Verder met moutextract

Gestart door udo, 21-04-2017 07:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

udo

Na een dozijn blikbrouwen wil ik hierna misschien wel met moutextract aan de slag.
Ik bedoel het spul zoals te zien op https://www.Brouwmarkt.nl/catalogsearch/result/?cat=0&q=moutextract
Met wat water, suiker en gist zou er vergist kunnen gaan worden.

Maar waar vind ik wat informatief leesvoer zodat ik smakelijke bieren kan gaan brouwen?
Hoe bepaal ik de verhoudingen van e.e.a.? Waar heb ik rekening mee te houden?
Hoe ziet het proces van zo'n brouw er precies uit bij een eenvoudig bier?

tdp

Ik ken persoonlijk niet veel mensen die met extract brouwen, echter wordt het wel veel in Amerika toegepast. Op Amerikaanse sites kun je wellicht inspiratie opdoen voor recepten, bijvoorbeeld bij http://beersmithrecipes.com/ en dan zoeken met het filter 'Extract' aan.

Eventueel kun je nog hier kijken:
https://byo.com/hops/item/10-10-steps-to-better-extract-brewing

En Google is natuurlijk ook hier je vriend ;)

Dugraph

Hoi Udo,

Ik neem aan dat je droog moutextract bedoelt? Hier kun je hele smakelijke bieren mee brouwen. Gebruik je brouwsoftware? Daar staan de extracten gewoon in onder 'mouten' of 'vergistbare ingrediënten'. Als je geen software gebruikt kun je uitgaan van de volgende vuistregel: 100gr droog moutextract (DME) in 1 liter water geeft een SG van 1035. Wil je naar 1070, dan 200gr per liter gebruiken, enzovoorts.

DME komt helaas niet in veel smaken maar wel een aantal kleuren. Hiermee kun je rekening houden bij de stijl die je wilt brouwen. Er is ook tarwemoutextract. Als je hiermee wilt brouwen houdt dan rekening met het feit dat deze voor 45% uit pilsmout en 55% uit tarwemout bestaat.

PS. Deze ken je denk ik?
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:veel_gestelde_vragen_beginners

Jeukstaardt

Het boek 'Brewing Classic Styles' van Zainasheff en Palmer staat vol met recepten met moutextract. Zowel LME als DME. Inclusief de werkwijze.
'80 winnende recepten die iedereen kan brouwen'...(staat er op de cover ;)). Kun je voorlopig wel even mee vooruit.

udo

Dank voor de reacties tot nu toe!
Ik bedoel inderdaad droog moutextract.
Tot nu toe gebruikte ik blikken met de dikvloeibare stroopvorm van e.e.a.

Waar ik mee zit:

Ik begrijp dat ik het poeder moet oplossen in water.
Eventueel ook koken?
Hoeveel water per KG poeder minimaal om tot een soort van dikvloeibare wort te komen?
Ofwel: hoe groot moet de pan zijn die ik ga gebruiken voor zeg max 20L bier in het brouwvat?
Idee is om het wort dik te houden en pas in het vergistingsvat aan te lengen tot 20L. Kan dit?

De blikbrouw urls ken ik inderdaad en een verwijzing aldaar naar een howto voor droog moutextract zou welkom zijn. (kan ik eventueel een opzetje voor b(r)ouwen als ik zover ben dat het gelukt is te brouwen op deze manier)

Dank voor de byo.com link, deze ga ik zeker bestuderen!

Qua benodigdheden:
- Pan met kraan (20L of meer)
- Wortkoeler met slangen etc

Vraag: Hoeveel vermogen moet de kookplaat opbrengen om fatsoenlijk 10L (dikke) wort te laten koken? En voor 20L `normale` wort?

Jeukstaardt

Je bedoelt dan denk ik 'high gravity' brouwen. Als je high gravity brouwt kun je met een kleinere pan toe.
Wat bedoel je precies met 20 ltr bier in het brouwvat? 20 ltr je gistvat in? -edit- ik zie het al, overheen gelezen...
Ook met moutextract zul je moeten koken, je wilt immers ook met hop aan de gang. Of ga je met gehopt extract werken?

GeBaxke

Hier nog een leuke oude site met veel extract recepten: http://brewery.org/cm3/recs/01_toc.html

Zelf zou ik zoveel mogelijk water in de pan doen met het extract en hop erbij. Verdunnen eventueel als dat nog nodig is in het vat.
Door het wort dun te houden heb je minder kans op aanbranden dan een stroperige wort.
Wil je 20 liter brouwen pak minimaal een 30 liter pan begin met 20 liter, kook 70-80 minuten. Koel je wort en vul het weer aan tot 20 liter.

Want waarom wil je het wort dik houden?

udo

Citaat van: Jeukstaardt op 21-04-2017  11:08 uJe bedoelt dan denk ik 'high gravity' brouwen. Als je high gravity brouwt kun je met een kleinere pan toe.
Wat bedoel je precies met 20 ltr bier in het brouwvat? 20 ltr je gistvat in? -edit- ik zie het al, overheen gelezen...
Ook met moutextract zul je moeten koken, je wilt immers ook met hop aan de gang. Of ga je met gehopt extract werken?
Ik bedoel inderdaad ~20L wort in het 30L vat waarin e.e.a. vergist.
Wort dik houden is vooral vanwege de kookplaten in de keuken die wellicht een beperking gaan zijn.
Een losse brander, gasfles etc komt misschien later.

Qua hop wil ik misschien eerst vooraf gehopt extract gebruiken (eerst nog vinden...) maar later zeker zelf experimenteren met hop.
Plan is te beginnen met een eenvoudig recept en daarna uitbouwen.

hans_nwk

Ik weet niet of vooraf gehopt extractpoeder bestaat maar zou er persoonlijk niet naar zoeken.

Hop meekoken in een zakje is zo eenvoudig dat en geeft waarschijnlijk zoveel meer geur en smaak dat ik daarvoor zou kiezen in jouw situatie.

Groet,
Hans

Berend Postema

Citaat van: hans_nwk op 21-04-2017  11:22 uIk weet niet of vooraf gehopt extractpoeder bestaat maar zou er persoonlijk niet naar zoeken.
Hop meekoken in een zakje is zo eenvoudig dat en geeft waarschijnlijk zoveel meer geur en smaak dat ik daarvoor zou kiezen in jouw situatie.

Groet,
Hans

Ik zal het alleen al doen omdat je dan meer ''je eigen'' in het bier hebt gestopt..  je bier smaakt zo omdat jij het op die manier hebt gebrouwen.

Thamerdal

Brouwen met extract lijkt me hartstikke duur ten opzichte van moutbrouwen  :weetniet:

Knobby

Citaat van: Thamerdal op 21-04-2017  14:30 uBrouwen met extract lijkt me hartstikke duur ten opzichte van moutbrouwen  :weetniet:
Dat valt wel mee als je bedenkt dat een kilo moutextract 60% meer suikers bevat dan een kilo mout.

Knobby

Citaat van: Thamerdal op 21-04-2017  14:30 uBrouwen met extract lijkt me hartstikke duur ten opzichte van mout-brouwen  :weetniet:
Dat valt wel mee als je bedenkt dat een kilo moutextract net zoveel suiker bevat als 1,6 kg mout.

Thamerdal

Citaat van: Knobby op 21-04-2017  15:08 uDat valt wel mee als je bedenkt dat een kilo moutextract net zoveel suiker bevat als 1,6 kg mout.
Een kilo pale mout kost 1,60 per kilo, en een zak extract 6,50 per kilo (bij 5 kg verpakkingen)

hans_nwk

Citaat van: Knobby op 21-04-2017  15:08 uDat valt wel mee als je bedenkt dat een kilo moutextract net zoveel suiker bevat als 1,6 kg mout.

moutextract 25 kg, € 135
http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/mout/moutextract-spraymalt/moutextractpoeder-extra-light-8-ebc-25-kg.html

Pilsmout 25 kg € 20,95 (* 1.6 = € 33,52)
http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/mout/mouterij-dingemans/pils-mout-3-ebc-25-kg.html

Het scheelt toch behoorlijk.

Groet,
Hans

Knobby

Jullie hebben gelijk, ik had de prijs van moutextract veel lager in mijn hoofd.

goom

Ik ben destijds ook afgestapt van blikbrouwen naar brouwen met extract
Met BrouwVisie kan je goed een recept mee maken.

Je kunt een volmoutrecept omrekenen naar een recept voor extract.

Wel handig als je eerst op internet zoekt.
Je hebt al aardig wat sites gekregen


Thamerdal

Citaat van: Knobby op 21-04-2017  15:55 uJullie hebben gelijk, ik had de prijs van moutextract veel lager in mijn hoofd.
Daar staat dan weer wel tegenover dat je geen moutmolen hoeft te kopen  :brouwen:

Jacques

Citaat van: Thamerdal op 21-04-2017  16:30 uDaar staat dan weer wel tegenover dat je geen moutmolen hoeft te kopen  :brouwen:

Die heb je met deze prijsverschillen zo terugverdiend. Daarnaast kun je mout geschroot kopen.

Het grote voordeel van brouwen met mout is dat je niet vast zit aan een halffabricaat. Er zijn veel meer moutsoorten te koop en dan dat er verschillende moutextracten te koop zijn. Daarnaast kun je via je maischschema sturen op body en vergistingsgraad. Bij moutextract moet je de kwaliteit nemen zoals hij is. Natuurlijk kun je wat bijsturen in de vorm van brewbody en suiker maar dat kan bij het moutbrouwen ook.

Feit is dat als je gaat brouwen met ongehopte moutextract je altijd moet gaan koken met hop en gaan filteren. En als je gehopte wort moet filteren dan kun je ook maisch filteren met bijvoorbeeld een filterzak of een javalhevelfilter. Het verschil in benodigde apparatuur tussen bouwen met moutextract en moutbrouwen is heel klein. In beide gevallen heb je een grote pan, een brander/verwarmingsplaat, een filter en een koeler nodig. Ten opzichte van extractbrouwen heb je bij het moutbrouwen extra nodig een schrootmolen (als je ongeschroten mout koopt), een thermometer en een roerstok. De laatste twee zijn de kosten niet.

udo

Dank voor deze inzichten.
Ik zie het vooral als een mogelijk stapje verder na een aantal keren blikbrouwen.

Waar vind ik een eenvoudig recept voor circa 10-20L bier met net voldoende details qua kookproces?

Marcel_k

Citaat van: udo op 22-04-2017  13:33 uDank voor deze inzichten.
Ik zie het vooral als een mogelijk stapje verder na een aantal keren blikbrouwen.

Waar vind ik een eenvoudig recept voor circa 10-20L bier met net voldoende details qua kookproces?
joh, Doe eens lekker zoeken op 'extract' of 'minimaisch', in dit forum, dan vind je vast wel iets. ;)
Bijvoorbeeld hier: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28603.msg438176.html#msg438176
DutchFoodGeek heeft hier veel over geschreven.

Ik heb ook een paar keer extractbrouwen gedaan als tussenfase. Prima als je nog niet helemaal toe bent aan de real thing. Maar is inderdaad wel duurder.
In BrouwHulp wel effe je rendement op 100 zetten, hè.

udo

Dank, op die link vind ik inderdaad wat meer concrete details m.b.t. het koken.

BrouwHulp mag op mijn Fedora machine gaan draaien.
De deb uitgepakt, afhankelijkheden geinstalleerd.
Bij opstarten, na de melding 'Databank niet gevonden. Nieuwe databank wordt gemaakt.' volgt:

$ BrouwHulp
[FORMS.PP] ExceptionOccurred
  Sender=EAccessViolation
  Exception=Access violation
  Stack trace:
  $0000000000000000
TApplication.HandleException Access violation
  Stack trace:
  $0000000000000000
Exception at 0000000000000000: EAccessViolation:
Access violation.


Wie kan ik hiermee lastigvallen om e.e.a. werkend te krijgen?

tdp

Citaat van: udo op 23-04-2017  12:06 uDank, op die link vind ik inderdaad wat meer concrete details m.b.t. het koken.

BrouwHulp mag op mijn Fedora machine gaan draaien.
De deb uitgepakt, afhankelijkheden geinstalleerd.
Bij opstarten, na de melding 'Databank niet gevonden. Nieuwe databank wordt gemaakt.' volgt:

$ BrouwHulp
[FORMS.PP] ExceptionOccurred
  Sender=EAccessViolation
  Exception=Access violation
  Stack trace:
  $0000000000000000
TApplication.HandleException Access violation
  Stack trace:
  $0000000000000000
Exception at 0000000000000000: EAccessViolation:
Access violation.


Wie kan ik hiermee lastigvallen om e.e.a. werkend te krijgen?

Zijn topics te over v.w.b. BrouwHulp: Ken Fedora niet, maar open je het via de terminal? Bij mij (Ubuntu) kreeg ik het in eerste instantie niet werkend, op het moment dat ik het laad vanuit de terminal gaat dit wel goed.


udo

Citaat van: tdp op 24-04-2017  15:20 uZijn topics te over v.w.b. BrouwHulp: Ken Fedora niet, maar open je het via de terminal? Bij mij (Ubuntu) kreeg ik het in eerste instantie niet werkend, op het moment dat ik het laad vanuit de terminal gaat dit wel goed.
Dit is uit een terminal geplakt.
Via de het menu start e.e.a. ook niet 'door'.
Hopelijk kan iemand aan de hand van deze uitvoer vertellen wat ik moet corrigeren voor een soepele werking van e.e.a.

Jacques

Citaat van: tdp op 24-04-2017  15:20 uZijn topics te over v.w.b. BrouwHulp

Goede opmerking. Vragen over BrouwHulp kun je het beste plaatsen in topic met BrouwHulp als onderwerp van het topic.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.