Weegschalen voor elk gewicht

Gestart door Jacques, 23-04-2017 14:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques

Hebben jullie er wel eens bij stil gestaan hoe belangrijk het is om alles goed te wegen. Een goed bier hoort in balans te zijn. Maar voordat het zover is moet je wel alles goed afwegen. De grondstoffen van onze bieren wegen we af met een weegschaal. Ik weet niet hoe het bij jullie is maar ik gebruik daar verschillende weegschalen voor. We moeten namelijk verschillende dingen afwegen: mout, hop, gistvoedingszouten en kruiden. Zelf weeg ik ook de benodigde hoeveelheid gedroogde gist af. Het vervelende is dat je niet kunt volstaan met één weegschaal. Sommige dingen zoals gistvoedingszouten en kruiden moeten nauwkeurig afgewogen worden. Andere ingrediënten zoals hop hoeft dat minder nauwkeurig. Bij mout maakt het niet zo veel uit als het een gram meer is. Afhankelijk van de nauwkeurigheid hebben weegschalen een groter of kleiner weegplateau. De goedkope nauwkeurige weegschaaltjes die je bij E-bay kunt kopen hebben een zeer klein plateau. Daar kun je net een plastic bekertje op kwijt waarin je het materiaal kunt leggen dat je afwegen. Bij Bol.com zag ik een handige weegschaal die nauwkeurig weegt tot 500 g en met een groter plateau heeft. De grootte is zodanig dat je er huishoudmaatbeker op kwijt kun van 1 liter. Dit maakt deze weegschaal ideaal voor het zorgvuldig afwegen van zowel gistvoedingszouten, kruiden, hop en zelfs kleine hoeveelheden speciaalmouten zoals chocolademout, Special B en zwarte mout. De prijs is € 22,95.
Zelf bottel ik niet rechtstreeks uit mijn CCT. Door middel van een kraan halverwege de conus en een slang laat ik het bier stromen in mijn bottelemmer met een inhoud van 50 liter. Die emmer gaat zelden vol maar toch gaat er regelmatig 30 tot 35 liter bier in. Om te weten hoeveel liter ik precies heb weeg ik de emmer met het bier. Op die manier weet ik hoeveel suiker ik moet afwegen voor het bottelen. Die suiker weeg ik vervolgens af en los ik op in minstens 2 keer zoveel gewicht aan water.
Het probleem waar ik tegenaan liep was dat mijn bottelemmer zo groot is dat deze volledig over de personenweegschaal valt die ik hiervoor gebruikte. Dat is wat onhandig. Al langer was ik op zoek naar een betaalbare plateauweegschaal met een losse display. Ik had zo links en rechts gekeken maar ik vond de prijs wel erg hoog. Bij Bol.com zag ik een plateauweegschaal die voldoet aan mijn eisen. Een voldoende groot plateau, een goed maximaal gewicht (50 kg), voldoende nauwkeurigheid (2 g), groot display, gebruiksvriendelijk en betaalbaar (€ 59,99). Ik ben blij met mijn aankoop die ik ook ga gebruiken voor het afwegen van mout. Hoef ik niet meer bang te zijn dat mijn emmer van de te kleine weegschaal glijdt die ik nu gebruik.
Ik zal trouwens dat ze ook een plateauweegschaal verkopen met een capaciteit van 25 kg en een nauwkeurigheid van 1 gram voor eveneens € 59.99.


Mijn nieuwe aanwinst









De weegschaal die ik tot nu gebruikte voor het afwegen van mout.





Weegschalen zijn er in alle maten en soorten. Het loont de moeite om goed rond te kijken voordat je ze koopt en bedenk dat je niet met één weegschaal af kunt. En als je een weegschaal via Bol wilt kopen doet dat dan via een link op dit forum.

marc0871

Verkapt ga-eens-wat-bij-bol.com-kopen topic >:D ;)

Nou ben ik toch in de markt voor een paar weegschalen, dus dit is eigenlijk nog handig ook ^-^
Tot nu toe mout per 500 gram met een keukenweegschaal en hop met een brievenweger afgewogen.
Beiden analoog en vrij grof.
Dat kan beter.

Er staat ook een 2kg X 01gr versie van die rvs weegschaal op, voor de zelfde prijs.
heb je daar ook een referer link voor?
Vind ik eigenlijk interessanter.


Jacques

Citaat van: marc0871 op 23-04-2017  15:08 uVerkapt ga-eens-wat-bij-bol.com-kopen topic >:D ;)

Ik was op zoek naar een plateauweegschaal bij E-bay. Die waren daar inclusief verzendkosten duurder dan bij Bol.com.
En ja het forum heeft er voordeel bij indien iets via het forum gekocht wordt bij Bol.com.

Ik had eerlijk gezegd niet in de gaten dat je bij Bol.com zo veel verschillende weegschalen kunt kopen. Vandaar de tip.
Met mijn nieuwe aanwinst ben ik heel tevreden mee. Al heel wat jaren ben ik bezig en heb veel spullen voor de hobby aangeschaft. Dit is zo'n beetje het enige wat nog ontbrak.

freelive

Bij alie platform weegschaal 45 eur verzonden vanuit Duitsland  dus hooguit 14 dagen  van 0.1 tot 300 kg

Jacques

Citaat van: Serge VL op 23-04-2017  15:21 uDe tweede balans is toch 50kg 2 gr naukeurig voor 120€ ipv 60€ volgens de link. de zelfde heb je ook bij Ali voor 66€ incl. verzending https://www.aliexpress.com/item/free-shipping-50kg-2g-electronic-platform-scale-parcel-scales-high-precision-electronic-scales-express-scale/2018559156.html?spm=2114.10010108.1000014.13.TY0dTR&scm=1007.13338.79672.000000000000000&pvid=a5fc6d26-d71a-41c4-a488-774ea349e293&tpp=1
De eerste weegschaal van 500gr 0.001gr heb je bij Ali voor 8€ aan huis https://www.aliexpress.com/item/High-Accuracy-Mini-Digital-Scale-Electronic-Scale-Platform-Jewelry-Gold-Diamond-Scale-500g-0-01g-Weighing/32797334839.html?spm=2114.01020208.3.300.6eSSs7&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10152_10065_10151_10068_10136_10137_10060_10138_10155_10062_10156_10154_10056_10055_10054_10059_10099_10103_10102_10096_10148_10147_10052_10053_10142_10107_10050_10051_10084_10083_10080_10082_10081_10177_10110_10111_10112_10113_10114_10181_10037_10078_10079_10077_10073_10070_10123_10124-10102,searchweb201603_4,afswitch_1,ppcSwitch_5_ppcChannel&btsid=08724196-383a-41f7-8a99-669fc10e43e6&algo_expid=847fd3c5-98ef-473a-9bde-c4fc04628f81-34&algo_pvid=847fd3c5-98ef-473a-9bde-c4fc04628f81

Voor de weegschaal die ik heb gekocht 50 kg 2 gram nauwkeurig heb ik echt niet meer dan € 59.99 betaald inclusief verzendkosten. Misschien dat Belgen het dubbele betalen. :)

De mini weegschaal is inderdaad bij AliExpress goedkoper. Dat je er langer op moet wachten is meestal geen probleem. Goede tip Serge.

Jacques

Citaat van: freelive op 23-04-2017  15:31 uBij alie platform weegschaal 45 eur verzonden vanuit Duitsland  dus hooguit 14 dagen  van 0.1 tot 300 kg

Heb je een link?


Jacques

Citaat van: freelive op 23-04-2017  15:38 uhttps://www.aliexpress.com/item/New-Arrival-0-1-300kg-Postal-Scale-Electronic-Weight-Commercial-Scales-Digital-Platform-Scales/32739199985.html?spm=2114.13010608.0.0.vxftHM

Net 1 gekocht

Gr C

Ok. Deze heeft een nauwkeurigheid van 50 gram. Voor mout en het wegen van de hoeveelheid bier voldoende.




Jacques

Citaat van: marc0871 op 23-04-2017  15:08 uEr staat ook een 2kg X 01gr versie van die rvs weegschaal op, voor de zelfde prijs.
heb je daar ook een referer link voor?
Vind ik eigenlijk interessanter.

