pH-meter(s)

Gestart door DS-brouw, 18-04-2017 18:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DS-brouw


Serge VL

Niet vergeten dat daar nog invoertaksen BTW en administratie kosten bijkomen dus in plaats van € 105 voor het toestel ben je wel met deze heffingen er bij € 140 kwijt!!
En je voor garantie moet je deze nog terug opsturen naar de US.
Voor € 140 heb je in de lokale handel ook prachtige toestellen. vb:http://www.tme.eu/nl/details/ph110/pH-meters-en-testers/extech/(€ 121)

Jacques

Goede opmerking Serge.

Ook ik gebruik al een paar jaar tot volle tevredenheid een Extech pH meter.

De Extrech PH100 die ik heb is voor € 100 te koop bij Conrad. Via e-bay betaal je meer...

springerke


Jacques

Het grote voordeel van de Extech PH100 en PH110 is het gebruiksgemak. Kalibreren is een fluitje van een cent.
Vandaag weer gedaan voordat ik begon met brouwen. Regelmatig kalibreren is noodzakelijk voor betrouwbare metingen. Je hebt bij de genoemde Extech pH-meters maar heel weinig kalibratievloeistof nodig door de platte elektrode. Echt hele fijne meters.

DS-brouw

Het was maar ter info. Die bluetooth elektrode ging de deur uit voor iets meer dan 50 dollar, dus wel goedkoper, zelfs na invoerrechten. Ikzelf heb me net een raspberry pi aangeschaft, een Extech standaard elektrode en een HomeLab-pH circuit bordje. http://homelab.link/ Kan ik de temperatuur ook mooi op afstand monitoren via de wifi op mijn smartphone.

HopSwiers

Jacques, ik wil ook een ExStik aanschaffen. Maar naar welke gaat de voorkeur uit? De ExStik PH100 van Conrad of de ExStik PH110 van Brouwland?


Serge VL

Citaat van: HopSwiers op 13-06-2017  13:58 uJacques, ik wil ook een ExStik aanschaffen. Maar naar welke gaat de voorkeur uit? De ExStik PH100 van Conrad of de ExStik PH110 van Brouwland?
Het enige verschil tussen deze 2 pH meters is dat de PH100 een gel electrode heeft en de PH110 een hervulbare electrode heeft waarvan je ook de juction kan vervangen.
Als je vertrouwd bent met het onderhoud van hervulbare pH elektrodes en je doet je onderhoud zoals het moet gaan dit type electrode jaren mee.
Ben je niet zo vertrouwd met het onderhoud in pH elektrodes neem dan een gel electrode, waar eigenlijk bijna geen onderhoud aan te pas komt buiten het uitwendig reinigen van deze electrode, en kalibreren, het enige nadeel van een gel electrode is dat de levensduur van zulke elektrodes beperkter is, (men schrijft een levensduur van ongeveer 2 jaar voor)
Een vervang elektrode kost dacht ik maar rond de € 40 kost.

Laat je leiden door je zelfkennis en de prijs.  ;)
Trouwens je kan nog steeds achteraf van type elektrode wisselen als je wilt want beide type elektrodes passen op deze toestellen.

Jacques

Citaat van: HopSwiers op 13-06-2017  13:58 uJacques, ik wil ook een ExStik aanschaffen. Maar naar welke gaat de voorkeur uit? De ExStik PH100 van Conrad of de ExStik PH110 van Brouwland?

Serge heeft een prima antwoord gegeven. Zoals bekend heb ik een Extech PH100 en Serge een PH110. Alle twee zijn we tevreden met onze meters.

MDD

Ik zie net deze meter bij de Brouwmarkt:

https://www.Brouwmarkt.nl/pH-tester-kit-0-14-atc-vaste-electrode.html

Zou dit ook een goede optie zijn? Scheelt maar twee tientjes maar toch...



Jacques

Citaat van: MDD op 15-06-2017  22:52 uIk zie net deze meter bij de Brouwmarkt:

https://www.Brouwmarkt.nl/pH-tester-kit-0-14-atc-vaste-electrode.html

Zou dit ook een goede optie zijn? Scheelt maar twee tientjes maar toch...

Geen platte elektrode en geen vervangbare elektrode...
Wel bewaarvloeistof en pH-buffers. Maar die kun je op het web kopen voor weinig geld.


MDD

Citaat van: Jacques op 15-06-2017  23:00 uGeen platte elektrode en geen vervangbare elektrode...
Wel bewaarvloeistof en pH-buffers. Maar die kun je op het web kopen voor weinig geld.

Lijkt me duidelijk! Dankjewel Jacques

Jacques

Dat ik zo te tevreden ben over de Extech Exstik pH meters komt door de vele voordelen die deze meters hebben.


orangeloo

Bij mij staat er ook een nieuwe pH meter op mijn verlanglijstje, dus even deze topic volgen.
Wel bijzonder dat de Extech PH100 bij Conrad in de zoekfunctie deze van € 226,27 oplevert, en als je naar beneden scrolt dezelfde tegen komt voor maar € 99.99.

