pH-meter(s)

Gestart door DS-brouw, 18-04-2017 18:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dirk

Citaat van: Orangeloo op 25-06-2017  11:35 uNu heb ik 2 vragen:
Wat is het verschil tussen bewaarvloeistof en een pH 4 oplossing?
Moet alleen het sponsje nat zijn of mag er ook een bodempje vloeistof in zitten?

Goeie aanschaf! Ik heb er ook erg veel plezier van! Er zit verschil in pH 4 en de buffervloeistof, daar is al eerder een topic over geopend, volgens extech maakt het niet uit wat je gebruikt.
Mbt het sponsje: zelf zorg ik dat het hele sponsje onder de vloeistof staat, teveel kan geen kwaad, te weinig wel...

orangeloo

De extech-ph100 is inderdaad een mooi apparaat en heel makkelijk te kalibreren.
Ook goed te zien wat de temperatuur doet met de pH meting, door de weergave van de temperatuur.

Hoelang is die oplossing eigenlijk houdbaar als deze is aangemaakt?

orangeloo

Citaat van: dirk op 25-06-2017  11:42 uGoeie aanschaf! Ik heb er ook erg veel plezier van!
Mbt het sponsje: zelf zorg ik dat het hele sponsje onder de vloeistof staat, teveel kan geen kwaad, te weinig wel...

OK dan heb ik het goed gedaan  :brouwen: ... ik had dezelfde gedachte beter teveel dan te weinig.

dirk

Hangt van meerdere factoren af.

Welke hulpstoffen zitten erin? En wat voor buffer heb je? een zure of basische? Basische buffers reageren met CO2 uit lucht, en dan neemt het buffervermogen af.

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 25-06-2017  11:35 uIk heb sinds vorige week ook extech-ph100 binnen.  ^-^
Nu moest ik bij mijn vorige pH meter -voltcraft-pht-02 de elektrode beschermen door bewaarvloeistof in het beschermkapje te doen. Bij de Extech moet ik om de elektrode te beschermen er voor zorgen dat het sponsje in het beschermkapje vochtig blijft met een pH 4 oplossing.

Nu heb ik 2 vragen:
Wat is het verschil tussen bewaarvloeistof en een pH 4 oplossing?
Moet alleen het sponsje nat zijn of mag er ook een bodempje vloeistof in zitten?

Ik heb trouwens poeder oplossingen gekocht, die in capsules zitten en die je dus niet moet afwegen.
Toevoegen aan 100 ml (= 100 gram) gedestilleerd water.

Gefeliciteerd met je aankoop. Het is een van mijn beste aankopen van de laatste jaren.

Bewaarvloeistof is een 3 mol oplossing van KCL. Het is prima om je elektrode in te bewaren. Sommigen hier op het forum zweren daarbij. Maar je kun de elektrode ook bewaren in pH 4.01 buffer.

Ik zorg er steeds voor dat er vloeistof is op de bodem van de dop. Voorkomen moet worden dat de elektrode uitdroogt.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Jacques op 25-06-2017  12:34 uBewaarvloeistof is een 3 mol oplossing van KCL.

Kun je dat uitleggen Jacques? Voor mij klinkt dit als Chinees. (qua onbegrijpelijkheid)

dirk

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 25-06-2017  16:00 uKun je dat uitleggen Jacques? Voor mij klinkt dit als Chinees. (qua onbegrijpelijkheid)

Je zou ook eens kunnen googlen hè

Dit vind ik weer op wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Mol_(eenheid)

Als meer mensen dat zouden doen, dan gaan we op het forum eens de diepte in, i.p.v. op de oppervlakte te blijven...


henkie

Citaat van: dirk op 25-06-2017  18:44 uJe zou ook eens kunnen googlen hè

Dit vind ik weer op wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Mol_(eenheid)

Als meer mensen dat zouden doen, dan gaan we op het forum eens de diepte in, i.p.v. op de oppervlakte te blijven...

Nou.. hoe maak je zo'n oplossing dan?

dirk

Citaat van: henkie op 25-06-2017  20:12 uNou.. hoe maak je zo'n oplossing dan?

Door 3 Mol KCl op te lossen in water en dit aan te vullen met water tot 1 liter.

Jukkie

Citaat van: dirk op 25-06-2017  20:19 uDoor 3 Mol KCl op te lossen in water en dit aan te vullen met water tot 1 liter.

.. is ongeveer 224 g KCl    ;)

Jacques

Citaat van: dirk op 25-06-2017  20:19 uDoor 3 Mol KCl op te lossen in water en dit aan te vullen met water tot 1 liter.

De molaire massa van kaliumchloride is 74,55 g/mol
3M = 3 * 74,55 = 223,65 g


Het mooie is dat je 3M KCl oplossing gewoon kant-en-klaar kunt kopen.

dirk

Citaat van: Jukkie op 25-06-2017  21:11 u.. is ongeveer 224 g KCl    ;)

Niet alles voorkauwen hè

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: dirk op 25-06-2017  18:44 uJe zou ook eens kunnen googlen hè

Dit vind ik weer op wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Mol_(eenheid)

Als meer mensen dat zouden doen, dan gaan we op het forum eens de diepte in, i.p.v. op de oppervlakte te blijven...

Sorry. Ik was in de veronderstelling dat ik hier vragen mocht stellen. Ik was geenszins van plan je te kwetsen.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 25-06-2017  21:13 uDe molaire massa van kaliumchloride is 74,55 g/mol
3M = 3 * 74,55 = 223,65 g


Het mooie is dat je 3M KCl oplossing gewoon kant-en-klaar kunt kopen.
Wel opletten dat je de juiste koopt, er zijn verschillende soorten oa heb je buiten de 3 mol KCl oplossing ook nog  vb 3 mol KCL oplossing AgCL verzadigd, en 3 mol KCl oplossing aangezuurd tot pH 4, ....
Dus lees je handleiding en koop de juiste aan, dat bevordert te levensduur van je pH meter (electrode)

orangeloo

Even een vraag aan de extech-ph100 bezitters.
Hoe maak je deze schoon na een meting?
Afspoelen onder de kraan. Wel of niet afdrogen met een doek.
Wel of niet schoonmaken met een alcoholdoekje?

