Mout namen

Gestart door WillemBr, 21-04-2017 17:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WillemBr

Beste brouwers,

Ik ben een beetje in de war met moutsoorten

Wat is het verschil tussen pale ale mout en palemout? Ik dacht alleen de naam..

Net zoals crystal malt en cara malt

Is caramunich een combi tussen caramout en munichmout? Of is caramunich niet ''gemixt'' en op de zelfde manier op het zelfde moment behandelt?

Dookiy

Veel benamingen zijn ook 'merknamen', beter bestudeer je de fiches van de mouterij om de eigenschappen te weten te komen. Jouw vermoeden dat het vaak andere namen voor hetzelfde zijn, klopt dus voor een deel, namen geven misschien iets van houvast (palemout en pale ale mout zullen op elkaar lijken) maar zijn wellicht weer van een andere kwaliteit dan Maris Otter mout (dat laatste is dan weer de naam van de graansoort).

Markiej87


seed7

Citaat van: WillemBr op 21-04-2017  17:28 uBeste brouwers,

Ik ben een beetje in de war met moutsoorten

Wat is het verschil tussen pale ale mout en palemout? Ik dacht alleen de naam..

Net zoals crystal malt en cara malt

Is caramunich een combi tussen caramout en munichmout? Of is caramunich niet ''gemixt'' en op de zelfde manier op het zelfde moment behandelt?

Lastig, het is maar net waar je de namen tegen komt, maar er is onderscheid.

In de VS, palemout is lichte mout van amerikaanse gerst 2- of 6-rijig, gemout zoals pilsmout. Pale Ale mout is lichte mout gemout zoals de Engelsen Palemalt mouten. Probleem is dat de Amerikanen het ook vaak door elkaar gebruiken.

Crystal en Cara zijn zeer nauwe familie, als je de korrel doorsnijdt zul je zien dat er in Cara een wit puntje zit en in Crystal niet. Crystal is verder versuikerd, meer dan 90%. Cara is tot ergens in de 80% versuikerd. Cara moet je dan ook eigenlijk mee maischen omdat je anders kans hebt op zetmeelwaas en je rendement omlaag gaat. Crystal kun je in principe 'steepen'. Tegenwoordig worden alle cara en crystal mouten in de trommel geroosterd, dat was vroeger niet zo, toen roosterden alleen de Engelsen hun crystalmouten in de oven. Caramout werd gewoon geeest, uitzondering, Special B, dat werd eerst geeest tot een gewone cara 120 en vervolgens geroosterd in de rommel tot 350 EBC.

Caramunich is een zeer verwarrende commerciële naam voor een gewone caramout.

@Markjie, dat lijstje helpt je van de wal in de sloot. Een Mild malt is zeker geen Vienna en al helemaal geen MFB Special Aromatic. Dat zijn drie compleet verschillend gemaakte mouten en smaken ook heel anders. Victory is een biscuit mout, geen Amber(Engelse) en zeker geen melanoidine. Niet betrouwbaar.

Ingo

Roelof


William

Citaat van: Roelof op 21-04-2017  19:30 uHans heeft er al veel tijd ingestoken.  :groots:

http://members.ziggo.nl/drents.hopbier/mout.html

Inderdaad geniale site van HopBier. Heel veel info maar wel even zoeken en een leuke schrijstijl.

WillemBr

En wat is het verschil tussen carapils, caramalt en caramunich?

En tussen smaakverschil tussen carapils en pilsmout?

Dit is zó verwarrend allemaal.

Jacques

Citaat van: WillemBr op 22-04-2017  13:37 uEn wat is het verschil tussen carapils, caramalt en caramunich?

En tussen smaakverschil tussen carapils en pilsmout?

Dit is zó verwarrend allemaal.

Het gaat om smaak, kleur en brouwkwaliteiten.
Lezen (er staan diverse links in dit topic maar ook elders op dit forum), er op kauwen en brouwen.

