Volmoutbrouwen: Beginnersproblemen

Gestart door E van Dijk, 23-04-2017 19:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

E van Dijk

Hallo allemaal!

Waarschijnlijk een hele stomme vraag, maar heb deze specifieke situatie niet op het forum teruggevonden.

Hierbij een korte samenvatting van de situatie:

Afgelopen week mijn allereerste biertje gebrouwen met een moutpakket van Arsegan. Het gaat om een Milk Stout met een start SG van 1070 en nu na 5 dagen gisten en de laatste 3 dagen geen activiteit meer in het waterslot, is het SG 1030 (SG de afgelopen 3 dagen gelijk op 1030 gebleven) Ik heb overigens een plastic vat met schroefdop en het waterslot op een siliconen stop, dus volgens mij goed afgesloten en geen lek.

Ik heb een giststarter aangemaakt, echter door omstandigheden de brouwdag uitgesteld en de giststarter heeft daardoor 4 weken in de koelkast gestaan. 2 dagen voor het brouwen eruit gehaald. Wyeast gistvoeding erin en een schep suiker erbij en de gist werd weer actief (geen grote schuimkraag in Erlenmeier).

Een aantal dagen heeft hij hevig staan gisten, de bubbels gingen van elke seconde naar ongeveer elke 35 seconden de laatste paar dagen voordat hij stil viel.

Nu vraag ik me dus af aangezien het SG maar 42% is gezakt of de vergisting daadwerkelijk is gestopt en wat ik nu dan het beste kan doen. Lageren en proberen gisting weer op gang te brengen met toevoeging van suiker? Of direct bottelen en risico lopen dat de flesjes klappen mocht de gisting toch nog op gang komen.

Ik ben bang dat mijn start SG te hoog is geweest omdat ik niet mijn spoelwater exact heb gemeten en ook mijn wort opbrengst uiteindelijk na het koken niet heb kunnen meten helaas.

Het jongbier smaakt en ruikt overigens prima en ziet er ook prima uit verder.

Alle tips wat ik nu het beste zou kunnen doen zijn zeer welkom. :D

Alvast hartelijk bedankt voor de reactie(s)!

Dookiy

Meet je het SG met een refractometer of een dobber?
Bij de refractometer dien je te corrigeren en als ik de gegevens die je noemt invoer (uitgaande van een refractometer) is de vergisting klaar.

E van Dijk

 Bedankt voor je reactie!

Ik meet met de hydrometer. Met de refractometer zag ik naarmate de gisting vorderde de afwijking inderdaad steeds groter worden.

Volgens de handleiding die bij het brouwpakket zat, zou het begin SG 1049 moeten zijn en de einddichtheid 1012
Mijn begindichtheid was 1070 en mijn einddichtheid is (de afgelopen 3 dagen in elk geval) 1030

Het verschil tussen de begin en de einddichtheid is 37 volgens het recept en bij mij komt het uit op 40. Kan ik dat zo vergelijken? Als die vergelijking opgaat, mag je dan de conclusie trekken dat hij inderdaad uitgegist is?

Jacques

Welke gist zat bij het pakket?
Moet je volgens de aanwijzingen van het pakket suiker toevoegen?

E van Dijk

Hi Jacques,

Dat was SafAle US-05.
Volgens het pakket enkel suiker toevoegen voor hergisting op fles.

Gr. Emiel

mbroek

Volgens mij meer een geduld probleem. Ik denk dat deze stout helemaal nog niet is uitgegist. Het gaat alleen zo rustig dat je dat in het waterslot niet ziet. Kijk over een week nog maar eens, die US-05 gaat wel rustig door.


Jacques

Citaat van: E van Dijk op 23-04-2017  22:14 uDat was SafAle US-05.
Volgens het pakket enkel suiker toevoegen voor hergisting op fles.

Met deze gist mag je een hogere vergistingsgraad verwachten.
Geduld en eventueel gistvoedingszout toevoegen. Er is een leverancier die snel levert. Wel zo fijn in dit soort situaties.

E van Dijk

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  23:22 uMet deze gist mag je een hogere vergistingsgraad verwachten.
Geduld en eventueel gistvoedingszout toevoegen. Er is een leverancier die snel levert. Wel zo fijn in dit soort situaties.

Hi Jacques,

Gelukkig had ik een potje Wyeast Beer Nutrient Blend besteld al. Die (2,2 gram op 20 liter) heb ik vanochtend in 200 ml water 5 minuten gekookt en na afkoeling aan het wort toegevoegd. Kort geroerd met gekookte RVS lepel en nu hopen dat hij weer op gang komt.