Jacques

Ik spoel de elektrode af met een spuitfles met daarin demiwater. Verder heb ik een schone doek waarmee ik de elektrode afdroog tussen metingen om zo min mogelijk beïnvloeding te hebben (je hebt maar hele kleine monsters nodig dankzij de platte elektrode).

Serge VL

Ik spoel die gewoon af onder de kraan voor het grove vuil te verwijderen en dan even naspoelen met RO water en droogmaken met zacht papierenzakdoekje alvorens deze in zijn bewaarvloeistof te plaatsen.

Nerro

Nooit je electrode afspoelen met een doek, gewoon afspoelen met demi water is genoeg.

Van de doek zouden ionen op de elektrode kunnen komen die je pH metingen verstoren. Spoelen met overvloedig demi water is de bedoeling en de beste manier van werken.

Serge VL

Citaat van: Nerro op 27-06-2017  23:35 uNooit je electrode afspoelen met een doek, gewoon afspoelen met demi water is genoeg.

Van de doek zouden ionen op de elektrode kunnen komen die je pH metingen verstoren. Spoelen met overvloedig demi water is de bedoeling en de beste manier van werken.
De Exthech pH meter niet vergelijken met een gewone  pH elektrode, het enige stukje dat je niet rechtstreeks mag reinigen met een doek is het vlakke glas daar dit dus eigenlijk je elektrode is de rest totaal geen probleem, trouwens het is nog nadeliger eiwitten op je glas te laten zitten dan deze te verwijderen met een doek.
Er is een groot verschil in het meten van zuiver chemische oplossingen waarbij je de opgeloste componenten kan oplossen/afspoelen en het meten van een sterk vervuilde suspensie zoals je beslag.
Daar zit het hem juist in je moet een een juiste elektrode te kiezen voor het medium waar die in gebuikt wordt. Dus een labo elektrode is niet bruikbaar voor onze doeleinde of je moest eerst je staal gaan filtreren.



Mthijs

Heb zojuist een pH meter besteld via AliExpress. Gewoon om eens te proberen. Heb nog nooit iets met pH gedaan tijdens het brouwen en al mijn bieren smaken heerlijk en lukken goed. Dus wat dat betreft zie ik de meerwaarde van pH metingen en -correcties niet zo, maar toch, voor de fun eens kijken of het verschil maakt.

RoodeLeeuwVenlo

Ik heb bij Conrad een ExTech Ph100 gekocht. En bij Brouwland bewaarvloeistof en pH-buffer oplossing 4.01 en 7.01.
Nu meldt de gebruiksaanwijzing dat ik de elektrode 10 minuten in een pH 4 oplossing moet zetten. Is de pH 4.01 daarvoor geschikt? (Ik neem aan van wel)
Ook staat er dat ik het sponsje in de kap met een pH-4 oplossing nat moet houden. Is de bewaarvloeistof dan het zelfde als de pH 4.01 buffer vloeistof? Ik heb even door dit topic heen gescrolled maar ik vind het antwoord zo snel niet.

dirk

Zocht je deze topic ?

Electrode kun je ook in 4.01 buffer bewaren. Volgens mij is dit gewoon een iets nauwkeuriger oplossing. Ik bewaar hem in KCl 3 Mol oplossing, maar dit doe ik alleen omdat ik zowel KCl, 4.01 en een 7.01 buffer heb, de buffers gebruik ik dan alleen om te kalibreren.

De Extech is toch wel één van de beste kopen (op de Grainfather) na. Monsternames zo groot als een eetlepel kun je zoveel makkelijker afkoelen en daardoor sneller meten, ik heb er erg veel plezier van. Jacques bedankt voor de tip.  :groots:

dirk

Citaat van: Jacques op 27-06-2017  20:11 uIk spoel de elektrode af met een spuitfles met daarin demiwater. Verder heb ik een schone doek waarmee ik de elektrode afdroog tussen metingen om zo min mogelijk beïnvloeding te hebben (je hebt maar hele kleine monsters nodig dankzij de platte elektrode).

Jacques, hoevaak kalibreer jij de Extech? Ik merk dat deze na 20x in- en uitschakelen vraagt om te kalibreren, en dat vind ik best wel frequent. Hoe doe jij dat?

Jacques

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 15-08-2017  20:06 uIk heb bij Conrad een ExTech Ph100 gekocht. En bij Brouwland bewaarvloeistof en pH-buffer oplossing 4.01 en 7.01.
Nu meldt de gebruiksaanwijzing dat ik de elektrode 10 minuten in een pH 4 oplossing moet zetten. Is de pH 4.01 daarvoor geschikt? (Ik neem aan van wel)
Ook staat er dat ik het sponsje in de kap met een pH-4 oplossing nat moet houden. Is de bewaarvloeistof dan het zelfde als de pH 4.01 buffer vloeistof? Ik heb even door dit topic heen gescrold maar ik vind het antwoord zo snel niet.

Ja je kunt een pH buffer 4.01 gebruiken in plaats van 4.00. Het schil is zeer minimaal en veel pH-meters zijn niet op 0.01 pH-waarde nauwkeurig.

De pH-4 oplossing wordt door mij al een aantal jaren als bewaarvloeistof gebruikt. Dat werkt prima.


Haagse Wouter


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.