Serge VL

Citaat van: Orangeloo op 16-06-2017  00:03 uBij mij staat er ook een nieuwe pH meter op mijn verlanglijstje, dus even deze topic volgen.
Wel bijzonder dat de Extech PH100 bij Conrad in de zoekfunctie deze van € 226,27 oplevert, en als je naar beneden scrolt dezelfde tegen komt voor maar € 99.99
De ene is met een officieel kalibratie certificaat en de andere niet, maar kalibreren kan je voor € 126 wel zelf doe, zeker als je weet dat je dit eigenlijk achteraf toch steeds zelf moet doen  ;)

Noordzij_1

Voor degene met een kleiner budget:
http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/pH-meter-geel.html
12 euro, kan natuurlijk niet tippen aan de hierboven genoemde modellen.
Maar komt met kalibratie vloeistof en kalibreren is een eitje door met het bijgeleverde schroevendraaiertje af te stellen.
Overigens hoef je niet steeds kalibratie oplossing te kopen;
Ik heb altijd kleine flesjes bronwater en spa rood staan, en daar staat de pH op vermeld; 7.4 en 5.0.
Daar kalibreer ik mee, en dat gaat erg goed.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Noordzij_1 op 24-06-2017  18:29 uOverigens hoef je niet steeds kalibratie oplossing te kopen;
Ik heb altijd kleine flesjes bronwater en spa rood staan, en daar staat de pH op vermeld; 7.4 en 5.0.
Daar kalibreer ik mee, en dat gaat erg goed.
Dat vind ik een grappige tip. Daar wil ik meer van weten.

Serge VL

Als je het flesje spa rood opendraait en de CO2 komt vrij stijgt de pH al onmiddellijk daar CO2 opgelost in water HCO3- vormt wat een licht zuur is. weg CO2 weg HCO3- dus dan stijgt de pH onmiddellijk.
Je mag niet vergeten een afwijking van 0.1 op de pH schaal is een grote afwijking daar dit immers een logaritmische schaal is.
Trouwens een pH meter voor het meten van zwembadwater is niet geschikt voor brouw toepassingen, (gaat echt niet lag mee gaan en heel snel fout meten of drift hebben) de elektrode is niet ontworpen om in een zulk vuil milieu te werken als bij bier brouwen, die dienen voor een bijna zuiver water te meten. ;)

henkie

Uhm.. Ik doe het sinds kort met Spa blauw. pH 6 staat er op het plastic flesje.


William

Citaat van: henkie op 24-06-2017  22:22 uUhm.. Ik doe het sinds kort met Spa blauw. pH 6 staat er op het plastic flesje.

Doe het niet. De buffercapaciteit van water is nul. Elke kleine beetje zout, in het water of van de electrode  of anderszins zal de pH direct met tienden of nog meer veranderen. Gebruik een fatsoenlijke buffer om te ijken (of laat pH voor wat het is).

Jacques

Citaat van: William op 24-06-2017  22:26 uDoe het niet. De buffercapaciteit van water is nul. Elke kleine beetje zout, in het water of van de electrode  of anderszins zal de pH direct met tienden of nog meer veranderen. Gebruik een fatsoenlijke buffer om te ijken (of laat pH voor wat het is).

Mee eens. Een flesje buffervloeistof 4.01 100 ml kost zo'n € 4 tot € 7. Als je een platte elektrode hebt kun je daar lang mee doen.
En als je echt goedkoop wilt kun je ook zelf een buffer oplossing maken. Zo'n zakje koop je al voor € 2.

dirk

Citaat van: Jacques op 24-06-2017  22:42 uEn als je echt goedkoop wilt kun je ook zelf een buffer oplossing maken. Zo'n zakje koop je al voor € 2.

Hebben die poeders weer geen beperkte houdbaarheid?

Citaat van: Jacques op 24-06-2017  22:42 uAls je een platte elektrode hebt kun je daar lang mee doen.

Platte electroden heb ik (tot zover) alleen gezien bij Extech, daar hebben ze ook een patent voor aangevraagd. (Trouwens superdingetje hoor....)

MDD

Citaat van: Noordzij_1 op 24-06-2017  18:29 uVoor degene met een kleiner budget:
http://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/pH-meter-geel.html
12 euro, kan natuurlijk niet tippen aan de hierboven genoemde modellen.
Maar komt met kalibratie vloeistof en kalibreren is een eitje door met het bijgeleverde schroevendraaiertje af te stellen.
Overigens hoef je niet steeds kalibratie oplossing te kopen;
Ik heb altijd kleine flesjes bronwater en spa rood staan, en daar staat de pH op vermeld; 7.4 en 5.0.
Daar kalibreer ik mee, en dat gaat erg goed.