Mocht je na de 'het kan nog goedkoper' reacties toch een andere weegschaal of iets anders via Bol.com willen kopen dan kan dat altijd via de advertentie die je kunt zien in via het desktop thema van het forum. Na het eerste bericht in een topic zie je een mogelijkheid om te zoeken in de producten die Bol.com aanbiedt. Als je op die manier iets koopt heeft het forum er voordeel bij.


marc0871

Mja, had ik al gedaan.
En besteld :/

Nou ja, komen toch wel van pas.
Koken en bakken zijn ook hobby's van mij.

Wolter

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  15:47 uOk. Deze heeft een nauwkeurigheid van 5 gram. Voor mout en het wegen van de hoeveelheid bier voldoende.

Zoals ik het lees bij de specificaties heeft de versie tot 300 kg een nauwkeurigheid van 0,1 kg. Misschien lees ik het verkeerd maar dat lijkt mij best wel veel als je ook apparatuur met een 2 g nauwkeurigheid kan kopen.

Jacques

Citaat van: Wolter op 23-04-2017  16:12 uZoals ik het lees bij de specificaties heeft de versie tot 300 kg een nauwkeurigheid van 0,1kg. Misschien lees ik het verkeerd maar dat lijkt mij best wel veel als je ook apparatuur met een 2 g nauwkeurigheid kan kopen.

De versie tot 150 kg heeft een nauwkeurigheid van 50 gram volgens de link.
Maar het is natuurlijk wel dat hoe nauwkeuriger een weegschaal is des te breder hij kan worden ingezet.

jacob


Jacques

Citaat van: jacob op 23-04-2017  17:51 u0.05 kg is toch 50 gram?

Je hebt gelijk. Dat is een factor 10 keer onnauwkeuriger...
Daarmee is die weegschaal een stuk minder aantrekkelijk om aan te schaffen dan de weegschaal waarvoor ik heb gekozen. Het liefst had ik de weegschaal gekocht die op 1 gram nauwkeurig is. Maar daarvan is de maximale weegcapaciteit 25 kg. Mijn bottelemmer weegt alleen al zo'n 3 kg en ik brouw regelmatig meer dan 22 liter met mijn Braumeister 20.

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  14:47 uMaar voordat het zover is moet je wel alles goed afwegen.

Nauurlijk moet je alles afwegen. Maar dat hoeft echt niet op de 10e gram nauwkeurig... dat is echt onzin. Een weegschaal op 1 gram nauwkeurig die afweegt tot 3-5 kg is meer dan voldoende...

Maak het toch allemaal niet zo moeilijk man. Is echt nergens voor nodig. En je bier wegen om te weten hoeveel liter (en ml) je hebt. Hahahah...Dat kan echt veel simpeler... Dchijnnauwkeurigheid en echt nergens voor nodig. Je bier wordt er niets beter van...

Maar als jij dit leuk vindt moet je het vooral doen... :) ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-04-2017  20:19 uNauurlijk moet je alles afwegen. Maar dat hoeft echt niet op de 10e gram nauwkeurig... dat is echt onzin. Een weegschaal op 1 gram nauwkeurig die afweegt tot 3-5 kg is meer dan voldoende...

Maak het toch allemaal niet zo moeilijk man. Is echt nergens voor nodig. En je bier wegen om te weten hoeveel liter (en ml) je hebt. Hahahah...Dat kan echt veel simpeler... Dchijnnauwkeurigheid en echt nergens voor nodig. Je bier wordt er niets beter van...

Maar als jij dit leuk vindt moet je het vooral doen... :) ;)

Ik had al een weegschaal waarmee ik 10 kg op 1 gram kan wegen. Vele jaren gebruikt maar toch had ik de behoefte aan een weegschaal met een groter plateau. Al een paar keer gehad dat de emmer met mout van het plateau schoof. De meting klopt dan niet meer.
Ik gebruik een bottelemmer die niet recht is. Met een centimeter werken is daarom niet handig.

Een nauwkeurige weegschaal die op 0,01 gram weegt is handig voor de vele experimenten die ik doe. Ook handig voor het nauwkeurig afwegen van brouwzouten en andere zaken die je in kleine hoeveelheden aan je bier toevoegt zoals kruiden en dergelijk.

Natuurlijk kun je brouwen met de Franse slag. Dat is een keuze. Maar voor een reproduceerbaar bier is nauwkeurig afwegen wel gewenst. Het viel mij op bij Brand dat daar alles zeer nauwkeurig afgewogen wordt... Dat gebeurt overigens ook La Trappe waar ik een paar maanden geleden een dag heb mogen meebrouwen.

Fermon

Ik heb onlangs een zeer nauwkeurige weegschaal gekregen van mijn werkgever, anders werd hij weggegooid   :o, omdat ze een nieuwe hebben gekocht die tot 4 cijfers achter de komma weegt.

Het is een oud beestje maar werkt uitstekend, ik heb het getest met muntjes en het gewicht klopte precies.



Ik gebruik hem voor hop, gist, kruiden enz. Voor de mout gebruik ik een andere weegschaal die alleen grammen meet.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  14:47 uBij Bol.com zag ik een plateauweegschaal die voldoet aan mijn eisen. Een voldoende groot plateau, een goed maximaal gewicht (50 kg), voldoende nauwkeurigheid (2 g), groot display, gebruiksvriendelijk en betaalbaar (€ 59,99).

Zou graag het volgende willen weten ivm een andere topic waar ik een weegschaal als SG meter wil gebruiken:
 Kun je met deze weegschaal ook continu wegen zonder dat hij zichzelf na een tijdje uitschakelt? En zo ja hoeveel verloopt een gewicht van bv 40 kg dan over een tijd van een dag?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-04-2017  22:53 uZou graag het volgende willen weten ivm een andere topic waar ik een weegschaal als SG meter wil gebruiken:
 Kun je met deze weegschaal ook continu wegen zonder dat hij zichzelf na een tijdje uitschakelt? En zo ja hoeveel verloopt een gewicht van bv 40 kg dan over een tijd van een dag?

Ik zal kijken of ik morgen een dergelijke test kan starten. Nu is het al laat.

Jeroen D

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  14:47 uZelf bottel ik niet rechtstreeks uit mijn CCT. Om te weten hoeveel liter ik precies heb weeg ik de emmer met het bier. Op die manier weet ik hoeveel suiker ik moet afwegen voor het bottelen.

Hoe bereken je dan het volume precies?
Meet je de SG daarvoor, of doe je "1 kilo = 1 liter"?

muldereric

Alle posts over nauwkeurigheid en welke weegschaal beter is, maar tot nu toe heb ik nog niemand gespot die zijn nauwkeurige weegschalen elk jaar laat ijken :)
Ook digitale weegschalen verlopen!

Underdike

€11,95 keuken weegschaal +/- 1 gram tot 6 kilo voor de mouten (past mout-emmer op)
€12,50 numismatisch weegschaaltje (voor zilver/gouden munten wegen) +/- 0,01 gram tot 100 gram voor klein spul

Wolter

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  14:47 uDoor middel van een kraan halverwege de conus en een slang laat ik het bier stromen in mijn bottelemmer met een inhoud van 50 liter. Die emmer gaat zelden vol maar toch gaat er regelmatig 30 tot 35 liter bier in. Om te weten hoeveel liter ik precies heb weeg ik de emmer met het bier. Op die manier weet ik hoeveel suiker ik moet afwegen voor het bottelen. Die suiker weeg ik vervolgens af en los ik op in minstens 2 keer zoveel gewicht aan water.

Ik vind dit ook wel iets wat ik een keer wil gaan proberen. Nu gebruik ik de zelf aangebrachte maatverdeling op mijn vat. Het lijkt mij alleen wel makkelijk om dit adhv wegen nog beter te kunnen bepalen.
Mijn vraag is alleen welke formule je gebruikt voor de omrekening? Gebruik je het gewicht van water dat (als ik het goed heb) per liter 0,998 kg weegt? Of moet je ook rekening houden met de andere stoffen die in het jongbier zitten?

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  20:37 uNatuurlijk kun je brouwen met de Franse slag. Dat is een keuze. Maar voor een reproduceerbaar bier is nauwkeurig afwegen wel gewenst. Het viel mij op bij Brand dat daar alles zeer nauwkeurig afgewogen wordt...
Het lijkt me sterk dat je nauwkeuriger dan 0.2 % hoeft te wegen (50 gr afwijking op 25 kg).
Het lijkt me ook sterk dat je nauwkeuriger kunt  wegen met betaalbare apparatuur.
Voor suikerdosering met bottelen: Stel dat je 9 g/l suiker toe wil voegen (zo'n beetje de bovengrens bij mij) dan zou je met 0,2 % afwijking 0,018 g/l af kunnen wijken.

