Roerwerk - aandrijving ruitenwissermotor

Gestart door bertdemuynck, 25-04-2017 17:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bertdemuynck

Hallo iedereen,

Inmiddels heb ik al een heel pak gelezen hier op het forum (waarvoor dank iedereen).
Na al een tijdje te brouwen ben ik het beu geworden om te roeren in het beslag... tijd dat we wel beter kunnen spenderen op de brouwdag.

Inmiddels heb ik een ruitenwissermotor besteld
(https://www.autoonderdelen24.be/spares-search.html?keyword=295W0002)

Deze ruitenwissermotor wordt ook gebruikt door https://www.brauhardware.de/
(het is te zeggen: een ruitenwissermotor voor een VW Passat/Polo dat 40Watt gebruikt [staat op website brauhardware] :-))

Het volgende wat we nodig hebben is natuurlijk een beetje elektriciteit voor die ruitenwissermotor.
Ik lees dat er computervoedingen gebruikt worden, een oude laptop adaptor of allerlei andere exotische transformators. Zelf ben ik daar niet zo'n fan van om iets te gebruiken waar het eigenlijk niet voor bedoeld is.
Na wat zoekwerk kwam ik uit op hetvolgende:

http://www.conrad.be/ce/nl/product/269228/Graupner-230-V-regelbare-netvoeding-300-W-5-15-V-0-20-A/2110211

Met als voordeel: regelbaar in Ampere en Voltage waardoor je de snelheid ook wat kunt regelen (corrigeer me als ik verkeerd ben)
Is er iemand die ervaring heeft met zo'n ding?

Hoe zit het eigenlijk met aarding van de ruitenwissermotor? Of is dat niet nodig? (normaliter aard het ding zich aan de auto dacht ik).

Alvast dank!

Groetjes,
Bert


muldereric

Als je geen gebruik maakt van geautomatiseerde brouwinstallaties zoals met BrewPi o.i.d. Dan is een regelbare voeding een mooie aanwinst om snelheid te kunnen regelen, maar er zijn wel wat dingetjes waar je rekening mee moet houden:

- een labvoeding heeft een regelbare spanning en geen puls modulerende uitgang. Dit betekend spanning omlaag = stroom evenredig omhoog (tot op zekere hoogte)
- het regelen van de ingangsspanning eveneens direct effect heeft op het koppel (kracht) van de motor
- de motor warm kan worden van de hogere stroom op lagere toerentallen
- de minpool van de motor vaak verbonden is met de behuizing van de motor. Hierdoor kan er mogelijk lekstroom via je roerwerk naar je pan optreden. Een mede forumlid heeft hier last van gehad met vervelende gevolgen voor je brouwproces!

bertdemuynck

Beste Eric,

Dank voor de toelichting.

De motor heeft een nominaal vermogen van 40W op 12V. D.w.z. 3,33 A
Zodus als ik het toerental wil verlagen, pakweg 5V dan wordt er 8 A gebruikt (en dien ik dus de stroombegrenzing op de labtoestel op [minstens?] 8A te zetten om evenveel koppel te behouden.
(Corrigeer me als ik verkeerd ben; ik denk gewoon logisch na).

Zodus minstens 1,5mm draad gebruiken (beter iets te dik dan te dun) = max 16A

- de motor warm kan worden van de hogere stroom op lagere toerentallen
Heb ik ook zien passeren op het forum; werd opgelost door koelvinnen te monteren.


- de minpool van de motor vaak verbonden is met de behuizing van de motor. Hierdoor kan er mogelijk lekstroom via je roerwerk naar je pan optreden.
Een mede forumlid heeft hier last van gehad met vervelende gevolgen voor je brouwproces!
Heb ik ook gezien op het forum.
De schakeling neem ik over van brauhardware.
Zie bijlage (foto) of PDF: https://www.brauhardware.de/app/download/12250332322/Motoranschluss+V1.0.pdf?t=1479218904
Maar je ziet ook direct dat de - pool inderdaad rechtsreeks aan de ruitenwissermotor hangt ... en misschien ook aan de brouwinstallatie.
(ik ontvang binnenkort de motor dus misschien loopt de massa toch niet over).
(Ik dacht van de motor anders te monteren op betonplex ipv een RVS deksel om rechtsreekse geleiding naar de brouwinstallatie te voorkomen)



Tips zijn welgekomen. Dank!


Groetjes!
Bert

muldereric

1,5 mm2 draad wordt warm bij 16 A hoor :)
Voor continu 16 A pak je 2,5 A.
Je plan van aanpak ziet goed uit. Denk niet dat er veel fout kan gaan zo.

