Welke apparatuur

Gestart door Mark79, 21-04-2017 09:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark79

Ik wil heel graag beginnen met het brouwen van mijn eigen bier, maar ik vraag me af wat voor apparatuur moet kopen? Ik wil om te beginnen een niet al te grote investering omdat omdat ik nog niet weet of ik het echt de moeite waard vind om het te doen. Wie kan mij op weg helpen. Oh ja, ik wil geen gebruik gaan maken van blikken.

Sander van Dijk

Ik zou zeggen lees je even in...

http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html#Het_materiaal_dat_we_nodig_hebben

Niet alle prijzen die hier worden genoemd zijn nog actueel, maar het geeft wel een idee. Je kunt veel spullen via marktplaats vinden. Ik had bijvoorbeeld een geëmailleerde weckpan (voor op gas) van 27 liter voor 15 Euro. Ik heb zelf mijn eerste 6 brouwsels in onze brocante koffiemolen die toch al aan de muur hing geschroot en ik had een startset blikbrouwen. En je hebt een manier om te filteren nodig. Ik heb een 'JAVAL hevel filter' in elkaar geknutseld. Dan kun je al aan de gang.

Verder is het een goed idee om temperatuur gecontroleerd te vergisten, omdat het bier dan véél lekkerder wordt. Heb je een oude koelkast voor nodig en een STC 1000 (veilig) ingebouwd in een kastje met WCD's of gewoon een complete Inkbird bij één van de brouwshops bestellen. Maar dit alles is al uit den treuren op dit forum beschreven.

Onderstaand is de algemene cursus moutbrouwen, steek je ook veel van op.
http://www.hobbybrouwen.nl/brouwko2.html

HopSwiers

Veel hangt ook af van wat je zelf kunt.

Een beetje handig persoon tovert een oud biervat, die hij gevonden heeft op de oudijzer handel, om tot een 50 liter 316L INOX brouwketel die je in de winkel gemakkelijk € 80 zou betalen.

De HaAn

Je kunt ook contact opnemen met een andere hobbybrouwer om een keer mee te kijken hoe hij brouwt en eventueel vragen om met zijn installatie een keer te mogen brouwen daardoor ervaar je wat je wil met brouwen.
En de kans op mislukken van het eerste brouwsel verklein je :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.