Weegschalen voor elk gewicht

Gestart door Jacques, 23-04-2017 14:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Hebben jullie er wel eens bij stil gestaan hoe belangrijk het is om alles goed te wegen. Een goed bier hoort in balans te zijn. Maar voordat het zover is moet je wel alles goed afwegen. De grondstoffen van onze bieren wegen we af met een weegschaal. Ik weet niet hoe het bij jullie is maar ik gebruik daar verschillende weegschalen voor. We moeten namelijk verschillende dingen afwegen: mout, hop, gistvoedingszouten en kruiden. Zelf weeg ik ook de benodigde hoeveelheid gedroogde gist af. Het vervelende is dat je niet kunt volstaan met één weegschaal. Sommige dingen zoals gistvoedingszouten en kruiden moeten nauwkeurig afgewogen worden. Andere ingrediënten zoals hop hoeft dat minder nauwkeurig. Bij mout maakt het niet zo veel uit als het een gram meer is. Afhankelijk van de nauwkeurigheid hebben weegschalen een groter of kleiner weegplateau. De goedkope nauwkeurige weegschaaltjes die je bij E-bay kunt kopen hebben een zeer klein plateau. Daar kun je net een plastic bekertje op kwijt waarin je het materiaal kunt leggen dat je afwegen. Bij Bol.com zag ik een handige weegschaal die nauwkeurig weegt tot 500 g en met een groter plateau heeft. De grootte is zodanig dat je er huishoudmaatbeker op kwijt kun van 1 liter. Dit maakt deze weegschaal ideaal voor het zorgvuldig afwegen van zowel gistvoedingszouten, kruiden, hop en zelfs kleine hoeveelheden speciaalmouten zoals chocolademout, Special B en zwarte mout. De prijs is € 22,95.
Zelf bottel ik niet rechtstreeks uit mijn CCT. Door middel van een kraan halverwege de conus en een slang laat ik het bier stromen in mijn bottelemmer met een inhoud van 50 liter. Die emmer gaat zelden vol maar toch gaat er regelmatig 30 tot 35 liter bier in. Om te weten hoeveel liter ik precies heb weeg ik de emmer met het bier. Op die manier weet ik hoeveel suiker ik moet afwegen voor het bottelen. Die suiker weeg ik vervolgens af en los ik op in minstens 2 keer zoveel gewicht aan water.
Het probleem waar ik tegenaan liep was dat mijn bottelemmer zo groot is dat deze volledig over de personenweegschaal valt die ik hiervoor gebruikte. Dat is wat onhandig. Al langer was ik op zoek naar een betaalbare plateauweegschaal met een losse display. Ik had zo links en rechts gekeken maar ik vond de prijs wel erg hoog. Bij Bol.com zag ik een plateauweegschaal die voldoet aan mijn eisen. Een voldoende groot plateau, een goed maximaal gewicht (50 kg), voldoende nauwkeurigheid (2 g), groot display, gebruiksvriendelijk en betaalbaar (€ 59,99). Ik ben blij met mijn aankoop die ik ook ga gebruiken voor het afwegen van mout. Hoef ik niet meer bang te zijn dat mijn emmer van de te kleine weegschaal glijdt die ik nu gebruik.
Ik zal trouwens dat ze ook een plateauweegschaal verkopen met een capaciteit van 25 kg en een nauwkeurigheid van 1 gram voor eveneens € 59.99.


Mijn nieuwe aanwinst









De weegschaal die ik tot nu gebruikte voor het afwegen van mout.





Weegschalen zijn er in alle maten en soorten. Het loont de moeite om goed rond te kijken voordat je ze koopt en bedenk dat je niet met één weegschaal af kunt. En als je een weegschaal via Bol wilt kopen doet dat dan via een link op dit forum.

marc0871

Verkapt ga-eens-wat-bij-bol.com-kopen topic >:D ;)

Nou ben ik toch in de markt voor een paar weegschalen, dus dit is eigenlijk nog handig ook ^-^
Tot nu toe mout per 500 gram met een keukenweegschaal en hop met een brievenweger afgewogen.
Beiden analoog en vrij grof.
Dat kan beter.

Er staat ook een 2kg X 01gr versie van die rvs weegschaal op, voor de zelfde prijs.
heb je daar ook een referer link voor?
Vind ik eigenlijk interessanter.


