Stel jij je recept zelf samen?

Gestart door Oscar, 21-04-2017 00:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maak jij al je recdepten zelf, of zoek je nog op internet naar voorbeelden

Ik brouw recepten die ik op internet of in boeken vindt na
4 (4.4%)
Recepten op internet of in literatuur gebruikt ik als inspriratie
64 (70.3%)
Alleen bij nieuwe biertypen kijk ik naar recepten van anderen
6 (6.6%)
Al mijn recepten maakt ik 100% zelf inspiratie haal ik uit principes van bieren (smaken)
17 (18.7%)

Totaal aantal stemmen: 91

Oscar

Op dit forum heb ik veel geleerd en geef ik ook veel kennis terug (hoop ik). Maar qua het zelf samenstellen van een recept lees ik nog vaak berichten van mensen die al redelijk lang brouwen maar dan toch nog op zoek zijn naar recepten...
En dan zijn er natuurlijk nog de brouwers die het zelf ontwikkelen van recepten nooit gaan snappen...

Dus vandaag deze poll. Hoe kom jij aan je recepten? En wat is jou inspiratie?  :brouwen:

Sander van Dijk

In het begin zocht ik veel recepten op voor inspiratie. Ik keek dan vaak in het board met bewezen recepten. Ik wilde bijvoorbeeld een tripel brouwen en dan keek ik gewoon een beetje wat daar nou zoal in moest en dan maakte ik zelf een recept. Ik heb tot nu toe al mijn recepten zelf gemaakt, want ik wilde gewoon brouwen met de ingrediënten die ik in huis had. Ik had bijvoorbeeld geen zin om een nog een 7e soort hop te gaan bestellen om precies een recept na te gaan brouwen.


Ik heb ingevuld dat ik bij voor mij nieuwe bierstijlen wat inspiratie opdoe op internet. Voor stijlen die ik al vaker heb gebrouwen ga ik gewoon variëren op mijn eerdere brouwsels of weet ik gewoon wat ik wil bereiken.

Dugraph

Idem als Sander. Voor mij zit de grootste voorpret van het brouwen in het sleutelen aan een recept. Ik put uit verschillende bronnen en steeds meer uit eigen ervaring en eerdere recepten. Het volledig volgen van een 'prijswinnend' recept of het kopen van een samengestelde kit heb ik nooit gedaan en zou veel plezier wegnemen. Hoe kun je nog spreken van jouw brouwsel?

hans_nwk

Het is net als met koken: Voor dingen die ik nooit gemaakt heb zoek ik eerst een recept en dat volg ik zo veel mogelijk.
Vaak wordt dan wel al een hopje vervangen om niet teveel hoprestjes te krijgen.

Daarna bouw ik daar op verder.
Als je alles direkt aanpast aan eigen smaak voeg je vaak dezelfde dingen toe en ga je bv alles op delefde manier hoppen en maak je ook weer eenhiedsworst.
Groet,
Hans

tdp

Het maken van een recept vind ik niet zozeer moeilijk, maar ik vind het altijd wel fijn op dit even te spiegelen aan een bestaand recept, of er feedback vanuit het forum op te krijgen. Het discussiëren over recepten levert vaak goede inzichten op m.i..

Als je een bepaalde stijl wilt brouwen, ontkom je er niet aan om je in te lezen.


P3SM

Als ik er eenmaal uit ben welke stijl ik wil gaan brouwen dan begint de research: vooral internet maar regelmatig ook boeken. Door veel recepten te bekijken begint mijn eigen recept vorm te krijgen. Dat is voor mij de helft van de lol. Overigens probeer ik een beeld te vormen van de smaak die ik wil bereiken en kijk ik of mijn recept daaraan voldoet en ik ga ervan uit dat ik een recept een paar keer moet brouwen (en aanpassen) voordat ik het goed heb!

Ik brouw daarnaast regelmatig SMaSH brouwsels om de afzonderlijke smaken beter in mijn hoofd te krijgen.

Serge VL

Als het gaat om een commercieel bier te klonen:
Dan zoek ik in de eerste plaats de hoofdwaarden van dit bier op namelijk: IBU, EBC, het extractgehalte, het restextract gehalte en het alcoholgehalte van het bier.
Vervolgens ga ik op zoek of ik eventueel de werkelijke mouten, hoppen en gist kan terug vinden op het net die de brouwerij in kwestie voor dat bier gebuikt.
Dan zoek ik zoveel mogelijk kloon recepten op en zet de data die ik aldus gevonden heb in een spreadsheet.
De data van de kloon recepten daar maak in een gewogen gemiddelde van.
Vervolgens stel ik met bovenstaande informatie een recept op. Meestal zit je dan kort in de buurt zo niet heel dicht.

Als het om een eigen creatie gaat. (de inspiratie kan een biertje zijn dat ik gedronken heb of soms zelfs gewoon een ingeving van het moment)
Dan bekijk ik de BJCP en zoek daar in bij welke stijlen (meervoud) mijn bier dat ik in gedachten heb aanleunt.
Dan heb je al een schat aan informatie (ranges voor) IBU's, EBC, Extract gehalte, mouten, hoppen....
Vervolgens stel ik mijn moutsamenstelling op aan de hand van de aromawheels van Weyermann (deze geven een goede indruk van welke mout welke smaak je toevoegt)
Gevolgd door het selecteren van een gist die bij het bier past en een toegevoegde waarde levert (beschrijvingen van de fabrikant, ervaringen van ander hobbybrouwers, fora ..)
De hoppen daar gebruik ik vooral mijn ervaring van welke hoppen een goede combinatie zijn en passen in het bier dat ik voor ogen heb.
Als hulp voor het selecteren (wat ik weet niet alles) gebruik ik verder de informatie die je op het net kan vinden, vb de site van Scottjannis.com en ga een beetje spelen met de hop oilcalculator, en natuurlijk de lijstjes met hop combinaties die je overal terug vind.
En dan brouwen maar, meestal toch een brouwsel of 5 alvorens iets 95% op punt staat.

En als laatste eens posten op een forum en zien welke reactie er komen.
Maar hier heb ik de ervaring dat je frequent meer foutieve informatie krijgt als de juiste!! Het is een kwestie van filteren (wie geeft de opmerking, wat is de opmerking waard, klopt het wel,..) daarom post ik soms een recept met specifiek een (grove) fout er in om te zien dat ze wakker zijn of gewoon wat liggen te zaniken  >:D

Sorry ik kan de pol niet invullen want je kan maar een vakje kiezen en dat strookt dus niet met bovenstaande eigenlijk moet ik alle vakjes aanvinken.

Gerb

Citeerdaarom post ik soms een recept met specifiek een (grove) fout er in om te zien dat ze wakker zijn of gewoon wat liggen te zaniken  >:D

Haha lachen Serge, dat is ook een taktiek!

Ik heb veel geleerd door experimenteren en het bekijken van andermans recepten. Niet om tot op de gram na te brouwen, maar bekijken van verhoudingen, onbekende mouten, hoppen, e.d.. Hoe vergevorderd je ook bent, het blijft leuk om andermans recepten te bekijken en erachter te komen dat er meerdere wegen naar Rome zijn.

ramon86

Zelfde hier: ik verzamel een bulk aan recepten in de stijl die ik wil brouwen ter inspiratie, analyseer een beetje wat de overeenkomsten en verschillen zijn en ga dan zelf in BrouwHulp spelen. Gezien mijn beperkte ervaring zorgt dat ervoor dat ik tot op de dag van het brouwen de neiging heb om constant nog kleine aanpassingen te doen, maar dat probeer ik zoveel mogelijk los te laten :) Enkel mijn eerste volmoutbrouwsel was een 1-op-1 overgenomen recept, zodat ik me toen enkel hoefde te focussen op het brouwen zelf.

Underdike

Ik heb als basis Brew like a Monk gelezen, en een paar andere standaardwerken... en check de 'bewezen recepten'.
We gooien in de groep wat we willen brouwen, soms met een proefavond erbij, en dan ga ik wat puzzellen. Wat stellen de boeken voor, wat doen mensen met bewezen recepten, wat vind ik online... vervolgens zet ik wat rijtjes naast elkaar in excel (mouten, gisten en hoppen die je in recepten tegenkomt), ik zoek wat de gemene delers zijn en gebruik dat als basis.
Daarna pas ik het in BrouwHulp aan aan onze smaak (niet te bitter/hoppig), en speel ik een beetje met de hoeveelheden en verhoudingen (als ik bvb ergens 5,1 kilo voor nodig heb, maar de emmertjes mout gaan per 5 kilo... corrigeer ik naar 5 kilo en schuif ik er wat pilsmout of palemout bij... zolang dat niet de waarden of 't type teveel geweld aan doet).
sowieso ben ik erg fan van 'hele' getallen en niet al te ingewikkelde recepten... we proberen te focussen op goed & netjes gebrouwen bier ipv bizarre ingrediënten & recepten.

tdp

Citaat van: Underdike op 21-04-2017  10:25 u...
sowieso ben ik erg fan van 'hele' getallen en niet al te ingewikkelde recepten... we proberen te focussen op goed & netjes gebrouwen bier ipv bizarre ingrediënten & recepten.

De hele getallen ben ik ook van, ik rond alles af op 0,250 kg bij de moutstort, hop op 5 gram.

Underdike

Citaat van: tdp op 21-04-2017  10:58 uDe hele getallen ben ik ook van, ik rond alles af op 0,250 kg bij de moutstort, hop op 5 gram.
Idem, behalve choco-mout, die rond ik niet op of af ivm te groot effect.

Jeroen D

Ik haal mijn inspiratie vaak uit een (commercieel) bier waar ik van onder de indruk ben.
Vervolgens probeer ik zoveel mogelijk gegevens te achterhalen van dat specifieke bier (EBC, IBU, ABV, ingrediënten). Ook een beetje research naar de stijl van het bier.
Vervolgens in BrouwHulp puzzelen totdat het min of meer overeenkomt en binnen de lijntjes van het biertype valt. Maar dan vaak wel met de mouten en hopsoorten die ik op voorraad heb en/of bekend mee ben. Zo af en toe koop ik wat nieuwe soorten ingrediënten erbij.

Dan brouwen en kijken wat het resultaat is. Het worden geen klonen (hoeft ook niet) maar meestal levert het wel een mooi bier op met overeenkomsten van het voorbeeld.

KooTjoo

Wat ik vaak merk is een soort weerstand bij sommige ervaren brouwers (en vooral bij topic starter) wanneer iemand vraagt om een recept of kloon recept. Ik heb geleerd dat het proberen na te brouwen van bieren en recepten heel leerzaam is. Hierna gaan spelen met ingrediënten en zien wat dat voor de smaak doet vind ik persoonlijk ook leuk en leerzaam. Ook het proberen te klonen van een geliefd biertje geeft mij veel voldoening wanneer het in de buurt komt. Kortom, iedereen doet het zoals hij of zij zelf wil en ben je het niet met de aanpak eens reageer dan gewoon niet of geef wat opbouwende kritiek. Wij zijn hier toch bijna allemaal om te leren en van het bierbrouwen te genieten?

ciesvandekwis

Ik probeer in mijn recepten af te wisselen volgens blond, donker, licht, zwaar, zuur.... Aan de hand van een aantal beproefde succesrecepten, die meestal wel van het forum komen, aangepast volgens wat ik in huis heb.
Sporadisch ook eens bvb 1 kg rookmout of rogge opwerken.
En ik ben grote fan van seizoensgericht brouwen: lambic en brett-achtigen zoals Orval in de winter, eerder klassieke blond, ipa's etc in herfst - lente; zomer is voor saisons en berliner weissen kettle sour achtigen.

HopSwiers

Citaat van: tdp op 21-04-2017  10:58 uDe hele getallen ben ik ook van, ik rond alles af op 0,250 kg bij de moutstort, hop op 5 gram.

Haha, maar dan krijg je soms het probleem dat je procenten niet meer geheel zijn. Ik heb dan liever gehele procenten :D

Underdike

Citaat van: HopSwiers op 21-04-2017  11:34 uhaha, maar dan krijg je soms het probleem dat je procenten niet meer geheel zijn. Ik heb dan liever gehele procenten :D
Procenten let ik alleen op om te zorgen da'k binnen de gestelde parameters blijf, maar liever hele verpakkingen er in (geen afwegen nodig) of mooie gewichten afwegen (we brouwen per plm. 55 a 60 liter eindproduct, dan is per hele kilo's storten meestal goed te doen).

Markiej87

Ik maak zo goed als al mijn recepten zelf, behalve als ik bij een bestaand commercieel bier in de buurt wil komen, dan check ik even internet en geef er dan vaak nog mijn eigen draai aan.

Ik merk bij mezelf dat ik "vroeger" toen ik nog recepten van internet gebruikte, ik veel en veel meer verschillende mouten op voorraad had. Inmiddels heb ik dat (gelukkig) niet meer.

Thamerdal

Citaat van: Markiej87 op 21-04-2017  11:52 uIk merk bij mezelf dat ik "vroeger" toen ik nog recepten van internet gebruikte, ik veel en veel meer verschillende mouten op voorraad had. Inmiddels heb ik dat (gelukkig) niet meer.
Herkenbaar. Ik ben ook bezig mijn mout-gamma te vereenvoudigen. Ondanks dat loop ik toch regelmatig in Almere een bepaalde winkel uit met een paar 5kg emmertjes...  ???

