Rookbock

Gestart door wittrappistje, 07-07-2017 12:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wittrappistje

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptRook bock
Brouwdatum05-06-2017
BierstijlBockbier
Volume10,0 l
Begin SG1,067 SG
Berekende kleur (Morey)61 EBC
Berekende bitterheid (Rager)34 IBU
Brouwzaalrendement72,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
14,00 lWater uit Zutphen
1,82 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,41 kgPilsmoutDingemans2 EBC46,0 %
0,88 kgRookmoutWeyermann6 EBC28,9 %
0,44 kgCara-redWeyermann40 EBC14,4 %
0,16 kgChocolademoutDingemans900 EBC5,1 %
0,17 kgWilde bloemenhoningSupermarkt1 EBC5,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.4,9 l/kg
Beta-amylase63,0 °C20 min.15 min.4,9 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.4,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
9,0 gMagnumbellen12,6%60 min.34,0 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]9,0 gMagnumbellen12,6%60 min.34,0 IBU
Bavarian Lager (M76)ondergist

Samen met een paar anderen wil ik graag een bok brouwen met een duidelijk rookaccent. Nu hebben we al wel een aantal keer gebrouwen, maar hebben we weinig ervaring met het maken van recepten. Ik kan niet echt een recept vinden voor een rookbock die niet enorm veel moutsoorten bevat. Graag willen we ook wat restjes opmaken (zoals cara-red). Wat vinden jullie van het bovenstaand recept? Denken jullie dat dit 'kan'?

dirk

Alles kan, alleen ik zou het recept simpel houden, je geeft ook aan dat je weinig ervaring hebt met het maken van recepten. Ik zou gewoon munchenermout als basismout nemen, dat is voor bock veel logischer, voor de rest rookmout. Bloemenhoning hoort er helemaal niet in thuis. Magnumhop, ook niet (ik denk eerder aan Hallertauer, Spalt en/of Saaz.

Ansius

Zo veel chocolademout zou ik niet doen.

Spoelwater is wat weinig.

Verder, waarom niet?

RienP

Mijn voorkeur: minimaal 50% munchenermout, 8-10 caramout naar keuze (niet te licht), 1-2% chocolademout, een aandeel rookmout en de rest pilsmout. Duitse hop naar keuze (niet te fruitig) toevoegen  en een ondergist naar keuze.

Juindorper

Citaat van: dirk op 07-07-2017  12:52 uAlles kan, alleen ik zou het recept simpel houden, je geeft ook aan dat je weinig ervaring hebt met het maken van recepten. Ik zou gewoon munchenermout als basismout nemen, dat is voor bock veel logischer, voor de rest rookmout. Bloemenhoning hoort er helemaal niet in thuis. Magnumhop, ook niet (ik denk eerder aan Hallertauer, Spalt en/of Saaz.
Waarom geen Magnum hop?

wittrappistje

Citaat van: dirk op 07-07-2017  12:52 uAlles kan, alleen ik zou het recept simpel houden, je geeft ook aan dat je weinig ervaring hebt met het maken van recepten. Ik zou gewoon munchenermout als basismout nemen, dat is voor bock veel logischer, voor de rest rookmout. Bloemenhoning hoort er helemaal niet in thuis. Magnumhop, ook niet (ik denk eerder aan Hallertauer, Spalt en/of Saaz.
Bedankt voor de feedback (allen)!
Ik had gekozen voor pilsmout omdat ik daar nog een oud voorraadje van heb die ik eerst weg wil werken. Is pilsmout geen optie? Of maakt pilsmout dat het geen bock meer is? Ik heb overigens nog wel Saaz liggen, maar waarom zou Magnum niet kunnen? Honing kan natuurlijk niet in een traditioneel duits bier, maar ik wilde het alcoholpercentage een beetje opkrikken.

wittrappistje

Citaat van: Ansius op 07-07-2017  17:23 uZo veel chocolademout zou ik niet doen.

Spoelwater is wat weinig.

Verder, waarom niet?

Ik had het water nog niet aangepast, ik zie dat het wel erg weinig is ja  :weetniet:
Bij het chocolademout heb ik me iets teveel gericht op kleur i.p.v. smaak.

Bedankt voor de feedback!

Juindorper

Citaat van: Juindorper op 07-07-2017  22:21 uWaarom geen Magnum hop?
Aangezien niemand hier een antwoord op heeft ga ik van het weekend lekker een bokbier brouwen met Magnum en Tettnanger. :brouwen: :brouwen: :brouwen:

William

Citaat van: Juindorper op 21-07-2017  22:23 uAangezien niemand hier een antwoord op heeft ga ik van het weekend lekker een bokbier brouwen met Magnum en Tettnanger. :brouwen: :brouwen: :brouwen:

Type hop lijkt me sowieso minder belangrijk in een bok tenzij je deze volplempt met aromahop of koudhop.

Brouw ze.

Ga ik morgen lekker een Belgische topper brouwen (Rochefort a-like) met Belgische mouten en Belgische gist.

Heterman

Hoe is jebier

wittrappistje

Afgelopen week hebben we gebotteld. Dus ik wacht in spanning af!

Heterman

Heb je je recept nog aangepast? Ik ben van plan om ook een rookbock te gaan brouwen en zou graag je recept willen hebben.

wittrappistje

Ja, ik heb vooral de moutverhoudingen aangepast. Ik heb stiekem al een flesje geprobeerd, ben niet ontevreden, maar hij mag nog wel iets donkerder en moutiger. Zelf vind ik de rooksmaak er goed uitkomen, maar ik hou erg van rokerige bieren (en whisky). Een volgende keer zou ik meer cara mout toevoegen.

wittrappistje

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptRook bock
Brouwdatum
BierstijlBockbier
Volume10,0 l
Begin SG1,067 SG
Berekende kleur (Morey)43 EBC
Berekende bitterheid (Rager)35 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,00 lWater uit Zutphen
1,47 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,00 kgPilsmoutDingemans2 EBC53,1 %
1,00 kgRookmoutWeyermann6 EBC26,5 %
0,70 kgCara-redWeyermann40 EBC18,6 %
0,07 kgChocolademoutDingemans900 EBC1,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.4,0 l/kg
Beta-amylase63,0 °C20 min.15 min.4,0 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
9,6 gMagnumbellen12,6%60 min.33,9 IBU
4,0 gSaazbellen3,5%10 min.0,8 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]4,0 gSaazbellen3,5%10 min.0,8 IBU
Bavarian Lager (M76)ondergist


Heterman

Bedankt. We gaan hem denk ik ook wel maken. Laat je nog wel weten hoe hij eenmaal is geworden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.