Jacques

Citaat van: marc0871 op 23-04-2017  15:08 uVerkapt ga-eens-wat-bij-bol.com-kopen topic >:D ;)

Ik was op zoek naar een plateauweegschaal bij E-bay. Die waren daar inclusief verzendkosten duurder dan bij Bol.com.
En ja het forum heeft er voordeel bij indien iets via het forum gekocht wordt bij Bol.com.

Ik had eerlijk gezegd niet in de gaten dat je bij Bol.com zo veel verschillende weegschalen kunt kopen. Vandaar de tip.
Met mijn nieuwe aanwinst ben ik heel tevreden mee. Al heel wat jaren ben ik bezig en heb veel spullen voor de hobby aangeschaft. Dit is zo'n beetje het enige wat nog ontbrak.

freelive

Bij alie platform weegschaal 45 eur verzonden vanuit Duitsland  dus hooguit 14 dagen  van 0.1 tot 300 kg

Jacques

Citaat van: Serge VL op 23-04-2017  15:21 uDe tweede balans is toch 50kg 2 gr naukeurig voor 120€ ipv 60€ volgens de link. de zelfde heb je ook bij Ali voor 66€ incl. verzending https://www.aliexpress.com/item/free-shipping-50kg-2g-electronic-platform-scale-parcel-scales-high-precision-electronic-scales-express-scale/2018559156.html?spm=2114.10010108.1000014.13.TY0dTR&scm=1007.13338.79672.000000000000000&pvid=a5fc6d26-d71a-41c4-a488-774ea349e293&tpp=1
De eerste weegschaal van 500gr 0.001gr heb je bij Ali voor 8€ aan huis https://www.aliexpress.com/item/High-Accuracy-Mini-Digital-Scale-Electronic-Scale-Platform-Jewelry-Gold-Diamond-Scale-500g-0-01g-Weighing/32797334839.html?spm=2114.01020208.3.300.6eSSs7&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10152_10065_10151_10068_10136_10137_10060_10138_10155_10062_10156_10154_10056_10055_10054_10059_10099_10103_10102_10096_10148_10147_10052_10053_10142_10107_10050_10051_10084_10083_10080_10082_10081_10177_10110_10111_10112_10113_10114_10181_10037_10078_10079_10077_10073_10070_10123_10124-10102,searchweb201603_4,afswitch_1,ppcSwitch_5_ppcChannel&btsid=08724196-383a-41f7-8a99-669fc10e43e6&algo_expid=847fd3c5-98ef-473a-9bde-c4fc04628f81-34&algo_pvid=847fd3c5-98ef-473a-9bde-c4fc04628f81

Voor de weegschaal die ik heb gekocht 50 kg 2 gram nauwkeurig heb ik echt niet meer dan € 59.99 betaald inclusief verzendkosten. Misschien dat Belgen het dubbele betalen. :)

De mini weegschaal is inderdaad bij AliExpress goedkoper. Dat je er langer op moet wachten is meestal geen probleem. Goede tip Serge.

Jacques

Citaat van: freelive op 23-04-2017  15:31 uBij alie platform weegschaal 45 eur verzonden vanuit Duitsland  dus hooguit 14 dagen  van 0.1 tot 300 kg

Heb je een link?


Jacques

Citaat van: freelive op 23-04-2017  15:38 uhttps://www.aliexpress.com/item/New-Arrival-0-1-300kg-Postal-Scale-Electronic-Weight-Commercial-Scales-Digital-Platform-Scales/32739199985.html?spm=2114.13010608.0.0.vxftHM

Net 1 gekocht

Gr C

Ok. Deze heeft een nauwkeurigheid van 50 gram. Voor mout en het wegen van de hoeveelheid bier voldoende.




Jacques

Citaat van: marc0871 op 23-04-2017  15:08 uEr staat ook een 2kg X 01gr versie van die rvs weegschaal op, voor de zelfde prijs.
heb je daar ook een referer link voor?
Vind ik eigenlijk interessanter.

Mocht je na de 'het kan nog goedkoper' reacties toch een andere weegschaal of iets anders via Bol.com willen kopen dan kan dat altijd via de advertentie die je kunt zien in via het desktop thema van het forum. Na het eerste bericht in een topic zie je een mogelijkheid om te zoeken in de producten die Bol.com aanbiedt. Als je op die manier iets koopt heeft het forum er voordeel bij.


marc0871

Mja, had ik al gedaan.
En besteld :/

Nou ja, komen toch wel van pas.
Koken en bakken zijn ook hobby's van mij.

Wolter

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  15:47 uOk. Deze heeft een nauwkeurigheid van 5 gram. Voor mout en het wegen van de hoeveelheid bier voldoende.

Zoals ik het lees bij de specificaties heeft de versie tot 300 kg een nauwkeurigheid van 0,1 kg. Misschien lees ik het verkeerd maar dat lijkt mij best wel veel als je ook apparatuur met een 2 g nauwkeurigheid kan kopen.

Jacques

Citaat van: Wolter op 23-04-2017  16:12 uZoals ik het lees bij de specificaties heeft de versie tot 300 kg een nauwkeurigheid van 0,1kg. Misschien lees ik het verkeerd maar dat lijkt mij best wel veel als je ook apparatuur met een 2 g nauwkeurigheid kan kopen.

De versie tot 150 kg heeft een nauwkeurigheid van 50 gram volgens de link.
Maar het is natuurlijk wel dat hoe nauwkeuriger een weegschaal is des te breder hij kan worden ingezet.

jacob


Jacques

Citaat van: jacob op 23-04-2017  17:51 u0.05 kg is toch 50 gram?

Je hebt gelijk. Dat is een factor 10 keer onnauwkeuriger...
Daarmee is die weegschaal een stuk minder aantrekkelijk om aan te schaffen dan de weegschaal waarvoor ik heb gekozen. Het liefst had ik de weegschaal gekocht die op 1 gram nauwkeurig is. Maar daarvan is de maximale weegcapaciteit 25 kg. Mijn bottelemmer weegt alleen al zo'n 3 kg en ik brouw regelmatig meer dan 22 liter met mijn Braumeister 20.

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  14:47 uMaar voordat het zover is moet je wel alles goed afwegen.

Nauurlijk moet je alles afwegen. Maar dat hoeft echt niet op de 10e gram nauwkeurig... dat is echt onzin. Een weegschaal op 1 gram nauwkeurig die afweegt tot 3-5 kg is meer dan voldoende...

Maak het toch allemaal niet zo moeilijk man. Is echt nergens voor nodig. En je bier wegen om te weten hoeveel liter (en ml) je hebt. Hahahah...Dat kan echt veel simpeler... Dchijnnauwkeurigheid en echt nergens voor nodig. Je bier wordt er niets beter van...

Maar als jij dit leuk vindt moet je het vooral doen... :) ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-04-2017  20:19 uNauurlijk moet je alles afwegen. Maar dat hoeft echt niet op de 10e gram nauwkeurig... dat is echt onzin. Een weegschaal op 1 gram nauwkeurig die afweegt tot 3-5 kg is meer dan voldoende...

Maak het toch allemaal niet zo moeilijk man. Is echt nergens voor nodig. En je bier wegen om te weten hoeveel liter (en ml) je hebt. Hahahah...Dat kan echt veel simpeler... Dchijnnauwkeurigheid en echt nergens voor nodig. Je bier wordt er niets beter van...

Maar als jij dit leuk vindt moet je het vooral doen... :) ;)

Ik had al een weegschaal waarmee ik 10 kg op 1 gram kan wegen. Vele jaren gebruikt maar toch had ik de behoefte aan een weegschaal met een groter plateau. Al een paar keer gehad dat de emmer met mout van het plateau schoof. De meting klopt dan niet meer.
Ik gebruik een bottelemmer die niet recht is. Met een centimeter werken is daarom niet handig.

Een nauwkeurige weegschaal die op 0,01 gram weegt is handig voor de vele experimenten die ik doe. Ook handig voor het nauwkeurig afwegen van brouwzouten en andere zaken die je in kleine hoeveelheden aan je bier toevoegt zoals kruiden en dergelijk.

Natuurlijk kun je brouwen met de Franse slag. Dat is een keuze. Maar voor een reproduceerbaar bier is nauwkeurig afwegen wel gewenst. Het viel mij op bij Brand dat daar alles zeer nauwkeurig afgewogen wordt... Dat gebeurt overigens ook La Trappe waar ik een paar maanden geleden een dag heb mogen meebrouwen.

Fermon

Ik heb onlangs een zeer nauwkeurige weegschaal gekregen van mijn werkgever, anders werd hij weggegooid   :o, omdat ze een nieuwe hebben gekocht die tot 4 cijfers achter de komma weegt.