De afwijking in het schatten van SG (temperatuur gecorrigeerd) is waarschijnlijk al veel groter, zeker als je met refractometer zou meten.

En ik zou het zeker niet proeven...

En verder zal de resolutie bij een weegschaal vaak groter zijn dan de nauwkeurigheid, verkijk je daar ook niet op.

Groet,
Hans

hansHalberstadt

Er is een verschil tussen resolutie (bv 50 g op 50 kg volle schaal) en nauwkeurigheid. Mbt nauwkeurigheid moet je ook nog kijken naar het temperatuurbereik en verloop over tijd. Mbt de nauwkeurigheid kun je bv een flesje oid kopen in de supermarkt en die dan ter plekke wegen en het gewicht erop schrijven. Die weegschalen worden regelmatig gekalibreerd. dan heb je dus mooie referentiegewichten voor thuis om te zien hoe nauwkeurig jouw weeg schaal nu werkelijk is.

Voor bierbrouwen lijkt me 2.5% nauwkeurigheid meer dan voldoende. Wij kunnen immers ook niet met 2.5% nauwkeurigheid variaties in het eindresultaat proeven.

Op dit moment ben ik bezig om een personenweegschaal om te bouwen tot SG meter om hiermee het SG gedurende de gisting te kunnen volgen, zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg514648.html#msg514648. Voor zo'n weegschaal is vooral het verloop in de tijd en verloop door temperatuurvariaties belangrijk. voor 50 kg mag je dan niet meer dan 50 g verloop hebben inclusief temperatuur over ca 2 weken om op 1 SG punt nauwkeurig de gisting te kunnen volgen.   

hansHalberstadt

Citaat van: Wolter op 24-04-2017  10:53 uIk vind dit ook wel iets wat ik een keer wil gaan proberen. Nu gebruik ik de zelf aangebrachte maatverdeling op mijn vat. Het lijkt mij alleen wel makkelijk om dit adhv wegen nog beter te kunnen bepalen.
Mijn vraag is alleen welke formule je gebruikt voor de omrekening? Gebruik je het gewicht van water dat (als ik het goed heb) per liter 0,998kg weegt? Of moet je ook rekening houden met de andere stoffen die in het jongbier zitten?

Voor het wegen ivm bottelen hoef je niet tot 2 decimalen achter de komma te wegen, immers verschil tussen 0.5% koolzuur of 0.51% koolzuur merk je niet dus kun je simpel net doen alsof je gewicht het volume is. Maar formeel moet je als volgt omrekenen:
SG=gewicht/volume*1/0.9982 (water heeft een werkelijk SG van 0.9982 bij 20 ºC en SG volgens de hydrometer van 1000)
Dus van gemeten SG naar volume": volume=gewicht/(SG*0.9982)

Jacques

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  23:34 uIk zal kijken of ik morgen een dergelijke test kan starten. Nu is het al laat.

Test gedaan. De weegschaal schakelt zich zelf uit.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-04-2017  20:59 uTest gedaan. De weegschaal schakelt zich zelf uit.
Ok dank. Was ook eigenlijk wat ik verwachtte. Dat geeft eigenlijk al aan dat het heel lastig is om over langere tijd de meting stabiel te houden. Dan praat je al over bedragen (ver) boven de 100 euro. Na aanzetten stelt hij zich af op 0 en als je dan binnen een paar minuten weegt blijft dat ook wel zo. Maar niet over dagen en bij temperatuurverandering. Dus bevestigt mijn gevoel dat het zinvol is om een speciale maar toch relatief low budget oplossing (door zelfbouw) te bedenken voor SG meting via de weegschaal (die dan wel 2 weken aan kan zonder te verlopen)
   

Jacques

Citaat van: Jeroen D op 24-04-2017  00:22 uHoe bereken je dan het volume precies?
Meet je de SG daarvoor, of doe je "1 kilo = 1 liter"?

Voor het gemak ga ik daar van uit.
Eigenlijk zou je met de gevormde alcohol en met de restsuikers rekening moeten houden. Alcohol is lichter dan water. 1 liter alcohol weegt 790 g. De hoeveelheid restsuikers is per bier verschillend.
Ongetwijfeld HansH een mooie formule bedenken waarmee je rekening houdend genoemde factoren tot achter de komma het gewicht van je bier om kunt rekenen tot volume.

Jacques

Citaat van: muldereric op 24-04-2017  07:24 uAlle posts over nauwkeurigheid en welke weegschaal beter is, maar tot nu toe heb ik nog niemand gespot die zijn nauwkeurige weegschalen elk jaar laat ijken :)
Ook digitale weegschalen verlopen!

Klopt. Bij de weegschaal die ik gekocht heb zit een beschrijving hoe je de weegschaal kunt kalibreren met een ijkgewicht. Een dergelijk gewicht heb ik in huis.

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 24-04-2017  11:23 uHet lijkt me sterk dat je nauwkeuriger dan 0.2 % hoeft te wegen (50 gr afwijking op 25 kg).
Het lijkt me ook sterk dat je nauwkeuriger kunt  wegen met betaalbare apparatuur.
Voor suikerdosering met bottelen: Stel dat je 9 g/l suiker toe wil voegen (zo'n beetje de bovengrens bij mij) dan zou je met 0,2 % afwijking 0,018 g/l af kunnen wijken.

De afwijking in het schatten van SG (temperatuur gecorrigeerd) is waarschijnlijk al veel groter, zeker als je met refractometer zou meten.

En ik zou het zeker niet proeven...

En verder zal de resolutie bij een weegschaal vaak groter zijn dan de nauwkeurigheid, verkijk je daar ook niet op.

Groet,
Hans

Niet alle ingrediënten hoeven even nauwkeurig gewogen te worden. Als het gaat om brouwzouten, gistvoedingszouten, kruiden en andere toevoegingen die je in kleine hoeveelheden gebruikt is nauwkeurig meten noodzaak.
Bij Brand en La Trappe viel het mij op dat ook mout heel secuur gemeten wordt. Voor speciaal mouten niet zo vreemd omdat je die in relatief kleine hoeveelheden gebruikt.

Het bepalen van het SG gaat bij mij overigens met een digitale refractometer. Ik hoef het SG niet te schatten, ik lees de display af. Wel weet ik inmiddels dat ik minstens 30 seconden moet wachten met meten voor een betrouwbare waarde.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-04-2017  21:13 uVoor het gemak ga ik daar van uit.
Eigenlijk zou je met de gevormde alcohol en met de restsuikers rekening moeten houden. Alcohol is lichter dan water. 1 liter alcohol weegt 790 g. De hoeveelheid restsuikers is per bier verschillend.
Ongetwijfeld HansH een mooie formule bedenken waarmee je rekening houdend genoemde factoren tot achter de komma het gewicht van je bier om kunt rekenen tot volume.
Het eind SG ligt vrijwel altijd tussen 1000 en 1025 dan maak je dus hooguit een fout van 2.5% bij de afschatting van je volume als je direct het gewicht gebruikt. Zoals al gezegd maakt het voor het berekenen van de bottelsuiker helemaal niets uit, dus zou ik gewoon het gewicht nemen als zijnde het volume. (maar wel het gewicht van je bottelvat daarvan af trekken natuurlijk) 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-04-2017  22:03 uHet eind SG ligt vrijwel altijd tussen 1000 en 1025 dan maak je dus hooguit een fout van 2.5% bij de afschatting van je volume als je direct het gewicht gebruikt. Zoals al gezegd maakt het voor het berekenen van de bottelsuiker helemaal niets uit, dus zou ik gewoon het gewicht nemen als zijnde het volume.

Niet helemaal waar. De schijnbare vergistingsgraad is een stuk lager dan de werkelijke vergistingsgraad.

Omdat je bezig bent met het volgen van de vergisting door het wegen van het gistvat dacht ik dat een dergelijke formule appeltje eitje voor je zou zijn.

Overigens houd ik inderdaad het gewicht aan als volume. Maar ik weet dat dit niet klopt.

Wolter

Citaat van: hansHalberstadt op 24-04-2017  20:58 uVoor het wegen ivm bottelen hoef je niet tot 2 decimalen achter de komma te wegen, immers verschil tussen 0.5% koolzuur of 0.51% koolzuur merk je niet dus kun je simpel net doen alsof je gewicht het volume is. Maar formeel moet je als volgt omrekenen:
SG=gewicht/volume*1/0.9982 (water heeft een werkelijk SG van 0.9982 bij 20 ºC en SG volgens de hydrometer van 1000)
Dus van gemeten SG naar volume": volume=gewicht/(hSG*0.9982)

Bedankt voor de input. Ga ik mee aan de slag.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-04-2017  22:18 uNiet helemaal waar. De schijnbare vergistingsgraad is een stuk lager dan de werkelijke vergistingsgraad.

Omdat je bezig bent met het volgen van de vergisting door het wegen van het gistvat dacht ik dat een dergelijke formule appeltje eitje voor je zou zijn.

Overigens houd ik inderdaad het gewicht aan als volume. Maar ik weet dat dit niet klopt.
Schijnbare vergistingsgraad zegt iets  over de hoeveeheid alcohol tov de hoeveelheid restsuiker, echter het verband tussen volume en gewicht is niet meer dan alleen het SG dat is immers de definitie van SG. Hoe dat SG tot stand komt is niet van belang.

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 24-04-2017  21:24 uNiet alle ingrediënten hoeven even nauwkeurig gewogen te worden. Als het gaat om brouwzouten, gistvoedingszouten, kruiden en andere toevoegingen die je in kleine hoeveelheden gebruikt is nauwkeurig meten noodzaak.
Bij Brand en La Trappe viel het mij op dat ook mout heel secuur gemeten wordt. Voor speciaal mouten niet zo vreemd omdat je die in relatief kleine hoeveelheden gebruikt.
Nauwkeurigheid van meten gaat in procenten, niet in absolute hoeveelheden. Als je 25 kg afweegt met een afwijking van 50 g en 25 g met een afwijking van 50 mg dan is de nauwkeurigheid hetzelfde.

Citaat van: Jacques op 24-04-2017  21:24 uHet bepalen van het SG gaat bij mij overigens met een digitale refractometer. Ik hoef het SG niet te schatten, ik lees de display af. Wel weet ik inmiddels dat ik minstens 30 seconden moet wachten met meten voor een betrouwbare waarde.
Je meet dan automatisch (en misschien ook wel nauwkeurig) de refractie en daarmee benader je het SG. Deze benadering hangt van allerlei aannames aan elkaar en is bij uitvergist bier heel gevoelig voor kleine afwijkingen. De nauwkeurigheid in je SG zou tegen kunnen vallen als je er goed naar kijkt.

Groet,
Hans

hansHalberstadt

Citaat van: hans_nwk op 25-04-2017  08:59 uJe meet dan automatisch (en misschien ook wel nauwkeurig) de refractie en daarmee benader je het SG. Deze benadering hangt van allerlei aannames aan elkaar en is bij uitvergist bier heel gevoelig voor kleine afwijkingen. De nauwkeurigheid in je SG zou tegen kunnen vallen als je er goed naar kijkt.

Tussen SG en afgelezen SG via refractometer zit altijd de zgn Brixcorrectiefactor. Die is alleen 1 voor sucrose oplossing, ca 1.03 voor wort en kan wel oplopen tot 3 voor vergist bier. dus Sg meten via refractometer zonder verdere info mee te nemen kan niet.

hans_nwk

Citaat van: hansHalberstadt op 25-04-2017  09:15 uTussen SG en afgelezen SG via refractometer zit altijd de zgn Brixcorrectiefactor. Die is alleen 1 voor sucrose oplossing, ca 1.03 voor wort en kan wel oplopen tot 3 voor vergist bier. dus Sg meten via refractometer zonder verdere info mee te nemen kan niet
En omdat de factor zo hoog is bij vergist bier heb je bij een kleine afwijking in brix al een relatief grote afwijking in SG te pakken.
En die factor hangt volgens jouw document (als ik het me goed herinner, het is een tijdje geleden dat ik het gelezen heb) ook af van eiwitten en dergelijke en kan ook variëren.

Groet,
Hans

hansHalberstadt

Citaat van: hans_nwk op 25-04-2017  10:13 uEn omdat de factor zo hoog is bij vergist bier heb je bij een kleine afwijking in brix al een relatief grote afwijking in SG te pakken.
En die factor hangt volgens jouw document (als ik het me goed herinner, het is een tijdje geleden dat ik het gelezen heb) ook af van eiwitten en dergelijke en kan ook varieren.

Groet,
Hans
Klopt helemaal.

Knobby

Heb zojuist de 50 kg 2 g besteld van bol. Toch goedkoper dan Ali en het forum weer wat gesteund. Bedankt voor de tip!

Jacques

Citaat van: Knobby op 25-04-2017  16:01 uHeb zojuist de 50 kg 2 g besteld van bol. Toch goedkoper dan Ali en het forum weer wat gesteund. Bedankt voor de tip!

Dank.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-04-2017  07:24 u... het verband tussen volume en gewicht is niet meer dan alleen het SG dat is immers de definitie van SG. Hoe dat SG tot stand komt is niet van belang.

Zo had ik het nog niet bekeken. Een zwaarder bier heeft een hoger gehalte aan restsuikers maar ook aan alcohol. Omdat alcohol lichter is dan water heft dat elkaar op. Het SG zegt in dit verband meer dan de Brix-waarde.

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 25-04-2017  08:59 uNauwkeurigheid van meten gaat in procenten, niet in absolute hoeveelheden. Als je 25 kg afweegt met een afwijking van 50 g en 25 g met een afwijking van 50 mg dan is de nauwkeurigheid hetzelfde.

Je zegt volgens mij hetzelfde. Hoe kleiner de hoeveelheid die je afweegt des te belangrijker is het dat je nauwkeuriger weegt.

CiteerJe meet dan automatisch (en misschien ook wel nauwkeurig) de refractie en daarmee benader je het SG. Deze benadering hangt van allerlei aannames aan elkaar en is bij uitvergist bier heel gevoelig voor kleine afwijkingen. De nauwkeurigheid in je SG zou tegen kunnen vallen als je er goed naar kijkt.

De afwijkingen waar jij het over hebt zijn er ook als je met een niet digitale refractometer meet. Alleen komt er dan nog een onzekere factor bij, namelijk de menselijke factor bij het aflezen van de analoge refractometer.

marc0871

Ik heb inmiddels mijn weegschalen binnen.
De ene via de directe link in dit topic, de andere via de bol link op het forum.
Ga ik wel plezier van hebben.

Jacques

Citaat van: marc0871 op 25-04-2017  23:04 uIk heb inmiddels mijn weegschalen binnen.
De ene via de directe link in dit topic, de andere via de bol link op het forum.
Ga ik wel plezier van hebben.

Dat denk ik ook. Ook ik ben er blij mee.

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 25-04-2017  21:47 uDe afwijkingen waar jij het over hebt zijn er ook als je met een niet digitale refractometer meet. Alleen komt er dan nog een onzekere factor bij, namelijk de menselijke factor bij het aflezen van de analoge refractometer.
Dat klopt, daarom meet ik eind SG altijd met hydrometer. Omdat een nauwkeurige refractiemeting voor het SG toch maar een guesstimate  (Nederlands woord hiervoor is er denk ik niet) geeft.