Dezelfde heb ik bij de Chinees gehaald voor € 6,- http://s.aliexpress.com/NrqEnQZN  Werkt wel maar ben er persoonlijk niet helemaal tevreden over, de metingen variëren behoorlijk per keer.

Jacques

Citaat van: dirk op 24-06-2017  22:51 uHebben die poeders weer geen beperkte houdbaarheid?

Als je een aangebroken zakje weer vacuüm verpakt zal dat wel meevallen denk ik.

Met een zakje kun je 250 ml oplossing maken. Per 100 ml ben je dan € 0.80 kwijt. Wel is het nodig om nauwkeurig af te wegen. Ook een nauwkeurige weegschaal kost op E-bay ook niet veel. Handig voor andere nauwkeurige weegklusjes zoals het afwegen van brouwzouten.

orangeloo

Ik heb sinds vorige week ook extech-ph100 binnen.  ^-^
Nu moest ik bij mijn vorige pH meter -voltcraft-pht-02 de elektrode beschermen door bewaarvloeistof in het beschermkapje te doen. Bij de Extech moet ik om de elektrode te beschermen er voor zorgen dat het sponsje in het beschermkapje vochtig blijft met een pH 4 oplossing.

Nu heb ik 2 vragen:
Wat is het verschil tussen bewaarvloeistof en een pH 4 oplossing?
Moet alleen het sponsje nat zijn of mag er ook een bodempje vloeistof in zitten?

Ik heb trouwens poeder oplossingen gekocht, die in capsules zitten en die je dus niet moet afwegen.
Toevoegen aan 100 ml (= 100 gram) gedestilleerd water.

dirk

Citaat van: Orangeloo op 25-06-2017  11:35 uNu heb ik 2 vragen:
Wat is het verschil tussen bewaarvloeistof en een pH 4 oplossing?
Moet alleen het sponsje nat zijn of mag er ook een bodempje vloeistof in zitten?

Goeie aanschaf! Ik heb er ook erg veel plezier van! Er zit verschil in pH 4 en de buffervloeistof, daar is al eerder een topic over geopend, volgens extech maakt het niet uit wat je gebruikt.
Mbt het sponsje: zelf zorg ik dat het hele sponsje onder de vloeistof staat, teveel kan geen kwaad, te weinig wel...

orangeloo

De extech-ph100 is inderdaad een mooi apparaat en heel makkelijk te kalibreren.
Ook goed te zien wat de temperatuur doet met de pH meting, door de weergave van de temperatuur.

Hoelang is die oplossing eigenlijk houdbaar als deze is aangemaakt?

orangeloo

Citaat van: dirk op 25-06-2017  11:42 uGoeie aanschaf! Ik heb er ook erg veel plezier van!
Mbt het sponsje: zelf zorg ik dat het hele sponsje onder de vloeistof staat, teveel kan geen kwaad, te weinig wel...

OK dan heb ik het goed gedaan  :brouwen: ... ik had dezelfde gedachte beter teveel dan te weinig.

dirk

Hangt van meerdere factoren af.

Welke hulpstoffen zitten erin? En wat voor buffer heb je? een zure of basische? Basische buffers reageren met CO2 uit lucht, en dan neemt het buffervermogen af.

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 25-06-2017  11:35 uIk heb sinds vorige week ook extech-ph100 binnen.  ^-^
Nu moest ik bij mijn vorige pH meter -voltcraft-pht-02 de elektrode beschermen door bewaarvloeistof in het beschermkapje te doen. Bij de Extech moet ik om de elektrode te beschermen er voor zorgen dat het sponsje in het beschermkapje vochtig blijft met een pH 4 oplossing.

Nu heb ik 2 vragen:
Wat is het verschil tussen bewaarvloeistof en een pH 4 oplossing?
Moet alleen het sponsje nat zijn of mag er ook een bodempje vloeistof in zitten?

Ik heb trouwens poeder oplossingen gekocht, die in capsules zitten en die je dus niet moet afwegen.
Toevoegen aan 100 ml (= 100 gram) gedestilleerd water.

Gefeliciteerd met je aankoop. Het is een van mijn beste aankopen van de laatste jaren.

Bewaarvloeistof is een 3 mol oplossing van KCL. Het is prima om je elektrode in te bewaren. Sommigen hier op het forum zweren daarbij. Maar je kun de elektrode ook bewaren in pH 4.01 buffer.

Ik zorg er steeds voor dat er vloeistof is op de bodem van de dop. Voorkomen moet worden dat de elektrode uitdroogt.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Jacques op 25-06-2017  12:34 uBewaarvloeistof is een 3 mol oplossing van KCL.

Kun je dat uitleggen Jacques? Voor mij klinkt dit als Chinees. (qua onbegrijpelijkheid)

dirk

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 25-06-2017  16:00 uKun je dat uitleggen Jacques? Voor mij klinkt dit als Chinees. (qua onbegrijpelijkheid)

Je zou ook eens kunnen googlen hè

Dit vind ik weer op wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Mol_(eenheid)

Als meer mensen dat zouden doen, dan gaan we op het forum eens de diepte in, i.p.v. op de oppervlakte te blijven...


henkie

Citaat van: dirk op 25-06-2017  18:44 uJe zou ook eens kunnen googlen hè

Dit vind ik weer op wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Mol_(eenheid)

Als meer mensen dat zouden doen, dan gaan we op het forum eens de diepte in, i.p.v. op de oppervlakte te blijven...

Nou.. hoe maak je zo'n oplossing dan?

dirk

Citaat van: henkie op 25-06-2017  20:12 uNou.. hoe maak je zo'n oplossing dan?

Door 3 Mol KCl op te lossen in water en dit aan te vullen met water tot 1 liter.

Jukkie

Citaat van: dirk op 25-06-2017  20:19 uDoor 3 Mol KCl op te lossen in water en dit aan te vullen met water tot 1 liter.

.. is ongeveer 224 g KCl    ;)

Jacques

Citaat van: dirk op 25-06-2017  20:19 uDoor 3 Mol KCl op te lossen in water en dit aan te vullen met water tot 1 liter.

De molaire massa van kaliumchloride is 74,55 g/mol
3M = 3 * 74,55 = 223,65 g


Het mooie is dat je 3M KCl oplossing gewoon kant-en-klaar kunt kopen.

dirk

Citaat van: Jukkie op 25-06-2017  21:11 u.. is ongeveer 224 g KCl    ;)

Niet alles voorkauwen hè

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: dirk op 25-06-2017  18:44 uJe zou ook eens kunnen googlen hè

Dit vind ik weer op wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Mol_(eenheid)

Als meer mensen dat zouden doen, dan gaan we op het forum eens de diepte in, i.p.v. op de oppervlakte te blijven...

Sorry. Ik was in de veronderstelling dat ik hier vragen mocht stellen. Ik was geenszins van plan je te kwetsen.

Serge VL

Citaat van: Jacques op 25-06-2017  21:13 uDe molaire massa van kaliumchloride is 74,55 g/mol
3M = 3 * 74,55 = 223,65 g


Het mooie is dat je 3M KCl oplossing gewoon kant-en-klaar kunt kopen.
Wel opletten dat je de juiste koopt, er zijn verschillende soorten oa heb je buiten de 3 mol KCl oplossing ook nog  vb 3 mol KCL oplossing AgCL verzadigd, en 3 mol KCl oplossing aangezuurd tot pH 4, ....
Dus lees je handleiding en koop de juiste aan, dat bevordert te levensduur van je pH meter (electrode)

orangeloo

Even een vraag aan de extech-ph100 bezitters.
Hoe maak je deze schoon na een meting?
Afspoelen onder de kraan. Wel of niet afdrogen met een doek.
Wel of niet schoonmaken met een alcoholdoekje?

Jacques

Ik spoel de elektrode af met een spuitfles met daarin demiwater. Verder heb ik een schone doek waarmee ik de elektrode afdroog tussen metingen om zo min mogelijk beïnvloeding te hebben (je hebt maar hele kleine monsters nodig dankzij de platte elektrode).

Serge VL

Ik spoel die gewoon af onder de kraan voor het grove vuil te verwijderen en dan even naspoelen met RO water en droogmaken met zacht papierenzakdoekje alvorens deze in zijn bewaarvloeistof te plaatsen.

Nerro

Nooit je electrode afspoelen met een doek, gewoon afspoelen met demi water is genoeg.

Van de doek zouden ionen op de elektrode kunnen komen die je pH metingen verstoren. Spoelen met overvloedig demi water is de bedoeling en de beste manier van werken.

Serge VL

Citaat van: Nerro op 27-06-2017  23:35 uNooit je electrode afspoelen met een doek, gewoon afspoelen met demi water is genoeg.

Van de doek zouden ionen op de elektrode kunnen komen die je pH metingen verstoren. Spoelen met overvloedig demi water is de bedoeling en de beste manier van werken.
De Exthech pH meter niet vergelijken met een gewone  pH elektrode, het enige stukje dat je niet rechtstreeks mag reinigen met een doek is het vlakke glas daar dit dus eigenlijk je elektrode is de rest totaal geen probleem, trouwens het is nog nadeliger eiwitten op je glas te laten zitten dan deze te verwijderen met een doek.
Er is een groot verschil in het meten van zuiver chemische oplossingen waarbij je de opgeloste componenten kan oplossen/afspoelen en het meten van een sterk vervuilde suspensie zoals je beslag.
Daar zit het hem juist in je moet een een juiste elektrode te kiezen voor het medium waar die in gebuikt wordt. Dus een labo elektrode is niet bruikbaar voor onze doeleinde of je moest eerst je staal gaan filtreren.



