Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Lange buis als gistingsvat  (gelezen 523 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Lange buis als gistingsvat
« Gepost op: 21-05-2018 16:54 u »
Gistingsvaten in brouwerijen zijn veel  groter dan die van ons en hebben ook een behoorlijke hoogte. Daardoor heb je veel meer circulatie en hogere koolzuurdruk onderin het vat. Om de eigenschappen van dit soort gistingsvaten te benaderen zou je  ook een buis kunnen nemen als gistingsvat (a la sodakeg, maar dan 2 meter hoog) van vloer tot plafond, bv 2 meter hoog en 20 cm diameter (60 liter inhoud) Naast het feit dat je je ruimte optimaal benut  heeft het ook nog als voordeel dat je de natuurlijke circulatie en koolzuur benadert vaneen professionele gistingstank. Vanwege de smallere diameter heb je ook nog beter koeloppervlak dus krijg je geen probleem met oplopende temperatuur tijdens de gistingspiek.

Heeft iemand dit wel eens overwogen te maken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
Re: lange buis als gistingsvat
« Reactie #1 Gepost op: 21-05-2018 16:59 u »
Hoeveel kopruimte denk je aan?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #2 Gepost op: 21-05-2018 17:20 u »
Hoeveel kopruimte denk je aan?
Ik denk evenveel als een gewoon vat, dus relatief kan er meer in vergeleken met normaal vat tov het volume. Maar zou je uit moeten testen.

Offline TeVeHa

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 21-05-2018 17:24 u »
Vanwege de smallere diameter heb je een beter koeloppervlak, dat moet je me toch eens uitleggen.

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #4 Gepost op: 21-05-2018 17:26 u »
Ik denk evenveel als een gewoon vat, dus relatief kan er meer in vergeleken met normaal vat tov het volume. Maar zou je uit moeten testen.

Procentueel gedacht zou de kopruimte hetzelfde moeten zijn verwacht ik.
Zeg eens 40%.
Dat is in hoogte 4/10 maal 2 meter.( uitgaande van 2 meter hoge buis)
Oftewel 80 cm.

Of reken ik verkeerd?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 21-05-2018 17:30 u »
Vanwege de smallere diameter heb je een beter koeloppervlak, dat moet je me toch eens uitleggen.
De verhouding tussen oppervlak en inhoud is gunstiger voor dunne lange buizen tov korte dikke buizen met dezelfde inhoud. Alleen het oppervlak koelt.

Offline brouwerwaldonk

• Senior lid
  • Land: be
  • VAW is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 21-05-2018 17:35 u »
Hoeveel wort wil je laten gisten in uw buis van 2 meter Hans?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 21-05-2018 17:36 u »
Procentueel gedacht zou de kopruimte hetzelfde moeten zijn verwacht ik. (misschien zelfs meer)
Zeg eens 40%.
Dat is in hoogte 4/10 maal 2 meter.( uitgaande van 2 meter hoge buis)
Oftewel 80 cm.

Of reken ik verkeerd?
Lijkt me correct met die aanname. Maar wat is er byzonder aan kopruimte in dit verband?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 21-05-2018 17:37 u »
Hoeveel wort wil je laten gisten in uw buis van 2 meter Hans?
20-50 liter net zoals ik nu doe.

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #9 Gepost op: 21-05-2018 17:42 u »
Lijkt me correct met die aanname. Maar wat is er byzonder aan kopruimte in dit verband?

Dan gaat je doelstelling een beetje weg.
2 meter of krap de helft scheelt nog al.

Bij 20 liter schiet het helemaal niet op.(66 cm maximaal)

Offline TeVeHa

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #10 Gepost op: 21-05-2018 17:44 u »
Ik ben niet mee met de verhouding tussen opp en inhoud. Als je bedoelt dat met een kleiner opp er minder fluctuatie oftewel schommelingen optreden ben ik het met je eens maar om  te koelen neem je toch best zo'n groot mogelijk opp?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #11 Gepost op: 21-05-2018 17:49 u »
Heb je die circulatie alleen maar door de hoogte? Of speelt de diameter van het vat ook een rol? Ik denk dat je het een niet los van het ander kunt zien en dat "schalen" altijd tot een ander resultaat leid.

Die hoge dingen staan er voornamelijk om financiele redenen, er zijn voldoende brouwerijen die juist voor wijd en laag kiezen, denk aan Weizen brouwerijen en ook veel Engelsen.

