pH-meter(s)

Gestart door DS-brouw, 18-04-2017 18:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: dirk op 15-08-2017  20:14 uJacques, hoevaak kalibreer jij de Extech? Ik merk dat deze na 20x in- en uitschakelen vraagt om te kalibreren, en dat vind ik best wel frequent. Hoe doe jij dat?

Dirk,
Voor elk bouwsel kalibreer ik de meter. Soms doe ik dat ook als de vergisting wat langer duurt en ik meerdere keren de pH tijdens de vergisting gemeten heb. Een pH-meter is alleen betrouwbaar als je regelmatig hem regelmatig kalibreert. Dat zal de reden zijn waarom na een aantal aan- en uitschakelen de Extrech vraagt om te kalibreren.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 15-08-2017  21:21 uIk heb deze https://www.aliexpress.com/item/automatic-calibration-0-01-Digital-LCD-Pen-Monitor-Gauge-Aquarium-Pool-Water-pH-meter-Analyzer-tester/32810138778.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.PKPv0X besteld via Aliexpres.
pH meter van 7 euro, met goede recensies. Ik ben benieuwd...

Ook die moet je zeer regelmatig kalibreren. Het nadeel van goedkope meters is dat dit niet zo makkelijk en snel gaat als bij een Extrech meter. Daarom wordt het vaak achterwege gelaten met als het gevolg dat je onbetrouwbare metingen uitvoert...

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 15-08-2017  21:26 uOok die moet je zeer regelmatig kalibreren. Het nadeel van goedkope meters is dat dit niet zo makkelijk en snel gaat als bij een Extrech meter. Daarom wordt het vaak achterwege gelaten met als het gevolg dat je onbetrouwbare metingen uitvoert...

Sowieso moet elke pH meter minimaal aan het begin van de dag opnieuw gekalibreerd worden.
Bij deze 7 euro pH meter zit ook een automatische kalibreerfunctie op twee punten. Ik zal wel laten weten hoe goed het werkt. Wie weet werkt het wel heel mooi.

dirk

Citaat van: Haagse Wouter op 15-08-2017  21:29 uSowieso moet elke pH meter minimaal aan het begin van de dag opnieuw gekalibreerd worden.
Bij deze 7 euro pH meter zit ook een automatische kalibreerfunctie op twee punten. Ik zal wel laten weten hoe goed het werkt. Wie weet werkt het wel heel mooi.

Ik kan nu al zeggen dat ie niet zo mooi werkt als de Extech. Ik heb ook zo'n ding gehad, maar dan van Hanna Instruments.  Het werkt erg langzaam en het verbruikt veel chemicaliën voor onderhoud. Daarna heb je relatief veel monster nodig welk je ook nog moet afkoelen (voor behoud van  elektrode en juiste weergave). Ook zit je weer met een grotere verbruik aan kalibratie en bewaarvloeistoffen, waardoor goedkoop duurkoop wordt.

muldereric

Ik wil zelf ook een Extech ph100 aan gaan schaffen. Hij is makkelijk verkrijgbaar bij Conrad e.d. En ik lees er hier ook goede recenties over. Nu ben ik alleen nog even op zoek naar de goede bufferoplossingen en waar ik die het beste kan kopen. Eveneens bij Conrad kun je Extech bufferoplossing kopen, maar betaal je 16 of 17 Euro hetgeen aanzienlijk meer is als Jacques eerder noemde. Welke oplossing gebruiken jullie en waar koop je het?

CeesM

Citaat van: muldereric op 15-08-2017  23:40 uIk wil zelf ook een Extech ph100 aan gaan schaffen. Hij is makkelijk verkrijgbaar bij Conrad e.d. En ik lees er hier ook goede recenties over. Nu ben ik alleen nog even op zoek naar de goede bufferoplossingen en waar ik die het beste kan kopen. Eveneens bij Conrad kun je Extech bufferoplossing kopen, maar betaal je 16 of 17 Euro hetgeen aanzienlijk meer is als Jacques eerder noemde. Welke oplossing gebruiken jullie en waar koop je het?
Hier kan je het vrij goedkoop bestellen. https://nl.aliexpress.com/item/pH-Measure-Calibration-Solution-Buffer-Powder-4-01-and-6-86-Calibration-Point/32447629480.html?spm=a2g0z.search0104.3.1.ERFcki&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_10152_10065_10151_10068_10209_5430020_10304_10307_10301_10137_10060_10155_10154_5370011_10056_10055_10054_10059_100031_10099_5400020_5410011_10103_10102_10052_10053_10142_10107_10050_10051_5380020_10084_10083_10080_10082_10081_10177_10110_10111_10112_5390011_10113_10114_10312_10313_10314_10315_10078_10079_10210_10073_5420011-10102,searchweb201603_4,ppcSwitch_5&btsid=f3c9353f-dc58-44e0-88f1-746f97ab57a4&algo_expid=cd747f75-c684-4007-b746-93f11da779db-0&algo_pvid=cd747f75-c684-4007-b746-93f11da779db

orangeloo

Met deze heb je alles en kan je even vooruit.
Kan je gelijk met de pH meter bestellen bij conrad  :brouwen:


Haagse Wouter

Heb de pen al binnen trouwens. Zo snel dat ik geen demiwater in huis heb! Zal komende dagen posten hoe deze 7 euro pH meter werkt.

dirk

Citaat van: muldereric op 15-08-2017  23:40 uIk wil zelf ook een Extech ph100 aan gaan schaffen. Hij is makkelijk verkrijgbaar bij Conrad e.d. En ik lees er hier ook goede recenties over. Nu ben ik alleen nog even op zoek naar de goede bufferoplossingen en waar ik die het beste kan kopen. Eveneens bij Conrad kun je Extech bufferoplossing kopen, maar betaal je 16 of 17 Euro hetgeen aanzienlijk meer is als Jacques eerder noemde. Welke oplossing gebruiken jullie en waar koop je het?

Ik heb deze gekocht. Je kunt natuurlijk buffers zelf maken, maar hoe handig is dat? Zelfgemaakte buffers zijn veel korter houdbaar.  Bovendien: met 250 ml zelf aangemaakte buffer heb je veel te veel, het bederft alvorens je het op hebt. Per calibratie heb je maar thee/koffielepeltje buffer nodig, ik schat dat ik per flesje (à 100 ml) wel 40 a 50x kan ijken :)

henkie

Citaat van: Serge VL op 16-08-2017  16:37 uDaar zit een buffer van 6.68 in en die kan je niet gebruiken je hebt wel degelijk een buffer van 7.00 nodig voor de Extech ph100!.



Zou je dit kunnen uitleggen? Je stelt de meter dan toch gewoon af op pH 6,68?  :-\


Serge VL

Citaat van: henkie op 16-08-2017  19:54 uZou je dit kunnen uitleggen? Je stelt de meter dan toch gewoon af op pH 6,68?  :-\
De de Extech ph100 (en alle ander pH meters die automatisch een buffer herkennen) zijn ingesteld op een specifieke buffer. zo is de Extech ph100 in gesteld om buffers van PH4 , 7 of 10 te herkennen. (en geen andere) Plaats je die in een buffer van 6.86 dan gaat die denken dat dat de buffer van 7 is, hij gaat een foutmelding geven dat de electrode stuk is daar de afwijking veel te groot is t o v een buffer van 7.

Jacques

Citaat van: dirk op 16-08-2017  19:40 uIk heb deze gekocht. Je kunt natuurlijk buffers zelf maken, maar hoe handig is dat? Zelfgemaakte buffers zijn veel korter houdbaar.  Bovendien: met 250 ml zelf aangemaakte buffer heb je veel te veel, het bederft alvorens je het op hebt. Per calibratie heb je maar thee/koffielepeltje buffer nodig, ik schat dat ik per flesje (à 100 ml) wel 40 a 50x kan ijken :)

Het zelf oplossen gaat erg makkelijk. Met een weegschaal de juiste hoeveelheid demiwater of gedestilleerd water afwegen. (Gedestilleerd water is bij Hornbach te koop voor € 2,40 voor 5 liter.) Poeder in het water strooien, roeren en even wachten tot alles is opgelost. Klaar!

Ik zou niet weten waarom een dergelijke oplossing eerder bederft dan wanneer je een kant-en-klaar oplossing koop. Elk buffer bestaat uit opgeloste zouten. Als je er voor zorgt dat er niets bij de oplossing kan komen dan blijft zo'n oplossing een tijdje goed. Desnoods verdeel je de oplossing in meerdere kleine flesjes die je zo vol mogelijk doet. Op die manier heb je weinig last van oxidatie van de oplossing.
Na een paar maanden kun je opnieuw een oplossing maken. Kosten voor 250 ml oplossing zo'n € 2,50... En als je het verdeelt over meerdere flesjes kun je ook een andere hobbybrouwer blij maken.

Haagse Wouter

Heb vandaag de pH buffers gemaakt en de 7 euro pH meter getest.

Kalibreren gaat net zo makkelijk als bij een pH meter van een paar honderd euro.
Kwestie van elektrode in de oplossing steken en het calibratieknopje indrukken. Binnen 5 seconden past die de waarde dan aan. Afspoelen en dit herhalen met nog een tweede oplossing en je bent klaar. In elk geval kalibreer je het in totaal binnen een minuut als je het voor het eerst doet.
Qua werking is voor mij het enige verschil tussen deze en een professionele pH meter dat deze tussendoor uitgaat (moet ook wel want zit maar een klein batterijtje in).

De echte vraag is voor mij dus vooral hoe nauwkeurig deze is in vergelijking met een professionele.
Dat is een vraag die ik lastig kan beantwoorden bij mij thuis. Wanneer je de elektrode opnieuw in de buffers steekt dan lijkt deze stabiel te zijn binnen een acceptabele tijd (zoals bij elke meter moet ja X tijd of gebruik kalibreren).
Maar ik heb niet echt buffers hier liggen die tussen de pH 4 en 7 zitten. Ik zal is kijken wat die bij spa aangeeft. Dat zou pH 6 moeten zijn (Maar heb geen idee of dat pH= 6 is of pH= 6.00 is).

Tevens zal ik later op de dag nog is de buffers meten (zonder kalibratie) om is te kijken of de pH enigszins hetzelfde blijft.

Ook na een paar uur lijkt de kalibratie nog prima. De meter heeft tot nu toe een maximale variatie van ± 0.03. Aangezien het 2e decimaal niet heel nauwkeurig is voor een pH meting kunnen we stellen dat de meter op 0.1 decimaal nauwkeurig is.
Ik heb van een bier de pH gemeten en ook deze blijkt bij een hermeting binnen deze marche te vallen. (pH van het bier was 4.5, wat een logische pH is). Als ik binnenkort tijd heb zal ik is kijken of ik hem kan vergelijken met een professionele pH meter.

Tot nu toe lijkt dit erg goede pH meter voor het geld. 7 euro (het kan nog iets goedkoper, maar ik wou een variant met een back light erin) inclusief poeder om kalibratievloeistof te maken. Tenzij deze binnen een paar gebruik kapot gaat lijkt me dit een zeer goede koop. Als die maar een jaar meegaat is de prijskwaliteit meer dan voldoende. Voor nu durf ik te stellen dat voor onze toepassing, pH bij het maischen tussen de 5.4 en 5.6 krijgen) en eventueel aanzuren van spoelwater, het meer dan afdoende is.

Dees Dubbel

Heeft die Chinees ook temperatuurcompensatie of speelt dat zo geen rol tussen koelkast en kamer t°?



(edit, deze heeft wel ATC, nauwkeurigheid 0,01 maar is dan weer niet verlicht.)

OPM.:
Er staat ook
"We niet verantwoordelijk voor douanerechten of import belasting."
en dat durft wel eens tegenvallen in ons B-landje. Toch ook maar eens proberen. Goeie tip.


Haagse Wouter

Citaat van: Dees Dubbel op 21-08-2017  17:36 uHeeft die Chinees ook temperatuurcompensatie of speelt dat zo geen rol tussen koelkast en kamer t°?