Mthijs

Heb zojuist een pH meter besteld via AliExpress. Gewoon om eens te proberen. Heb nog nooit iets met pH gedaan tijdens het brouwen en al mijn bieren smaken heerlijk en lukken goed. Dus wat dat betreft zie ik de meerwaarde van pH metingen en -correcties niet zo, maar toch, voor de fun eens kijken of het verschil maakt.

RoodeLeeuwVenlo

Ik heb bij Conrad een ExTech Ph100 gekocht. En bij Brouwland bewaarvloeistof en pH-buffer oplossing 4.01 en 7.01.
Nu meldt de gebruiksaanwijzing dat ik de elektrode 10 minuten in een pH 4 oplossing moet zetten. Is de pH 4.01 daarvoor geschikt? (Ik neem aan van wel)
Ook staat er dat ik het sponsje in de kap met een pH-4 oplossing nat moet houden. Is de bewaarvloeistof dan het zelfde als de pH 4.01 buffer vloeistof? Ik heb even door dit topic heen gescrolled maar ik vind het antwoord zo snel niet.

dirk

Zocht je deze topic ?

Electrode kun je ook in 4.01 buffer bewaren. Volgens mij is dit gewoon een iets nauwkeuriger oplossing. Ik bewaar hem in KCl 3 Mol oplossing, maar dit doe ik alleen omdat ik zowel KCl, 4.01 en een 7.01 buffer heb, de buffers gebruik ik dan alleen om te kalibreren.

De Extech is toch wel één van de beste kopen (op de Grainfather) na. Monsternames zo groot als een eetlepel kun je zoveel makkelijker afkoelen en daardoor sneller meten, ik heb er erg veel plezier van. Jacques bedankt voor de tip.  :groots:

dirk

Citaat van: Jacques op 27-06-2017  20:11 uIk spoel de elektrode af met een spuitfles met daarin demiwater. Verder heb ik een schone doek waarmee ik de elektrode afdroog tussen metingen om zo min mogelijk beïnvloeding te hebben (je hebt maar hele kleine monsters nodig dankzij de platte elektrode).

Jacques, hoevaak kalibreer jij de Extech? Ik merk dat deze na 20x in- en uitschakelen vraagt om te kalibreren, en dat vind ik best wel frequent. Hoe doe jij dat?

Jacques

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 15-08-2017  20:06 uIk heb bij Conrad een ExTech Ph100 gekocht. En bij Brouwland bewaarvloeistof en pH-buffer oplossing 4.01 en 7.01.
Nu meldt de gebruiksaanwijzing dat ik de elektrode 10 minuten in een pH 4 oplossing moet zetten. Is de pH 4.01 daarvoor geschikt? (Ik neem aan van wel)
Ook staat er dat ik het sponsje in de kap met een pH-4 oplossing nat moet houden. Is de bewaarvloeistof dan het zelfde als de pH 4.01 buffer vloeistof? Ik heb even door dit topic heen gescrold maar ik vind het antwoord zo snel niet.

Ja je kunt een pH buffer 4.01 gebruiken in plaats van 4.00. Het schil is zeer minimaal en veel pH-meters zijn niet op 0.01 pH-waarde nauwkeurig.

De pH-4 oplossing wordt door mij al een aantal jaren als bewaarvloeistof gebruikt. Dat werkt prima.


Haagse Wouter


Jacques

Citaat van: dirk op 15-08-2017  20:14 uJacques, hoevaak kalibreer jij de Extech? Ik merk dat deze na 20x in- en uitschakelen vraagt om te kalibreren, en dat vind ik best wel frequent. Hoe doe jij dat?

Dirk,
Voor elk bouwsel kalibreer ik de meter. Soms doe ik dat ook als de vergisting wat langer duurt en ik meerdere keren de pH tijdens de vergisting gemeten heb. Een pH-meter is alleen betrouwbaar als je regelmatig hem regelmatig kalibreert. Dat zal de reden zijn waarom na een aantal aan- en uitschakelen de Extrech vraagt om te kalibreren.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 15-08-2017  21:21 uIk heb deze https://www.aliexpress.com/item/automatic-calibration-0-01-Digital-LCD-Pen-Monitor-Gauge-Aquarium-Pool-Water-pH-meter-Analyzer-tester/32810138778.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.PKPv0X besteld via Aliexpres.
pH meter van 7 euro, met goede recensies. Ik ben benieuwd...

Ook die moet je zeer regelmatig kalibreren. Het nadeel van goedkope meters is dat dit niet zo makkelijk en snel gaat als bij een Extrech meter. Daarom wordt het vaak achterwege gelaten met als het gevolg dat je onbetrouwbare metingen uitvoert...

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 15-08-2017  21:26 uOok die moet je zeer regelmatig kalibreren. Het nadeel van goedkope meters is dat dit niet zo makkelijk en snel gaat als bij een Extrech meter. Daarom wordt het vaak achterwege gelaten met als het gevolg dat je onbetrouwbare metingen uitvoert...

Sowieso moet elke pH meter minimaal aan het begin van de dag opnieuw gekalibreerd worden.
Bij deze 7 euro pH meter zit ook een automatische kalibreerfunctie op twee punten. Ik zal wel laten weten hoe goed het werkt. Wie weet werkt het wel heel mooi.

dirk

Citaat van: Haagse Wouter op 15-08-2017  21:29 uSowieso moet elke pH meter minimaal aan het begin van de dag opnieuw gekalibreerd worden.
Bij deze 7 euro pH meter zit ook een automatische kalibreerfunctie op twee punten. Ik zal wel laten weten hoe goed het werkt. Wie weet werkt het wel heel mooi.

Ik kan nu al zeggen dat ie niet zo mooi werkt als de Extech. Ik heb ook zo'n ding gehad, maar dan van Hanna Instruments.  Het werkt erg langzaam en het verbruikt veel chemicaliën voor onderhoud. Daarna heb je relatief veel monster nodig welk je ook nog moet afkoelen (voor behoud van  elektrode en juiste weergave). Ook zit je weer met een grotere verbruik aan kalibratie en bewaarvloeistoffen, waardoor goedkoop duurkoop wordt.

muldereric

Ik wil zelf ook een Extech ph100 aan gaan schaffen. Hij is makkelijk verkrijgbaar bij Conrad e.d. En ik lees er hier ook goede recenties over. Nu ben ik alleen nog even op zoek naar de goede bufferoplossingen en waar ik die het beste kan kopen. Eveneens bij Conrad kun je Extech bufferoplossing kopen, maar betaal je 16 of 17 Euro hetgeen aanzienlijk meer is als Jacques eerder noemde. Welke oplossing gebruiken jullie en waar koop je het?

CeesM


orangeloo

Met deze heb je alles en kan je even vooruit.
Kan je gelijk met de pH meter bestellen bij conrad  :brouwen:


Haagse Wouter

Heb de pen al binnen trouwens. Zo snel dat ik geen demiwater in huis heb! Zal komende dagen posten hoe deze 7 euro pH meter werkt.

dirk

Citaat van: muldereric op 15-08-2017  23:40 uIk wil zelf ook een Extech ph100 aan gaan schaffen. Hij is makkelijk verkrijgbaar bij Conrad e.d. En ik lees er hier ook goede recenties over. Nu ben ik alleen nog even op zoek naar de goede bufferoplossingen en waar ik die het beste kan kopen. Eveneens bij Conrad kun je Extech bufferoplossing kopen, maar betaal je 16 of 17 Euro hetgeen aanzienlijk meer is als Jacques eerder noemde. Welke oplossing gebruiken jullie en waar koop je het?

Ik heb deze gekocht. Je kunt natuurlijk buffers zelf maken, maar hoe handig is dat? Zelfgemaakte buffers zijn veel korter houdbaar.  Bovendien: met 250 ml zelf aangemaakte buffer heb je veel te veel, het bederft alvorens je het op hebt. Per calibratie heb je maar thee/koffielepeltje buffer nodig, ik schat dat ik per flesje (à 100 ml) wel 40 a 50x kan ijken :)

henkie

Citaat van: Serge VL op 16-08-2017  16:37 uDaar zit een buffer van 6.68 in en die kan je niet gebruiken je hebt wel degelijk een buffer van 7.00 nodig voor de Extech ph100!.



Zou je dit kunnen uitleggen? Je stelt de meter dan toch gewoon af op pH 6,68?  :-\


Serge VL

Citaat van: henkie op 16-08-2017  19:54 uZou je dit kunnen uitleggen? Je stelt de meter dan toch gewoon af op pH 6,68?  :-\
De de Extech ph100 (en alle ander pH meters die automatisch een buffer herkennen) zijn ingesteld op een specifieke buffer. zo is de Extech ph100 in gesteld om buffers van PH4 , 7 of 10 te herkennen. (en geen andere) Plaats je die in een buffer van 6.86 dan gaat die denken dat dat de buffer van 7 is, hij gaat een foutmelding geven dat de electrode stuk is daar de afwijking veel te groot is t o v een buffer van 7.

Jacques

Citaat van: dirk op 16-08-2017  19:40 uIk heb deze gekocht. Je kunt natuurlijk buffers zelf maken, maar hoe handig is dat? Zelfgemaakte buffers zijn veel korter houdbaar.  Bovendien: met 250 ml zelf aangemaakte buffer heb je veel te veel, het bederft alvorens je het op hebt. Per calibratie heb je maar thee/koffielepeltje buffer nodig, ik schat dat ik per flesje (à 100 ml) wel 40 a 50x kan ijken :)

Het zelf oplossen gaat erg makkelijk. Met een weegschaal de juiste hoeveelheid demiwater of gedestilleerd water afwegen. (Gedestilleerd water is bij Hornbach te koop voor € 2,40 voor 5 liter.) Poeder in het water strooien, roeren en even wachten tot alles is opgelost. Klaar!