Nog een paar links
http://www.castlemalting.com/CastleMaltingMalts.asp?VD=105&Language=Dutch
https://www.weyermann.de/eng/gelbe_seiten_en.asp?go=brewery&umenue=yes&idmenue=37&sprache=2


EBC

Twee keer per jaar is er een cursus 'Creeër je eigen bierrecept' bij Brouwland.

Hier leer je de verschillen tussen die moutsoorten, en meer, kennen.

seed7

Citaat van: WillemBr op 22-04-2017  13:37 uEn wat is het verschil tussen carapils, caramalt en caramunich?

En tussen smaakverschil tussen carapils en pilsmout?

Dit is zó verwarrend allemaal.

Carapils is geen echte caramout, het gaat hierbij niet om de vorming van karamel maar om de vorming van dextrines tijdens het mouten, dextrines zelf die niet of nauwelijks door de enzymen in de maisch worden afgebroken. Het is een mout ontwikkeld voor (groot)industriele brouwers ten behoeve van schuimhoudbaarheid en body van het bier. M.i. niet iets dat een hobbybrouwer echt nodig heeft.

Caramalt, is een algemene naam voor caramout. caramunich is een handels naam voor een caramout met een bepaalde kleur.

Carapils heeft niets met pilsmout te maken, het heeft geen enzymen en geef een zoete smaak.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 22-04-2017  16:04 uCarapils is geen echte caramout, het gaat hierbij niet om de vorming van karamel maar om de vorming van dextrines tijdens het mouten, dextrines zelf die niet of nauwelijks door de enzymen in de maisch worden afgebroken. Het is een mout ontwikkeld voor (groot)industriele brouwers ten behoeve van schuimhoudbaarheid en body van het bier. M.i. niet iets dat een hobbybrouwer echt nodig heeft.

Het is anders toch wel een zeer bruikbare mout bij een session IPA. Het geeft meer body en meer schuimhoudbaarheid.

EBC

Carapils vindt in elk bier een warm thuis.

5 % niks mis mee.

seed7

Meh!

Edit: Ligt het aan mij of worden bieren de laatste jaren steeds 'dikker', minder drinkbaar. Waarom is een Bitter een prima drinkbaar en smaakvol bier met een SG rond de 1030 en 'moet' een "Session" IPA met dextrinemout gebrouwen worden?  Waarom moeten Porters en Stouts kunstmatig opgedikt worden met dextrinemout of andere volslagen overbodige dikmakers. Ik zou bijna zeggen 'leer brouwen'.

Ingo

EBC

Citaat van: seed7 op 22-04-2017  23:13 uMeh!

Edit: Ligt het aan mij of worden bieren de laatste jaren steeds 'dikker', minder drinkbaar. Waarom is een Bitter een prima drinkbaar en smaakvol bier met een SG rond de 1030 en 'moet' een "Session" IPA met dextrinemout gebrouwen worden?  Waarom moeten Porters en Stouts kunstmatig opgedikt worden met dextrinemout of andere volslagen overbodige dikmakers. Ik zou bijna zeggen 'leer brouwen'.

Ingo

Je noemt ondergronds wel enkel Engelse mouten he? Die zijn echt anders.

Jacques

Citaat van: seed7 op 22-04-2017  23:13 uWaarom is een Bitter een prima drinkbaar en smaakvol bier met een SG rond de 1030 en 'moet' een "Session" IPA met dextrinemout gebrouwen worden?

Een session IPA moet niet met carapilsmout gebrouwen worden. Maar ik denk wel als zo rond de 1030 zit de extra body kunt gebruiken. Je kunt natuurlijk ook andere mouten gebruiken die meer body en moutigheid geven zoals palemout of vienna mout. Er gaan inderdaad meer wegen naar Rome.

seed7

Citaat van: EBC op 22-04-2017  23:42 uJe noemt ondergronds wel enkel Engelse mouten he? Die zijn echt anders.

