Houdbaarheid aangesloten fust

Gestart door sunlight, 02-04-2017 20:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sunlight

Het volgende,

Ik blijf het raar vinden dat aanbevolen is een aangesloten fust binnen 2 weken leeg te maken.

Waarom is dit zo, ligt dit aan:

De koppeling op fust als infectiebron
De variƫrende hoeveelheid CO2
Temperatuur waarop fust bewaard is



Omdat de CO2 welke in de fust gaat uit een fles komt en schoon is en er nooit geen bier retour de fust in kan komen blijf ik het een vreemd idee vinden.

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen.

Oscar

Een aangesloten fust kun je best lang bewaren... geen probleem  :)

sunlight

Citaat van: Oscar op 02-04-2017  20:30 uEen aangesloten fust kun je best lang bewaren... geen probleem  :)

Hallo Oscar, dank voor je antwoord. Dit is dus de reden van deze vraag. Alle antwoorden zijn tegenstrijdig. De een zegt 2 weken de ander 1 maand de ander weer enkele maanden. Ik weet dat pils of speciaalbier ook uitmaakt maar wat is nu een normale tijd voor bv pils. 2 maanden?

hansHalberstadt

Op den duur gaat het bier slechter smaken omdat er toch bacterien in de tapleiding en koppelingen komen. Ik maak mijn tapleidingen steriel met stoom, inclusief de tapkraan en de koppelingen reinig ik met alcohol van 70% want die kunnen niet tegen stoom (sodakeg) op die manier kan ik ca 1 a 1.5 maand tappen zonder noemenswaardige teruggang in kwaliteit. Vroeger deed ik dat niet zo secuur en kon toen maximaal 2 weken tappen. 

EBC

Het is een kwestie van schoon houden. Indien je voor aansluiten alle koppelingen ontsmet met alcohol, en je de tapkraantuit dagelijks spoelt met water en dan alcohol, dan kan je er zeker twee maanden mee doen. Als je laks wordt kan het veel eerder gedaan zijn. En dan natuurlijk afhankelijk van hoe goed het bier is/was vanaf het begin. Eventueel je tapkraan tussendoor reinigen.

Bier in ton blijft goed, zolang er geen verontreinigingen bij komen, en je bovendien de koolzuurdruk goed houdt. Dat is aan jou.

Underdike

Als oud kroegbaas heb ik hier wat opmerkingen op:
- 1 keer in de zoveel tijd komt de tapwacht of GOM je leidingen spoelen, je wilt niet weten wat er aan aangroei in je leidingen gaat zitten  :( daar wil je niet meer uit drinken...
- Bij een kroeg met een beetje doorloop valt het mee, maar als je het weinig gebruikt staat er bier in je leidingen stil. Dit zal vervuild en eventueel ook geoxideerd worden.
- Een leeg fust is niet leeg, daar zit volgens mij CO2 maar ook zuurstof in. Bij een halfvol fust zit redelijk wat in... Je bier zal er niet beter van worden.

sunlight

Citaat van: Underdike op 02-04-2017  22:37 uAls oud kroegbaas heb ik hier wat opmerkingen op:
- 1 keer in de zoveel tijd komt de tapwacht of GOM je leidingen spoelen, je wilt niet weten wat er aan aangroei in je leidingen gaat zitten  :( daar wil je niet meer uit drinken...
- Bij een kroeg met een beetje doorloop valt het mee, maar als je het weinig gebruikt staat er bier in je leidingen stil. Dit zal vervuild en eventueel ook geoxideerd worden.
- Een leeg fust is niet leeg, daar zit volgens mij CO2 maar ook zuurstof in. Bij een halfvol fust zit redelijk wat in... Je bier zal er niet beter van worden.

Klopt, daar komt een hoop rotzooi uit. Mijn leiding is overigens maar 60 cm dus valt wel mee. In de leiding zal het bier inderdaad wel verouderen maar kan mat doorspoelen wel opgelost worden. Het verhaal van zuurstof in de fust lijkt mij nihil. Waar komt dat dan vandaan?

Oscar

Citaat van: Underdike op 02-04-2017  22:37 uAls oud kroegbaas hebbik hier wat opmerkingen op:

In een kroeg moet een fust binnen een week leeg (liefst sneller). Een fust dat ik op een festival aansluit en niet leeg gaat bewaar ik gewoon voor een volgend festival... Ook aan het einde van het seizoen  :brouwen:

sunlight

Citaat van: Oscar op 02-04-2017  22:45 uIn een kroeg moet een fust binnen een week leeg (liefst sneller). Een fust dat ik op een festival aansluit en niet leeg gaat bewaar ik gewoon voor een volgend festival... Ook aan het einde van het seizoen  :brouwen:



En dat bewaar je dan van de CO2 los neem ik aan?

Oscar

Citaat van: sunlight op 02-04-2017  22:47 uEn dat bewaar je dan van de CO2 los neem ik aan?