Ik zou niet weten waarom een dergelijke oplossing eerder bederft dan wanneer je een kant-en-klaar oplossing koop. Elk buffer bestaat uit opgeloste zouten. Als je er voor zorgt dat er niets bij de oplossing kan komen dan blijft zo'n oplossing een tijdje goed. Desnoods verdeel je de oplossing in meerdere kleine flesjes die je zo vol mogelijk doet. Op die manier heb je weinig last van oxidatie van de oplossing.
Na een paar maanden kun je opnieuw een oplossing maken. Kosten voor 250 ml oplossing zo'n € 2,50... En als je het verdeelt over meerdere flesjes kun je ook een andere hobbybrouwer blij maken.

Haagse Wouter

Heb vandaag de pH buffers gemaakt en de 7 euro pH meter getest.

Kalibreren gaat net zo makkelijk als bij een pH meter van een paar honderd euro.
Kwestie van elektrode in de oplossing steken en het calibratieknopje indrukken. Binnen 5 seconden past die de waarde dan aan. Afspoelen en dit herhalen met nog een tweede oplossing en je bent klaar. In elk geval kalibreer je het in totaal binnen een minuut als je het voor het eerst doet.
Qua werking is voor mij het enige verschil tussen deze en een professionele pH meter dat deze tussendoor uitgaat (moet ook wel want zit maar een klein batterijtje in).

De echte vraag is voor mij dus vooral hoe nauwkeurig deze is in vergelijking met een professionele.
Dat is een vraag die ik lastig kan beantwoorden bij mij thuis. Wanneer je de elektrode opnieuw in de buffers steekt dan lijkt deze stabiel te zijn binnen een acceptabele tijd (zoals bij elke meter moet ja X tijd of gebruik kalibreren).
Maar ik heb niet echt buffers hier liggen die tussen de pH 4 en 7 zitten. Ik zal is kijken wat die bij spa aangeeft. Dat zou pH 6 moeten zijn (Maar heb geen idee of dat pH= 6 is of pH= 6.00 is).

Tevens zal ik later op de dag nog is de buffers meten (zonder kalibratie) om is te kijken of de pH enigszins hetzelfde blijft.

Ook na een paar uur lijkt de kalibratie nog prima. De meter heeft tot nu toe een maximale variatie van ± 0.03. Aangezien het 2e decimaal niet heel nauwkeurig is voor een pH meting kunnen we stellen dat de meter op 0.1 decimaal nauwkeurig is.
Ik heb van een bier de pH gemeten en ook deze blijkt bij een hermeting binnen deze marche te vallen. (pH van het bier was 4.5, wat een logische pH is). Als ik binnenkort tijd heb zal ik is kijken of ik hem kan vergelijken met een professionele pH meter.

Tot nu toe lijkt dit erg goede pH meter voor het geld. 7 euro (het kan nog iets goedkoper, maar ik wou een variant met een back light erin) inclusief poeder om kalibratievloeistof te maken. Tenzij deze binnen een paar gebruik kapot gaat lijkt me dit een zeer goede koop. Als die maar een jaar meegaat is de prijskwaliteit meer dan voldoende. Voor nu durf ik te stellen dat voor onze toepassing, pH bij het maischen tussen de 5.4 en 5.6 krijgen) en eventueel aanzuren van spoelwater, het meer dan afdoende is.

Dees Dubbel

Heeft die Chinees ook temperatuurcompensatie of speelt dat zo geen rol tussen koelkast en kamer t°?



(edit, deze heeft wel ATC, nauwkeurigheid 0,01 maar is dan weer niet verlicht.)

OPM.:
Er staat ook
"We niet verantwoordelijk voor douanerechten of import belasting."
en dat durft wel eens tegenvallen in ons B-landje. Toch ook maar eens proberen. Goeie tip.


Haagse Wouter

Citaat van: Dees Dubbel op 21-08-2017  17:36 uHeeft die Chinees ook temperatuurcompensatie of speelt dat zo geen rol tussen koelkast en kamer t°?



(edit, deze heeft wel ATC, nauwkeurigheid 0,01 maar is dan weer niet verlicht.)

OPM.:
Er staat ook
"We niet verantwoordelijk voor douanerechten of import belasting."
en dat durft wel eens tegenvallen in ons B-landje. Toch ook maar eens proberen. Goeie tip.

Dat lijkt dezelfde. Interessant dat die automatische temperatuurcomsensatie heeft.
Mits die goed werkt natuurlijk. Hoe meer toeters en bellen hoe meer er fout kan zijn. Ben benieuwd of die goed werkt.