Jacques

Citaat van: E van Dijk op 24-04-2017  09:09 uHi Jacques,

Gelukkig had ik een potje Wyeast Beer Nutrient Blend besteld al. Die (2,2 gram op 20 liter) heb ik vanochtend in 200 ml water 5 minuten gekookt en na afkoeling aan het wort toegevoegd. Kort geroerd met gekookte RVS lepel en nu hopen dat hij weer op gang komt.

Goed zo. Laat over een paar dagen even weten of het geholpen heeft.

E van Dijk

Citaat van: Jacques op 24-04-2017  20:24 uGoed zo. Laat over een paar dagen even weten of het geholpen heeft.
Hi Jacques,

Hij staat inmiddels sinds gisterochtend (nadat ik hem in de warmere badkamer heb gezet) weer langzaam te pruttelen. Zo'n elke 30 seconden komt er een bubbeltje uit het waterslot. Heb het SG nog niet gemeten. Ik ben benieuwd of hij nog steeds bezig is als ik straks thuis kom en hoop dat hij niet weer stil is gevallen. Als hij nog doorpruttelt, dan zal ik morgen nogmaals evalueren en een SG meting doen. :)

Jacques

Citaat van: E van Dijk op 26-04-2017  10:48 uHi Jacques,

Hij staat inmiddels sinds gisterochtend (nadat ik hem in de warmere badkamer heb gezet) weer langzaam te pruttelen. Zo'n elke 30 seconden komt er een bubbeltje uit het waterslot. Heb het SG nog niet gemeten. Ik ben benieuwd of hij nog steeds bezig is als ik straks thuis kom en hoop dat hij niet weer stil is gevallen. Als hij nog doorpruttelt, dan zal ik morgen nogmaals evalueren en een SG meting doen. :)

Het waterslot zegt niet alles. Ook door opwarming kan het werken. En een blup per 30 seconden is niet erg veel.
Wacht nog 3 dagen en meet dan. Het is nu nog te kort geleden dat je de gistvoeding hebt toegevoegd om daadwerkelijk iets te kunnen zeggen over het effect.

E van Dijk

Citaat van: Jacques op 26-04-2017  20:50 uHet waterslot zegt niet alles. Ook door opwarming kan het werken. En een blup per 30 seconden is niet erg veel.
Wacht nog 3 dagen en meet dan. Het is nu nog te kort geleden dat je de gistvoeding hebt toegevoegd om daadwerkelijk iets te kunnen zeggen over het effect.
Hi Jacques,

Net SG gecontroleerd. Misschien net 1 SG punt gedaald naar 1029 sinds 24 april waarop ik voeding heb toegevoegd. Dus vrijwel geen beweging. Gist heeft in badkamer gestaan, redelijk warm en af en toe een blubje, maar blijkbaar geen vergisting.

Wat zou uw advies zijn nu?

Mvg, Emiel

Jeukstaardt

Voor hoeveel liter is dat pakket? Voor 20 liter 1070 met 1 pakje US-05 is aan de lage kant. Had je een starter gemaakt van het zakje US-05 en die 4 weken in de koelkast gezet?
Ik denk dat de gist uitgeput is en op zijn reserves is gaan interen.
Is het bovendien niet zo dat een milkstout een groot aandeel onvergistbare suikers heeft (lactose)?

E van Dijk

Citaat van: Jeukstaardt op 29-04-2017  11:05 uVoor hoeveel liter is dat pakket? Voor 20 liter 1070 met 1 pakje US-05 is aan de lage kant. Had je een starter gemaakt van het zakje US-05 en die 4 weken in de koelkast gezet?
Ik denk dat de gist uitgeput is en op zijn reserves is gaan interen.
Is het bovendien niet zo dat een milkstout een groot aandeel onvergistbare suikers heeft (lactose)?
Hi Jeukstaardt,
Is een Arsegan pakket van 20 liter inderdaad. Er zat denk ik ongeveer 500 g lactose bij die ik op 10 minuten koken heb toegevoegd.
De giststarter heeft ongeveer 24uur op kamertemperatuur gestaan en na 2uur zat er een dikke schuimlaag op die de volgende ochtend grotendeels geslonken was. Toen heb ik gelezen dat hij inderdaad op zijn reserves zou kunnen gaan interen dus heb ik hem in de koelkast gezet en pas 4weken later kunnen gebruiken. Toen heb ik er wat suiker bijgevoegd en is hij weer wat gaan bubbelen, maar echt heel weinig en heeft ook geen grote schuimkraag meer geproduceerd.
Na het brouwen heb ik hem op 24 graden aan het wort in het gistvat toegevoegd zonder te roeren. Na een dag stond het waterslot vrijwel elke seconden te bubbelen en dat is na ongeveer 5 dagen afgezwakt en opgehouden. Vanaf dat moment de gistvoeding toegevoegd zoals ik hierboven heb beschreven en tot op heden dus geen verschil in SG. Het bier smaakt op zich prima, geen rare geurtjes of smaakjes enkel geen koolzuur, maar geloof dat dat komt omdat dat iedere keer ontsnapt uit het vat.
Ik vraag me nu dus af of het überhaupt zin heeft om te lageren(is dit gebruikelijk met het type milk stout?) of direct te bottelen met wat suiker in de flesjes.