Een goede waarneming EBC!  :)

Maar, laten we het eens een beetje omdraaien. Stel je moet met Amerikaanse mouten brouwen, gemaakt van gerst met twee tot drie maal zo veel enzymen als onze continentale mouten. Het geluid van stromend water is al bijna voldoende voor een volledige conversie en gort droog bier. Dan heb je ook nog een grote commerciele extreem efficiente brouwerij. Hier kom je er niet meer weg met het handje vol tarwe, dan heeft dextrine mout zin om 'normaal' bier te maken.

Als hobbybrouwer, al zoekend naar wijsheid vindt je op het internet heel veel zeer vocale Amerikanen, dan zou je bijna het idee krijgen dat ze wel 'gelijk' zullen hebben. Specifiek oplossingen voor specifieke problemen kun je niet zomaar veralgemeniseren en transplanteren op een ander proces. Met Amerikaanse mout is een decoctie b.v. een zinloze tijd en energieverspilling.

Ik hoop altijd dat brouwers over dit soort dingen nadenken in plaats van klakkeloos X of Y in de maisch of het wort te mikken.

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  00:19 uEen session IPA moet niet met carapilsmout gebrouwen worden. Maar ik denk wel als zo rond de 1030 zit de extra body kunt gebruiken. Je kunt natuurlijk ook andere mouten gebruiken die meer body en moutigheid geven zoals palemout of vienna mout. Er gaan inderdaad meer wegen naar Rome.

Waarom heeft een Helles zoveel body? In menig Bitter gaan bakken vol met suiker of maisvlokken. Je zou kunnen beginnen met laag alfazuur hoppen voor de bittering. Minder carboniseren. Wat warmer drinken. Popcorn. Ongemoute granen of zoals in Duitsland Spitzmalz. Puntje Aromatic, Engelse amber, biscuit voor toast of moutigheid. En geen van allen geeft dat zoetje dat vaak met Dextrinemout mee komt. Je kunt ook naar je basismout kijken, waarom Pale als er ook zoiets mooist als Mild bestaat. Die van TF vind ik wat minder die van Muntons is zeer moutig en Warminster zit er tussen in.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 23-04-2017  09:13 uWaarom heeft een Helles zoveel body? In menig Bitter gaan bakken vol met suiker of maisvlokken. Je zou kunnen beginnen met laag alfazuur hoppen voor de bittering. Minder carboniseren. Wat warmer drinken. Popcorn. Ongemoute granen of zoals in Duitsland Spitzmalz. Puntje Aromatic, Engelse amber, biscuit voor toast of moutigheid. En geen van allen geeft dat zoetje dat vaak met Dextrinemout mee komt. Je kunt ook naar je basismout kijken, waarom Pale als er ook zoiets mooist als Mild bestaat. Die van TF vind ik wat minder die van Muntons is zeer moutig en Warminster zit er tussen in.

Zoals ik schreef zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.
Dat jij geen liefhebber bent van carapilsmout is ondertussen duidelijk. Toch is dit een weg die je kunt bewandelen.

Overigens zou ik niet zo snel biscuit mout gebruiken in een session IPA. De droge geroosterde smaak die deze mout geeft past voor mijn smaak niet zo goed in een frisse session IPA. Ieder zijn smaak.

EBC

Speciaal voor Seed7 een prachtige film van misschien wel het beste bier van Engeland.
100 % single malt Golden Promise.

Het bier is Timothy Taylor's Landlord. Het is in ieder geval mijn favoriete Real Ale.
Zelf zeggen ze dat het misschien niet het beste bier is, maar dat er toch geen betere zijn  ;D.

Jacques mag niet kijken naar het deel over vergisting, hoe ze open kuipen gebruiken en de gist oogsten voor volgende brouwsels. Ja Jacques, zo doen ze dat en het bier is echt super geweldig  ;).




Jacques

Citaat van: EBC op 23-04-2017  22:29 uJacques mag niet kijken naar het deel over vergisting, hoe ze open kuipen gebruiken en de gist oogsten voor volgende brouwsels. Ja Jacques, zo doen ze dat en het bier is echt super geweldig  ;).

Het blijft natuurlijk verouderde techniek. Overigens is alles erg goed schoon. Dat is natuurlijk goed.
De open bakken maken het mogelijk de gist te oogsten die op het bier ligt. Leuk om te zien. Bij gisten die geen gistdek vormen is dit allemaal niet nodig. De gist draagt zeker bij aan de volmondigheid van het bier. Veel Engelse gisten kennen een lage vergistingsgraad. Ik ken het bier niet maar ik vermoed dat het hier ook gaat om een bier met een lage vergistingsgraad.

seed7

Citaat van: EBC op 23-04-2017  22:29 uSpeciaal voor Seed7 een prachtige film van misschien wel het beste bier van Engeland.


Cheers!

Ingo

seed7

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  23:31 uBij gisten die geen gistdek vormen is dit allemaal niet nodig. De gist draagt zeker bij aan de volmondigheid van het bier.

Wyeast 1469 West Yorkshire ca. 70%

Vroeger deden bovengisters dat, door jaren mishandeling in malle smalle hoge tankjes zijn velen dat verleerd en raken hobbybrouwers in paniek als er ineens een dikke laag gist bovenop het bier drijft. Denken ze dat flocculeert sterk betekend dat het snel op de bodem van het vat ligt :) Gaan ze zitten wachten tot het naar beneden zakt terwijl je het bier er gewoon onder vandaan kunt pompen. Mooie "top cropper".

Probeer hem eens Jacques, ik ben echt benieuwd hoe die zich in een CCT gedraagt.

Ingo

Amateurke

Citaat van: Jacques op 23-04-2017  23:31 uHet blijft natuurlijk verouderde techniek..
Beetje nuance kan geen kwaad: het is een verouderde techniek in sterk geïndustrialiseerde brouwerijen, waar volop ingezet wordt op automatisatie.
De hobbybrouwer, die weet waar hij mee bezig is, kan deze techniek trouwens zeer goed toepassen. Zo leert men het gistbeeld van verschillende gisten kennen (cfr. Ingo hierboven).
Top cropping is trouwens een superieure manier van (hoge)gist oogsten.
Het verwondert me steeds als ik hoor hoe hobbybrouwers zo bevreesd zijn om hun gistemmer te openen, of, nog erger, zich druk maken over het feit of hun gistemmer niet hermetisch afgesloten is... en dan kunnen ze geen blupjes tellen van het waterslot.

Jacques

Citaat van: seed7 op 24-04-2017  09:18 uProbeer hem eens Jacques, ik ben echt benieuwd hoe die zich in een CCT gedraagt.

Waarschijnlijk zoals andere "top croppers". Levert geen probleem op.

Maar laten we vooral het weer over mout hebben. Want daar gaat dit topic over...

WillemBr

Ik begin nu een beetje te snappen hoe het in elkaar zit...

Stel ik heb Special-B 350 EBC nodig maar heb special-B 150 EBC in voorraad. Zal het verschil dan sterk geproefd worden of is dit alleen uiterlijk dat anders is.

Als voorbeeld 5 kg pilsmout 500 gram Special B

Jacques

Citaat van: WillemBr op 26-04-2017  13:36 uIk begin nu een beetje te snappen hoe het in elkaar zit...

Stel ik heb Special-B 350 EBC nodig maar heb special-B 150 EBC in voorraad. Zal het verschil dan sterk geproefd worden of is dit alleen uiterlijk dat anders is.

Mout is meer dan kleur. Elke mout heeft zijn eigen karakter. Net zo min als bij hop kun je niet zomaar een moutsoort vervangen door een andere mout.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.