Dat er in die grote vaten veel meer beweging zit ben ik met je eens.

Ingo

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #12 Gepost op: 21-05-2018 17:53 u »
Ik ben niet mee met de verhouding tussen opp en inhoud. Als je bedoelt dat met een kleiner opp er minder fluctuatie oftewel schommelingen optreden ben ik het met je eens maar om  te koelen neem je toch best zo'n groot mogelijk opp?
En laat een lange dunne buis nou juist heel veel meer oppervlakte ten opzichte van inhoud hebben dan een korte dikke buis (gistvat).

Hans: Mocht ik de omstandigheden van een industriŽle cct willen nabootsen zou ik denk ik eerder onder druk vergisten. Dan mis je misschien wel de circulatie, maar het is in ieder geval wel te realiseren met kant en klaar verkrijgbare apparatuur.

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #13 Gepost op: 21-05-2018 17:56 u »
Nog een dingetje is het schoonmaken van je "vat".

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 21-05-2018 18:00 u »
Inderdaad juist groter oppervlak tov inhoud bij smalle buis. De wervelingen ontstaan door opstijgende koolzuurbelletjes en het feit dat onderin de tank een hogere drul heerst dus meer koolzuur is opgelost. als zo'n bel met wort gaat opstijgen dan wordt de druk minder en komt er extra koolzuur vrij.

Daarom denk ik dat de hoogt relatief groter effect heeft dan de breedte mbt wevelingen maar dat zou je moeten testen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 21-05-2018 18:02 u »
Nog een dingetje is het schoonmaken van je "vat".

Ik denk met een soort grote ringvormige borstel. wel een puntje van aandacht  inderdaad

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #16 Gepost op: 21-05-2018 18:14 u »
Als je zo'n vat maakt zal je wel wel moeten pompen om hem te kunnen vullen, hevel zal niet mogelijk zijn. En als je toch een pomp hebt kan je ook CIP-pen.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #17 Gepost op: 21-05-2018 18:32 u »
De hoogte diameter verhouding lijkt me behoorlijk van belang als je extreem gaat.

Je krijgt niet alleen stijgende bellen en daardoor een stroom opwaarts. Tegelijkertijd krijg je iets verder op een stroom naar beneden (ook door drainerend vloeistof uit het schuim). Hiernaast zul je weer een zwakkere stroom naar beneden krijgen. Dit zorgt voor wervels die steeds zwakker worden naarmate je verder van de wand komt.  De stroom neerwaarts zal verzwakt zijn door o.a.de stroom opwaarts.

Als de buis heel smal is zul je een hogere schuimkolom krijgen en misschien zelf meer stuwing van schuim.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #18 Gepost op: 21-05-2018 19:54 u »

Je krijgt niet alleen stijgende bellen en daardoor een stroom opwaarts. Tegelijkertijd krijg je iets verder op een stroom naar beneden (ook door drainerend vloeistof uit het schuim). Hiernaast zul je weer een zwakkere stroom naar beneden krijgen. Dit zorgt voor wervels die steeds zwakker worden naarmate je verder van de wand komt.  De stroom neerwaarts zal verzwakt zijn door o.a.de stroom opwaarts.
Als je de buis iets scheef zet dan gaan de opstijgende belletjes langs 1 wand omhoog en dus heb je dan een neerwaardse stroming langs de andere wand.met een maatcilinder van 100ml gestest en dan zie je dat effect heel mooi. Maar met 2 meter buis van bv 150 mm verwacht in eigenlijk hetzelfde idee maar dan veel sterker

Offline luc b

• Junior lid
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 21-05-2018 20:20 u »
Iets anders, van welk materiaal zou je dit vat willen maken?
PVC? Voedselvoelig? ...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #20 Gepost op: 21-05-2018 20:25 u »
Iets anders, van welk materiaal zou je dit vat willen maken?
PVC? Voedselvoelig? ...
Liefst RVS. RVS kachelpijp is eigenlijk al precies de juiste maat. Maar de kans dat ik die zelf meteen zou gaan maken is op dit moment niet groot. Het was meer de vraag of zoiets voordelen kan hebben (of nadelen)

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hštt noch emmer joot jejange.
Re: Lange buis als gistingsvat
« Reactie #21 Gepost op: 21-05-2018 22:57 u »
Nadeel: past niet in mijn vergistingskast  :-\

Tags: