Conische fermenter kopen

Gestart door Matthijs K, 28-04-2017 11:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Matthijs K

Beste collega hobbybrouwers,

Als regelmatige bezoeker van dit forum heb ik nu voor het eerst een vraag waar ik geen antwoord op heb kunnen vinden.
Momenteel brouw ik voornamelijk met brouwemmers en ik denk er aan binnenkort een conische RVS fermentatie tank te kopen. Het gaat om een tankje van 26 liter.

Ik ken het voordeel dat de conische vorm het contact met de bezonken gistcellen kleiner maakt, maar betekent dit bijvoorbeeld ook dat ik dan niet meer hoef te hevelen/slangen tussen de hoofdgisting en tweede gisting?

Zijn er nog andere voordelen?

Ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft, alvast bedankt!

Gr Matthijs

Jeroen D

Je kunt de gist aftappen aan de onderkant. (Meestal heb je een ventiel aan de onderkant en eentje die wat hoger zit).
Waardoor je in feite je bier niet hoeft over te hevelen tussen hoofd en nagisting.

Als je de temperatuur kunt regelen zou je er ook in kunnen lageren nog.

Matthijs K

OK top dank je wel, dan let ik daar even extra op!

muldereric

Door de schuine wanden van de conische tanks zakt het gist helemaal in de punt. Door middel van de dump klep (onderste klep) kun je het gist dan aftappen. Hierdoor hoef je dan niet meer over te hevelen. Het niet hoeven hevelen (zoals beschreven in de post hierboven) zorgt ervoor dat je jongbier niet onnodig met zuurstof in aanraking komt.
Let wel op dat je gist nooit in één keer afgetapt krijgt omdat er altijd wat aan de wanden blijft plakken. Aftappen gaat dus in meerdere stappen.
Je kunt ook je gist laten zitten en via de racking klep (op één na onderste) je bier in flessen of fusten over laten lopen.

Matthijs K

Bedankt voor de uitleg, ik ben overtuigd!
Bovendien vind ik het mooi spul :-D

KooTjoo

Ik heb pas deze gekocht met temperatuurregeling. Ideaal voor het constant houden van vergistingstemperatuur en ook voor het lageren. Erg makkelijk schoon te maken en het aftappen van gist en samples gaat ook prima.

https://www.ssbrewtech.com/collections/chronicle-bme/products/chronical-7-gal-fermenter-brewmaster-edition

bierinjisp

Ben wel benieuwd naar welke cct jij op het oog hebt.

Zag laatst deze op het forum voorbij komen:
https://www.brewbuilder.co.uk/7gal-std-conical-fermenter.html

(Komt nog £15 aan verzendkosten bij, onlangs nagevraagd bij de leverancier)

Matthijs K

O wow dat zijn hele mooie dingen.
Ik dacht zelf aan een simpele SS brewbucket, waar ik dan zelf een extra kraantje onderin boor, want deze heeft geen dumpklep volgens mij.

https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/gistingsvaten-emmers/ss-brewing-technologies/brewmaster-bucket/ss-brewtech-brewmaster-bucket-26-liter-7-gal.html

Die duurdere van SS is super mooi, maar ik vind het ook wel veel geld.
Die van brew builder is ook nice, en ligt meer in mijn prijscategorie, die kende ik nog niet. 

Moeilijke keus :-)

Brouwers

Citaat van: Matthijs K op 02-05-2017  10:07 uO wow dat zijn hele mooie dingen.
Ik dacht zelf aan een simpele SS brewbucket, waar ik dan zelf een extra kraantje onderin boor, want deze heeft geen dumpklep volgens mij.

https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/gistingsvaten-emmers/ss-brewing-technologies/brewmaster-bucket/ss-brewtech-brewmaster-bucket-26-liter-7-gal.html

Die duurdere van SS is super mooi, maar ik vind het ook wel veel geld.
Die van brew builder is ook nice, en ligt meer in mijn prijscategorie, die kende ik nog niet. 

Moeilijke keus :-)

Ik heb de 7 gal chronical nu zo'n 2 jaar. Hoewel het een mooi apparaat is, is het wel veel meer schoonmaakwerk.  Het eerste wat ik gedaan had was de 3 delige kranen vervangen door vinderkleppen. Dat scheelde al veel omdat er veel zooi achterblijft in die andere kranen. Gist aftappen doe ik eigenlijk nooit, in het begin wel eens gedaan maar voor mijn idee voegt het weinig toe als je het bier niet te lang op de gist laat staan (2-3 weken max). Voor mij voegt die feature dus niet veel meer toe.
Als de 14 gal brewbucket in Nederland beschikbaar komt zal ik eens goed gaan nadenken of ik mijn CCT niet eens moet gaan vervangen met dat ding. Namelijk het voordeel van de RVS CCT (gist zakt uit waardoor minder contact) en zonder al te veel poespas waar vuil achter kan blijven.