(edit, deze heeft wel ATC, nauwkeurigheid 0,01 maar is dan weer niet verlicht.)

OPM.:
Er staat ook
"We niet verantwoordelijk voor douanerechten of import belasting."
en dat durft wel eens tegenvallen in ons B-landje. Toch ook maar eens proberen. Goeie tip.

Dat lijkt dezelfde. Interessant dat die automatische temperatuurcomsensatie heeft.
Mits die goed werkt natuurlijk. Hoe meer toeters en bellen hoe meer er fout kan zijn. Ben benieuwd of die goed werkt.

Robbert

Nou weet ik niet hoe dat in België zit, maar in Nederland valt 7 euro ruim onder de drempel voor douane en belasting.
Daarnaast valt het mij op dat de beste vrinden uit China vaak een handelwaarde van 1 USD op het pakketje stempelen, waarmee dit geheel (ook voor objecten die net boven de grens vallen) vervalt.  :police: zZl hier wel iets van vinden, maar ik kan er toch niks aan doen  :weetniet:

Robbert

CeesM

Citaat van: Robbert op 21-08-2017  20:09 uNou weet ik niet hoe dat in België zit, maar in Nederland valt 7 euro ruim onder de drempel voor douane en belasting.
Daarnaast valt het mij op dat de beste vrinden uit China vaak een handelwaarde van 1 USD op het pakketje stempelen, waarmee dit geheel (ook voor objecten die net boven de grens vallen) vervalt.  :police: zZl hier wel iets van vinden, maar ik kan er toch niks aan doen  :weetniet:

Robbert
De douaneregels gelden voor alle EU-lidstaten. Dus de Belgen mogen ook tot € 22,-- vrij invoeren. ;)

Serge VL

Citaat van: Haagse Wouter op 20-08-2017  13:33 u. Voor nu durf ik te stellen dat voor onze toepassing, pH bij het maischen tussen de 5.4 en 5.6 krijgen) en eventueel aanzuren van spoelwater, het meer dan afdoende is.
Niet te vlug victorie kraaien wacht even tot die wat eiwitten en suikers gezien heeft en zijn junction verstopt raakt  >:D

Haagse Wouter

Citaat van: Serge VL op 21-08-2017  20:41 uNiet te vlug victorie kraaien wacht even tot die wat eiwitten en suikers gezien heeft en zijn junction verstopt raakt  >:D

Zal hem binnenkort bij het brouwen uitproberen en hier rapporteren ;).

Dees Dubbel

Mijn ervaringen met "onze" douane ... breek me de mond niet open.

Dan heb ik misschien per ongeluk het juiste gedaan en voor samen 16,35 € (na korting en welkomstcoupon) ook nog een refractometer 32 Brix/ SG 130 besteld. Dat ga ik nu toch ff vieren.  :proost:

Knobby

Doe je zelf een plezier en gebruik alleen de brix-schaal op je refractometer.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 21-08-2017  20:41 uNiet te vlug victorie kraaien wacht even tot die wat eiwitten en suikers gezien heeft en zijn junction verstopt raakt  >:D

Hierbij sluit ik mij aan. Ik heb diverse goedkope meters gehad. Na een half jaar tot een jaar waren ze zo traag dat ze de prullenbak in konden.

muldereric

Vanochtend de PH100 besteld en via Brouwmarkt tesamen met andere spulletjes 2 flesjes arsegan ph4 en ph7 meebesteld

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 21-08-2017  22:37 uHierbij sluit ik mij aan. Ik heb diverse goedkope meters gehad. Na een half jaar tot een jaar waren ze zo traag dat ze de prullenbak in konden.

We gaan het zien. Techniek verandert ook over tijd. Ben heel benieuwd hoe die het over de tijd blijft doen. De ervaringen die mensen er tot nu van geven lijken goed, maar ja die zullen vooral na direct gebruik zijn. We gaan het gewoon zien.
Overigens is een half jaar per pH meter nog steeds een redelijke koop als het 7 euro per meter is haha.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.