 :weetniet: :nut:..Eeeuh... DUH  ;D ;D ;D  Natuurlijk...

hansHalberstadt

Citaat van: Underdike op 02-04-2017  22:37 uAls oud kroegbaas heb ik hier wat opmerkingen op:
- 1 keer in de zoveel tijd komt de tapwacht of GOM je leidingen spoelen, je wilt niet weten wat er aan aangroei in je leidingen gaat zitten  :( daar wil je niet meer uit drinken...
- Bij een kroeg met een beetje doorloop valt het mee, maar als je het weinig gebruikt staat er bier in je leidingen stil. Dit zal vervuild en eventueel ook geoxideerd worden.
- Een leeg fust is niet leeg, daar zit volgens mij CO2 maar ook zuurstof in. Bij een halfvol fust zit redelijk wat in... Je bier zal er niet beter van worden.

Helemaal mee eens. Als amateur brouwer heb je het voordeel dat je ook andere werkwijzen kunt gebruiken die wel heel effectief en goedkoop zijn, maar niet volgens de normale procedures vallen zoals tapwacht.

Doorspoelen met loog + chloor 2 x per jaar en bij elke nieuwe fust de hele leiding+kraan doorstomen werkt bij mij goed.

Underdike

Citaat van: sunlight op 02-04-2017  22:43 uKlopt, daar komt een hoop rotzooi uit. Mijn leiding is overigens maar 60 cm dus valt wel mee. In de leiding zal het bier inderdaad wel verouderen maar kan mat doorspoelen wel opgelost worden. Het verhaal van zuurstof in de fust lijkt mij nihil. Waar komt dat dan vandaan?
Korte leidingen helpt zeker (was bij mij 2 meter), alhoewel de spiraal door de koeling natuurlijk wel meters lang is.
Mij is vertelt dat bij aankoppelen & loskoppelen van fusten altijd een beetje zuurstof naar binnen glipt... en hoe vaker dat gebeurt, hoeveel meer dat gebeurd dus. Bier zou daarmee dus kunnen gaan oxideren, en vandaar dat je geen bier (of speciaalbier) op fust moest pakken (volgens de leveranciers) als 't niet in een 7-10 dagen op ging.
Het was om die reden ik de De Koninck (herfst/winter) & de Hoegaerden Wit (lente/zomer) in 30 liter fusten kocht ipv grote.
Toen ik van mijn strenge bier-contract af kon, kon ik eindelijk apartere bieren op tap gaan nemen (via de Kikvors ?), toen pakte ik ook alleen kleine fustjes.
Gelukkig is 't voor ons amateurs "de sky is the limit"... en tegenwoordig heb je trouwens ook van die handige kunststof fustjes van 10 en 20 liter die craft-brewers nu gebruiken... die zag je in mijn tijd nog niet.

seed7

Tsja, het begint er natuurlijk mee hoe zuurstofarm je fusten voor en na het vullen zijn... Daar zie ik nog wel een duidelijk te behalen winstpunt.

Verder, als je je zorgen maakt over hoe lang bier op een fust kan staan moet je m.i. kleinere hoeveelheden gaan brouwen en in kleinere vaten gaan afvullen. Da's de hele grap met de houdbaarheid van bier, gewoon zorgen dat het niet oud wordt.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 03-04-2017  13:24 uVerder, als je je zorgen maakt over hoe lang bier op een fust kan staan moet je m.i. kleinere hoeveelheden gaan brouwen en in kleinere vaten gaan afvullen. Da's de hele grap met de houdbaarheid van bier, gewoon zorgen dat het niet oud wordt.

Ingo
Ik gebruik sodakegs 19 L. Eigenlijk wat groot, maar kan er makkelijk 1.5 maand mee tappen. 10 liter fustjes kan ook, maar die zijn bijna net zo duur. vandaar dat ik voor 19 liter met extra aandacht voor desinfectie.

sunlight

Ik zie dat Heineken gebruik maakt van 10 liter fusten. Die zijn ook te openen en te lenen ;)

hansHalberstadt

Citaat van: sunlight op 03-04-2017  16:50 uIk zie dat Heineken gebruik maakt van 10 liter fusten. Die zijn ook te openen en te lenen ;)
Die heb ik maar heeft een andere aansluiting, wil graag 1 systeem.

bierfan


sunlight

Citaat van: bierfan op 03-04-2017  21:42 uDan zou je ook evt. deze nog kunnen gebruiken.

https://www.themaltmiller.co.uk/index.php?_a=viewProd&productId=744

Die Heineken is toch sankey?

sunlight

Citaat van: hansHalberstadt op 03-04-2017  20:53 uDie heb ik maar heeft een andere aansluiting, wil graag 1 systeem.

Hans, bedoel je dat de 10 ltr versie van jou geen sankey heeft ofdat je alleen cornelius fusten wil?

Heb nog 1 cornelius staan welke ik wil wisselen naar Heineken 10l

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 03-04-2017  13:24 uTsja, het begint er natuurlijk mee hoe zuurstofarm je fusten voor en na het vullen zijn... Daar zie ik nog wel een duidelijk te behalen winstpunt.

Verder, als je je zorgen maakt over hoe lang bier op een fust kan staan moet je m.i. kleinere hoeveelheden gaan brouwen en in kleinere vaten gaan afvullen. Da's de hele grap met de houdbaarheid van bier, gewoon zorgen dat het niet oud wordt.

Ingo
Dat verhaal met zuurstof komt dan van fusten zonder hergisting. Als je het bier laat hergisten in een fust met bottelsuiker heb je geen zuurstof want die wordt compleet opgebruikt door de gist. Zelf bottel ik met bottelsuiker.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.