Weegschalen voor elk gewicht

Gestart door Jacques, 23-04-2017 14:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

steyr540


Xendelaar

Citaat van: steyr540 op 05-08-2017  21:53 uDe plateuweegschaal waar Jacques het over had:
https://www.breinler.com/platformweegschaal-50kg-x-2gr.html
Of deze:
https://www.pinearts.nl/index.php/plateau-weegschaal-40kg-x-2g.html

Maar dan voor € 50,-
Gaaf dingetje voor een mooie prijs. Jammer dat er een auto shutdown op zit. Of stelt het gewicht zich niet meteen op 0 in als je hem aan zet?

bjorri

Basis mout wegen doe ik meestal met een maatkan van een liter. Mout is netjes 3/4 kilo per liter. Voor de kleinere hoeveelheden heb ik een (budget) keukenweegschaal staan.

Citaat van: Underdike op 24-04-2017  07:58 u€11,95 keuken weegschaal +/- 1 gram tot 6 kilo voor de mouten (past mout-emmer op)
€12,50 numismatisch weegschaaltje (voor zilver/gouden munten wegen) +/- 0,01 gram tot 100 gram voor klein spul
Een dergelijk weegschaaltje zou voor hop e.d. wel erg welkom zijn. Nu weeg ik af met een resolutie van 1 gram en als je dan twee of drie gram van een bepaalde hop wilt hebben is dat natuurlijk erg veel gokwerk.

Google op 'numismatische weegschaal' geeft niet de verkoopadressen. Als iemand een goedkoop en geschikt weegschaaltje weet met redelijke nauwkeurigheid en resolutie zou ik weer een gelukkig man kunnen worden.

bjorri

Zojuist via het forum besteld bij Bol:
https://www.bol.com/nl/p/super-nauwkeurig-precisie-weegschaaltje-keuken-weegschaal-zakweegschaal/9200000055175198/
 ik ga wel zien of het iets is. De prijs is in ieder geval erg prettig.

Serge VL


bjorri


hansHalberstadt

Citaat van: bjorri op 19-10-2017  17:04 uIk voel me zo gelukkig nu :-)
Dank.
Ja voor elk leuk idee is er wel weer iemand die het nog beter weet. Toch vind ik dat weegschaaltje van Bol.com helemaal niet verkeerd voor dat geld. Ben benieuwd hoe nauwkeurig deze is. Ik heb zelf een lab weegschaaltje van 120 gram met 10mg resolutie, dan kostte toen (ca 20 jaar terug) ruim 1000 gulden nieuw. (maar dat heb ik er niet voor betaald natuurlijk)

bjorri

Ach, er zijn nu dus twee weegschaaltjes naar mij onderweg, samen een twintig euro. Dat is net ff minder dan die duizend gulden...
Ik ga zien welke prettig is inhet gebruik en welke het blijft doen na een paar keer gebruiken.

Jacques

Omdat je nooit genoeg weegschalen kunt hebben zo juist de volgende weegschaal aangeschaft.


Het is mijn bedoeling deze weegschaal te gaan gebruiken voor vergistingsexperimenten. Met behulp van de formule van HansHalberstadt wil ik het verloop van het SG gaan volgen. Zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg531631.html#msg531631

Voor een nauwkeurige bepaling heb ik ook een nauwkeurige weegschaal nodig waarmee ik flessen kan wegen. 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-10-2017  22:27 uOmdat je nooit genoeg weegschalen kunt hebben zo juist de volgende weegschaal aangeschaft.
Ik hoor graag of/hoe deze bevalt.

