Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hoog eind SG na heftige vergisting  (gelezen 2475 keer)

Offline HopHop

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Hoog eind SG na heftige vergisting
« Gepost op: 28-05-2017 13:30 u »
Op 4 mei een quadrupel gebrouwen naar dit recept: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33960.msg515713.html#msg515713
Uiteindelijk geen 4 maar 5 zakjes gist gebruikt; dus ... 50 liter met  57,5 gram Safbrew Abbaye (BE-256).

Het doel was 50 liter maar ik denk dat er iets minder het gistvat in ging met een sg van 1097 (25 brix). Na anderhalve dag was de vergisting zo hevig dat het door het waterslot kwam. Daarna nam het af en bubbelde het waterslot normaal. Na 2 wegen was de het gezakt naar 14.2 brix en na 3 weken 14 brix was volgens de convertor neerkomt op ongeveer 1026 sg. BrouwHulp gaf in het recept een geschat eind sg van 1014. Het waterslot is nagenoeg stilgevallen.

Dan de veelgestelde vraag: wachten tot het sg nog verder zakt of kan er gebotteld worden?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: Hoge eind SG na heftige vergisting
« Reactie #1 Gepost op: 28-05-2017 16:31 u »
Of het aan te weinig gist ligt of de gist op zich, kan ik niet zeggen omdat ik nooit met korrelgist werk, ik gebruik altijd vloeibare brouwerijgisten.
Voor hooggradige bieren heb ik een speciale gist die doorgaat tot en met.
Laatst nog 45 L bier gebrouwen met 800 g suiker in de stort en die is op 1001 gekomen.

Wat je volgende keer moet doen is, voeg de suiker niet meer toe in de kookketel maar laat de gisting rustig beginnen met de moutsuikers tot het bier voor 90% is uitgegist, pas dan los je de suiker op in een beetje bier en voeg het toe in het gistvat. Die suiker is op 24 uur volledig mee vergist en zal je een einddensiteit volgens verwachting bekomen. 

Offline Jules

• Senior lid
  • No Worries
    • KangarooBrew
« Reactie #2 Gepost op: 28-05-2017 18:52 u »
Of het aan te weinig gist ligt of de gist op zich, kan ik niet zeggen omdat ik nooit met korrelgist werk, ik gebruik altijd vloeibare brouwerijgisten.
Voor hooggradige bieren heb ik een speciale gist die doorgaat tot en met.
Laatst nog 45 L bier gebrouwen met 800 g suiker in de stort en die is op 1001 gekomen.

Wat je volgende keer moet doen is, voeg de suiker niet meer toe in de kookketel maar laat de gisting rustig beginnen met de moutsuikers tot het bier voor 90% is uitgegist, pas dan los je de suiker op in een beetje bier en voeg het toe in het gistvat. Die suiker is op 24 uur volledig mee vergist en zal je een einddensiteit volgens verwachting bekomen. 
Mee eens! Gist eerst de "moeilijk" vergistbare suikers laten doen. Daarna is de gist nog vitaal genoeg om de toegevoegde suiker om te zetten. Doe je het tegelijk dan zal de gist eerst alle makkelijke suikers doen en dan te "vermoeid" zijn om de moeilijkere suikers om te zetten.

Offline HopHop

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 28-05-2017 19:33 u »
Ah... hele nuttige info! Dank beide voor jullie input, brouwerwaldonk en Jules.
Gevalletje uitgeputte gist... Wat nu? Gist bijvoegen? (ik heb niet liggen dus dat gaat wel even duren) of kan er prima gebotteld worden? Met misschien een wat zoeter resultaat als gevolg.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #4 Gepost op: 28-05-2017 20:20 u »
Voor zo'n zwaar bier lijkt me de vergisting prima verlopen. Waaruit concludeer je dat er niet ver genoeg is doorgegist?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 28-05-2017 20:44 u »
Voor zo'n zwaar bier lijkt me de vergisting prima verlopen. Waaruit concludeer je dat er niet ver genoeg is doorgegist?

Volgens Fermentis heeft deze gist een vergistingsgraad van 82%. Zie http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2015/12/Safbrew-BE-256-en.pdf

Topicstarter HopHop heeft een vergistingsgraad gehaald van 73%. In het recept zit 9% caramout 120 EBC maar ook 9% suiker. Je zou mogen verwachten dat de vergistingsgraad hoger zou zijn.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
Re: Hoog eind SG na heftige vergisting
« Reactie #6 Gepost op: 28-05-2017 21:45 u »
Zelf heb ik voor zware donkere bieren met soortgelijke suikertoevoeging ook een SVG rond 70-75% met in dit geval La Trappe gist  82% lijkt me al uitzonderlijk hoog, zou kunnen als de gist maltotriose kan vergisten ook bij die hoge alcoholpercentages.

