MattMill LäuterHexe 1000

Gestart door GerritKwintenberg, 24-04-2017 14:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Theo Mol

Het voordeel van de spiraal leek mij ook dat die tijdens de kook in de ketel kon zitten, wat trouwens goed werkte. Uiteindelijk was het knietje voor mij de makkelijker oplossing (alleen een knietje dus).
Je kunt natuurlijk tijdens het leeglopen de ketel schuin zetten voor het laatste beetje, een blokje aan de andere kant is misschien al genoeg. Dan kun je de filterheks blijven gebruiken.
De filterheks zag er veelbelovend uit en ik vond het jammer dat het voor mij niet goed genoeg werkte. Het is ook nog eens een leuk woord dat toch iets vrolijker klinkt dan hopzakje, en je kunt Heksenbier brouwen.

Snelbier

Citaat van: Snelbier op 11-03-2025  09:35 uTapkraan zit op 4 liter hoogte in de ketel. Als wort onder dat niveau komt valt de filterheks deels droog, en zal je er weinig meer uit krijgen.
Daarom wil ik hem dus op het pompgat hebben, aan de bodem.
De spiraal is zelf overigens 2cm dik.  Dus als niveau onder 2 liter komt kan de spiraal alsnog lucht aanzuigen en gaat leegtrekken ook moeilijker.
Het is allemaal minder simpel dan ik voor ogen had.
Belangrijkste voor mij is dat de heks al bij maischen in de ketel kan. Volgende test dus doen met wat scherpe bochten in de spiraal, meer flow..
Als dat niet werkt weer terug naar hopspider en filterzakjes..
Succes, Snelbier.
Gisteren opnieuw gebrouwen met filterheks in de Brewmonk. Resultaat boven verwachting..
Nu extra bochten in de heks gelegd, soort B-vorm. Aanzuiging op pompgat (bodem).
In de ketel gelegd voor maischen, ondere de moutkorf. Flow nu ruim voldoende tijdens maischen.
Gekookt met 180 gram hop-pellets, los in de ketel.
Koelspiraal in de ketel, en rondpompen tijdens koelen..
Leegpompen met slang naar gistvat. Ging best snel.
Wort wazig, maar helder genoeg.
Hevelen dmv zwaartekracht ook getest, maar is geen succes. Nauwelijks opbrengst.
Zoals verwacht komt de heks boven de vloeistof bij ~3 liter. Gaat dan lucht aanzuigen, einde verhaal.
Op de bodem ruim 2 liter hopdrek (gemeten), deels massief.
De heks kan dus werken, maar vereist wat 'fine-tuning'.
Voordeel vind ik dat je geen hop-zakjes of spider meer nodig hebt, snel en simpel. En meteen na koelen het wort verpompen, niks te settlen..
Proost, Snelbier.

Toevoeging 10-04-2025:   Deze heks BLIJFT.  Werkt prima als er wat extra bochten in zitten.
Nieuw brouwsel met weer hop-pellets los in de ketel.  Na koken dompelkoeler in het vat, en meteen pomp aan, circuleren.
Helder wort na koelen, direct doorpompen naar gistvat.
Scheelt me bijna een uur tijd, en werkt simpel..

2025-mrt-23-FilterHeks.jpg

Kevin_2002

Citaat van: Snelbier op 24-03-2025  15:55 uGisteren opnieuw gebrouwen met filterheks in de Brewmonk. Resultaat boven verwachting..
Nu extra bochten in de heks gelegd, soort B-vorm. Aanzuiging op pompgat (bodem).
In de ketel gelegd voor maischen, ondere de moutkorf. Flow nu ruim voldoende tijdens maischen.
Gekookt met 180 gram hop-pellets, los in de ketel.
Koelspiraal in de ketel, en rondpompen tijdens koelen..
Leegpompen met slang naar gistvat. Ging best snel.
Wort wazig, maar helder genoeg.
Hevelen dmv zwaartekracht ook getest, maar is geen succes. Nauwelijks opbrengst.
Zoals verwacht komt de heks boven de vloeistof bij ~3 liter. Gaat dan lucht aanzuigen, einde verhaal.
Op de bodem ruim 2 liter hopdrek (gemeten), deels massief.
De heks kan dus werken, maar vereist wat 'fine-tuning'.
Voordeel vind ik dat je geen hop-zakjes of spider meer nodig hebt, snel en simpel. En meteen na koelen het wort verpompen, niks te settlen..
Proost, Snelbier.

2025-mrt-23-FilterHeks.jpg

Bij mij laad de foto niet, ondanks dat je hem hebt toegevoegd.

Jacques

Citaat van: Kevin_2002 op 24-03-2025  17:21 uBij mij laad de foto niet, ondanks dat je hem hebt toegevoegd.

Als het goed is, is dat nu niet meer het geval.

Kevin_2002

Citaat van: Jacques op 24-03-2025  17:24 uAls het goed is, is dat nu niet meer het geval.

Paar keer geprobeerd te herladen, nog niks zichtbaar vreemd genoeg. Wanneer ik de koppeling wil openen in een ander tabblad word ik begroet door een 404 error.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Zo gaat het hier in een proefbatch van 50 L in de vergister. Hop los in de ketel, zonder filter, en niet bang om de eerste liter die er uitkomt weg te gooien(ait een hoop hop in en is daarna helder).

ps die liter gebruik ik na even wachten om begin SG te meten.  Als er te veel trub meekomt, sluit ik gewoon het kraantje

IMG_7264.JPG  IMG_7265.JPG

Met een 70 L pan kom ik zo aan een 50 L in het vat.

Jacques

Citaat van: Kevin_2002 op 24-03-2025  17:28 uPaar keer geprobeerd te herladen, nog niks zichtbaar vreemd genoeg. Wanneer ik de koppeling wil openen in een ander tabblad word ik begroet door een 404 error.

Net nog een keer de workaround toegepast.
Die bestaat uit eerst het bericht opslaan zonder dat de afbeelding is opgenomen in het bericht.
Direct daarna het bericht aanpassen en de verwijzing naar de afbeelding in het bericht plaatsen.
Als het goed is kun je hem nu wel zien.

Kevin_2002

Citaat van: Jacques op 24-03-2025  22:00 uNet nog een keer de workaround toegepast.
Die bestaat uit eerst het bericht opslaan zonder dat de afbeelding is opgenomen in het bericht.
Direct daarna het bericht aanpassen en de verwijzing naar de afbeelding in het bericht plaatsen.
Als het goed is kun je hem nu wel zien.

Alles is zichtbaar nu. Bedankt Jacques!

Snelbier

Citaat van: El Pastor Belga Cusco(MaJa) op 24-03-2025  17:39 uzo gaat get hier in een proefbatch van 50L in de vergister.  hop los in de ketel, zonder filter, en niet bang om de eerste lieter die er uitkomt weg te gooien(ait een hoop hop in en is daarna helder).
....
Mooie eiwit-breuk, zie ik zelden.  Moet helder wort opleveren, blijkt ook uit de foto's ??
Is dat helemaal ongefilterd?
Groet, Snelbier.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Helemaal ongefilterd. Ik gebruik wel 15 min voor einde kook protaflock, koel met een spiraal koeler in de ketel. Eiwitbreuk gebeurt met lagere temperatuur. Als je een tegenstroomkoeler gebruik en direct naar het gistvat ga je dat inderdaad niet zien.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.