Sander van Dijk

Citaat van: Brouwers op 02-05-2017  13:23 uIk heb de 7 gal chronical nu zo'n 2 jaar. Hoewel het een mooi apparaat is, is het wel veel meer schoonmaakwerk.  Het eerste wat ik gedaan had was de 3 delige kranen vervangen door vinderkleppen. Dat scheelde al veel omdat er veel zooi achterblijft in die andere kranen. Gist aftappen doe ik eigenlijk nooit, in het begin wel eens gedaan maar voor mijn idee voegt het weinig toe als je het bier niet te lang op de gist laat staan (2-3 weken max). Voor mij voegt die feature dus niet veel meer toe.
Als de 14 gal brewbucket in Nederland beschikbaar komt zal ik eens goed gaan nadenken of ik mijn CCT niet eens moet gaan vervangen met dat ding. Namelijk het voordeel van de RVS CCT (gist zakt uit waardoor minder contact) en zonder al te veel poespas waar vuil achter kan blijven.


Dat je de mogelijkheid hebt om gist af te tappen is toch juist het hele idee van een CCT?

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 02-05-2017  18:39 uDat je de mogelijkheid hebt om gist af te tappen is toch juist het hele idee van een CCT?

Precies. Zelf tap ik meerdere keren gist af. Uitgezakte gist kun je beter kwijt dan rijk zijn.

haicoterbeek

Citaat van: Brouwers op 02-05-2017  13:23 uIk heb de 7 gal chronical nu zo'n 2 jaar. Hoewel het een mooi apparaat is, is het wel veel meer schoonmaakwerk.  Het eerste wat ik gedaan had was de 3 delige kranen vervangen door vinderkleppen. Dat scheelde al veel omdat er veel zooi achterblijft in die andere kranen. Gist aftappen doe ik eigenlijk nooit, in het begin wel eens gedaan maar voor mijn idee voegt het weinig toe als je het bier niet te lang op de gist laat staan (2-3 weken max). Voor mij voegt die feature dus niet veel meer toe.
Als de 14 gal brewbucket in Nederland beschikbaar komt zal ik eens goed gaan nadenken of ik mijn CCT niet eens moet gaan vervangen met dat ding. Namelijk het voordeel van de RVS CCT (gist zakt uit waardoor minder contact) en zonder al te veel poespas waar vuil achter kan blijven.
Naar aanleiding van de opmerking over extra schoonmaakwerk wil ik het volgende toevoegen. De chronical heeft in de deksel een 3" tri-clamp aansluiting waarop een cip(cleaning in place)-ball geplaatst kan worden. Door het rondpompen van een warme (60 C) loogoplossing (1%) is mijn chronical na een uurtje weer brandschoon. Daarna goed spoelen door het rond pompen van schoon water over de cip-ball.
Bij het gebruik van een cip-ball heb je natuurlijk ook een pomp en een aantal slangen nodig. Ik pomp ca. 10 liter verdunde loog (vanuit een 30 liter emmer) rond en vervolgens 2 keer schoon drinkwater. Alle koppelingen aansluiten met tri-clamps. In de deksel de cip-ball. Aan de vlinderkleppen de slangpilaar om de afvoer slang naar de emmer aan te sluiten. Op dit moment ben ik bezig een cip installatie te bouwen die door een Arduino aangestuurd gaat worden. Hierdoor wordt de gehele procedure nog eenvoudiger, veiliger en kan ik de chemicaliën hergebruiken.

DinBo

Vraag

Ik overweeg een Grainfather connect 30 liter  te kopen met naar ik lees een maximum brouwcapaciteit van 26 liter

Nu wil ik daarbij ook een vergistingsvat kopen.
Ik denk aan de ss brewbucket 26 rvs/conisch maar zonder gistdumpkraan (wel minder schoonmaakwerk).
Alleen welke moet ik dan nemen? Er is nl een 26 liter/ 7 galon versie en een 54 liter.

Is de 26 liter de hoeveelheid die je er in kan vergisten? Of is dit de totale inhoud dan kan ik er wellicht max 20 liter in vergisten?
Wie heeft er ervaring mee?

De 54 liter geeft dan altijd een teveel aan bovenruimte bij brouwsels van max 26 liter van de Grainfather.
Ik denk niet zo snel aan 2 x brouwen om hem vol te krijgen, dan doe ik liever een ander recept.
Dan zou ik mijn geld liever besteden aan 2 Speidel 30 liter kunststof met rvs kraan en een 2e marktplaats koelkast
dan kan ik een of twee weken  later een 2e recept brouwen terwijl de eerste nog aan het vergisten is.

Graag info over de brewbucket 26.
Dank je.

thezewery

Zit met hetzelfde gistvatdilemma (qua grootte alsook conisch/niet-conisch) dus volg dit even met belangstelling, maar ende btw:

Citaat van: bierinjisp op 28-04-2017  20:01 uhttps://www.brewbuilder.co.uk/7gal-std-conical-fermenter.html

Wat is het verschil tussen total volume en working volume (behalve 1 imperial gallon dan)?

DinBo

Citaat van: thezewery op 16-05-2018  20:19 uzit met hetzelfde gistvatdilemma (qua grootte alsook conisch/niet-conisch) dus volg dit even met belangstelling, maar ende btw:

wat is het verschil tussen total volume en working volume (behalve 1 imperial gallon dan)?

nu snap ik er niets meer van :

in je linkje gaat het over 7 imperial gallon = 31.8 liter correct ( 1 imperial gallon = 4.546 liter engels ?)

Bij Brouwmarkt heeft de ss brewbucket 7 gallon is 26 liter inhoud
dit moet dan de US Gallon/liquid zijn  (1 Us/liquid gallon = 3.785 liter amerikaans ?)

kijk als we ook nog met verschillende gallons gaan werken wordt het helemaal moeilijk

working volume zou moeten zijn hoeveel wort er in kan
total volume de totale inhoud van de tank/fermenter

zal ook eens bij ss brewtech kijken


Ik zag dit op een amerikaanse review van de 7 gallon brewbucket:

Inside are level markings at every 1/2 gallon from 4 gallons to 6 gallons. I'll be interested to see how well these markings hold up after repeated usage and cleaning. The Ss Brewing Technologies logo on the outside really finishes off the nice professional look of the product.

** UPDATE ** 1 and half years later and the markings are still very visible.



Je zou zeggen dat het werkvolume 6 gallon is (22.7 liter)

Markiej87

De inhoud is iets meer dan 26 liter. Hoeveel je erin durft te proppen is aan de gebruiker :)

hopjesvla

Interessant topic. Ben benieuwd wat het uiteindelijk geworden is bij Matthijs K.
Ben zelf ook een beetje aan het kijken maar nog te veel aan het twijfelen tussen de 26 Brew Bucket Brewmaster ed. en de 26 Chronical... Vooralsnog wacht ik denk ik op een aanbieding op de Chronical...  (als die er ooit komt..) :nut:

thezewery

Citaat van: Markiej87 op 16-05-2018  22:44 uDe inhoud is iets meer dan 26 liter. Hoeveel je erin durft te proppen is aan de gebruiker :)

Precies, dus waarom dan toch dat onderscheid maken?
Maar icm een Grainfather maakt het best uit want het is dan net wel/niet afhankelijk van welk volume je uitgaat.
Een 14 gallon daarentegen is eigenlijk weer veel te groot...

En in geval van een 7 gallon is het best weer zonde om dus altijd (ver) onder de capaciteit van de Grainfather te brouwen...

tdp

Ik loop op dit moment ook tegen deze 'keuzestress' aan; Ben van plan om te investeren in RVS, en dan het liefste van SS Brewtech. De 7 gallon is net wel, net niet groot genoeg, de 14 gaat weer net niet passen in de koelkast. Dan kun je de 14 gallon BME nemen en dan met een glycol koeler gaan werken, maar dan schieten we weer veel te ver door in mijn optiek. De Brewbucket 54 liter is zeker nog een optie, moet even kijken wat ik ga doen. Als ze een 10 gallon variant hadden, was het een uitgemaakte zaak, maar die is er niet helaas.

thezewery

Iemand enig idee hoeveel extra volume dat bolle deksel, zoals bv op de brewtech chronicals, creëert?

DinBo

Citaat van: Markiej87 op 16-05-2018  22:44 uDe inhoud is iets meer dan 26 liter. Hoeveel je erin durft te proppen is aan de gebruiker :)

Ik heb er geen ervaring mee . dus aan gebruikers van de brewbucket 7 gallon/ 26 de vraag : wat is het maximum dat jullie erin durven te brouwen?
Uiteraard snap ik dat bij een rustig vergistend pilsie bij 12 graden er iets meer in kan als bij een heftige vergisting bij 22 graden
Graag even praktijkvoorbeelden? 20 / 22 / 24 /25 liter?

CeesM

Citaat van: thezewery op 17-05-2018  11:20 uIemand enig idee hoeveel extra volume dat bolle deksel, zoals bv op de brewtech chronicals, creëert?
De volume van de bolle deksel is 2 liter. De volume van de Chronical 7 is 26,5 liter.

thezewery

Citaat van: CeesM op 17-05-2018  13:28 uDe volume van de bolle deksel is 2 liter. De volume van de Chronical 7 is 26,5 liter.

Bedankt. Dus dat schiet ook niet echt op...

Overigens: is die bovenste kraan bij de niet-brewmaster versies geschikt voor monstername of moet je dan een waadpak aan?

CeesM

Citaat van: thezewery op 18-05-2018  11:04 uBedankt. Dus dat schiet ook niet echt op...

Overigens: is die bovenste kraan bij de niet-brewmaster versies geschikt voor monstername of moet je dan een waadpak aan?
De bovenste kraan is ook geschikt voor een monsterafname. Kwestie van de kraan een klein beetje open draaien.

Loser

Ik heb zowel de SS Brewbucket als CCT van 7 gallon/26 liter.
Ik brouw met een Grainfather en elke batch is bij mij ongeveer 20 liter.
Dus dit knal ik er steeds in gelijk met welke gist ik werk ;-)
Een blow-off doet wonderen en als ik echt met een beest van een gist werk gebruik ik Schuimstop.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.