Groet,
Hans

hansHalberstadt

Citaat van: hans_nwk op 26-04-2017  13:12 uDat klopt, daarom meet ik eind SG altijd met hydrometer. Omdat een nauwkeurige refractiemeting voor het SG toch maar een guesstimate  (Nederlands woord hiervoor is er denk ik niet) geeft.
Als je SG wilt meten doe je dat het beste met een SG meter, dus hydrometer. Achterliggende vraag is denk ik: waarom wil je SG meten. Dat doe je omdat je de vergistingsgraad wilt weten. En in dat perspectief maakt het weer niet uit of je dat dan doet via SG of refractiemeting. Alleen denkt de hele brouwwereld in SG en plato's, maar met Brix kan het ook prima. In dit topic ging het ook over SG meten om gewicht om te rekenen naar volume en dan kun je ook weer beter SG meten en geen refractie.   

freelive

Weegschaal kwam vandaag binnen tot 6 kg niet slecht,ik weet niet geijkt



Knobby

Citaat van: Knobby op 25-04-2017  16:01 uHeb zojuist de 50 kg 2 g besteld van bol. Toch goedkoper dan Ali en het forum weer wat gesteund. Bedankt voor de tip!
Hij is binnen. Ziet er goed uit.
Ga ik vast plezier van hebben

steyr540


Xendelaar

Citaat van: steyr540 op 05-08-2017  21:53 uDe plateuweegschaal waar Jacques het over had:
https://www.breinler.com/platformweegschaal-50kg-x-2gr.html
Of deze:
https://www.pinearts.nl/index.php/plateau-weegschaal-40kg-x-2g.html

Maar dan voor € 50,-
Gaaf dingetje voor een mooie prijs. Jammer dat er een auto shutdown op zit. Of stelt het gewicht zich niet meteen op 0 in als je hem aan zet?

bjorri

Basis mout wegen doe ik meestal met een maatkan van een liter. Mout is netjes 3/4 kilo per liter. Voor de kleinere hoeveelheden heb ik een (budget) keukenweegschaal staan.

Citaat van: Underdike op 24-04-2017  07:58 u€11,95 keuken weegschaal +/- 1 gram tot 6 kilo voor de mouten (past mout-emmer op)
€12,50 numismatisch weegschaaltje (voor zilver/gouden munten wegen) +/- 0,01 gram tot 100 gram voor klein spul
Een dergelijk weegschaaltje zou voor hop e.d. wel erg welkom zijn. Nu weeg ik af met een resolutie van 1 gram en als je dan twee of drie gram van een bepaalde hop wilt hebben is dat natuurlijk erg veel gokwerk.

Google op 'numismatische weegschaal' geeft niet de verkoopadressen. Als iemand een goedkoop en geschikt weegschaaltje weet met redelijke nauwkeurigheid en resolutie zou ik weer een gelukkig man kunnen worden.

bjorri

Zojuist via het forum besteld bij Bol:
https://www.bol.com/nl/p/super-nauwkeurig-precisie-weegschaaltje-keuken-weegschaal-zakweegschaal/9200000055175198/
 ik ga wel zien of het iets is. De prijs is in ieder geval erg prettig.

Serge VL


bjorri


hansHalberstadt

Citaat van: bjorri op 19-10-2017  17:04 uIk voel me zo gelukkig nu :-)
Dank.
Ja voor elk leuk idee is er wel weer iemand die het nog beter weet. Toch vind ik dat weegschaaltje van Bol.com helemaal niet verkeerd voor dat geld. Ben benieuwd hoe nauwkeurig deze is. Ik heb zelf een lab weegschaaltje van 120 gram met 10mg resolutie, dan kostte toen (ca 20 jaar terug) ruim 1000 gulden nieuw. (maar dat heb ik er niet voor betaald natuurlijk)

bjorri

Ach, er zijn nu dus twee weegschaaltjes naar mij onderweg, samen een twintig euro. Dat is net ff minder dan die duizend gulden...
Ik ga zien welke prettig is inhet gebruik en welke het blijft doen na een paar keer gebruiken.

Jacques

Omdat je nooit genoeg weegschalen kunt hebben zo juist de volgende weegschaal aangeschaft.


Het is mijn bedoeling deze weegschaal te gaan gebruiken voor vergistingsexperimenten. Met behulp van de formule van HansHalberstadt wil ik het verloop van het SG gaan volgen. Zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27621.msg531631.html#msg531631

Voor een nauwkeurige bepaling heb ik ook een nauwkeurige weegschaal nodig waarmee ik flessen kan wegen. 

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 19-10-2017  22:27 uOmdat je nooit genoeg weegschalen kunt hebben zo juist de volgende weegschaal aangeschaft.
Ik hoor graag of/hoe deze bevalt.

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 19-10-2017  21:28 uJa voor elk leuk idee is er wel weer iemand die het nog beter weet. Toch vind ik dat weegschaaltje van Bol.com helemaal niet verkeerd voor dat geld. Ben benieuwd hoe nauwkeurig deze is.
Ik heb deze werkelijk zelf, er zijn ijkgewichten bijgeleverd dus die wijkt echt niet af hoor als je die horizontaal positioneert via de stelschroefjes  en op een stevig aanrecht gebruikt.

volleybaltrainer

Citaat van: Serge VL op 19-10-2017  23:06 uIk heb deze werkelijk zelf, er zijn ijkgewichten bijgeleverd dus die wijkt echt niet af hoor als je die horizontaal positioneert via de stelschroefjes  en op een stevig aanrecht gebruikt.
De stevige ondergrond is inderdaad erg belangrijk wanneer je een analytische weegschaal gebruikt. Het regelmatig kalibreren en het checken van de kalibratie door het ijkgewichten aan het begin van je metingen even te wegen is minstens net zo belangrijk.

Groeten Marco

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 19-10-2017  23:06 uIk heb deze werkelijk zelf, er zijn ijkgewichten bijgeleverd dus die wijkt echt niet af hoor als je die horizontaal positioneert via de stelschroefjes  en op een stevig aanrecht gebruikt.
Bedoel je die van bol.com of die chinees? De kwaliteit van een weegschaal wordt bepaald door oa de stabiliteit over tijd en temeratuur.
zowel de schaalfactor als de offset op het nulpunt hebben last van verloop over de tijd. Ook heeft een slechte weegschaal een slechtere lineariteit. Je kunt hem dan wel mooi ijken bij een bepaald gewicht, maar bij de helft van dat gewicht meet hij dan toch nog fout.

Hoe beter de lineariteit en hoe minder dat verloop, hoe beter (en ook duurder) de weegschaal. Op zich zegt resolutie (bv 1 g bij 1 kg volle schaal of 0.1 g bij 1 kg volle schaal) nog niets over de nauwkeurigheid en stabiliteit. Grote resolutie maken is eigenlijk niet moeilijk, maar goede stabiliteit maken is wel moeilijk.

Om dat probleem te omzeilen kun je als fabrikant een uitweg zoeken in uitgebreide kalibratieprocedures zodat de weegschaal zich kort na kalibratie perfect gedraagt. Met bijgeleverde ijkgewichtjes is dat goed te doen.

Het hang er dus vooral vanaf waar je de weegschaal voor gaat gebruiken en hoeveel last je dan krijgt van dit soort beperkingen.
Continue SG meting dmv weging  (zonder mogelijkheid voor tussentijds nullen) stelt de hoogste eisen aan de stabiliteit van je weegschaal.
Ik heb nog geen enkele weegschaal gezien binnen mijn budget die daar goed genoeg voor is.

Met mogelijkheid voor tussentijds nullen en kalibreren wordt het allemaal een stuk simpeler te realiseren.

Voor het meer normale werk zoals afwegen van grondstoffen heb je eigenlijk aan elk standaard weegschaaltje met bereik wat past bij het te meten gewicht al voldoende.

Jacques

Vandaag gezien bij de Lidl





Een handige weegschaal voor het afwegen van zowel hop als kleine hoeveelheden mout. Leuke designs. Die mag je van je vrouw meebrengen.  ;D


Jacques

Vandaag via de post het weegschaaltje van Bol binnen gekregen.

Voor het doel waarvoor ik hem wil gebruiken ideaal.


hansHalberstadt

Mooi weegschaaltje. die 0.1 g resolutie is zeker bijzonder handig voor dit doel (SG meten) Zou je eens kunnen kijken of hij over bv 10 dagen nog steeds hetzelfde gewicht meet door dat gedurende 10 dagen bij te houden bv door er iets van ca 1 kg mee te wegen waarvan het gewicht niet verandert, bv frisdrankfles oid? Dan kun je zien of de schaalfactor verloopt. Ik verwacht eigenlijk dat de schaalfactor niet verloopt. Als hij goed is ga ik hem waarschijnlijk ook kopen, mooi kerstkadootje.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 21-10-2017  22:21 uMooi weegschaaltje. die 0.1 g resolutie is zeker bijzonder handig voor dit doel (SG meten) Zou je eens kunnen kijken of hij over bv 10 dagen nog steeds hetzelfde gewicht meet door dat gedurende 10 dagen bij te houden bv door er iets van ca 1 kg mee te wegen waarvan het gewicht niet verandert, bv frisdrankfles oid? Dan kun je zien of de schaalfactor verloopt. Ik verwacht eigenlijk dat de schaalfactor niet verloopt. Als hij goed is ga ik hem waarschijnlijk ook kopen, mooi kerstkadootje.   

