Vraagje over beschrijving hop volgorde

Gestart door WillemBr, 18-04-2017 23:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WillemBr



Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen end of boil en cooling?

De tijd tussen het koken stopzetten en koelen starten duurt enkele seconden...

Waarom niet in een keer 30 gram bij het uitshaken van het element?

JamMasterJustin

Na het koken is de 'vlamuit'. Ik ben dan nog vaak met zaken bezig: ketel verplaatsen, koeler aansluiten op de kraan, whirlpoolen en wachten. Daarna ga je pas koelen. De vlamuit heeft als voordeel dat je wort net niet meer kookt, waardoor er naast aroma's ook nog bitterheid door de hop wordt afgegeven. De olie uit de hop wordt niet (volledig) afgebroken doordat er geen sprake meer is van kokende temperaturen.


WillemBr

Als hop korter dan 10 minuten kookt heeft het geen invloed op bitterheid omdat de
Isomerisatie dan nog niet klaar is. Is die laatste "hop + hop" gift voor aroma?

Gerb

Ik denk dat er staat: 15 gram + 15 gram hop bij end of boil en cooling
1) Dus 15 gram bij uitzetten van de vlam
2) 15 gram tijdens het koelen. Dus koelspiraal in het wort, wachten tot het ongeveer 80°C bereikt en dan 15 gram hop toevoegen.

Vergelijk het met groene thee. Als je de thee in het kokend water gooit, ontstaat er een bitterige, minder lekkere smaak. Wanneer je water van 80°C gebruikt is de smaak milder en 'lekkerder', niet trekkerig.

WillemBr

ok. Dus ik ben klaar met koken. (de koeler staat zonder koelwater aan om de binnenkant te steriliseren met kokend wort) ik voeg 15 gram toe.

ik zet het koelwater aan.

wacht tot de temperatuur 80 graden is

voeg 15 gram toe.


Gerb

Volgens mij is dat em. Waar heb je deze informatie eigenlijk vandaan?

JamMasterJustin

Citaat van: WillemBr op 19-04-2017  14:17 uAls hop korter dan 10 minuten kookt heeft het geen invloed op bitterheid omdat de
Isomerisatie dan nog niet klaar is. Is die laatste "hop + hop" gift voor aroma?

volgens mij was dat de conventionele gedachte en zorgt de hopstand / vlamuit voor een IBU van grofweg +2

http://brulosophy.com/2016/05/02/hop-stand-vs-20-minute-boil-addition-exbeeriment-results/

en

http://www.bear-flavored.com/2013/07/the-benefits-of-hop-stand-whirlpool.html

Maar als ik het mis heb, hoor ik het graag!

DoubleW

Er wordt nog steeds veel gexperimenteerd met hop toediening aan je wort maar dat hangt sterk af vn je stijl en of je bitter, aroma of dubbel doel hop,wil gebruiken.
Hoe gebruik ik hop in het wort.
- bitter of dual hop: toevoegen in FWH na of tijdens maischen voor betere isomerisatie en opbrengst.
- dual hop en aroma: tijdens flame-out en whirlpool  voeg je geen tot weinig bitterheid meer toe maar wil je aroma behouden en niet kapot koken. Als je gaat dryhoppen zijn de  aromas sterker als je dat doet in combinatie met flame out of whirlpool.

Cooling kan hier betekenen:
Whirlpool - aan te raden om te doen voordat het bier via de koeler naar de vergistingstank gaat. Ongeveer 30 minuten en bedoeld om de neerslag via kolk uit te "filteren"
Tijdens afhevelen naar vergistings tank kan het wort met temperatuur van > 80 graden nog door hop rocket worden gevoerd met hopbellen. Dit geeft volgens sommige brouwers hetzelfde effect als dryhopping ( warm vs koud)
Voor het gemak zou ik aanhouden FWH en flame out voor de standaard bieren ( geen extreme bitterheid en aroma). Whirlpool alleen als je daar een installatie voor hebt ( moet wel een draaikolk aanwezig zijn)

WillemBr

Citaat van: Gerb op 19-04-2017  16:06 uVolgens mij is dat em. Waar heb je deze informatie eigenlijk vandaan?

Welke info?

Stukje recept?
Of dat andere met isomerisatie

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.