Hay

Ik kijk naar andere recepten voor inspiratie maar niet meer dan dat.
Vaak heb ik dan meerdere recepten die me wat lijken en daaruit stel ik mijn eigen recept samen.
Laatst heb ik een bigfoot kloon proberen te brouwen (die volgens mij goed gelukt is alleen kan ik nergens het origineel krijgen) en toen heb ik hier gekeken naar recepten maar ook op Amerikaanse sites op internet.
En daaruit heb ik mijn recept gefilterd.
Maar andere recepten die ik vaker brouw daar brei ik op verder dan andere gist dan dit veranderen en zo proberen te verbeteren.

seed7

Geen informatie uit andere recepten halen is niet mogelijk tenzij je helemaal niets leest en 'maar wat doet' Dus, los van wat ik allemaal lees uit interesse in bier ben ik eigenlijk nooit naar recepten aan het kijken, klonen al helemaal niet.
Inspiratie komt vaak uit een grondstof, maar het kan ook het weer zijn, of de muziek die op staat. Waar ideeen vandaan komen weet ik niet, als ik ga zitten schrijf ik tientallen basisrescepten in een uur. Voor het brouwen even de balans zoeken en dan gaan.
Wat wel in het verleden eens heb gedaan is de klassieken bestuderen en ben daarbij telkens op zoek gegaan naar de basis. De basis niet in historische zin maar meer zo van met welk minimum aan welke componenten bereik ik een klassieker. Ook lees ik redelijk wat over historie omdat ik denk dat we sinds WOII heel erg veel in smaak verloren hebben, niet alleen bij bier, onder 'commerciele druk'.
Kortom het laatste vakje.

Ingo

tdp

Citaat van: HopSwiers op 21-04-2017  11:34 uhaha, maar dan krijg je soms het probleem dat je procenten niet meer geheel zijn. Ik heb dan liever gehele procenten :D

Klopt, in sommige gevallen ga ik voor rekenen met procenten, als het maar vaste waarden zijn :)

Jacques

Citaat van: Serge VL op 21-04-2017  10:00 uSorry ik kan de pol niet invullen want je kan maar een vakje kiezen en dat strookt dus niet met bovenstaande eigenlijk moet ik alle vakjes aanvinken.

Helemaal mee eens. De meesten van ons hanteren een mengeling in meerdere methoden. Is natuurlijk ook afhankelijk van de ervaring die je hebt.
Het was veel beter geweest indien gestemd zou kunnen worden om meerdere opties.

Overigens las ik vandaag dat 93% van de kopers van Knorr maaltijdmixen de recepten klakkeloos volgt. Voor mij onvoorstelbaar. Ik had verwacht dat wij als Nederlanders creatiever zouden zijn als het gaat om het bereiden van onze maaltijden.
Als de ons al zo strikt houden aan de smaak van de Knorr chef-kok is het niet vreemd dat velen bestaande recepten volgen.

tdp

Citaat van: Jacques op 21-04-2017  16:20 u...

Overigens las ik vandaag dat 93% van de kopers van Knorr maaltijdmixen de recepten klakkeloos volgt. Voor mij onvoorstelbaar. Ik had verwacht dat wij als Nederlanders creatiever zouden zijn als het gaat om het bereiden van onze maaltijden.
...

Tja, daarvoor koop je volgens mij ook een Knorr maaltijdmix voor! Ik heb geen idee hoe zo'n pakket eruit ziet, maar als alles erin zit en aangegeven wordt wat je vers moet inslaan, is dat de weg van de minste weerstand. Als je creatiever in de keuken bent, koop je denk ik niet een maaltijdmix van Knorr, maar heb je de ingrediënten zelf in huis en een idee wat je er mee moet doen. Denk dat wij brouwers dat prima kunnen :)

Jacques

Citaat van: tdp op 21-04-2017  16:25 uTja, daarvoor koop je volgens mij ook een Knorr maaltijdmix voor! Ik heb geen idee hoe zo'n pakket eruit ziet,

Zo dus.

CiteerAls je creatiever in de keuken bent, koop je denk ik niet een maaltijdmix van Knorr, maar heb je de ingrediënten zelf in huis en een idee wat je er mee moet doen. Denk dat wij brouwers dat prima kunnen
Dat is ook mijn idee. Maar kennelijk worden deze pakken met smaakmakers veel verkocht.

Geldt natuurlijk ook voor degenen die brouwen met blikken. Daar zit ook weinig creativiteit aan als je precies doet wat op de verpakking staat. En ik denk dat zelfs 99% van de kopers dat doet...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.