pH-meter(s)

Gestart door DS-brouw, 18-04-2017 18:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: lier op 13-01-2019  22:56 uWaar kan je bewaarvloeistof kopen?

Onze leveranciers hebben het kant en klaar te koop.

En als je voordeliger uit wilt zijn kun je het zelf bereiden zoals Haico schrijft. Met een nauwkeurige weegschaal is dat een fluitje van een cent...

dirk

Kan iemand iets over de ervaring van zelf gemaakte bufferoplossingen zeggen? Dan heb ik het over de houdbaarheid, betrouwbaarheid en leverancier. Ik heb nu ruim een jaar buffervloeistof in huis, en volgens mij mag de 4.01 wel vervangen worden. Maar aangezien ik een Extech heb, doe ik heel zuinig met kalibratievloeistoffen.

lier


Jacques

Citaat van: dirk op 14-01-2019  18:11 uKan iemand iets over de ervaring van zelf gemaakte bufferoplossingen zeggen? Dan heb ik het over de houdbaarheid, betrouwbaarheid en leverancier. Ik heb nu ruim een jaar buffervloeistof in huis, en volgens mij mag de 4.01 wel vervangen worden. Maar aangezien ik een Extech heb, doe ik heel zuinig met kalibratievloeistoffen.

Ik heb de nodige tijd geleden via e-bay een groot aantal zakjes gekocht die je zelf moet aanleggen met gedestilleerd water. Ik meet vaak en kalibreer altijd. Ondanks dat ik ook een Extech heb en per keer weinig buffervloeistof nodig heb doe ik met 400 ml bufferoplossing niet veel langer dan 8 tot 9 maanden. Ik heb een jaartje geleden een vergelijking gedaan met verschillende ijkvloeistoffen, ook om te weten of het zelf opgeloste buffer na een half jaar nog betrouwbaar was. Dat bleek het geval te zijn. Daarbij moet ik er wel bij zeggen dat ik nooit buffervloeistof teruggiet. De vloeistof giet ik in de dop van de Extech en dient op deze manier als bewaarvloeistof. Ik weet dat erkende pH-meter-kenners zeggen dat je altijd KCl moet gebruiken als bewaarvloeistof maar dit werkt ook goed. In een oude handleiding van de Extrech was dit ook zo vermeld. Bij een recent gedownloade gebruiksaanwijziging zie ik dit niet meer terug... Omdat het steeds gewerkt heeft ben ik wat eigenwijs en ga er mee door.

dirk

Bedankt voor je toelichting Jacques, zelf heb ik 2x 100 ml ijkvloeistof van Braumarkt en daar heb ik (20x metingen/calibraties later) nog maar de helft van verbruikt. Wat ik me afvraag is of deze zakjes ook aangebroken lang houdbaar zijn, want de meeste zijn toch wel voor 250 ml., daar kan ik wel een eeuw mee doen  ^-^


Citaat van: Jacques op 15-01-2019  21:48 uDaarbij moet ik er wel bij zeggen dat ik nooit buffervloeistof teruggiet.

Goed dat je het even vermeld maar inderdaad teruggieten van van ijkvloeistoffen, dat moet je nooit doen, dat is vloeken in de kerk.

Citaat van: Jacques op 15-01-2019  21:48 uIk heb de nodige tijd geleden via e-bay een groot aantal zakjes gekocht die je zelf moet aanleggen met gedestilleerd water.

Welke leverancier heb je?

Citaat van: Jacques op 15-01-2019  21:48 uIk weet dat erkende pH-meter-kenners zeggen dat je altijd KCl moet gebruiken als bewaarvloeistof maar dit werkt ook goed.
In een ander draadje op het forum wordt dit inderdaad ook zo over geschreven, maar aangezien ik nog genoeg KCl heb, is dit voor mij nog niet van toepassing.

Jacques

Citaat van: dirk op 15-01-2019  23:11 uBedankt voor je toelichting Jacques, zelf heb ik 2x 100 ml ijkvloeistof van Braumarkt en daar heb ik (20x metingen/kalibraties later) nog maar de helft van verbruikt. Wat ik me afvraag is of deze zakjes ook aangebroken lang houdbaar zijn, want de meeste zijn toch wel voor 250 ml, daar kan ik wel een eeuw mee doen  ^-^
...
Welke leverancier heb je?

De inhoud van de zakjes worden door in hun geheel opgelost. Ik bewaar dus geen aangebroken zakjes. Wanneer ik dat wel zou doen zouden de zakjes door mij gevacumeerd worden. Maar niet iedereen heeft een vacumeerapparaat in huis weet ik.

De leverancier? Ik zou het niet meer weten.
Het gaat om dit soort zakjes. (Ik los steeds 2 zakjes op en maak dus per keer 500 ml bufferoplossing aan en geen 400 ml zoals ik eerder schreef. Het is weer even geleden dat ik dit gedaan heb en binnenkort moet ik weer een oplossing maken).


Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 15-01-2019  23:42 uDe inhoud van de zakjes worden door in hun geheel opgelost. Ik bewaar dus geen aangebroken zakjes. Wanneer ik dat wel zou doen zouden de zakjes door mij gevacumeerd worden. Maar niet iedereen heeft een vacumeerapparaat in huis weet ik.

De leverancier? Ik zou het niet meer weten.
Het gaat om dit soort zakjes. (Ik los steeds 2 zakjes op en maak dus per keer 500 ml bufferoplossing aan en geen 400 ml zoals ik eerder schreef. Het is weer even geleden dat ik dit gedaan heb en binnenkort moet ik weer een oplossing maken).

Dat zijn de zakjes van aliexpress

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 16-01-2019  09:22 uDat zijn de zakjes van aliexpress

En ook van E-bay...  :)

Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 16-01-2019  22:19 uEn ook van E-bay...  :)

Klopt want die worden verzonden vanuit China  ;)

Serge VL

Hebben jullie en verse oplossing gemaakt met die Chinese zakjes al eens vergeleken met verse buffer oplossing van bekende fabrikanten?
Ik wel, bij mij mag je de overschot van die zakjes gratis komen halen, het verschil met de pH 4 buffer was ongeveer 0.2 pH  (ook na een tweede zakje aangemaakt te hebben en nog een vergeleken te hebben)
Ik heb er nog weinig vertrouwen in :weetniet:

Jacques

Citaat van: Serge VL op 17-01-2019  12:58 uHebben jullie en verse oplossing gemaakt met die Chinese zakjes al eens vergeleken met verse buffer oplossing van bekende fabrikanten?
Ik wel, bij mij mag je de overschot van die zakjes gratis komen halen, het verschil met de pH 4 buffer was ongeveer 0.2 pH  (ook na een tweede zakje aangemaakt te hebben en nog een vergeleken te hebben)
Ik heb er nog weinig vertrouwen in :weetniet:

Ja dat heb ik gedaan. Ook ik was nieuwsgierig hoe betrouwbaar de zelfgemaakte oplossing was.
Ik heb de oplossing vergeleken met 2 andere kant-en-klare oplossingen. Het verschil was 0,02. Een factor 10 kleiner dan het verschil dat jij gezien hebt. De ene oplossing kwam van Brouwland en de andere van een laboratoriumleverancier. Het ging daarbij om dure glazen ampullen...


Pieter1954

Ik ben eindelijk om en ga een Extech pH 100 kopen gezien de positieve berichten van Jacques en vele anderen.
Een rondje googelen levert Conrad op voor € 119 incl. gratis verzending en TME.eu voor € 99.83 + € 9,56 verzendkosten.

Zijn er nog andere (lees goedkopere alternatieven) te vinden?

Wil1

Ik heb de Dr meter pH100 op amazon.de gekocht, 25 euro. Er staat ook een review op internet waar ie goed uit de bus komt. Meet tegelijkertijd de temperatuur. Bevalt mij prima. Kalibreren is simpel.


Scorpionrose

Citaat van: Wil1 op 21-01-2019  13:13 uIk heb de Dr meter pH100 op amazon.de gekocht, 25 euro. Er staat ook een review op internet waar ie goed uit de bus komt. Meet tegelijkertijd de temperatuur. Bevalt mij prima. Kalibreren is simpel.


Ik heb er 1 bij aliexpress gekocht

https://nl.aliexpress.com/item/Waterproof-pH-Pen-Meter-Protable-Digital-pH-Tester-for-Aquarium-Pool-Water-Wine-Urine-Laboratory-Automatic/32815312438.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dwgNd4D

Pieter1954

Mijn vraag was misschien niet duidelijk. Het moet wel een Extech pH 100 (of mss nog de 110) worden.
Zijn er nog andere en goedkopere leveranciers dan Conrad of TME.eu?

dirk

Citaat van: Pieter1954 op 21-01-2019  13:50 uMijn vraag was misschien niet duidelijk. Het moet wel een Extech pH 100 (of mss nog de 110) worden.
Zijn er nog andere en goedkopere leveranciers dan Conrad of TME.eu?

Het was best wel duidelijk. Ik zie de extech wel vaker voorbijkomen voor 99 euro op Amazon, veel goedkoper gaat het echt niet worden. Oh ja, als je bij Conrad inschrijft voor hun nieuwsbrief, dan gaat er alsnog 10% af.

dirk

Ik merk dat mijn Extech pH meter qua meetwaarde een beetje onduidelijk wordt. De pH weergave is niet stabiel binnen 2 minuten gaat de weergave van 5,92 naar 6,01.

Is het tijd voor nieuwe batterijen of schoonmaak? Ik heb de Extech 20 brouwsels gebruikt, altijd in KCL bewaard en kalibreer het elke brouwsel met eerst pH 7 en dan pH 4.

