My first IPA

Gestart door ir. Auditor, 28-04-2017 21:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

Ik ben bang dat versie 3 aan het mislukken is, het is veel te warm in huis, dus de vergisting gaat aan een te hoge temperatuur...
Kan niet wachten tot ik straks in mijn nieuwe huis plaats heb voor een vergistingskast.

Adrie

Tja, met dit weer is temperatuurgestuurde vergisting onontbeerlijk. Maar dat is het eigenlijk altijd.  :P

JaMo

Citaat van: Adrie op 22-06-2017  16:43 uTja, met dit weer is temperatuurgestuurde vergisting onontbeerlijk. Maar dat is het eigenlijk altijd.  :P


Sluit ik me bij aan! :P

ir. Auditor

Versie 2 vanavond geproefd.

Versie 2 is de versie van het recept waarbij de eerste hopgift is vervangen door Columbus hop  bitterder dan de eerste versie. 69 IBU in deze versie, 54 IBU in de eerste versie.

Had woensdag al even een flesje geopend om te kijken of er voldoende CO2 op zat. (en van plan meteen weer te sluiten daarna).
Dat bleek een spuiter te zijn... Flesje helemaal leeg gespoten over het aanrecht.

Gisterenochtend 2 flesjes koud gezet om vanavond te kunnen openen.
Het koelen heeft geholpen, geen spuiter.

Verder wat opmerkingen:
de begin SG is veel hoger uitgevallen dan gepland, deze was 1.082 in plaats van de geplande 1.066 ik heb niet met water aangevuld om de SG omlaag te brengen omdat het niet meer in het gistvat zou passen dan. De oorzaak hiervan moet ik dus nog even onderzoeken.

Normaal hebben mijn bieren altijd een vrij harde smaak. Ik denk dat dat komt omdat ik mijn water niet behandel.
Dit bier heeft die harde smaak echter NIET dat zijn dus zeker punten waard!

Verder is het schuim heel erg goed! het blijft mooi staan en plakt enorm lang aan het glas. Ik zit er nu al 5 minuten naar te kijken en er plakken nog steeds stukjes schuim tegen het glas. Ook pluspunten wat dat betreft.

Mijn proef skills zijn niet goed, ik hou gewoon van een lekker biertje op de bank of op een terras, weet wat ik lekker vind en that's it.
Toch probeer ik nu wat beter te proeven.
Wat me bij dit bier opvalt is dat hij moutig en een tikje droog is, daar ben ik blij om. Door de droogheid blijft de moutigheid en de bitterheid lekker nasmaken. Goed samentrekkend gevoel.
Al met al heb ik nu echt het gevoel een lekker, bijzonder bier in de mond te hebben.

Een neutraal punt: het bier lijkt in deze versie een stuk donkerder dan versie 1, geen ramp, maar bijzonder aangezien alleen het hopschema aangepast is.

Verder is er 1 plus- en minpunt voor smaak en geur. De extra bitterheid overstemt de fruitigheid. In versie 1 was de Simcoe erg nadrukkelijk aanwezig, die is nu wat meer naar de achtergrond, wat ik jammer vindt.
Aan de andere kant smaakt hij nu wat meer naar een echte IPA, versie 1 was erg lekker, maar ook erg fruitig, versie 2 is hoppiger.

Resumerend, ben ik blij met dit bier, het is lekker, ben vooral blij dat ik een mooie schuimkraag heb weten te maken en die harde smaak er uit heb gekregen (al heb ik geen idee hoe....)
De smaak is anders geworden, minder fruitig, meer hoppig, maar dat mag voor dit bier.

Ik heb nog 1 flesje van versie 1 over, daarnaast zit versie 3 in de nagisting, gaat donderdag waarschijnlijk op fles. Ik bewaar van versie 2 ook een flesje (ik heb er maar 5 gebrouwen in totaal). Dan nodig ik 2 vrienden uit en gaan we alle 3 de versies vergelijken.

Ik hou jullie op de hoogte :)

jwvandenheuvel

Naar aanleiding van dit topic besloten deze IPA (en ook my first IPA) ook te gaan brouwen! Ben benieuwd!

ir. Auditor

Leuk!
Welke variant ga je brouwen?
Ik heb zelf vorige maand de eerste versie nog eens gebrouwen. Die zit net op de fles sinds vorig weekend.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.