Het is een oud beestje maar werkt uitstekend, ik heb het getest met muntjes en het gewicht klopte precies.



Ik gebruik hem voor hop, gist, kruiden enz. Voor de mout gebruik ik een andere weegschaal die alleen grammen meet.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  14:47 uBij Bol.com zag ik een plateauweegschaal die voldoet aan mijn eisen. Een voldoende groot plateau, een goed maximaal gewicht (50 kg), voldoende nauwkeurigheid (2 g), groot display, gebruiksvriendelijk en betaalbaar (€ 59,99).

Zou graag het volgende willen weten ivm een andere topic waar ik een weegschaal als SG meter wil gebruiken:
 Kun je met deze weegschaal ook continu wegen zonder dat hij zichzelf na een tijdje uitschakelt? En zo ja hoeveel verloopt een gewicht van bv 40 kg dan over een tijd van een dag?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-04-2017  22:53 uZou graag het volgende willen weten ivm een andere topic waar ik een weegschaal als SG meter wil gebruiken:
 Kun je met deze weegschaal ook continu wegen zonder dat hij zichzelf na een tijdje uitschakelt? En zo ja hoeveel verloopt een gewicht van bv 40 kg dan over een tijd van een dag?

Ik zal kijken of ik morgen een dergelijke test kan starten. Nu is het al laat.

Jeroen D

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  14:47 uZelf bottel ik niet rechtstreeks uit mijn CCT. Om te weten hoeveel liter ik precies heb weeg ik de emmer met het bier. Op die manier weet ik hoeveel suiker ik moet afwegen voor het bottelen.

Hoe bereken je dan het volume precies?
Meet je de SG daarvoor, of doe je "1 kilo = 1 liter"?

muldereric

Alle posts over nauwkeurigheid en welke weegschaal beter is, maar tot nu toe heb ik nog niemand gespot die zijn nauwkeurige weegschalen elk jaar laat ijken :)
Ook digitale weegschalen verlopen!

Underdike

€11,95 keuken weegschaal +/- 1 gram tot 6 kilo voor de mouten (past mout-emmer op)
€12,50 numismatisch weegschaaltje (voor zilver/gouden munten wegen) +/- 0,01 gram tot 100 gram voor klein spul

Wolter

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  14:47 uDoor middel van een kraan halverwege de conus en een slang laat ik het bier stromen in mijn bottelemmer met een inhoud van 50 liter. Die emmer gaat zelden vol maar toch gaat er regelmatig 30 tot 35 liter bier in. Om te weten hoeveel liter ik precies heb weeg ik de emmer met het bier. Op die manier weet ik hoeveel suiker ik moet afwegen voor het bottelen. Die suiker weeg ik vervolgens af en los ik op in minstens 2 keer zoveel gewicht aan water.

Ik vind dit ook wel iets wat ik een keer wil gaan proberen. Nu gebruik ik de zelf aangebrachte maatverdeling op mijn vat. Het lijkt mij alleen wel makkelijk om dit adhv wegen nog beter te kunnen bepalen.
Mijn vraag is alleen welke formule je gebruikt voor de omrekening? Gebruik je het gewicht van water dat (als ik het goed heb) per liter 0,998 kg weegt? Of moet je ook rekening houden met de andere stoffen die in het jongbier zitten?

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  20:37 uNatuurlijk kun je brouwen met de Franse slag. Dat is een keuze. Maar voor een reproduceerbaar bier is nauwkeurig afwegen wel gewenst. Het viel mij op bij Brand dat daar alles zeer nauwkeurig afgewogen wordt...
Het lijkt me sterk dat je nauwkeuriger dan 0.2 % hoeft te wegen (50 gr afwijking op 25 kg).
Het lijkt me ook sterk dat je nauwkeuriger kunt  wegen met betaalbare apparatuur.
Voor suikerdosering met bottelen: Stel dat je 9 g/l suiker toe wil voegen (zo'n beetje de bovengrens bij mij) dan zou je met 0,2 % afwijking 0,018 g/l af kunnen wijken.

De afwijking in het schatten van SG (temperatuur gecorrigeerd) is waarschijnlijk al veel groter, zeker als je met refractometer zou meten.

En ik zou het zeker niet proeven...

En verder zal de resolutie bij een weegschaal vaak groter zijn dan de nauwkeurigheid, verkijk je daar ook niet op.

Groet,
Hans


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.