Update: ik heb een ticket aangemaakt bij Conrad, ik ga er niet mee klooien, aangezien het (nog 3 maanden) in de garantie zit.

brouwerwaldonk

Uw pH electrode/sonde moet steeds bewaard worden in een storage solution, maar dat zal je wel weten.
Daags voor gebruik ijken met 4 en 7
Elk jaar de electrode reinigen met cleaning solution.
Normaal moet je meting stabiel blijven binnen een tijdspanne van 30 sec. 

dirk

Citaat van: brouwerwaldonk op 25-02-2019  15:23 uUw pH electrode/sonde moet steeds bewaard worden in een storage solution, maar dat zal je wel weten.
Daags voor gebruik ijken met 4 en 7
Elk jaar de electrode reinigen met cleaning solution.
Normaal moet je meting stabiel blijven binnen een tijdspanne van 30 sec. 

Ja en die tijdspanne... ...dat was eerst stabiel. Nu niet. Retourticket aangemaakt bij Conrad, en nu krijg ik mijn geld terug blijkbaar. Nou prima dan.

brouwerwaldonk

Ik heb mijn pH meter nu bijna 10 jaar en die doet het nog altijd heel goed. Is een semi professioneel toestel en was niet goedkoop. Het is zijn prijs waard gebleken.

dirk

Citaat van: brouwerwaldonk op 25-02-2019  16:23 uIk heb mijn pH meter nu bijna 10 jaar en die doet het nog altijd heel goed. Is een semi professioneel toestel en was niet goedkoop. Het is zijn prijs waard gebleken.

Dat impliceert Extech ook te zijn.

Jacques

Citaat van: dirk op 25-02-2019  14:05 uIk merk dat mijn Extech pH meter qua meetwaarde een beetje onduidelijk wordt. De pH weergave is niet stabiel binnen 2 minuten gaat de weergave van 5,92 naar 6,01.

Is het tijd voor nieuwe batterijen of schoonmaak? Ik heb de Extech 20 brouwsels gebruikt, altijd in KCL bewaard en kalibreer het elke brouwsel met eerst pH 7 en dan pH 4.

Hoe lang had je de meter?
Heb je gekeken naar de indicatie dat de elektrode vervangen moet worden?
http://www.extech.com/resources/PH100_PH110_UM-en.pdf

dirk

Citaat van: Jacques op 25-02-2019  21:18 uHoe lang had je de meter?
Heb je gekeken naar de indicatie dat de elektrode vervangen moet worden?
http://www.extech.com/resources/PH100_PH110_UM-en.pdf


Heb hem 1 jaar en 8 maanden, in bezit. RMA is al ingezet.

Jacques

Citaat van: dirk op 25-02-2019  21:50 uHeb hem 1 jaar en 8 maanden, in bezit. RMA is al ingezet.

Ik begrijp dat je niet meer kunt zien of de meter aangeeft dat de elektrode vervangen dient te worden.

Was het een pH-100 of een pH-110?

dirk

Citaat van: Jacques op 25-02-2019  22:06 uWas het een pH-100 of een pH-110?

Vandaag het bericht van Conrad ontvangen dat de pH-100 omgeruild wordt voor een nieuwe. Goede service, want dat ding is net niet 2 jaar oud. Wel vraag ik mij af waarom de pH-100 zo snel ging afwijken, omdat ik er uiterst voorzichtig mee omga. Alhoewel, ben ik wel voorzichtig genoeg geweest?

Even een paar bemerkingen die mij bezig houden, aangezien er in de handleiding er niks over in staat:

* Ik sla altijd de elektrode na gebruik op in KCl oplossing (van Brouwmarkt), voortaan toch met pH4 bufferoplossing opslaan? Er staat werkelijk niks over KCl vermeld in de handleiding, volgens mij is daar een hele discussie over geweest over KCl i.c.m. de pH-100. Topic gevonden. pH 4 oplossing of aangezuurde KCl gebruiken.
* Tijdens het maischen zet ik de elektrode in kraanwater (pH 6.8 a 7.2), na het maischen gaat deze weer in de dop met verse KCl. Is dat handig? Elke keer de elektrode terugdoen in de dop vind ik niet prettig werken. Hoe doen jullie dat?
* Voor het meten, dep (eerder strelen) het overtollige vocht van de elektrode af m.b.v. een keukenpapiertje. Vrij voorzichtig, maar volgens mij kan de elektrode wel wat hebben, Extech adverteert daar ook mee dat je er grond, en andere vaste stoffen mee kunt meten.
* Het meten van wort/spoelwater doe ik op een  porseleinen schaaltje wat voorheen in de diepvries heeft gezeten, zo koelt het wort/spoelwater bliksemssnel af naar 20 graden. De elektrode zet ik er daarna letterlijk op.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.