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 19-10-2017  21:28 uJa voor elk leuk idee is er wel weer iemand die het nog beter weet. Toch vind ik dat weegschaaltje van Bol.com helemaal niet verkeerd voor dat geld. Ben benieuwd hoe nauwkeurig deze is.
Ik heb deze werkelijk zelf, er zijn ijkgewichten bijgeleverd dus die wijkt echt niet af hoor als je die horizontaal positioneert via de stelschroefjes  en op een stevig aanrecht gebruikt.

volleybaltrainer

Citaat van: Serge VL op 19-10-2017  23:06 uIk heb deze werkelijk zelf, er zijn ijkgewichten bijgeleverd dus die wijkt echt niet af hoor als je die horizontaal positioneert via de stelschroefjes  en op een stevig aanrecht gebruikt.
De stevige ondergrond is inderdaad erg belangrijk wanneer je een analytische weegschaal gebruikt. Het regelmatig kalibreren en het checken van de kalibratie door het ijkgewichten aan het begin van je metingen even te wegen is minstens net zo belangrijk.

Groeten Marco

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 19-10-2017  23:06 uIk heb deze werkelijk zelf, er zijn ijkgewichten bijgeleverd dus die wijkt echt niet af hoor als je die horizontaal positioneert via de stelschroefjes  en op een stevig aanrecht gebruikt.
Bedoel je die van bol.com of die chinees? De kwaliteit van een weegschaal wordt bepaald door oa de stabiliteit over tijd en temeratuur.
zowel de schaalfactor als de offset op het nulpunt hebben last van verloop over de tijd. Ook heeft een slechte weegschaal een slechtere lineariteit. Je kunt hem dan wel mooi ijken bij een bepaald gewicht, maar bij de helft van dat gewicht meet hij dan toch nog fout.

Hoe beter de lineariteit en hoe minder dat verloop, hoe beter (en ook duurder) de weegschaal. Op zich zegt resolutie (bv 1 g bij 1 kg volle schaal of 0.1 g bij 1 kg volle schaal) nog niets over de nauwkeurigheid en stabiliteit. Grote resolutie maken is eigenlijk niet moeilijk, maar goede stabiliteit maken is wel moeilijk.

Om dat probleem te omzeilen kun je als fabrikant een uitweg zoeken in uitgebreide kalibratieprocedures zodat de weegschaal zich kort na kalibratie perfect gedraagt. Met bijgeleverde ijkgewichtjes is dat goed te doen.

Het hang er dus vooral vanaf waar je de weegschaal voor gaat gebruiken en hoeveel last je dan krijgt van dit soort beperkingen.
Continue SG meting dmv weging  (zonder mogelijkheid voor tussentijds nullen) stelt de hoogste eisen aan de stabiliteit van je weegschaal.
Ik heb nog geen enkele weegschaal gezien binnen mijn budget die daar goed genoeg voor is.

Met mogelijkheid voor tussentijds nullen en kalibreren wordt het allemaal een stuk simpeler te realiseren.

Voor het meer normale werk zoals afwegen van grondstoffen heb je eigenlijk aan elk standaard weegschaaltje met bereik wat past bij het te meten gewicht al voldoende.

Jacques

Vandaag gezien bij de Lidl





Een handige weegschaal voor het afwegen van zowel hop als kleine hoeveelheden mout. Leuke designs. Die mag je van je vrouw meebrengen.  ;D


Jacques

Vandaag via de post het weegschaaltje van Bol binnen gekregen.

Voor het doel waarvoor ik hem wil gebruiken ideaal.


hansHalberstadt

Mooi weegschaaltje. die 0.1 g resolutie is zeker bijzonder handig voor dit doel (SG meten) Zou je eens kunnen kijken of hij over bv 10 dagen nog steeds hetzelfde gewicht meet door dat gedurende 10 dagen bij te houden bv door er iets van ca 1 kg mee te wegen waarvan het gewicht niet verandert, bv frisdrankfles oid? Dan kun je zien of de schaalfactor verloopt. Ik verwacht eigenlijk dat de schaalfactor niet verloopt. Als hij goed is ga ik hem waarschijnlijk ook kopen, mooi kerstkadootje.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 21-10-2017  22:21 uMooi weegschaaltje. die 0.1 g resolutie is zeker bijzonder handig voor dit doel (SG meten) Zou je eens kunnen kijken of hij over bv 10 dagen nog steeds hetzelfde gewicht meet door dat gedurende 10 dagen bij te houden bv door er iets van ca 1 kg mee te wegen waarvan het gewicht niet verandert, bv frisdrankfles oid? Dan kun je zien of de schaalfactor verloopt. Ik verwacht eigenlijk dat de schaalfactor niet verloopt. Als hij goed is ga ik hem waarschijnlijk ook kopen, mooi kerstkadootje.   