Offline Jules

• Senior lid
  • No Worries
    • KangarooBrew
« Reactie #7 Gepost op: 28-05-2017 21:49 u »
Ah... hele nuttige info! Dank beide voor jullie input, brouwerwaldonk en Jules.
Gevalletje uitgeputte gist... Wat nu? Gist bijvoegen? (ik heb niet liggen dus dat gaat wel even duren) of kan er prima gebotteld worden? Met misschien een wat zoeter resultaat als gevolg.
Hoi hopHop: ik zou het wel aandurven te bottelen zonder extra (verse)gist, en dan gewoon met kristalsuiker. Dan komt t vast goed.

Ga je voor de verse gist optie dan zou ik m nog even in de gistfles laten. Doe je dit niet loop je kans op te veel druk op de fles door het verder uitgisten.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #8 Gepost op: 28-05-2017 22:02 u »
Zo'n lage vergistingsgraad met deze gist is niet normaal. Of je gistvat staat nu te koud waardoor de vergisting zo langzaam gaat dat je het niet meer merkt. Ik zou het een paar dagen op 23/24 graden zetten om verder uit te laten gisten. Wel regelmatig gaan meten.
Anders als je wel besluit te bottelen, bottelgist gebruiken en niet meer als 4 gram/liter bottelsuiker en je flessen goed in de gaten houden.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 28-05-2017 22:27 u »
Zelf heb ik voor zware donkere bieren met soortgelijke suikertoevoeging ook een SVG rond 70-75% met in dit geval La Trappe gist  82% lijkt me al uitzonderlijk hoog, zou kunnen als de gist maltotriose kan vergisten ook bij die hoge alcoholpercentages.

De La Trappe gist is niet de Safbrew Abbaye (BE-256). Overigens heb ik een tijd geleden met de La Trappe gist een quadrupel gebrouwen met een vergistingsgraad van 89,8%.

Voor wat betreft de Safbrew Abbaye zijn er heel wat leden van dit forum die een hogere vergistingsgraad hebben gehaald dan 82%. Zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26146.0/all.html

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 28-05-2017 23:13 u »
De La Trappe gist is niet de Safbrew Abbaye (BE-256). Overigens heb ik een tijd geleden met de La Trappe gist een quadrupel gebrouwen met een vergistingsgraad van 89,8%.

Voor wat betreft de Safbrew Abbaye zijn er heel wat leden van dit forum die een hogere vergistingsgraad hebben gehaald dan 82%. Zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26146.0/all.html
Tussen 89.8 en 75 zit een groot verschil voor een en dezelfde gist. Als bij mij de gisting in een week klaar is kan ik me nauwelijks voorstellen  dat er te weinig gist is gebruikt. Hoe kun je dan zo'n groot verschil verklaren?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 29-05-2017 20:52 u »
Tussen 89.8 en 75 zit een groot verschil voor een en dezelfde gist. Als bij mij de gisting in een week klaar is kan ik me nauwelijks voorstellen  dat er te weinig gist is gebruikt. Hoe kun je dan zo'n groot verschil verklaren?

Veel meer caramout en chocolademout? Minder suiker? Ander maischschema? Minder gist? Lagere vitaliteit van de gist?

Het kan van alles zijn. De vergistingsgraad die je haalt is van veel factoren afhankelijk. De gebruikte gist is een belangrijke maar er zijn er veel meer.
Het lijkt mij goed niet dit topic te kapen. Misschien een idee om een nieuw topic te starten?

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #12 Gepost op: 29-05-2017 21:10 u »
Heb je enig idee wat de vergistingstemperatuur is geweest? En dan bedoel ik niet die van de ruimte waar het in stond, maar die van het gistende bier zelf?
Zou me niks verbazen dat die te hoog is gestegen. Zodra de vergisting dan minder wordt en de temperatuur daalt, zakt het volledig in.
Met deze gist is het ook zinloos om die 'zogenaamde eenvoudige suikers' later toe te voegen. Dat geldt enkel voor enkele specifieke vloeibare stammen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 29-05-2017 21:15 u »
Lijkt me inderdaad goed om een nieuw topic te maken als de discussie richting eind SG en ingredientkeuze gaat. Maar dat zo'n groot verschil door ingredientkeuze ontstaat lijkt me twijfelachtig. Maar omdat de gisting hier vrij snel voltooid was lijkt te weinig gist ook niet echt een goede verklaring. 

Tags: