Stel jij je recept zelf samen?

Gestart door Oscar, 21-04-2017 00:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maak jij al je recdepten zelf, of zoek je nog op internet naar voorbeelden

Ik brouw recepten die ik op internet of in boeken vindt na
4 (4.4%)
Recepten op internet of in literatuur gebruikt ik als inspriratie
64 (70.3%)
Alleen bij nieuwe biertypen kijk ik naar recepten van anderen
6 (6.6%)
Al mijn recepten maakt ik 100% zelf inspiratie haal ik uit principes van bieren (smaken)
17 (18.7%)

Totaal aantal stemmen: 91

Wim67

Citaat van: Jacques op 21-04-2017  16:38 uZo dus.
Dat is ook mijn idee. Maar kennelijk worden deze pakken met smaakmakers veel verkocht.

Geldt natuurlijk ook voor degenen die brouwen met blikken. Daar zit ook weinig creativiteit aan als je precies doet wat op de verpakking staat. En ik denk dat zelfs 99% van de kopers dat doet...

Dat klopt Jacques, maar ter gelijke tijd ook niet erg fair. Brouwen heeft inderdaad veel vergelijkingen met "koken", maar als je begint met koken maak je ook niet meteen een zelf ontwikkelde "sterren waardige" maaltijd. Dat kan pas als je de basis begrijpt en in ieder geval begint met koken.
En of dat nu uit een pakje of een blikbrouwsel is, maakt niet uit.

Ik weet nog weinig van brouwen maar weet wel wat af van koken. Het gaat in beide gevallen (in mijn optiek) om smaak, presentatie en de beleving.

Markiej87

Met alle respect voor de mensen die die extreem gezouten Knorr-pakjes eten, dat is in mijn optiek een beetje vergelijkbaar met blikbrouwen. Relatief makkelijk beginnen, weinig spullen in huis halen, weinig invloed op je uiteindelijke gerecht en eentonige smaken...

Jacques

Citaat van: Wim67 op 21-04-2017  17:09 uDat klopt Jacques, maar ter gelijke tijd ook niet erg fair. Brouwen heeft inderdaad veel vergelijkingen met "koken", maar als je begint met koken maak je ook niet meteen een zelf ontwikkelde "sterren waardige" maaltijd. Dat kan pas als je de basis begrijpt en in ieder geval begint met koken.
En of dat nu uit een pakje of een blikbrouwsel is, maakt niet uit.

Ik weet nog weinig van brouwen maar weet wel wat af van koken. Het gaat in beide gevallen (in mijn optiek) om smaak, presentatie en de beleving.

Als je begint met koken moet je de basis leren. Wanneer zijn de aardappels gaar? Hoe lang moet een stuk suddervlees opstaan? En al heel snel ben je ook bezig met smaken. Bij elke maaltijd die je kookt maak je afwegingen van welk vlees, groenten, aardappelen of pasta je combineert. Daar zit al heel snel meer creativiteit in dan in een blikbrouwsel.
Bij het brouwen met een blik heb je geen eigen invloed buiten meer of minder verdunnen, meer of minder suiker toevoegen, een andere gist en de vergistingstemperatuur. Natuurlijk kun je kruiden toevoegen of koudhoppen. In de praktijk gebeurt dit allemaal niet. Het is nog net niet een magnetronmaaltijd...

foz

Voor inspiratie kijk ik naar andere recepten maar trek uiteindelijk mijn eigen plan.

Underdike

Citaat van: Jacques op 21-04-2017  16:20 uOverigens las ik vandaag dat 93% van de kopers van Knorr maaltijdmixen de recepten klakkeloos volgt. Voor mij onvoorstelbaar. Ik had verwacht dat wij als Nederlanders creatiever zouden zijn als het gaat om het bereiden van onze maaltijden
Da's voor creatiefloos koken... en daarmee misschien vooral ook voor mensen die ook liever fantasieloos fabrieksbier drinken dan een eigen brouwsel of een speciaalbiertje...
Als het goed is is het percentage Knorr-knutselaars op het forum lager dan het landelijk gemiddelde ;)

Trouwens, wie de verpakkingen weleens goed leest en checkt wat die E-nummers etc zijn, vraag je je af wat het nog met eten te maken heeft  :weetniet:
Ik hou het wel bij mijn moestuintje en zo min mogelijk supermarkttroep.

Jacques

Citaat van: Underdike op 21-04-2017  20:41 uDa's voor creatiefloos koken... en daarmee misschien vooral ook voor mensen die ook liever fantasieloos fabrieksbier drinken dan een eigen brouwsel of een speciaalbiertje...
Als het goed is is het percentage Knorr-knutselaars op het forum lager dan het landelijk gemiddelde ;)

Ook ik denk dat de leden van het forum minder dan gemiddeld gebruik maken van de Knorr maaltijdmixen. Maar als ze het doen dan volgt 93% het recept.  :)
Wat ik bedoelde te zeggen is dat veel mensen klakkeloos een recept volgen en vaak niet in de gaten hebben wat nu de essentie is. Wat dat betreft moet ik Oscar gelijk geven. Het lijkt er een beetje op dat men precies doet wat anderen doen en dat men klakkeloos recepten nabrouwt.

Underdike

Citaat van: Jacques op 21-04-2017  21:34 uHet lijkt er een beetje op dat men precies doet wat anderen doen en dat men klakkeloos recepten nabrouwt.
Waar an sich niks fout mee is... als dat je favoriete bier is. Je hóeft niet creatief te zijn...

Ik experimenteer al jaren op de perfecte zelfgemaakte pizza... type "00" bloem, verschillende gisten, passata of blikjes pommodoro, verschillende soorten uien, welke mozzarella... etcetera. Op rooster of steen gebakken, hoe lang hoe heet...
Ik heb geen enkele zin te experimenteren met vreemde ingrediënten, hoef geen pizza Hawaï of fantasia... ik wil gewoon een vreselijk goede simpele Pizza Fresca.
Zo benader ik bier ook. Er zijn bieren die ik lekker vind, en ik wil dat zelf kunnen... en ik hou van klassiek & simpel.

marc0871

Citaat van: tdp op 21-04-2017  16:25 uTja, daarvoor koop je volgens mij ook een Knorr maaltijdmix voor! Ik heb geen idee hoe zo'n pakket eruit ziet, maar als alles erin zit en aangegeven wordt wat je vers moet inslaan, is dat de weg van de minste weerstand. Als je creatiever in de keuken bent, koop je denk ik niet een maaltijdmix van Knorr, maar heb je de ingrediënten zelf in huis en een idee wat je er mee moet doen. Denk dat wij brouwers dat prima kunnen :)

Daarom denk ik ook dat hobbykoks en mensen die wat vaker zelf wat freubelen in de keuken, hele goede brouwers kunnen zijn.
Ik ben zelf wat aan het rommelen geslagen en met uitbreidende kennis wat gerichter gaan samenstellen.

Recepten bekijk ik alleen voor ingrediënten en wijk daar net zo makkelijk weer vanaf.
Zelf een beetje rommelen is wel zo leuk.

Hele getallen? Ja. Ook zo. 50 Gram is de kleinste hoeveelheid bij mij.

Voor een bierstijl kijk ik in de BKG gids voor een smaakprofiel.
Daarna zoek ik de mouten, hoppen en gist erbij, naar aanleiding van hun smaakprofielen.
Daarna verzin ik daar een recept op.

Mijn recepten zijn 100% van mij.

Wim67

Citaat van: Jacques op 21-04-2017  19:26 uAls je begint met koken moet je de basis leren. Wanneer zijn de aardappels gaar? Hoe lang moet een stuk suddervlees opstaan? En al heel snel ben je ook bezig met smaken. Bij elke maaltijd die je kookt maak je afwegingen van welk vlees, groenten, aardappelen of pasta je combineert. Daar zit al heel snel meer creativiteit in dan in een blikbrouwsel.
Bij het brouwen met een blik heb je geen eigen invloed buiten meer of minder verdunnen, meer of minder suiker toevoegen, een andere gist en de vergistingstemperatuur. Natuurlijk kun je kruiden toevoegen of koudhoppen. In de praktijk gebeurt dit allemaal niet. Het is nog net niet een magnetronmaaltijd...

Daar gaat het niet over in dit topic,

Volg je een recept of niet!

Elke kok weet dat als een nieuw recept probeert, dat je naarmate je ervaring je er meer of minder van afwijkt. Of... als het goed is je het gewoon volgt. Desnoods verrijkt.


Je kan het ook anders brengen.
Nee Jacques, ik vind dat echt kort door de bocht. Het is eigenlijk een belediging (begin er maar niet aan want je bent niet creatief) voor alle beginners.

Jacques

Citaat van: Wim67 op 21-04-2017  22:15 uNee Jacques, ik vind dat echt kort door de bocht. Het is eigenlijk een belediging (begin er maar niet aan want je bent niet creatief) voor alle beginners.

Als beginnende brouwer hoef je niet te beginnen met blikken... Er zijn heel veel hobbybrouwers die meteen beginnen met mout. Veel leuker.

Aan zo'n blik is niet veel creatiefs te ontdekken. Leuk om te ontdekken dat je wort thuis kunt vergisten en bier met alcohol en koolzuur kunt maken. Meer is het niet.

Nogmaals zie zo'n blik als een magnetronmaaltijd. Als je geen gaatjes prikt in de verpakking of de tijd te lang instelt kan het fout gaan. Net zo goed als dat het bij een blik fout kan gaan als je de hygiëne niet in acht neemt.

Je kunt pas creatief zijn als je zelf de losse grondstoffen inkoopt en bewerkt. Op dezelfde manier als dat je dat doet bij het bereiden van een maaltijd. Iedereen de overstap van blikbrouwen naar moutbrouwen heeft gemaakt zal kunnen beamen dat het veel leuker is en dat je bier met stappen vooruit gaat. Blikken zijn wel leuk om beginnende hobbybrouwers over de streep te halen.

Wim67

Citaat van: Jacques op 21-04-2017  22:47 uAls beginnende brouwer hoef je niet te beginnen met blikken... Er zijn heel veel hobbybrouwers die meteen beginnen met mout. Veel leuker.

Aan zo'n blik is niet veel creatiefs te ontdekken. Leuk om te ontdekken dat je wort thuis kunt vergisten en bier met alcohol en koolzuur kunt maken. Meer is het niet.

Nogmaals zie zo'n blik als een magnetronmaaltijd. Als je geen gaatjes prikt in de verpakking of de tijd te lang instelt kan het fout gaan. Net zo goed als dat het bij een blik fout kan gaan als je de hygiëne niet in acht neemt.

Je kunt pas creatief zijn als je zelf de losse grondstoffen inkoopt en bewerkt. Op dezelfde manier als dat je dat doet bij het bereiden van een maaltijd. Iedereen de overstap van blikbrouwen naar moutbrouwen heeft gemaakt zal kunnen beamen dat het veel leuker is en dat je bier met stappen vooruit gaat. Blikken zijn wel leuk om beginnende hobbybrouwers over de streep te halen.

Nogmaals Jacques,
Ik begrijp je standpunt over de creatieve kant. Maar als beginnend brouwer wil je in (mijn geval) eerst ontdekken hoe het werkt en daarna verder bouwen. Dan kan je niet generaliseren. En het heeft mij ook over de streep getrokken. (vooral omdat ik graag kook en eet).

Ik begrijp ook dat het heel vermoeiend is om elke keer weer alle beginners iets bij te brengen.

Jacques

Citaat van: Wim67 op 21-04-2017  23:46 uMaar als beginnend brouwer wil je in (mijn geval) eerst ontdekken hoe het werkt en daarna verder bouwen. Dan kan je niet generaliseren. En het heeft mij ook over de streep getrokken. (vooral omdat ik graag kook en eet).

Ik begrijp ook dat het heel vermoeiend is om elke keer weer alle beginners iets bij te brengen.

De hobby ontdekken met een blik is prima. Maar het wordt pas echt leuk als je aan de gang gaat met mout en hop.

Je kunt soep uit een blik warm maken. Maar als je bij een goede slager een schenkel haalt, bouillon trekt en verse groenten en kruiden toevoegt heb je een veel smakelijkere soep. Daar hoef je niet veel voor te doen. Ik heb het dan over een simpele soep en niet over een soep die je krijgt bij sterrenrestaurant. Om dat niveau te bereiken ben je meestal wel een paar bezig.

Bij het ontwikkelen van recepten gaat je grondstoffen kennen en de balans te vinden tussen verschillende smaken. Allerlei moutsoorten bij elkaar doen is niet zo moeilijk. Als het wort vergist krijg je bier maar dat hoeft niet altijd top te zijn. Daarvoor moet je gaan bijsturen. Goed bierbrouwen is inderdaad net als koken. Je moet er ervaring mee hebben maar ook gevoel hebben voor smaken.

jpt

Citaat van: Jacques op 22-04-2017  00:34 uDe hobby ontdekken met een blik is prima. Maar het wordt pas echt leuk als je aan de gang gaat met mout en hop.

Je kunt soep uit een blik warm maken. Maar als je bij een goede slager een schenkel haalt, bouillon trekt en verse groenten en kruiden toevoegt heb je een veel smakelijkere soep. Daar hoef je niet veel voor te doen. Ik heb het dan over een simpele soep en niet over een soep die je krijgt bij sterrenrestaurant. Om dat niveau te bereiken ben je meestal wel een paar bezig.

Bij het ontwikkelen van recepten gaat je grondstoffen kennen en de balans te vinden tussen verschillende smaken. Allerlei moutsoorten bij elkaar doen is niet zo moeilijk. Als het wort vergist krijg je bier maar dat hoeft niet altijd top te zijn. Daarvoor moet je gaan bijsturen. Goed bierbrouwen is inderdaad net als koken. Je moet er ervaring mee hebben maar ook gevoel hebben voor smaken.
Ik ben het met je eens.  Het is een hele kunst om bijvoorbeeld met mout te brouwen van Swaen Kloosterzande dan met de mouten van gerenomeerde leveranciers. Er is niet zoiets als 'fout' of 'slecht', maar meer 'anders'. Al lerend doet men.

Ansius

Antwoord op de vraag is ja.

Ik probeer de gebruikte ingrediënten zo goed mogelijk te kennen.
De info komt voornamelijk van het internet.

Daarnaast is het interessant wat forumleden schrijven.

Verder goed meten, rekenen en archiveren.

En regelmatig brouwen.


Barreltje

1. Ik laat mij door bestaande recepten inspireren en pas deze dus naar eigen hand/smaak aan.
2. Ik heb een recept in mijn gedachte en werk deze uit. Soms kijk ik daarna naar een soort gelijk recept of deze ongeveer overeenkomt met verhoudingen.
3. Niet is altijd de gewenste hop voorradig en heb je een alternatief nodig, die kies ik zelf uit, laat mij hierin dus niet adviseren.

Ik werk nu nog met korrelgisten maar over een maand of twee/drie 'level-up'  en ga ik vloeibare gisten gebruiken en/of uit fles zelf opkweken.

Ik ken er die een standaard recept gebruiken en dus ook de aangegeven hoeveelheid hop daarin aanhouden.
Soms gaat dit goed, maar vaak veelal afwijking in vooral bitterheid en soms aroma.
Ik bereken alles zelf en gebruik geen BrouwHulp software. Dit zodat ik zelf beter begrijp en ervaar (leer) hoe het proces verloopt.

Brouwen probeer ik elke maand te doen.
Totaal nu 8 brouwsel gebrouwen en op 1 na zeer tevreden. Drie ga ik nog iets verbeteren.
Diegene waarover ik minder te spreken was, was een honingbier.
Echter door langere rijping is deze nu een heel stuk verbeterd. (Te veel honing gebruikt wat resulteerde in een veel te hoge biscuit smaak)

Proost allemaa!

 :groots: :proost: :groots: :proost: :groots: :proost:

Barreltje

Citaat van: jpt op 22-04-2017  01:08 uIk ben het met je eens.  Het is een hele kunst om bijvoorbeeld met mout te brouwen van Swaen Kloosterzande dan met de mouten van gerenomeerde leveranciers. Er is niet zoiets als 'fout' of 'slecht', maar meer 'anders'. Al lerend doet men.

Zoals ik al omschreef ben ik nog niet zolang bezig.
Ik heb al ondervonden dat met mout van Swaen moeilijker mijn suikers eruit krijg als bijvoorbeeld bij Dingemans welke dus wat meer mijn voorkeur geeft.
Onlangs een Saison gebrouwen (zit nu op vat) en hierbij was de palemout van Dingemans even niet op voorraad bij de Brouwmarkt dus Swaen genomen.
Iets fijner geschroot en toch nog een laag brouwrendement van 71% (had dit al een beetje verwacht). De smaak van het graan is wel goed, maar ik moet hierbij altijd mijn recept compenseren om tot gewenst resultaat te komen en dan nog valt het soms iets lager uit.

Heb jij dezelfde ervaring? En wat voor mout leveranciers gebruik jij nog meer?

Proost !

jpt

Citaat van: Barreltje op 22-04-2017  10:33 uZoals ik al omschreef ben ik nog niet zolang bezig.
Ik heb al ondervonden dat met mout van Swaen moeilijker mijn suikers eruit krijg als bijvoorbeeld bij Dingemans welke dus wat meer mijn voorkeur geeft.
Onlangs een Saison gebrouwen (zit nu op vat) en hierbij was de palemout van Dingemans even niet op voorraad bij de Brouwmarkt dus Swaen genomen.
Iets fijner geschroot en toch nog een laag brouwrendement van 71% (had dit al een beetje verwacht). De smaak van het graan is wel goed, maar ik moet hierbij altijd mijn recept compenseren om tot gewenst resultaat te komen en dan nog valt het soms iets lager uit.

Heb jij dezelfde ervaring? En wat voor mout leveranciers gebruik jij nog meer?

Proost !
Je hebt gelijk, het is wat minder praktisch mout. Eigenlijk vroeg ik me zelfs af of de kwaliteit van de korrel niet te dicht bij veevoeder ligt ipv brouwmout.. Het voordeel is dat het in handige 5 kilo bakken geleverd wordt.

Ik heb jaren met Holland malt gebrouwen (Bavaria), dat is een recht-toe-recht-aan mout, niets bijzonders, maar het doet de truuk.
Dingemans is uitstekende mout, net als Weyermann...  Het neusje van de zalm vind ik echter Castle malting.

foz

Heb zelf nooit problemen gehad met De Swaen mouten. Ik merk weinig verschil met Dingemans en haal vergelijkbare rendementen.

Jacques

Citaat van: jpt op 22-04-2017  12:26 uDingemans is uitstekende mout, net als Weyermann...  Het neusje van de zalm vind ik echter Castle malting.

Ook ik ben zeer gecharmeerd door de mouten van Castle Malting. Hun Special B vind ik verfijnder van smaak dan die van Dingemans. Ze hebben hele mooie mouten zoals bijvoorbeeld Chateau Café. Een moutsoort met een mooie koffiesmaak.

Oscar

Citaat van: jpt op 22-04-2017  12:26 uHet neusje van de zalm vind ik echter Castle malting.

Castle malting is kwalitatief wat mindere mout... zit veel rotzooi in (zelf ervaren). Wordt slecht (of niet) gezeefd tijdens de productie.

Citaat van: Barreltje op 22-04-2017  10:33 uIk heb al ondervonden dat met mout van Swaen moeilijker mijn suikers eruit krijg als bijvoorbeeld bij Dingemans welke dus wat meer mijn voorkeur geeft.

Dat is een beetje onzin in mijn beleving. Kwalitatief erg goede mout en qua versuikering niet anders dan de mout van Holland Malting of Dingemans of Weyermann... :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 22-04-2017  14:53 uCastle malting is kwalitatief wat mindere mout... zit veel rotzooi in (zelf ervaren). Wordt slecht (of niet) gezeefd tijdens de productie.

Bij de mouten die ik van deze mouterij heb gebruikt heb ik niet ervaren dat daarin meer rommel inzit dan bij mout van andere mouterijen.
Afgelopen week heb ik gebrouwen met een stevig aandeel aan vienna mout van Weyermann. Het viel mij op dat bij die mout heel veel stof zat. Normaal gesproken is dat niet. Anders gezegd het kan altijd dat er een mindere partij is bij een mouterij.

Oscar

Citaat van: Jacques op 22-04-2017  15:04 uBij de mouten die ik van deze mouterij heb gebruikt heb ik niet ervaren dat daarin meer rommel inzit dan bij mout van andere mouterijen.

Nou ikke wel. En ik heb er ondertussen al enkele duizenden kilo's van geschroten. Deze mout (met name de pilsmout) bevat duidelijk meer "takjes en vliesje e.d" dan andere mouten van andere mouterijen. Na een melding hiervan te hebben gemaakt hebben ze het uiteindelijk toegegeven. En als het goed is hier actie op ondernomen. Ik zal je de foto besparen.

Ansius

Citaat van: Jacques op 22-04-2017  15:04 uBij de mouten die ik van deze mouterij heb gebruikt heb ik niet ervaren dat daarin meer rommel inzit dan bij mout van andere mouterijen.
Afgelopen week heb ik gebrouwen met een stevig aandeel aan vienna mout van Weyermann. Het viel mij op dat bij die mout heel veel stof zat. Normaal gesproken is dat niet. Anders gezegd het kan altijd dat er een mindere partij is bij een mouterij.

Ik dacht dat Weyermann vooral naam heeft omdat de kwaliteit zo constant is.
Anders gezegd een mindere partij bij Weyermann?

jpt

Citaat van: Oscar op 22-04-2017  14:53 uCastle malting is kwalitatief wat mindere mout... zit veel rotzooi in (zelf ervaren). Wordt slecht (of niet) gezeefd tijdens de productie.

Dat is een beetje onzin in mijn beleving. Kwalitatief erg goede mout en qua versuikering niet anders dan de mout van Holland Malting of Dingemans of Weyermann... :brouwen:

Castle malt ruikt wel lekker naar stro, zoals vroeger.

Voor wat betreft het tweede, het is niet helemaal waar, Oscar. Swaen, vooral de tarwe, is erg klein en moet je daarom wel fijn schroten of accepteren dat niet alles meegeschroot wordt. Als het SG afwijkt van wat je beoogt had, dan zul je dus moeten compenseren of accepteren dat je recept niet klopt.
Zelf interesseert het me niet heel veel als het een beetje afwijkt, maar als je het 'goed' wilt doen, dan ben je aangewezen op suiker of moutextract.

EBC

Misschien eerst eens defineren wat we verstaan onder de kwaliteit van mout?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.