Coen

Als je het voltage verlaagd draait hij wel langzamer maar raak je koppel kwijt. Wil je de motor goed regelen met behoud van koppel moet je gaan regelen via pwm

witbierron

Houd er ook rekening mee als je de spanning verlaagt gaat de amp. omhoog  dus gebruik gewoon min 2,5 mm draad zit je altijd goed en zorg dat alle metalen delen aan aarde hangen.

bertdemuynck

Hallo iedereen,

Duidelijk: 2.5mm draad zal het worden.
Alhoewel er eigenlijk niet meer dan 8A erdoor zal gejaagd worden.

De enigste reden om het ietswat regelbaar te hebben is om geen vortex te creëren door het roeren.
Maar die Duitsers hebben het goed gezien om ook dat te voorkomen: gewoon een vertikale staaf in de ketel erbij hangen en done; laat maar draaien a 45rpm.

Dus misschien laat ik het ook gewoon op 12V draaien.

Er wordt aangeraden om de ruitenwissermotor gewoon in tegenwijzerzin te laten draaien om elektrolyse te voorkomen. Voor het monteren van het roerwerk zelf (peddels) gebruiken die duitsers een "Wellen Adapter" zodat het roerwerk zelf niet afvalt.


Het bovenstuk ga ik van hout (betonplex) maken om geen geleiding te hebben naar de brouwketel.

Dan rest er nog de aarding: de labvoeding is niet voorzien om een aardeconnectie te hebben (zo te zien op foto's, de labvoeding is besteld en onderweg).
Als ik toch een "aarding" wens, kan ik dan gewoon stekker maken op een 220V stopcontact met alleen de aarde gekoppeld in de stekker?
De enigste reden waarom ik nog een aarde zou koppelen aan de brouwinstallatie is omdat water ook geleidend is en het roerwerk uiteraard gekoppeld is aan de motor.

Ik zie die Duitsers overigens geen aarding gebruiken op al hun filmpjes en tekeningen maar voor de zekerheid toch maar aansluiten?



Zal ik er een verslagje van maken tijdens de "bouw" vh roerwerk met foto's?

Alvast dank allen!

Groetjes,
Bert

Eric v B

RVS is hygienischer en handzamer dan betonplex. Een optie kan zijn om de motor elektrisch te isoleren tov de RVS deksel waar je deze op zou monteren. Isoleren zou je kunnen doen door een silicone pakking te maken van een Action bakmatje. Aandachtspunt zijn de boutjes en moertjes. Daar zou je kunststof sluitringen kunnen gebruiken en een kunststof buisje in het gaatje om te zorgen dat de steel van het boutje geen contact maakt met de motor. Bij gebruik van kunststof sluitringen moet je wel borgmoeren gebruiken om te voorkomen dat de moeren los lopen.

Coen

Citaat van: witbierron op 27-04-2017  09:48 uHoud er ook rekening mee als je de spanning verlaagt gaat de amp. omhoog  dus gebruik gewoon min 2,5 mm draad zit je altijd goed en zorg dat alle metalen delen aan aarde hangen.
Motor is gespecced op 12V 40w of 3.3A dus een spoel van pak hem beet 3.6 ohm op 5V is dat dus maar 1.4A aangezien die spoel niet zomaar veranderd van weestand. Zo zie je waarom je koppel en snelheid verliest,
Als je een pwm controller neemt hou je die 12V daarmee het koppel, maar gemiddelde stroom is minder en daarmee je snelheid.
Deze motor op 5V gaat echt geen 8A trekken

Coen

Piekstromen zijn weer iets anders, die kunnen rustig oplopen tot 20A 30A afhankelijk hoe zwaar ze belast worden.

bertdemuynck

Duidelijk!
Beter de motor op 12V laten draaien en een PWM controller tussen plaatsen.

Nu we toch bezig zijn: zou dit een goede PWM controller zijn?
12V en max 8A (slechts 3,5A nodig)



Zie ook: http://www.lightinthebox.com/nl/pwm-dimmen-controller-voor-led-verlichting-of-lint-12-volt-8-ampadjustable-helderheid-lichtschakelaar-dimmer-controller-dc12v-8a-96w-voor_p5514243.html?prm=1.2.4.0

Of hebben jullie een ander/beter voorstel?

Groetjes,
Bert

mbroek

Niet alle dimmers zijn geschikt, let op of er ook bij staat dat de dimmer geschikt is voor een motor.

Deze lijkt alleen voor licht, maar het kan zijn dat het werkt.


Pimmels

Citaat van: mbroek op 30-04-2017  10:30 uNiet alle dimmers zijn geschikt, let op of er ook bij staat dat de dimmer geschikt is voor een motor.

Deze lijkt alleen voor licht, maar het kan zijn dat het werkt.
Deze heb ik op mijn solar pompje staan, veel lichter dan 3 ampere, maar gaat prima!

muldereric

Een pwm gestuurde dimmer is altijd goed. Enige waar je soms rekening mee moet houden is een mogelijke aanloopstroom. Een overgedimensioneerde dimmer is dus een pre 😊

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.