Grainfather Conical Fermentor

Gestart door Johannesdeloper, 20-04-2017 16:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johannesdeloper

In de podcast
van de mannen van Bruehlosopher hoorde ik interessant nieuws over Grainfather.

Er wordt een aankondiging gedaan van een Conical fermentor met een temperatuur controller om te koelen en te verwarmen.
Ik hoor dat je de controller voor tot 4 fermentors kunt gebruiken en tegelijk 4 verschillende bieren kunt laten vergisten.
Prijs genoemd is 699 US dollar.

Klinkt mooi, weet iemand hier meer van?

muldereric

Hier zijn al diverse topics over geweest. Moet je via de zoekfunctie wel kunnen vinden denk ik 😉

Edit: hmmm kan het zelf niet zo 1..2..3 terugvinden. Heb er al eens een video en/of plaatjes van gezien. De hele setup met koeler en dergelijke.

KooTjoo

Zag vandaag toevallig op de Grainfather User Group 700 voor de CCT en 1000 voor het Glycol koelsysteem.

Rene Haring


muldereric

Citaat van: Rene Haring op 20-04-2017  19:42 uDit is ook een interessante CCT...
https://www.brewbuilder.co.uk/7gal-std-conical-fermenter.html
Dat lijkt wel veel op een ss brewtech kloon maar een stuk beter geprijsd 😀

Jacques

Citaat van: muldereric op 20-04-2017  17:10 uEdit: hmmm kan het zelf niet zo 1..2..3 terugvinden. Heb er al eens een video en/of plaatjes van gezien. De hele setup met koeler en dergelijke.

Ik denk dat je dit topic bedoeld: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33351.msg507306.html#msg507306

muldereric

Citaat van: Jacques op 21-04-2017  00:05 uIk denk dat je dit topic bedoeld: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33351.msg507306.html#msg507306
Ja die ja. Bedankt Jacques!
Heb ook ergens een fotocollage gezien van de nieuwe koeler en gistsvat, maar dat kan goed op een ander forum zijn geweest.

Over enkele dagen voor werk naar de Filipijnen en daarna maar eens de Grainfather opstarten voor mijn eerste all grain brouwsel. Gewoon gisten in een koelere ruimte met enkel een heattracing om het vat. Bij geldoverschot misschien eens zo'n setup aanschaffen 😊

Eskil

Augustus 2017 komt hij beschikbaar in Europa (als alles goed gaat) over de prijs willen ze nog niks zeggen, ik gok € 250,- voor de koel unit, € 450,- voor de Connical fermenter, € 50,- voor de temp. controller. Alles bij elkaar ongeveer de prijs van een Grainfather.

muldereric

Citaat van: Eskil op 24-04-2017  09:14 uAugustus 2017 komt hij beschikbaar in Europa (als alles goed gaat) over de prijs willen ze nog niks zeggen, ik gok € 250,- voor de koel unit, € 450,- voor de Connical fermenter, € 50,- voor de temp. controller. Alles bij elkaar ongeveer de prijs van een Grainfather.
Dat is fors te laag vrees ik 😐
Denk eerder 600 a 700 voor het gistvat en 1000+ voor de koeler.

Eskil

Citaat van: muldereric op 25-04-2017  20:47 uDat is fors te laag vrees ik 😐
Denk eerder 600 a 700 voor het gistvat en 1000+ voor de koeler.

Zou je denken? Ik zie Cornelius glycol koelers  voor 4 spiralen staan voor € 300. En RVS cct's van 36 liter voor € 320.
€ 1700 is 2x een Grainfather dat gaat niemand kopen, denk ik.

Eskil



De cooler staat op 44º Fahrenheit,  6,6 ºC

muldereric

Een 36 liter ss304 jacketed cct met thermowell voor €320?

Eskil



http://mailchi.mp/grainfather/czmmr92ieo-1076369?e=64179e6c4d


Nou allemaal mee doen en win een Grainfather Connical fermenter. ;)
Heel veel onderdelen gaan dus los verkocht worden.




MrCrown

Hoe voorkomen jullie suckback (het opzuigen van water uit het waterslot) bij het aftappen van de gist tijdens het fermenteren? Is daar een hulpje / trucje voor?

Heliox

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.


Ik tap maar max 100 ml af in een glazen 100 ml bekerglas.

En laat het waterslot zitten, tijdens het aftappen.

Dus net zoveel aftappen totdat je net geen water terug zuigt.

Ik heb nog geen problemen ondervonden met mijn IPA.

Droog hoppen bezorgd mij het het meeste risico met de GF conical deksel.  Ik denk dat ik op de deksel nog een extra gat boor en daar een flens op las.  Dan kan daar mijn waterslot op, en op het midden van de deksel een Hop Dropper plaats.

MrCrown

Misschien gebruik maken van sous-vide magneten? Zag hier een handig youtube filmpje over.

Hoef je ook niet te boren, geen zuurstof en geen risico op besmetting

Citaat van: Heliox op 05-06-2022  15:09 uDaar ben ik ook wel benieuwd naar.


Ik tap maar max 100ml af in een glazen 100 ml bekerglas.

En laat het waterslot zitten, tijdens het aftappen.

Dus net zoveel aftappen totdat je net geen water terug zuigt.

Ik heb nog geen problemen ondervonden met mijn IPA.

Droog hoppen bezorgd mij het het meeste risico met de GF conical deksel.  Ik denk dat ik op de deksel nog een extra gat boor en daar een flens op las.  Dan kan daar mijn waterslot op, en op het midden van de deksel een Hop Dropper plaats.






Jacques

Citaat van: MrCrown op 05-06-2022  13:29 uHoe voorkomen jullie suckback (het opzuigen van water uit het waterslot) bij het aftappen van de gist tijdens het fermenteren? Is daar een hulpje / trucje voor?

Je kunt een terugslagklepje gebruiken.

Verder hoef je niet zo bang te zijn voor het water uit het waterslot als je een groot stuk aluminiumfolie over de opening vouwt. Verder kun je bij het water van het waterslot een heel klein beetje Sar San doen.

MrCrown

Citaat van: Jacques op 05-06-2022  19:20 uJe kunt een terugslagklepje gebruiken.

Verder hoef je niet zo bang te zijn voor het water uit het waterslot als je een groot stuk aluminiumfolie over de opening vouwt. Verder kun je bij het water van het waterslot een heel klein beetje Sar San doen.

Wat voor terugslagklep bedoel je? Ik kan er eentje vinden bij Brouwland.

https://brouwland.com/nl/watersloten/15053-plaato-klep.html


Jacques

Citaat van: MrCrown op 06-06-2022  10:47 uWat voor terugslagklep bedoel je? Ik kan er eentje vinden bij Brouwland.

https://brouwland.com/nl/watersloten/15053-plaato-klep.html

Ik heb er eentje van Ali. Lang geleden gekocht.

MrCrown

Het eerste bier is gebotteld. Tijdens het schoonmaken lukt het mij niet om de verkleuring van de O-ring weg te krijgen.

Is dat erg? Is reinigen alleen voldoende?
Of nu alweer tijd om de o-ring te vervangen?
image.jpg

Jacques

Citaat van: MrCrown op 18-06-2022  14:08 uHet eerste bier is gebotteld. Tijdens het schoonmaken lukt het mij niet om de verkleuring van de O-ring weg te krijgen.

Is dat erg? Is reinigen alleen voldoende?
Of nu alweer tijd om de o-ring te vervangen?

Geen probleem. Bij mij zijn er ook siliconen o-ringen die enigszins verkleurd zijn. Enige invloed op de kwaliteit van het bier heb ik niet kunnen ontdekken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.