Ik zal de komende dagen een paar keer een fles frisdrank voor je wegen.

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 20-10-2017  09:57 uBedoel je die van bol.com of die chinees? D
Die van de chinees

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 22-10-2017  16:58 uDie van de chinees
Zou mooi zijn als je ook voor dit weegschaaltje eens kunt kijken hoe stabiel hij blijft na ijking. Zit er een automatic on off op? dan kun je hem waarschijnlijk niet continue aanlaten, maar ik neem aan als je hem aanzet dat hij dan wel de laatste kalibratie onthoudt van de vorige keer?

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 22-10-2017  19:41 uZou mooi zijn als je ook voor dit weegschaaltje eens kunt kijken hoe stabiel hij blijft na ijking. Zit er een automatic on off op? dan kun je hem waarschijnlijk niet continue aanlaten, maar ik neem aan als je hem aanzet dat hij dan wel de laatste calibratie onthoudt van de vorige keer?
Echt kalibreren kan je dit weegschaaltje niet, je kan er enkel een verificatie weging met het ijkgewicht mee doen. (Het heeft wel een auto nul functie)
De nauwkeurigheid als ik het gewicht er op zet en 30 min laat staan +2 mg en als ik het er dan af haal -3 mg, dus een delta van 5 mg! Maar wat had je verwacht voor € 17?

Jacques

Citaat van: Jacques op 21-10-2017  23:07 uIk zal de komende dagen een paar keer een fles frisdrank voor je wegen.

Het is geen frisdank geworden maar een fles Wodka. De inhoud ga ik binnenkort gebruiken om er houtsnippers op te zetten.
Naast de fles heb ik ook een ijkgewicht gebruikt van 200 g.

De metingen zijn door mij 6 dagen gedaan.

Het ijgewicht gaf steeds consequent 200,8 gram. Het gewicht van de fles varieerde wat. Ligt ook aan waar hij precies hij op het weegplateau staat. De waarden waren 1391,1 gram, 1391,4 gram, 1391,3 gram 1391,4 gram, 1391,2 gram en 1391,4 gram. Voor het meten van het verloop van het SG is de weegschaal heel geschikt.


hansHalberstadt

Dat is zeker goed genoeg, en bijna sinterklaas.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  14:47 uBij Bol.com zag ik een plateauweegschaal die voldoet aan mijn eisen. Een voldoende groot plateau, een goed maximaal gewicht (50 kg), voldoende nauwkeurigheid (2 g), groot display, gebruiksvriendelijk en betaalbaar (€ 59,99). nauwkeurigheid van 1 gram voor eveneens € 59.99.

Wilde deze week deze weegschaal kopen, maar nergens meer leverbaar.
Ook niet hier https://www.pinearts.nl/index.php/plateau-weegschaal-40kg-x-2g.html

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 26-12-2017  20:37 uWilde deze week deze weegschaal kopen, maar nergens meer leverbaar.
Ook niet hier https://www.pinearts.nl/index.php/plateau-weegschaal-40kg-x-2g.html

Voor heel weinig geld en veel geduld...

http://www.ebay.nl/itm/50kg-2g-Digital-Platform-Warehouse-Shipping-Scale-LCD-Backlit-Display-Post-Scale/121975349940?hash=item1c664c22b4:g:gjkAAOSwiYFXKFWZ

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 27-12-2017  00:17 uVoor heel weinig geld en veel geduld...

http://www.ebay.nl/itm/50kg-2g-Digital-Platform-Warehouse-Shipping-Scale-LCD-Backlit-Display-Post-Scale/121975349940?hash=item1c664c22b4:g:gjkAAOSwiYFXKFWZ
Daar komen ook nog invoerrechten bij neem ik aan? Vraag is vooral of hij tijdelijk niet in voorraad is bij bol of dat hij niet meer gemaakt wordt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 27-12-2017  10:13 uDaar komen ook nog invoerrechten bij neem ik aan?

Ligt er aan of je pech of geluk hebt.

CiteerVraag is vooral of hij tijdelijk niet in voorraad is bij Bol of dat hij niet meer gemaakt wordt.

Hij zal waarschijnlijk nog wel gemaakt worden.

Dirtbag

Citaat van: hansHalberstadt op 26-12-2017  20:37 uWilde deze week deze weegschaal kopen, maar nergens meer leverbaar.
Ook niet hier https://www.pinearts.nl/index.php/plateau-weegschaal-40kg-x-2g.html

Op bol nog wel een andere variant.

https://www.bol.com/nl/p/platformweegschaal-25kg-x-1gr/9200000074679169/?suggestionType=typedsearch

25 kg x 1 gram

db

hansHalberstadt

ja die heb ik ook gezien, maar omdat ik vaak 40 liter bier brouw zit je dan buiten de schaal, dus daarom wil ik die van 50 kg.

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 03-01-2018  13:33 uja die heb ik ook gezien, maar omdat ik vaak 40 liter bier brouw zit je dan buiten de schaal, dus daarom wil ik die van 50 kg

Waarom niet een aantal kleinere 'load cells' (5x 10kg) van "Ali" plus een 8 kanaals AD converter en een Arduino oid?

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 03-01-2018  13:54 uWaarom niet een aantal kleinere 'load cells' (5x 10kg) van "Ali" plus een 8 kanaals AD converter en een Arduino oid?

Ingo
Betekent toch weer een hoop tijd stoppen in allerlei ontwikkelprojecten. Ik wil gewoon een leuke standaard weegschaal kopen en dit is een hele leuke. Voor 50 euro kun je zelfs zonder je eigen tijd te rekenen vrijwel niets bouwen wat beter is en als je je tijd erbij betrekt is het al helemaal uit den boze.

bjorri

Citaat van: bjorri op 19-10-2017  11:38 uZojuist via het forum besteld bij Bol:
https://www.bol.com/nl/p/super-nauwkeurig-precisie-weegschaaltje-keuken-weegschaal-zakweegschaal/9200000055175198/
 ik ga wel zien of het iets is. De prijs is in ieder geval erg prettig.

Na een paar maanden gebruik even een review.
Het ding is lekker klein en voor mijn gevoel redelijk stabiel. Het schaaltje waar ik de hop in weeg is in ieder geval elke keer min of meer het zelfde gewicht. Ik heb echt het idee dat ik minimaal op een paar tienden van een gram nauwkeurig meet. Die nauwkeurigheid is wel lekker omdat ik wel eens 2,5 gram hop afweeg.

Het ding heeft een kleine opbergmaat en is voorzien van een plastic klapdeksel voor opbergen. Batterij verbruik kan ik weinig van zeggen gezien de misschien 25 wegingen die ik gedaan heb. De gebruiksaanwijzing heb je feitelijk niet nodig zo simpel in gebruik is het ding. Gezien de prijs en de voldoende nauwkeurigheid voor hop en gist wegen vind ik het een grote aanrader. (Wel even via het forum bestellen natuurlijk.)

Gelijktijdig had ik ook de grotere van ali gekocht uit dit zelfde topic. Die is mogelijk nauwkeuriger met een stofvrij deksel over je weging maar daardoor minder handig in het gebruik en ook veel groter en kwetsbaarder. Die heb ik verder niet meer gebruikt dus.

Jacques

De plateauweegschaal waarmee 50 kg op 2 gram nauwkeurig gewogen kon worden lijkt zo goed als overal uitverkocht te zijn.
Er is een een heel goed alternatief een weegschaal die tot 40 kg weegt op 1 g nauwkeurig.
Voor minder dan € 45 kun je die in huis hebben.

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 03-03-2018  00:48 uDe plateauweegschaal waarmee 50 kg op 2 gram nauwkeurig gewogen kon worden lijkt zo goed als overal uitverkocht te zijn.
Er is een een heel goed alternatief een weegschaal die tot 40 kg weegt op 1 g nauwkeurig.
Voor minder dan € 45 kun je die in huis hebben.

Jacques wat doe je me toch aan. Hier ga ik wel van kwijlen, nu wil ik dit weer hebben  ;D.

Jacques

Mijn verzameling weegschalen is nu echt compleet. Speciaal voor het uitvoeren van testjes heb ik een weegschaal gekocht waarmee ik nauwkeurig gist kan afwegen. Ik weet het: het is geen geijkte laboratorium weegschaal maar voor het doen van vergistingstestjes is deze weegschaal nauwkeuriger dan de gebruikelijke weegschaaltjes.





