Het past niet in de pan bij deze beginner

Gestart door ir. Auditor, 19-04-2017 20:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

Mijn beginnende brouw avonturen zijn weer een stap verder.
Ik heb inmiddels mijn moutmolen in huis en ben nu aan het plannen voor mijn volgende bier.

Over een ruime halve week is als het goed is mijn (4 Liter) gistvat weer beschikbaar, dus kan ik gaan brouwen
Ik heb van alles in huis gehaald, gewoon om wat te kunnen proberen en niet met verzendkosten te zitten.

Hiermee wil ik ook een beetje kunnen proberen met eigen recepten (misschien een slecht idee in het begin, maar ik ga het gewoon proberen.)

Mijn plan voor het komende bier: Iets fris, zomers, maar wel zwaarder. Ik heb toevallig nog een zak tarwemout liggen dus dacht: een zwaar witbier.

Nu ben ik met BrouwVisie vast aan het rekenen gegaan en heb ik het volgende bedacht:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHandmaaier
KenmerkSterkwit
Brouwdatum4/22/2017
BiertypeWitbier
Aantal liters4
Brouw volume(Highgravity)4
Gewenst begin SG1060 (6.5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement65.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater8.1 liter
Maischdikte3.5 l/kg
Maischwater4.5 liter
Spoelwater3.6 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur9 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid18 EBU (Ray Daniels)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC85.0 %1092 gr3 EBC
Tarwemout15.0 %193 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade3.5 %2 gr60 minuten4 EBU
Hallertau Hersbrücker2.2 %3 gr60 minuten4 EBU
Hallertau Hersbrücker2.2 %5 gr15 minuten3 EBU
Cascade3.5 %3 gr15 minuten3 EBU
Hallertau Hersbrücker2.2 %5 gr0 minuten0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale k-97
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C55 minuten3.5 l/kg
277°C5 minuten3.5 l/kg

Echter, nu komt BrouwVisie dus met de conclusie dat als ik 4 liter bier over wil houden (de inhoud van mijn vat) dat ik 8.1 liter moet gaan maischen en met 7 liter ga koken.

Probleem: ik heb 3 pannen, 2x6Liter en 1x 3Liter
Nu kan gaat het maischen wel lukken, dat kan in een 6 literpan en daar kan ik ook in koken. Filteren wordt even spannend, maar daar kan ik eventueel nog een emmer voor gebruiken. Het koken heb ik alleen nog niet opgelost.
Zou het een optie zijn om in 2 pannen te koken en aan het eind van de kook als een deel verdampt is het weer samen te voegen in 1 pan?

Of moet ik mijn doelvolume bijstellen naar 2 of 2.5 liter zodat ik met minder water kan beginnen koken?
Ik vind de verliezen die er berekend worden ook wel erg groot.



Jeroen D

Ik ken BrouwVisie niet. Maar het lijkt mij ook erg extreem (de verliezen). Heb je ergens instellingen over je brouwinstallatie? Die staan vast niet goed dan.

Ik ben ooit begonnen met een brooklyn brewshop pakket waarbij je 1 gallon maakt (3,8 liter). En daar begon je met 2,4 liter maischwater en 4 liter spoelwater. Voor het koken moest je iets van 4,75 liter wort hebben.

Dit paste toen allemaal in mijn standaard keukenpan van 5 liter (wel krap).

Mocht je uiteindelijk wat prettiger willen werken kun je in een 10 liter pan investeren (marktplaats?)

ir. Auditor

Zou het een idee zijn als ik bijvoorbeeld met 4 L maisch en dan gewoon spoelwater toevoeg tot ik aan 6 L in mijn kookpan zit? En zal ik mijn hop dan ook naar rato verlagen? (Voor zover dat gaat, zit al met zulke kleine gewichten dat de weegschaal dat niet eens fatsoenlijk gaat wegen)

springerke

Heb je uw gegevens juist ingevuld, bv brouwpan afmetingen , brouwzaalverliezen , enz.
Voor het kookverlies kan je een pan vullen met water en een uur koken, en dan meten hoe veel je verkookt hebt per uur.
Voor de mout heb je ongeveer 1 L per kg mout nodig, voor de hop ongeveer 0.06 L per 10 g
Dan heb je nog de verliezen die achter blijven in de kookketel, in het gistingsvat na hevelen, dit zijn allemaal verliezen die moeten meegerekend worden om aan uw eindvolume te komen
Als je alles samentelt neem je ongeveer 2/3 maischwater en 1/3 spoelwater, maar BrouwHulp zegt hoeveel je van elk moet gebruiken
Dit kan je allemaal invullen onder configuratie.

Oscar

Citaat van: ir. Auditor op 19-04-2017  20:45 uEchter, nu komt BrouwVisie dus met de conclusie dat als ik 4 liter bier over wil houden (de inhoud van mijn vat) dat ik 8.1 liter moet gaan maischen en met 7 liter ga koken.

Goed lezen! 8,1 liter is je totale benodigd hoeveelheid aan water. Je maischt met 4,5 liter water ;) en je volume voor koken is afhankelijk van wat je verdampt tijdens het koken.

Lees het artikel in mijn onderschrift maar eens. ;)

Jeroen D

Citaat van: ir. Auditor op 19-04-2017  21:23 uZou het een idee zijn als ik bijvoorbeeld met 4 L maisch en dan gewoon spoelwater toevoeg tot ik aan 6 L in mijn kookpan zit? En zal ik mijn hop dan ook naar rato verlagen? (Voor zover dat gaat, zit al met zulke kleine gewichten dat de weegschaal dat niet eens fatsoenlijk gaat wegen)

Ik zou eerder even de software juist instellen. Anders blijf je gokken met je recepten.

