pH-meter(s)

Gestart door DS-brouw, 18-04-2017 18:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques

Voor ik begin met meten kalibreer ik de meter met een beetje pH-buffer 4 pH. Tussen door zet ik de elektrode in het kleine maatbekertje met de buffer. Als ik een meting doe spuit ik de elektrode af met een straaltje gedestilleerd water en maak ik de elektrode droog met een doek.

Als ik klaar ben met de metingen giet ik de bufferoplossing in de dop en duw vervolgens de meter in de dop.

lier

Ik hoor bij ons op het lab dat deminwater echt heel slecht is voor een pH-electrode, afspoelen met kraanwater is beter zeggen ze

dirk

Citaat van: lier op 04-03-2019  21:44 uIk hoor bij ons op het lab dat deminwater echt heel slecht is voor een pH-electrode, afspoelen met kraanwater is beter zeggen ze


Afspoelen of bewaren? Denk dat je wel moet afspoelen met demi, anders krijg je geen juiste meetwaarden, dit zijn eigenlijk standaard meethandelingen in een laboratorium.  Aangezien Jacques na het meten de electrode weer direct in pH 4 buffer kan dit geen kwaad.

Jacques

Citaat van: lier op 04-03-2019  21:44 uIk hoor bij ons op het lab dat deminwater echt heel slecht is voor een pH-electrode, afspoelen met kraanwater is beter zeggen ze

Weer wat geleerd. Ik gebruikte gedestilleerd water om geen enkele beïnvloeding van de meting te hebben door het afspoelen.
Overigens heb ik niet gemerkt dat het heel slecht is voor de elektrode. Het zal ook aan de elektrode liggen denk ik. Maar goed voortaan kraanwater, is ook goedkoper.

dirk

Citaat van: Jacques op 04-03-2019  21:55 uWeer wat geleerd. Ik gebruikte gedestilleerd water om geen enkele beïnvloeding van de meting te hebben door het afspoelen.
Overigens heb ik niet gemerkt dat het heel slecht is voor de elektrode. Het zal ook aan de elektrode liggen denk ik. Maar goed voortaan kraanwater, is ook goedkoper.

Toch weet ik mij vaag op de HAS te herinneren dat je we de elektrode altijd afspoelde met demi, alvorens we gingen meten. Volgens mij kan zo' n korte tijd geen kwaad, kraanwater is weliswaar beter voor de elektrode, maar beïnvloedt de meting wel. Of dat echt veel uitmaakt in de hobbysfeer... Ik denk het niet.

lier

Mijn wijsheid is alleen hear say hierin maar blijkbaar voorkomt het deminwater ionen overdracht of zoiets en daar zou de electrode slecht tegen kunnen.
Zoals gezegd kortstondig en bij onze frequentie van gebruik zal de slijtage ongetwijfeld meevallen.

Toch spoel ik tegenwoordig met kraanwater en roer even door het gekoelde wort om contaminatie te voorkomen.

Knobby

Bij ons op het lab stond er ook juist een spuitfles demi om af te spoelen. Daarna droog maken met een papiertje en de meting doen. Uiteraard werd gewoon bewaard in KCl oplossing.

dirk

Citaat van: Knobby op 05-03-2019  18:42 uBij ons op het lab stond er ook juist een spuitfles demi om af te spoelen. Daarna droog maken met een papiertje en de meting doen. Uiteraard werd gewoon bewaard in KCl oplossing.

+1

Maar ik vraag me af of dat nou echt moet in de hobbysfeer, afspoelen met demiwater. Droog maken voor afspoelen met kraanwater, dat zou ik wel doen...

Jacques

Citaat van: dirk op 05-03-2019  20:06 uMaar ik vraag me af of dat nou echt moet in de hobbysfeer, afspoelen met demiwater.

Als je spuitfles hebt met demiwater is het een kleine moeite...

Het voordeel van kraanwater is dat het voordeliger en dat je niet in huis hoeft te halen.


dirk

Citaat van: Jacques op 05-03-2019  22:21 uAls je spuitfles hebt met demiwater is het een kleine moeite...

Het voordeel van kraanwater is dat het voordeliger en dat je niet in huis hoeft te halen.



Precies, dat heb ik niet, zo'n spuitfles. Gelukkig heb ik wel de keukenkraan in handbereik :)

Haagse Wouter

Als je kraanwater gebruikt dan zal snel van alles neerslaan op de elektrode.

chthon

Ik heb ooit in het labo scheikunde de waswet geleerd: twee keer spoelen met kraantjeswater, 1 keer met gedestilleerd water.

DavyDK

Citaat van: Haagse Wouter op 15-08-2017  21:29 uSowieso moet elke pH meter minimaal aan het begin van de dag opnieuw gekalibreerd worden.
Bij deze 7 euro pH meter zit ook een automatische kalibreerfunctie op twee punten. Ik zal wel laten weten hoe goed het werkt. Wie weet werkt het wel heel mooi.

Dag Wouter,

Na 2,5 jaar vraag ik me af of je deze tester nog aanraadt?

https://www.grandado.com/products/digitale-pH-meter-0-01-pH-waterkwaliteitstest-voor-huishoudelijke-drinkwater-zwembad-hydrocultuur?variant=15898645430366&currency=EUR&gclid=CjwKCAjw95D0BRBFEiwAcO1KDKlwD6A7N1aJpsn-3Bsa9VaKu3OQMJNX15uzUrRAHkGVRFrFMgbAZRoCBAUQAvD_BwE

Ook voor andere gebruikers, ik heb deze ook zien voorbijkomen in het topic vroeger, zijn jullie hier tevreden over?

https://directkweken.nl/nl/kweekbenodigdheden/meters-en-testers/adwa-ad-12-pH-meter-waterproof?gclid=CjwKCAjw95D0BRBFEiwAcO1KDIaIv0jkv79MoIwABIfFDu8NJEEhh7nK0M09O6NtE_DlxizqOcqwGxoCLf0QAvD_BwE

Ik heb random maar gezocht met deze zoekresultaten.

grts

guest15571

Wellicht is mijn reactie niet meer van toepassing of overbodig... maar zoals ik het gewend ben:
Voor gebruik pH-meter kalibreren met pH4 en pH7 buffer, volgens instructies fabrikant. Overigens vooraf wel 3x spoelen met demiwater. Ook voor meting 3x spoelen met demiwater. Na de meting weer 3x spoelen met demiwater en daarna elektroden bewaren in een oplossing van kaliumchloride (3M/L). Laatste is van belang voor levensduur.

mvg Jan

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.