(Mout) bewaardoos?

Gestart door WillemBr, 01-05-2017 18:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WillemBr

Beste brouwers,

Ik zoek een makkelijke manier om mout te bewaren per recept. (vooraf een moutsoorten afwegen voor een aantal batches)

Ik heb hier voor dozen nodig, zoiets als waar moutpakketten in worden bewaard. Helaas past de hoeveelheid mout dat ik nodig heb niet in die witte dozen met gele deksel.

Weet iemand waar ik goed afsluitende dozen voor rond de 8 kg mout kan kopen? Liefst niet te duur :D

JT007

Gratis emmers van de warme bakker. Die krijgt zn grondstoffen hierin aangeleverd. En gooit ze vaak weg...  Ook ideaal als gistemmer...


dirk

Gewoon Dingemans mout per 5 kg bestellen, dan komt het per bak aan !



(ondanks andere sticker en kleur deksel is dit de zelfde bak!)

Heb er nu al 4 en ben er best blij mee, veel efficiƫnter dan bv een frietsausemmer.

dirk

Citaat van: dirk op 01-05-2017  18:23 uGewoon Dingemans mout per 5 kg bestellen...  ...dan bv een frietsausemmer.

@TS sorry, ik heb je vraag niet goed gelezen :nut:

Underdike

8 kg past mooi in.. 2 Dingemans emmers (en Castle, Weyermann & Swaen emmers zijn hetzelfde).
Geloof dat we er daar nu al een 25 van hebben liggen.
Spaart vanzelf, de mout is lang houdbaar en flink goedkoper dan in kilo zakken.:proost:

Jacques

Citaat van: WillemBr op 01-05-2017  18:08 uBeste brouwers,

Ik zoek een makkelijke manier om mout te bewaren per recept. (vooraf een moutsoorten afwegen voor een aantal batches)

Ik heb hier voor dozen nodig, zoiets als waar moutpakketten in worden bewaard. Helaas past de hoeveelheid mout dat ik nodig heb niet in die witte dozen met gele deksel.

Weet iemand waar ik goed afsluitende dozen voor rond de 8 kg mout kan kopen? Liefst niet te duur :D

Opbergdozen zijn te kust en te keur overal te koop.
Die hoeven niet veel te kosten. Bijvoorbeeld deze aanbieding. Echt een koopje.

WillemBr

Citaat van: Jacques op 01-05-2017  22:19 uOpbergdozen zijn te kust en te keur overal te koop.
Die hoeven niet veel te kosten. Bijvoorbeeld deze aanbieding. Echt een koopje.

Gaat dat goed met de mout er in?

McMelloW

Citaat van: Jacques op 01-05-2017  22:19 uOpbergdozen zijn te kust en te keur overal te koop.
Die hoeven niet veel te kosten. Bijvoorbeeld deze aanbieding. Echt een koopje.
Dat verschilt qua volume weinig met de Dingemans bakken, en die hoef je dan niet apart te kopen.

Jacques

Citaat van: WillemBr op 01-05-2017  22:31 uGaat dat goed met de mout er in?

Waarom niet? Als de omgeving waar je de mout bewaard maar geen vochtige en muffige kelder is.

Met een beetje zoeken kun je ook opbergdozen vinden die hermetisch afsluiten.

Jacques

Citaat van: McMelloW op 01-05-2017  22:36 uDat verschilt qua volume weinig met de Dingemans bakken, en die hoef je dan niet apart te kopen.

Maar dan kun je nog steeds geen mout in aparte dozen opslaan. Moet je eerst een paar keer brouwen...

Underdike

Citaat van: Jacques op 01-05-2017  22:19 uOpbergdozen zijn te kust en te keur overal te koop.
Die hoeven niet veel te kosten. Bijvoorbeeld deze aanbieding. Echt een koopje.
Ik heb dat soort bakken... die zijn helaas verre van luchtdicht

hans_nwk

Vanderkooy had vroeger acties waarbij je een ton kreeg bij aankoop van 10 kg mout.
Dat waren deze tonnen: https://www.voertonnen.nl/voertonnen/18-liter-voerton

Helaas krijg je ze niet meer kado maar ik heb er een paar bij gekocht. Bevalt mij prima.

Groet,
Hans

Dirtbag



Kun je gewoon een keer mee bestellen met de andere benodigdheden. Het is gewoon de standaard goedkope vergistingsemmer voordat er een gat in het deksel en in de emmer is gemaakt voor het waterslot en de kraan.

25 liter voedselveilig plastic met deksel

db

GeBaxke


brouwmus

Citaat van: WillemBr op 01-05-2017  22:31 uGaat dat goed met de mout er in?

Bij plastic bakken kun je ook zien of het voedselveilig is aan het logo van een gestileerd glas met een vork er half achter (meestal onderop).

Zelf heb ik ook een aantal hermetisch afsluitbare blauwe tonnetjes van ~20l, werkt perfect. (Tonnetjes staan kurkdroog in de c.v.-ruimte.)

McMelloW

Curtec tonnen met draai deksel. www.curtec.com.nl
Deze worden ook verkocht in camping/sport zaken als waterdichte opbergers. ik heb er 2 staan. Dit was toen een andere aanbieding bij vd Kooy met 10kg mout erin. Ze zijn wel een stuk duurder.

WillemBr

Citaat van: GeBaxke op 02-05-2017  09:17 uAnders kijk eens op deze website:
https://www.voertonnen.nl/voertonnen/4-tot-20-liter

Zijn mooie dingen! Alleen prijzig als ik er 10 nodig heb :D

HopSwiers

Ik bewaar alles in super wijdmondse curtec vaten :)

Jacques

Citaat van: Underdike op 01-05-2017  23:32 uIk heb dat soort bakken... die zijn helaas verre van luchtdicht

Hoeft ook niet. Mout wordt verpakt in zakken en die zijn ook niet luchtdicht...

Overigens bewaar ik donkere mouten wel luchtdicht om de smaak zo veel mogelijk te behouden. Die mouten liggen bij mij vaak een hele tijd voordat die gebruikt worden. Basismouten worden redelijk snel verbruikt.


Mijn punt is dat bewaardozen echt overal te koop zijn. Sommige sluiten hermetisch af. Andere niet. De dozen die hermetisch sluiten zijn duurder dan de dozen die dat niet doen. Er is echt veel te koop. Loop maar eens een Blokker of een Hema binnen. En natuurlijk kun je ook opbergdozen kopen via Bol.com en het forum steunen.  :)

Eskil

Ik heb net mijn mini mout silo's af.Vanwege ruimte gebrek, er kan ongeveer 10 kilo in per stuk. het kijkglaasje zit op 1 kilo.

Jacques

Leuk idee. Hoe doseer je?

Eskil

Heel simpel, een weegschaal met een kom-schaal-bak er onder.
Zoals je bij de linker silo ziet kan ik de binnenste dop draaien, daar zit dezelfde opening in als in de buitenste koker.
Het geheel draait heel licht, je kunt de opening dus geleidelijk dicht / open draaien en de moutstroom geleidelijk reduceren.



Provisorisch opgehangen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 01-05-2017  22:19 uBijvoorbeeld deze aanbieding. Echt een koopje.
Dat is zeker een koopje. Ik gebruik dit soort boxen al heel lang (van Xenos in dit mijn geval) kun je prima mout in bewaren zonder aantrekken van vocht en geurtjes. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.