Ik zal de komende dagen een paar keer een fles frisdrank voor je wegen.

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2017  09:57 uBedoel je die van bol.com of die chinees? D
Die van de chinees

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 22-10-2017  16:58 uDie van de chinees
Zou mooi zijn als je ook voor dit weegschaaltje eens kunt kijken hoe stabiel hij blijft na ijking. Zit er een automatic on off op? dan kun je hem waarschijnlijk niet continue aanlaten, maar ik neem aan als je hem aanzet dat hij dan wel de laatste kalibratie onthoudt van de vorige keer?

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 22-10-2017  19:41 uZou mooi zijn als je ook voor dit weegschaaltje eens kunt kijken hoe stabiel hij blijft na ijking. Zit er een automatic on off op? dan kun je hem waarschijnlijk niet continue aanlaten, maar ik neem aan als je hem aanzet dat hij dan wel de laatste calibratie onthoudt van de vorige keer?
Echt kalibreren kan je dit weegschaaltje niet, je kan er enkel een verificatie weging met het ijkgewicht mee doen. (Het heeft wel een auto nul functie)
De nauwkeurigheid als ik het gewicht er op zet en 30 min laat staan +2 mg en als ik het er dan af haal -3 mg, dus een delta van 5 mg! Maar wat had je verwacht voor € 17?

Jacques

Citaat van: Jacques op 21-10-2017  23:07 uIk zal de komende dagen een paar keer een fles frisdrank voor je wegen.

Het is geen frisdank geworden maar een fles Wodka. De inhoud ga ik binnenkort gebruiken om er houtsnippers op te zetten.
Naast de fles heb ik ook een ijkgewicht gebruikt van 200 g.

De metingen zijn door mij 6 dagen gedaan.

Het ijgewicht gaf steeds consequent 200,8 gram. Het gewicht van de fles varieerde wat. Ligt ook aan waar hij precies hij op het weegplateau staat. De waarden waren 1391,1 gram, 1391,4 gram, 1391,3 gram 1391,4 gram, 1391,2 gram en 1391,4 gram. Voor het meten van het verloop van het SG is de weegschaal heel geschikt.


hansHalberstadt

Dat is zeker goed genoeg, en bijna sinterklaas.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  14:47 uBij Bol.com zag ik een plateauweegschaal die voldoet aan mijn eisen. Een voldoende groot plateau, een goed maximaal gewicht (50 kg), voldoende nauwkeurigheid (2 g), groot display, gebruiksvriendelijk en betaalbaar (€ 59,99). nauwkeurigheid van 1 gram voor eveneens € 59.99.

Wilde deze week deze weegschaal kopen, maar nergens meer leverbaar.
Ook niet hier https://www.pinearts.nl/index.php/plateau-weegschaal-40kg-x-2g.html

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 26-12-2017  20:37 uWilde deze week deze weegschaal kopen, maar nergens meer leverbaar.
Ook niet hier https://www.pinearts.nl/index.php/plateau-weegschaal-40kg-x-2g.html

Voor heel weinig geld en veel geduld...

http://www.ebay.nl/itm/50kg-2g-Digital-Platform-Warehouse-Shipping-Scale-LCD-Backlit-Display-Post-Scale/121975349940?hash=item1c664c22b4:g:gjkAAOSwiYFXKFWZ

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-12-2017  00:17 uVoor heel weinig geld en veel geduld...

http://www.ebay.nl/itm/50kg-2g-Digital-Platform-Warehouse-Shipping-Scale-LCD-Backlit-Display-Post-Scale/121975349940?hash=item1c664c22b4:g:gjkAAOSwiYFXKFWZ
Daar komen ook nog invoerrechten bij neem ik aan? Vraag is vooral of hij tijdelijk niet in voorraad is bij bol of dat hij niet meer gemaakt wordt.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.