Meet je pannen op. Doe je kook-verdamp-test. En dan ben je al een eind verder. Gebruik je hopbloemen of pellets? Bloemen houden ook wat extra wort vast dat je verliest naar je gistvat.

Met BrouwHulp is het allemaal prima in te stellen en ik kom altijd netjes uit. BrouwVisie zal ongetwijfeld de zelfde features hebben. Misschien even de handleiding lezen?

Een 'precisie weegschaal' is bij dit soort volumes geen overbodige luxe. Kost weinig.

Succes met de software, als t eenmaal is ingesteld brouw je een stuk prettiger (geen verassingen die niet in je pan passen).

Jeukstaardt

Goede tips van de bovenstaande brouwers! Doe ik ook nog een voor de hand liggende duit in de welbekende zak...
Regel een grotere pan. Bespaar jezelf het gehannes met net wel net niet  in de pan passen, risico van overkoken enz. enz.
Nu ben je van alles aan het aanpassen, verdelen om maar uit te komen met je gereedschap. Met een (iets) grotere pan hoef je je daar allemaal minder zorgen om te maken.
En reken maar dat als je geïnfecteerd wordt/bent door het brouwvirus dat je snel iets meer wilt brouwen dan 4 liter per keer. ;)

ir. Auditor

Citaat van: Jeukstaardt op 20-04-2017  09:42 uGoede tips van de bovenstaande brouwers! Doe ik ook nog een voor de hand liggende duit in de welbekende zak...
Regel een grotere pan. Bespaar jezelf het gehannes met net wel net niet  in de pan passen, risico van overkoken enz. enz.
Nu ben je van alles aan het aanpassen, verdelen om maar uit te komen met je gereedschap. Met een (iets) grotere pan hoef je je daar allemaal minder zorgen om te maken.
En reken maar dat als je geïnfecteerd wordt/bent door het brouwvirus dat je snel iets meer wilt brouwen dan 4 liter per keer. ;)

Bedankt voor de tips. Virus heb ik zeker al te pakken sinds ik in januari begon met brouwen! Helaas nu nog een klein appartement met 2 kamers dus kan nog niet veel kwijt, maar deze kerst verhuis ik naar een nieuwbouwhuis en de zolder wordt mijn brouwzolder, extra elektrische groep voor een brouwketel wordt geplaatst, aansluitingen voor spoelbak en stromend water ook, en plaats genoeg voor een gistkast. Nu voorlopig nog even in kleine batches wat experimenteren.

Ik ga mijn software maar eens beter instellen. Sowieso bedacht ik net, inderdaad uit mijn 4l iter gistvat haal ik steeds 6 tot 8 beugeltjes. Van 0.4 L dat is zeker geen 4 L bier :-)

Markiej87

Mocht je willen, ik heb nog een 12,5 liter pan te koop voor 15 euro. Stuur maar een PB bij interesse.

Underdike

En anders een hele grote soeppan van de Action of Ikea... als Markiej87 niet bij je in de buurt woont.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: ir. Auditor op 20-04-2017  19:41 umaar deze kerst verhuis ik naar een nieuwbouwhuis en de zolder wordt mijn brouwzolder, extra elektrische groep voor een brouwketel wordt geplaatst
Vergeet niet een goede afzuiging op de brouwzolder te plaatsen, want met het koken onstaat er nogal wat waterdamp!

ir. Auditor

Het zit inmiddels in het gistvat, paar aanpassingen gedaan aan het recept (verhouding pilsmout en tarwe mout iets anders, beetje Cascade hop toegevoegd) en de instellingen van de software aangepast.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptHandmaaier
KenmerkSterkwit
Brouwdatum4/19/2017
BiertypeWitbier
Aantal liters3
Gewenst begin SG1060 (6.5 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement65.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater5.8 liter
Maischdikte4.2 l/kg
Maischwater4.0 liter
Spoelwater1.6 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur9 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid17 EBU (Ray Daniels)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC70.0 %662 gr3 EBC
Tarwemout30.0 %284 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade3.5 %2 gr60 minuten5 EBU
Hallertau Hersbrücker2.2 %2 gr60 minuten5 EBU
Hallertau Hersbrücker2.2 %4 gr15 minuten4 EBU
Cascade3.5 %2 gr15 minuten3 EBU
Cascade3.5 %2 gr1 minuten1 EBU
Hallertau Hersbrücker2.2 %2 gr1 minuten0 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafale k-97
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C58 minuten4.2 l/kg
277°C2 minuten4.2 l/kg

Uiteindelijk heb ik iets meer dan 3 liter in het gistvat.
Met de hydrometer gemeten SG na koelen: 1,062 niet ontevreden dus tot nu toe.

ir. Auditor

Vanavond het eerste flesje geproefd. Het jongbier smaakte bij het bottelen erg zuur, dus ik was een beetje bang. Maar drie weken later is het bier best lekker geworden. (niet super, maar voor mijn eerdere eigen recept ben ik best trots.)

-kleur: Erg licht geel, ben ik zelf wel fan van. Mooi troebel zoals verwacht bij witbier.
-schuimkraag: Slecht, amper schuim en vrijwel meteen weg.
-geur: Fruitig, citrus plus iets als druif.
-smaak: Erg fris en veel citrus, zou bijna een radler kunnen zijn...
Drinkt vlot weg, een tikje te veel CO2. Ook een ander fruit smaakje dat ik niet goed kan plaatsen maar misschien druifachtig is.
- veel gist resten in fles en glas.

Verbeterpunten voor volgende keer:
Schuim verbeteren, minder bottelsuiker, iets minder Cascade, iets meer Hallertau Hersbrucker  . 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.