Probleem is ook dat ik niet het spoelwater dat ik heb toegevoegd heb kunnen meten, noch de hoeveelheid wort die overbleef na maischen. Oh en de pH heb ik niet kunnen meten.. hoop variabelen dus waar het fout heeft kunnen gaan. Hygiene is volgens mij niet van invloed geweest.

Het is mijn allereerste brouwsel en zou mooi zijn als het niet helemaal mislukt, dus alle tips en adviezen zijn zeer welkom! :)

Gr. Emiel

E van Dijk

Citaat van: Jeukstaardt op 29-04-2017  11:05 uHad je een starter gemaakt van het zakje US-05 en die 4 weken in de koelkast gezet?
Klopt. 200 ml gekookt water en schep suiker zoals in handleiding stond. (Inmiddels veel gelezen over kwaliteit van dergelijke handleidingen...)

Jacques

Citaat van: E van Dijk op 29-04-2017  10:19 uHi Jacques,

Net SG gecontroleerd. Misschien net 1 SG punt gedaald naar 1029 sinds 24 april waarop ik voeding heb toegevoegd. Dus vrijwel geen beweging. Gist heeft in badkamer gestaan, redelijk warm en af en toe een blubje, maar blijkbaar geen vergisting.

Wat zou uw advies zijn nu?

Mvg, Emiel

Het probleem is bij deze pakketten is dat je niet weet wat de samenstelling is van de mouten.
Het gaat om een milk stout. Dat is een biertype met een lage vergistingsgraad. Mogelijk zit er erg veel caramouten in  de de storting. Laat het bier nog een weekje warm staan om zeker te weten dat het bier goed uitgegist is en bottel.

E van Dijk

Even een korte update.

3 weken na te hebben gebotteld heb ik gisteren een flesje open getrokken en het is duidelijk dat de smaak geëvolueerd is. Hij is ronder voor mijn gevoel en het romige van een milk stout komt naar voren.

Het enige dat er wat mij betreft nog aan ontbreekt is koolzuur. Op de een of andere manier is er na 3 weken nog steeds niet voldoende koolzuur gevormd om (al zou het maar kortstondig zijn) een laagje schuim te creëren.

Het was mijn eerste brouwsel, dus ben al blij dat de smaak goed is en dat het bier niet verpest is. :)

Maar ik vraag me toch af of de reden voor het gebrek aan schuim de slechte vergisting kan zijn geweest of dat het wellicht te maken heeft met het feit dat ik vrijwel geen eiwitrust heb uitgevoerd alvorens het hete wort door de platenkoeler naar het vergistingsvat te laten lopen.

In de flesjes zit een redelijk depot van gistachtige substantie op de bodem. (koffiekleurig)

Ik heb bottelsuiker toegevoegd door 150 g suiker in 300 ml water op te lossen en te koken en vervolgens na afkoeling in gootsteen direct op de bodem van het vergistingsvat het bier erop geheveld. Qua suiker zou dit volgens mij meer dan voldoende moeten zijn aangezien ik op minder dan 20 liter bier ben uitgekomen.

Heeft er iemand een idee hoe het zou kunnen komen dat er zo weinig koolzuur is geproduceerd? Of ben ik te ongeduldig? Moet ik gewoon nog een paar weken/maanden laten rusten op fles?

Gr. Emiel

Fermon

Citaat van: E van Dijk op 28-05-2017  15:25 uEven een korte update.

3 weken na te hebben gebotteld heb ik gisteren een flesje open getrokken en het is duidelijk dat de smaak geëvolueerd is. Hij is ronder voor mijn gevoel en het romige van een milk stout komt naar voren.

Het enige dat er wat mij betreft nog aan ontbreekt is koolzuur. Op de een of andere manier is er na 3 weken nog steeds niet voldoende koolzuur gevormd om (al zou het maar kortstondig zijn) een laagje schuim te creëren.

Het was mijn eerste brouwsel, dus ben al blij dat de smaak goed is en dat het bier niet verpest is. :)

Maar ik vraag me toch af of de reden voor het gebrek aan schuim de slechte vergisting kan zijn geweest of dat het wellicht te maken heeft met het feit dat ik vrijwel geen eiwitrust heb uitgevoerd alvorens het hete wort door de platenkoeler naar het vergistingsvat te laten lopen.

In de flesjes zit een redelijk depot van gistachtige substantie op de bodem. (koffiekleurig)

Ik heb bottelsuiker toegevoegd door 150 g suiker in 300 ml water op te lossen en te koken en vervolgens na afkoeling in gootsteen direct op de bodem van het vergistingsvat het bier erop geheveld. Qua suiker zou dit volgens mij meer dan voldoende moeten zijn aangezien ik op minder dan 20 liter bier ben uitgekomen.

