Maximale kophoogte

Gestart door Edolem, 19-04-2017 16:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edolem

Beetje cryptisch misschien, maar we hebben een redelijk fijne installatie met ketels en twee fd240 Speidel tanks. We willen graag eens starten met kleine batches om te experimenteren met installatie, recepten en smaak.
Een kleine batch is natuurlijk niet 200 liter. Maar ik vroeg me af, hoe groot mag vrije kophoogte maximaal zijn? Is 100 liter in 240 tank haalbaar, of 50 liter? Hoe zien jullie dit?

EBC

Dat hangt helemaal af van de gist die je gebruikt, en dan in combinatie met de temperatuur.

Ik doe 280 liter in een 300 liter tank, en dan blijft het binnen. Ik gebruik voornamelijk US-05 en Belle Saison.

Ga je aan de vloeibare gisten, dan zou ik tussen de 50 en 30 % ruimte houden.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: EBC op 19-04-2017  19:33 uGa je aan de vloeibare gisten, dan zou ik tussen de 50 en 30 % ruimte houden.
Waar ik denk dat bij vloeibare gist nu het wat warmer wordt 50% echt het absolute minium is.
Ik vul mijn gistvat slecht voor 30%!

bierfan

mwa, valt allemaal wel mee. Ik vul mijn 20 liter vat meestal met zo'n 16 liter.
Gaat bijna altijd goed. Ook met vloeibare gisten. Wel gecontroleerd vergist natuurlijk.

EBC

Het is natuurlijk ook afhankelijk van of je voldoende en vooral actieve gist toevoegt. In mijn wetboek moet een hoofdgisting binnen 4-5 dagen klaar zijn, anders was de gist niet ok.
Voeg je te weinig gist toe, dan pruttelt het een dag of 10 door, en heb je minder kopruimte nodig. Maar je bier wordt dan ook veel minder ok.

Jacques

Citaat van: Edolem op 19-04-2017  16:53 uEen kleine batch is natuurlijk niet 200 liter. Maar ik vroeg me af, hoe groot mag vrije kophoogte maximaal zijn? Is 100 liter in 240 tank haalbaar, of 50 liter? Hoe zien jullie dit?

50 liter is geen probleem. De lege ruimte vult zich met koolzuur tijdens de hoofdgisting. Als je gaat lageren kan er wel meer zuurstof in je vat komen door krimp van het gas boven het bier. Door middel van een ventiel kan voorkomen worden dat er lucht van buiten in je gistvat komt. Sommige CCT zijn daarmee uitgerust. Zie bijvoorbeeld http://www.czechminibreweries.com/production/brewery-components/cold-block/cylindrical-conical-fermentation-tanks/ en http://www.indmachinery.com/en/product/cct-beer-fermentation-tanks-holvrieka-22-x-2400hl/


Citaat van: EBC op 19-04-2017  21:46 uHet is natuurlijk ook afhankelijk van of je voldoende en vooral actieve gist toevoegt. In mijn wetboek moet een hoofdgisting binnen 4-5 dagen klaar zijn, anders was de gist niet ok.
Voeg je te weinig gist toe, dan pruttelt het een dag of 10 door, en heb je minder kopruimte nodig. Maar je bier wordt dan ook veel minder ok.

De hoeveelheid benodigde kopruimte is ook sterk afhankelijk van het al dan niet temperatuur gecontroleerd vergisten. Bij een ongecontroleerde vergisting heb je veel meer hopruimte nodig.



Oscar

Citaat van: EBC op 19-04-2017  19:33 uGa je aan de vloeibare gisten, dan zou ik tussen de 50 en 30 % ruimte houden.

En ook dat hangt van de gist af... Geef Notthingham gist een donker bier en deze zoekt de uitgang aan de bovenkant wel op ;D... Dus ook korrelgisten kunnen flink schuimen.

Hangt van de gist af en wat je hem geeft te eten. :brouwen: En temperatuur en druk en zo... ;)

seed7

20 liter normale wort levert ca. 600 liter CO2 op. Westmallegist in een donkere dubbel heeft aan 100% ruimte niet genoeg.

Ingo

Edolem

Okay, bedankt. Daar hoef ik me dus niet zo veel zorgen over te maken.
Grappig dat sommige mensen de vraag andersom lezen: wat is minimale vrije kophoogte. Vraag is: wat is maximale kophoogte?
Natuurlijke doet waterstof dan niet veel...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.