Pomp grainfather reinigen?

Gestart door JBL, 29-04-2017 09:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JBL

Ik heb nu twee keer gebrouwen met mijn Grainfather.
Op zich ging alles voorspoedig. Over het resultaat kan ik helaas nog weinig zeggen. Eén zit net in de fles, de ander staat te vergisten.
Wel viel me de tweede keer op dat zowel bij het overpompen naar het vergistingsvat na  het koelen, als bij het reinigen daarna er een tamelijk zwak straaltje werd doorgepompt.
Na het reinigen leek het weer iets sterker te worden.
De terugslagklep (kogeltje met veertje bij de draaiknop) reinig ik na iedere brouwbeurt. De pomp niet.
Over het reinigen van de pomp staat ook niets in de begeleidende info. Op een Engelse site schrijft een leverancier dat je je geen zorgen hoeft te maken over een zwakke straal, en dat je alleen bij een volkomen blokkade de pomp moet reinigen.

Nu ben ik niet zo geweldige techneut, dus de pomp demonteren, schoonmaken en weer in elkaar zetten (met risico's op verkeerd monteren, lekkage enz.) is niet iets waar ik graag aan begin.
Wat denken jullie: is het nodig de pomp regelmatig schoon te maken? Of volstaat het na iedere beurt door te spoelen en daarna nog een de aangeraden schoonmaakbeurt met de High Performance Cleaner?  :weetniet:

WillemBr

Ik merk bij de Grainfather dat wanneer ik een paar keer in de siliconen slang knijp of snel het rode kraantje open en dicht zet terwijl de pomp aan staat dat dit de flow al verbeterd... waarom weet ik niet precies maar het werkte bij mij :).

Ook laat ik na die performance cleaner de ketel schoonspoelen met water rond de 80 graden. Toen ik eventjes vergeten was dat ik de pomp liet circuleren zag ik nog allemaal stukjes van mijn brouwsel ronddrijven. Door deze reden laat ik altijd langer de pomp circuleren na het schoonspoelen met de cleaner.


JBL

Citaat van: WillemBr op 29-04-2017  09:43 uIk merk bij de Grainfather dat wanneer ik een paar keer in de siliconen slang knijp of snel het rode kraantje open en dicht zet terwijl de pomp aan staat dat dit de flow al verbeterd... waarom weet ik niet precies maar het werkte bij mij :).

Ook laat ik na die performance cleaner de ketel schoonspoelen met water rond de 80 graden. Toen ik eventjes vergeten was dat ik de pomp liet circuleren zag ik nog allemaal stukjes van mijn brouwsel ronddrijven. Door deze reden laat ik altijd langer de pomp circuleren na het schoonspoelen met de cleaner.

Dank voor de tips. Daar ga ik zeker ook wat mee experimenteren...

William

Citaat van: WillemBr op 29-04-2017  09:43 uIk merk bij de Grainfather dat wanneer ik een paar keer in de siliconen slang knijp of snel het rode kraantje open en dicht zet terwijl de pomp aan staat dat dit de flow al verbeterd... waarom weet ik niet precies maar het werkte bij mij :).

Door de flow te knijpen en daarmee druk op te bouwen en daarna snel de druk vrij te laten komen schieten lwaarschijnlijk uchtbellen uit het systeem. Werkt ook goed om een slechte hevelwerking te verbeteren.

dirk

Ik heb het terugslagklepje eruit gehaald, aangezien dit alleen de kans op verstoppingen doet toenemen.

Dat je knijpt in het slangetje, zal waarschijnlijk daar ook mee te maken hebben.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.