Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wat gebruik je als verdeler / sproeier van je spoelwater?  (gelezen 2691 keer)

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
  • Land: nl
  • Niets hoeft, paarden wel
Wat gebruik je als verdeler / sproeier van je spoelwater?
« Gepost op: 24-04-2017 21:57 u »
De topicnaam zegt het al: wat gebruik je als verdeler / sproeier van je spoelwater?

Natuurlijk heb je het reguliere erover gieten, het verdelen met een (fijnmazig) vergiet en vergelijkbare zaken. Ik zoek eigenlijk een goede oplossing voor het spoelwater in mijn eHERMS. Ik ben aan 't denken om mijn Javal-filter om te bouwen tot spoelwater verdeler, maar dan kan ik geen kleinere batches meer maken (althans niet filteren). Ik zoek dus eigenlijk een geperforeerde ronde RVS ring die ik op een halfduimse kraan/nippel kan aansluiten

Op de Amerikaanse fora zie ik wel eens de Loc Line voorbij komen, maar die vind ik relatief duur en is in Nederland beperkt verkrijgbaar.

Wat gebruiken jullie?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
Re: Wat gebruik je als verdeler / sproeier van je spoelwater?
« Reactie #1 Gepost op: 24-04-2017 22:04 u »
Ik gebruik meestal een geperforeerde inzet van een hogedruk pan. Die hang ik boven mijn filterbed en laat mijn spoelwater eroverheen lopen. Druppelt rustig door met niet al teveel gespetter.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 24-04-2017 22:20 u »
Dit dus...

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #3 Gepost op: 24-04-2017 22:22 u »
Ik heb een ring van 12 mm rvs van oude bierkoeler gebogen ter grootte van de pan en naar binnen toe enkele sleufjes in geslepen. Zo sproeit mijn spoelwater horizontaal naar het midden toe. Dus net zoals een hevel de sleufjes naar beneden nu naar het midden

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #4 Gepost op: 24-04-2017 22:27 u »
Zoveel mogelijk de bovenlaag verstoren. Hoe meer hoe beter, tot aan ⅓ van de bostellaag toe. Vooral niet voorzichtig zijn. Vergeet alle boeken en teksten. Doorroeren die bovenlaag!  Alleen dan krijg je een goede doorstroming en optimale uitspoeling, en daarmee een beter rendement en frisser bier.

Offline foz

• Super lid
  • John Barleycorn must die!
« Reactie #5 Gepost op: 24-04-2017 22:36 u »
Ik gebruik een Blichman autosparge om te zorgen voor een constante laag water op mijn filterbed en rul regelmatig de toplaag aan om geulvorming te voorkomen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 24-04-2017 22:49 u »
Zoveel mogelijk de bovenlaag verstoren. Hoe meer hoe beter, tot aan ⅓ van de bostellaag toe. Vooral niet voorzichtig zijn. Vergeet alle boeken en teksten. Doorroeren die bovenlaag! 

;D ;D ;D :lol: :lol: :lol: :brouwen:

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-04-2017 07:04 u »
Ik lees op de Amerikaanse fora dat er ook gebruik van een zogeheten spray cleaning ball wordt gemaakt. Je hebt roterende en vaste varianten (roterend op basis van sec zwaartekracht gaat 'm - als ik de topics op die fora moet geloven - niet worden).

Hebben jullie hier ervaring mee:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #8 Gepost op: 25-04-2017 07:33 u »
Gewoon zo min mogelijk contact met zuurstof, dus niet laten kletteren, geen dunne straaltjes etc. Ik gebruik gewoon een slangetje met een haaks bochtje wat naar boven wijst  zodat het water  niet de bostel wordt ingeperst, maar zich via het gehele oppervlak de bostel in verplaatst. gewoon rustig laten hevelen met ca 10 ml/s voor 50 liter beslag en af en toe de bovenlaag losmaken tot 15 cm boven het filter met een mes zodat je geen samengeperste klonten krijgt met kanaalvorming.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 25-04-2017 08:39 u »
Zoveel mogelijk de bovenlaag verstoren. Hoe meer hoe beter, tot aan ⅓ van de bostellaag toe. Vooral niet voorzichtig zijn. Vergeet alle boeken en teksten. Doorroeren die bovenlaag!  Alleen dan krijg je een goede doorstroming en optimale uitspoeling, en daarmee een beter rendement en frisser bier.

Ik snap de goede doorstroming, optimale uitspoeling en een beter rendement, maar waarom resulteert dit in een frisser bier?

Offline ceasar

• Junior lid
  • **
  • Thuisbrouwerij Hordeum Vulgaris
    • Hordeum Vulgaris
« Reactie #10 Gepost op: 25-04-2017 10:04 u »
Ik gebruik de filterplaat van mijn Speidel Braumeister om het water overheen te laten lopen. Om de zoveel tijd verleg ik hem zodat het water anders blijft lopen en zet ik de bovenste laag door. Ik kan het water langzaam zo langzaam over de plaat laten stromen zonder luchtinslag.

Offline HopSwiers

• Senior lid
  • A beer a day keeps the doctor away!
« Reactie #11 Gepost op: 25-04-2017 17:25 u »
Gewoon zo min mogelijk contact met zuurstof, dus niet laten kletteren, geen dunne straaltjes etc. Ik gebruik gewoon een slangetje met een haaks bochtje wat naar boven wijst  zodat het water  niet de bostel wordt ingeperst, maar zich via het gehele oppervlak de bostel in verplaatst. gewoon rustig laten hevelen met ca 10 ml/s voor 50 liter beslag en af en toe de bovenlaag losmaken tot 15 cm boven het filter met een mes zodat je geen samengeperste klonten krijgt met kanaalvorming.

Hoe wordt spoelwater toegediend in grote brouwerijen?

Offline JamMasterJustin

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 25-04-2017 18:08 u »
Bedankt voor de reacties! Op aliexpress is zo'n spray cleaning ball in RVS ongeveer 6 en gratis verzenden. Daar ga ik het eens voor proberen.

Offline Serge VL

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 25-04-2017 18:15 u »
Hoe wordt spoelwater toegediend in grote brouwerijen?
Sterk afhankelijk van welk brouwsysteem ze gebruiken, en dan voornamelijk de dikte van hun graanbed (dit bepaald dat men gaat snijden of niet) en hoe modern hun brouwinstallatie is.
Voor ons eigenlijk totaal onbelangrijk.

De nieuwe moderne brouwerijen doen dit onder beschermende atmosfeer om zo weinig mogelijk zuurstof opname te hebben in het hete wort.
Uit de Kunze
Ik persoonlijk een slangetje met een T stukje dat gewoon op het graanbed ligt (mijn graanbed is ook max 15cm dik)

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
« Reactie #14 Gepost op: 25-04-2017 19:11 u »
Douchekop!
 ;D ;D ;D

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #15 Gepost op: 25-04-2017 21:11 u »
Ik persoonlijk een slangetje met een T stukje dat gewoon op het graanbed ligt
Dat is precies hoe ik het ook doe. alleen haaks bochtje ipv T stukje, maar dat is detailverschil.

Offline sven

• Vol lid
  • Land: ec
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #16 Gepost op: 25-04-2017 21:40 u »
Inox tas die op het bed staat, daar slangetje in het water stroomt er zachtjes uit.

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #17 Gepost op: 26-04-2017 00:12 u »

Yep.
Ik steek ook gerust mijn spatel ruim rondom mijn filter helemaal tot de bodem.
het spoelwater giet ik ook gewoon rechtstreeks op het bostel.

De eerste keer deed ik het met een vergiet.
Daarna heb ik het met een schuimspaan gedaan.
Totdat ik las dat grote brouwerijen de toplaag van het bostel insneden tijdens het spoelen.

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #18 Gepost op: 29-04-2017 12:54 u »

Gisteren geprobeerd.
Geen nadelige gevolgen gehad betreffende de helderheid.

Quote klopt wel.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #19 Gepost op: 29-04-2017 13:11 u »
Inderdaad goede opmerking van EBC, het spoelwater komt mij uit een vat dat 1 meter hoger staat en door de zwaartekracht stroomt het snel uit de slang en daarmee woel ik de hele bovenlaag van het filterbed flink door. Dat doe ik inmiddels al jaren op deze manier.

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #20 Gepost op: 29-04-2017 13:14 u »
Inderdaad goede opmerking van EBC, het spoelwater komt mij uit een vat dat 1 meter hoger staat en door de zwaartekracht stroomt het snel uit de slang en daarmee woel ik de hele bovenlaag van het filterbed flink door. Dat doe ik inmiddels al jaren op deze manier.

Is je rendement ook verbeterd?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #21 Gepost op: 29-04-2017 14:54 u »
Weet ik niet meer want het is al lang geleden (> 5 jaar) maar dat lijkt me wel logisch. Je krijgt dan betere uitspoeling van de reeds in het filterbed gevormde suikers.

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
« Reactie #22 Gepost op: 18-01-2018 15:05 u »
Zoals eerder gemeld gebruik ik een douchekop aangesloten op een hittebestendige slang.
Vorige week eens het SG gemeten van het spoelwater, dit was 1020.
Is dit veel/weinig/gemiddeld?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #23 Gepost op: 18-01-2018 15:30 u »
Zoals eerder gemeld gebruik ik een douchekop aangesloten op een hittebestendige slang.
Vorige week eens het SG gemeten van het spoelwater, dit was 1020.
Is dit veel/weinig/gemiddeld?

Mijn spoelwater is gewoon opgewarmd kraanwater, dit heeft een SG van +/- 1.000 ;).
Je bedoelt wellicht de laatste uitloop? Dan is het prima, als je maar niet te veel uitspoelt. Je zou de literatuur erop na kunnen slaan om de 'ideale' ondergrens te weten.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #24 Gepost op: 18-01-2018 16:21 u »
Rvs litermaat. Beetje omwoelen maakt mij niets uit. Schoonwerken en gecontroleerd vergisten zijn bij mij de belangrijkste aspecten. Al die andere regeltjes vond ik minder spannend.
Morgen een lentebock bottelen. Net gemeten en geproefd. Iets hoppig maar wordt weer een lekkere

Tags: