Hallo allemaal!
Waarschijnlijk een hele stomme vraag, maar heb deze specifieke situatie niet op het forum teruggevonden.
Hierbij een korte samenvatting van de situatie:
Afgelopen week mijn allereerste biertje gebrouwen met een moutpakket van Arsegan. Het gaat om een Milk Stout met een start SG van 1070 en nu na 5 dagen gisten en de laatste 3 dagen geen activiteit meer in het waterslot, is het SG 1030 (SG de afgelopen 3 dagen gelijk op 1030 gebleven) Ik heb overigens een plastic vat met schroefdop en het waterslot op een siliconen stop, dus volgens mij goed afgesloten en geen lek.
Ik heb een giststarter aangemaakt, echter door omstandigheden de brouwdag uitgesteld en de giststarter heeft daardoor 4 weken in de koelkast gestaan. 2 dagen voor het brouwen eruit gehaald. Wyeast gistvoeding erin en een schep suiker erbij en de gist werd weer actief (geen grote schuimkraag in Erlenmeier).
Een aantal dagen heeft hij hevig staan gisten, de bubbels gingen van elke seconde naar ongeveer elke 35 seconden de laatste paar dagen voordat hij stil viel.
Nu vraag ik me dus af aangezien het SG maar 42% is gezakt of de vergisting daadwerkelijk is gestopt en wat ik nu dan het beste kan doen. Lageren en proberen gisting weer op gang te brengen met toevoeging van suiker? Of direct bottelen en risico lopen dat de flesjes klappen mocht de gisting toch nog op gang komen.
Ik ben bang dat mijn start SG te hoog is geweest omdat ik niet mijn spoelwater exact heb gemeten en ook mijn wort opbrengst uiteindelijk na het koken niet heb kunnen meten helaas.
Het jongbier smaakt en ruikt overigens prima en ziet er ook prima uit verder.
Alle tips wat ik nu het beste zou kunnen doen zijn zeer welkom.

Alvast hartelijk bedankt voor de reactie(s)!