De flesjes zijn overigens voor het komend forumtreffen. Er zit een extractie in van houtsnippers. Ik heb bedacht dat het beter geeft als er ook wat houtsnippers in de flesjes zit. Hiervoor heb ik natuurlijk niet zo'n nauwkeurige weegschaal nodig maar om de weegschaal uit te testen heb ik deze hiervoor gebruikt.


Ik heb de weegschaal via eBay.

Serge VL

Jacques,
Toevallig heb ik het zelfde weegschaaltje van AliExpress en bij mij is daar een ijkgewicht bijgeleverd zo dat kan dit balansje wel kan kalibreren,  in de handleiding onder pt. 7 staat beschreven hoe je deze moet kalibreren!! (foto even opslaan dan heb je hoger resolutie en is het leesbaar)


17€ bij Aliexpress https://nl.aliexpress.com/item/50g-0-001g-High-Precision-Jewelry-Diamond-Gem-Carat-Digital-Electronic-Scales-Counting-Function-Portable/32453168252.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.FPOMwb

Jacques

Bij mij is er ook een ijkgewicht meegeleverd en ook bij mijn weegschaaltje zit een handleiding...

Alles is hetzelfde behalve de prijs.

Brouwers

Citaat van: Jacques op 03-03-2018  00:48 uDe plateauweegschaal waarmee 50 kg op 2 gram nauwkeurig gewogen kon worden lijkt zo goed als overal uitverkocht te zijn.
Er is een een heel goed alternatief een weegschaal die tot 40 kg weegt op 1 g nauwkeurig.
Voor minder dan € 45 kun je die in huis hebben.
Of de weegschaal een nauwkeurigheid heeft van 2 g (of 1 g) is niet vast te stellen op basis van de advertentie, ik durf het eigenlijk wel te betwijfelen. Ze hebben wel een Resolutie van de genoemde waarde :police:

Misschien voor sommige mierenneuken maar er zit een groot verschil tussen nauwkeurigheid en resolutie.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 20-03-2018  21:45 uOf de weegschaal een nauwkeurigheid heeft van 2 g (of 1 g) is niet vast te stellen op basis van de advertentie, ik durf het eigenlijk wel te betwijfelen. Ze hebben wel een Resolutie van de genoemde waarde :police:

Misschien voor sommige mierenneuken maar er zit een groot verschil tussen nauwkeurigheid en resolutie.

Het klopt dat daar een verschil in kan zitten. Echter als een weegschaal een resolutie heeft van bijvoorbeeld 10 gram heb je altijd te maken met een groter onnauwkeurigheid.
Voor het afwegen van mout maakt het niet zo heel veel uit dat je een paar gram meer of minder hebt.
Voor de weegmethode gaat het om het verloop van de afname van het gewicht en dat is met een kleine resolutie beter te volgen. Daarvoor is deze weegschaal uitstekend voor te gebruiken.

Markiej87

Citaat van: Jacques op 03-03-2018  00:48 uDe plateauweegschaal waarmee 50 kg op 2 gram nauwkeurig gewogen kon worden lijkt zo goed als overal uitverkocht te zijn.
Er is een een heel goed alternatief een weegschaal die tot 40 kg weegt op 1 g nauwkeurig.
Voor minder dan € 45 kun je die in huis hebben.

Ik heb hem net hier besteld voor € 50:

https://www.breinler.com/platformweegschaal-50kg-x-2gr.html

Jacques

Citaat van: Markiej87 op 06-05-2018  08:54 uIk heb hem net hier besteld voor € 50:

https://www.breinler.com/platformweegschaal-50kg-x-2gr.html

Vandaag weer gebruikt voor het afwegen van mout. Het is een mooie weegschaal.

Markiej87

Ja ik was dat half analoge kleine weegschaaltje pittig zat. Kan niet wachten tot deze binnen is :)

hansHalberstadt

Citaat van: Markiej87 op 06-05-2018  08:54 uIk heb hem net hier besteld voor € 50:

https://www.breinler.com/platformweegschaal-50kg-x-2gr.html
Maar in die link staat dat hij tijdelijk niet leverbaar is. (Net zoals in alle andere links die ik heb bekeken de afgelopen maanden.)
Ben dus benieuwd of je hem geleverd krijgt.

Markiej87

Citaat van: hansHalberstadt op 06-05-2018  21:04 uMaar in die link staat dat hij tijdelijk niet leverbaar is. (Net zoals in alle andere links die ik heb bekeken de afgelopen maanden.)
Ben dus benieuwd of je hem geleverd krijgt.
Ik zie het nu ja. Jammer... Misschien heb ik de laatste ;)

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 06-05-2018  21:04 uMaar in die link staat dat hij tijdelijk niet leverbaar is. (Net zoals in alle andere links die ik heb bekeken de afgelopen maanden.)
Ben dus benieuwd of je hem geleverd krijgt.
Bij Ali heb je exact de zelfde weegschaal, (De SF 890 staat op de display)
Echter als je bij de specs gaat kijken weegt die niet tot op 2 gr nauwkeurig, maar slechts op 20 gr nauwkeurig!! enkel de uitlezing is tot op 2 gr.
https://www.aliexpress.com/item/110lb-50kg-Electronic-Postal-Scale-Digital-weight-scale-Parcel-Letter-Postage-Commercial-Weighing-Kitchen-Scales-Platform/32839052899.html?spm=2114.search0104.3.44.7ee22e6dzodMCD&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10152_10151_10065_10344_10068_5722815_10342_10343_10340_5722915_10341_10698_5722615_10696_10084_10083_10618_10304_10307_10302_5722715_5711215_10059_308_100031_10103_10624_10623_10622_5711315_5722515_10621_10620,searchweb201603_2,ppcSwitch_5&algo_expid=3bbfc756-bb64-4325-84b8-35b9c642832a-6&algo_pvid=3bbfc756-bb64-4325-84b8-35b9c642832a&priceBeautifyAB=0
en
Je vind de zelfde nog eens maar daar wordt een nauwkeurigheid van 10g aangeduid met een aflezing tot op 2 gr
ttps://www.aliexpress.com/item/50kg-2g-Portable-Digital-Postal-Shipping-Scale-electronic-platform-express-scale-Postage-Weight-Mailing-Package-Letter/32815371721.html?spm=2114.search0104.3.248.4a9148528MwBsR&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10152_10151_10065_10344_10068_5722815_10342_10343_10340_5722915_10341_10698_5722615_10696_10084_10083_10618_10304_10307_10302_5722715_5711215_10059_308_100031_10103_10624_10623_10622_5711315_5722515_10621_10620,searchweb201603_2,ppcSwitch_5&algo_expid=ad02e9da-b1a1-4fa2-a8eb-17c469fcc88a-37&algo_pvid=ad02e9da-b1a1-4fa2-a8eb-17c469fcc88a&priceBeautifyAB=0
 :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 07-05-2018  07:34 uBij Ali heb je exact de zelfde weegschaal, (De SF 890 staat op de display)
Echter als je bij de specs gaat kijken weegt die niet tot op 2 gr nauwkeurig, maar slechts op 20 gr nauwkeurig!! enkel de uitlezing is tot op 2 gr.
https://www.aliexpress.com/item/110lb-50kg-Electronic-Postal-Scale-Digital-weight-scale-Parcel-Letter-Postage-Commercial-Weighing-Kitchen-Scales-Platform/32839052899.html?spm=2114.search0104.3.44.7ee22e6dzodMCD&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10152_10151_10065_10344_10068_5722815_10342_10343_10340_5722915_10341_10698_5722615_10696_10084_10083_10618_10304_10307_10302_5722715_5711215_10059_308_100031_10103_10624_10623_10622_5711315_5722515_10621_10620,searchweb201603_2,ppcSwitch_5&algo_expid=3bbfc756-bb64-4325-84b8-35b9c642832a-6&algo_pvid=3bbfc756-bb64-4325-84b8-35b9c642832a&priceBeautifyAB=0
en
Je vind de zelfde nog eens maar daar wordt een nauwkeurigheid van 10g aangeduid met een aflezing tot op 2 gr
ttps://www.aliexpress.com/item/50kg-2g-Portable-Digital-Postal-Shipping-Scale-electronic-platform-express-scale-Postage-Weight-Mailing-Package-Letter/32815371721.html?spm=2114.search0104.3.248.4a9148528MwBsR&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10152_10151_10065_10344_10068_5722815_10342_10343_10340_5722915_10341_10698_5722615_10696_10084_10083_10618_10304_10307_10302_5722715_5711215_10059_308_100031_10103_10624_10623_10622_5711315_5722515_10621_10620,searchweb201603_2,ppcSwitch_5&algo_expid=ad02e9da-b1a1-4fa2-a8eb-17c469fcc88a-37&algo_pvid=ad02e9da-b1a1-4fa2-a8eb-17c469fcc88a&priceBeautifyAB=0
 :weetniet:

