn, maar in ieder geval komen ze nu overeen...

lier

Ik pas trouwens wel vaak mijn verhouding maischwater/spoel water aan, bij een licht bier heb je soms meer spoelwater dan maischwater volgend die calculator.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.