Heeft er iemand een idee hoe het zou kunnen komen dat er zo weinig koolzuur is geproduceerd? Of ben ik te ongeduldig? Moet ik gewoon nog een paar weken/maanden laten rusten op fles?
Lekke dopjes? Dopjes niet goed op de flesjes? Geduld inderdaad?


Jeukstaardt

Heb je de hergisting op fles wel warm uitgevoerd? Dwz kamertemperatuur of iets warmer.

E van Dijk

Citaat van: Jeukstaardt op 28-05-2017  16:33 uHeb je de hergisting op fles wel warm uitgevoerd? Dwz kamertemperatuur of iets warmer.

Ja, ik heb ze op zolder gezet voor 8 dagen op ongeveer 21 graden. Daarna heb ik ze naar de kelder verhuisd met een temperatuur van rond de 18 graden. Daar heeft hij 2 weken gestaan alvorens ik het flesje 4 uurtjes in de koelkast heb gezet om daarna te proeven.

Ik open volgend weekend weer een flesje en dan zien of er meer prik in zit.

Maar het heeft volgens jullie niet te maken met teveel eiwit dat is meegegaan in het bier?

Kapotte dopjes acht ik onwaarschijnlijk omdat er een aantal waren die wel lekte en niet goed afsloten,
maar dat was bij deze en de rest niet het geval.

Jacques

Citaat van: E van Dijk op 28-05-2017  17:47 uMaar het heeft volgens jullie niet te maken met teveel eiwit dat is meegegaan in het bier?

Kapotte dopjes acht ik onwaarschijnlijk omdat er een aantal waren die wel lekte en niet goed afsloten,
maar dat was bij deze en de rest niet het geval.

Met teveel eiwitten heeft de al dan niet op gang komen van de hergisting op de fles niets van doen.

Wat voor soort kroonkurkapparaat heb je? Is dat toevallig het Lisa model?

Heb je het bier nog omgeroerd na het toevoegen van de suikeroplossing?
Als de suiker niet goed verdeeld is kan het zijn dat je flessen hebt met een overmaat aan suiker. Probeer eens een ander flesje dat eerder of later is gebotteld.

E van Dijk

Citaat van: Jacques op 28-05-2017  20:26 uMet teveel eiwitten heeft de al dan niet op gang komen van de hergisting op de fles niets van doen.
Mooi, weer wat geleerd. :)
Citaat van: Jacques op 28-05-2017  20:26 uWat voor soort kroonkurkapparaat heb je? Is dat toevallig het Lisa model?
Dat is inderdaad het Lisa model.
Citaat van: Jacques op 28-05-2017  20:26 uHeb je het bier nog omgeroerd na het toevoegen van de suikeroplossing?
Als de suiker niet goed verdeeld is kan het zijn dat je flessen hebt met een overmaat aan suiker. Probeer eens een ander flesje dat eerder of later is gebotteld.
Het bier heb ik helaas niet omgeroerd na toevoegen van de suiker. Had gelezen dat dat door de circulatie voldoende vermengd zou worden. Ik zal eens een andere open maken binnenkort en opnieuw testen.
Maakt het voor het rijpen op fles veel verschil of de flesjes op kelder/kamer temperatuur staan of in de koelkast?

mbroek

Terug naar zolder met die flesjes. Je vergisting was al langzaam dus de hergisting is zeker niet klaar in 8 dagen. Nog warmer is beter en dat moet nu met dit weer goed kunnen, 23 tot 25 graden is mooi voor hergisting. Wel donker wegzetten.


Jacques

Citaat van: E van Dijk op 28-05-2017  21:09 u... Dat is inderdaad het Lisa model.
...
Maakt het voor het rijpen op fles veel verschil of de flesjes op kelder/kamer temperatuur staan of in de koelkast?

Er zijn een tijdje terug berichten geweest waarbij gemeld werd dat kroonkurken niet goed op flessen zaten na gebruik van dit model...

Voor de hergisting op de fles maakt het veel uit. Warm is beter zoals mbroek ook al schrijft.

E van Dijk

Dank voor alle reacties. Heb ze zojuist allemaal op zolder gezet. Temperatuur 26 graden.

Ik heb met een aantal flesjes problemen gehad om ze goed af te sluiten, maar de rest lijken prima. Als je schud hoor je ook geen lucht ontsnappen of belletjes onder de kroonkurk of zo. Dus heb hoop dat ze goed dicht zijn. We zullen zien wat de temperatuur doet voor de biertjes.

Welke andere opties worden geprezen als betrouwbaarder als het gaat om kroonkurk apparaten?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.