De nauwkeurigheid is vrijwel altijd slechter dan de resolutie. Vaak weet men bij de winkels denk ik niet eens het verschil tussen resolutie en nauwkeurigheid en komt er dus onzin te staan in de specs.
Al met al is de resolutie van 2 gram wel heel interessant als je er het SG mee wilt volgen van je gistende bier door weging. Omdat die weegschalen het nulpunt calibreren als je ze aanzet en de schaalfactor welliswaar niet de nauwkurigheid haalt, maar wel vaak vrij stabiel blijft kun je er toch hele mooie SG curves mee maken. Het gaat er dan vooral om dat je de vorm van de curve kunt volgen.

Ingrediënten afwegen op 50 kg met 2 g resolutie (0.004% !!) is in alle gevallen totale onzin volgens mij. ik kan me niet voorstellen dat je 5% verschil in een hoeveelheid van een ingrediënt kunt proeven, dus mag een weegschaal feitelijk voor dat doeleind vele malen onnauwkeuriger zijn.

Maar al met al blijft het een zeer interessante weegschaal, maar 67 dollar+ extra kosten + mogelijk lange levertijd is dan wel weer duur en onhandig. Vraag me af wanneer ze weer leverbaar worden via de normale kanalen 

Serge VL

Even googelen op "digital scale sf-890" en je hebt vele hits  ;)
€ 40 uit Duitsland is de goedkoopste http://www.digitalwaagen-shop.de/xtcommerce/Paketwaagen/Paketwaage-Plattformwaage-50kg-2g::537.html

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 07-05-2018  08:57 uEven googelen op "digital scale sf-890" en je hebt vele hits  ;)
€ 40 uit Duitsland is de goedkoopste http://www.digitalwaagen-shop.de/xtcommerce/Paketwaagen/Paketwaage-Plattformwaage-50kg-2g::537.html
Lieferungen sind nur an Lieferadressen in Deutschland, Österreich und in der Schweiz möglich.

Markiej87

Ik heb net een track en trace code ontvangen dus ik denk dat ik mazzel heb!

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-05-2018  12:36 uLieferungen sind nur an Lieferadressen in Deutschland, Österreich und in der Schweiz möglich.

Deze wordt wel verzonden naar Nederland.
Wordt geleverd tussen 6 en 11 werkdagen.


hansHalberstadt

Citaat van: Heisenberg op 25-09-2018  10:22 uhttps://www.ebay.nl/itm/Profi-Paketwaage-Briefwaage-Plattformwaage-Versandwaage-Industriewaage-Waage-Lcd/182295644997?hash=item2a71aacb45:m:mEpgxjGq28EmVDSXlzgIU-g

Meer dan 10 beschikbaar... Ik heb er 1 besteld!
Mooi alternatief voor de niet meer leverbare 50 kg weegschaal. ik maakt normaal 45 liter met gewicht van het vat erbij past dat net op 50kg. dan zou ik er dus 2 moeten bestellen en wegen op 2 weegschalen tegelijk en beide gewichten optellen dan heb je dus 0-40 kg per 1gram en 40-80kg per 2 gram

Heisenberg

Bij Modell kiezen voor de 3135 (Paketwaage 40 kg / 1 g)

Jacques

Citaat van: Heisenberg op 25-09-2018  10:22 uhttps://www.ebay.nl/itm/Profi-Paketwaage-Briefwaage-Plattformwaage-Versandwaage-Industriewaage-Waage-Lcd/182295644997?hash=item2a71aacb45:m:mEpgxjGq28EmVDSXlzgIU-g

Meer dan 10 beschikbaar... Ik heb er 1 besteld!

Gefeliciteerd. Het is een weegschaal die je voor heel veel zaken kunt inzetten. Ik gebruik mijn plateauweegschaal voor het afwegen van mout en het bepalen van de hoeveelheid wort/bier ik heb. En als je minder dan 25 liter per keer brouw is deze weegschaal ook zeer geschikt voor het volgen van de vergisting via de weegmethode.

Heisenberg

Citaat van: Jacques op 25-09-2018  21:20 uGefeliciteerd. Het is een weegschaal die je voor heel veel zaken kunt inzetten. Ik gebruik mijn plateauweegschaal voor het afwegen van mout en het bepalen van de hoeveelheid wort/bier ik heb. En als je minder dan 25 liter per keer brouw is deze weegschaal ook zeer geschikt voor het volgen van de vergisting via de weegmethode.

Ik brouw nooit meer dan 25 liter. Dan heb ik drie kratjes zoiets. Genoeg voor eigen gebruik.

Papamadejo

Citaat van: Heisenberg op 25-09-2018  10:22 uhttps://www.ebay.nl/itm/Profi-Paketwaage-Briefwaage-Plattformwaage-Versandwaage-Industriewaage-Waage-Lcd/182295644997?hash=item2a71aacb45:m:mEpgxjGq28EmVDSXlzgIU-g

Meer dan 10 beschikbaar... Ik heb er 1 besteld!



Verzendkosten € 119,- ?? of doe ik iets verkeerd?

Heisenberg

Citaat van: Papamadejo op 29-09-2018  15:48 u
Verzendkosten € 119,- ?? of doe ik iets verkeerd?
Geen idee. Ik betaalde iets van 15 euro. 54,98 was het totaalbedrag.

hansHalberstadt

Hebben ze dan de voorwaarden gewijzigd?

Richard3

Citaat van: Papamadejo op 29-09-2018  15:48 u
Verzendkosten € 119,- ?? of doe ik iets verkeerd?

Verzendkosten is weer terug op 15 euro.

Papamadejo

Citaat van: Richard3 op 12-10-2018  19:03 uVerzendkosten is weer terug op 15 euro.


Dank! je bent me voor, ik heb hem inmiddels besteld.
Mvg Marcel


PDGRRR

Citaat van: Heisenberg op 25-09-2018  10:22 uhttps://www.ebay.nl/itm/Profi-Paketwaage-Briefwaage-Plattformwaage-Versandwaage-Industriewaage-Waage-Lcd/182295644997?hash=item2a71aacb45:m:mEpgxjGq28EmVDSXlzgIU-g

Meer dan 10 beschikbaar... Ik heb er 1 besteld!

Op Expondo.nl staat deze (40 kg / 1 g) ook, voor € 55 incl. verzenden. Ik denk dat ik 'm daar ga bestellen, want via eBay ben je ondertussen €46,99 + €14,99 kwijt.

https://www.expondo.nl/steinberg-basic-digitale-pakketweegschaal-40-kg-1-g-basic-extern-display-10030135

lier

Citaat van: PDGRRR op 11-03-2020  12:50 uOp Expondo.nl staat deze (40 kg / 1 g) ook, voor € 55 incl. verzenden. Ik denk dat ik 'm daar ga bestellen, want via eBay ben je ondertussen €46,99 + €14,99 kwijt.

https://www.expondo.nl/steinberg-basic-digitale-pakketweegschaal-40-kg-1-g-basic-extern-display-10030135

Is excl. verzenden.

hansHalberstadt

Citaat van: lier op 11-03-2020  13:25 uIs excl. verzenden.
https://www.expondo.nl/verzendinformatie/
Geen verzendkosten naar Nederland en binnen Duitsland - neem voor België contact op met onze Klantenservice.

PDGRRR

Citaat van: hansHalberstadt op 11-03-2020  13:36 uhttps://www.expondo.nl/verzendinformatie/
Geen verzendkosten naar Nederland en binnen Duitsland - neem voor België contact op met onze Klantenservice.

Inderdaad, ik heb zojuist € 55 moeten afrekenen.

Jacques



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.