Robbert

Nou weet ik niet hoe dat in België zit, maar in Nederland valt 7 euro ruim onder de drempel voor douane en belasting.
Daarnaast valt het mij op dat de beste vrinden uit China vaak een handelwaarde van 1 USD op het pakketje stempelen, waarmee dit geheel (ook voor objecten die net boven de grens vallen) vervalt.  :police: zZl hier wel iets van vinden, maar ik kan er toch niks aan doen  :weetniet:

Robbert

CeesM

Citaat van: Robbert op 21-08-2017  20:09 uNou weet ik niet hoe dat in België zit, maar in Nederland valt 7 euro ruim onder de drempel voor douane en belasting.
Daarnaast valt het mij op dat de beste vrinden uit China vaak een handelwaarde van 1 USD op het pakketje stempelen, waarmee dit geheel (ook voor objecten die net boven de grens vallen) vervalt.  :police: zZl hier wel iets van vinden, maar ik kan er toch niks aan doen  :weetniet:

Robbert
De douaneregels gelden voor alle EU-lidstaten. Dus de Belgen mogen ook tot € 22,-- vrij invoeren. ;)

Serge VL

Citaat van: Haagse Wouter op 20-08-2017  13:33 u. Voor nu durf ik te stellen dat voor onze toepassing, pH bij het maischen tussen de 5.4 en 5.6 krijgen) en eventueel aanzuren van spoelwater, het meer dan afdoende is.
Niet te vlug victorie kraaien wacht even tot die wat eiwitten en suikers gezien heeft en zijn junction verstopt raakt  >:D

Haagse Wouter

Citaat van: Serge VL op 21-08-2017  20:41 uNiet te vlug victorie kraaien wacht even tot die wat eiwitten en suikers gezien heeft en zijn junction verstopt raakt  >:D

Zal hem binnenkort bij het brouwen uitproberen en hier rapporteren ;).

Dees Dubbel

Mijn ervaringen met "onze" douane ... breek me de mond niet open.

Dan heb ik misschien per ongeluk het juiste gedaan en voor samen 16,35 € (na korting en welkomstcoupon) ook nog een refractometer 32 Brix/ SG 130 besteld. Dat ga ik nu toch ff vieren.  :proost:

Knobby

Doe je zelf een plezier en gebruik alleen de brix-schaal op je refractometer.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 21-08-2017  20:41 uNiet te vlug victorie kraaien wacht even tot die wat eiwitten en suikers gezien heeft en zijn junction verstopt raakt  >:D

Hierbij sluit ik mij aan. Ik heb diverse goedkope meters gehad. Na een half jaar tot een jaar waren ze zo traag dat ze de prullenbak in konden.

muldereric

Vanochtend de PH100 besteld en via Brouwmarkt tesamen met andere spulletjes 2 flesjes arsegan ph4 en ph7 meebesteld

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 21-08-2017  22:37 uHierbij sluit ik mij aan. Ik heb diverse goedkope meters gehad. Na een half jaar tot een jaar waren ze zo traag dat ze de prullenbak in konden.

We gaan het zien. Techniek verandert ook over tijd. Ben heel benieuwd hoe die het over de tijd blijft doen. De ervaringen die mensen er tot nu van geven lijken goed, maar ja die zullen vooral na direct gebruik zijn. We gaan het gewoon zien.
Overigens is een half jaar per pH meter nog steeds een redelijke koop als het 7 euro per meter is haha.

Knobby

Citaat van: Haagse Wouter op 21-08-2017  23:21 uOverigens is een half jaar per pH meter nog steeds een redelijke koop als het 7 euro per meter is haha.
Dat was ook mijn redenatie. Voor de prijs van een exetech kan heel wat goedkope meters verslijten.

Edgar

Nadeel is wel dat je meer brouwsels gaat hebben waarbij je je meetwaarden niet kunt vertrouwen of niet kunt gebruiken. Bij 2 meters per jaar zijn dat al gauw 2 brouwsels per jaar. En je weet dan ook niet precies welke brouwsels. Probleem met de omzetting: is het de meter? Probleem met de vergisting: is het de pH? Harde bitterheid: was de pH tijdens het koken wel ok?

Het is lastig leren van je fouten als je je metingen niet kunt vertrouwen. Investeren in een goed meetinstrument is volgens mij één van de verstandigste dingen die je kunt doen als je serieus bent in het willen brouwen van zo lekker mogelijk bier en herhaalbare recepten.

Ik heb net gisteren mijn 2e Extech in 11 jaar besteld (ok, mijn meter is al een jaar of 6 kapot maar da's nog altijd een goede levensduur). Daarvoor had ik Eutechs die ook niet slecht waren. Zolang ik op het forum rondhang (een jaar of 12 denk ik) maak ik 'reclame' voor kwaliteits-pH meters omdat het volgens mij wezenlijk bijdraagt aan de kwaliteit van je bier als je in alle fasen controle hebt over de pH. Onbetrouwbare meetwaarden zuigen. 40 liter bier met een issue in de kelder maakt een mens niet blij.

Overigens zeg ik niet dat je zonder pH manipulatie geen goed bier kan brouwen, maar je bent dan wel sterk afhankelijk van de waterkwaliteit in jouw streek en van je recept.

Edwin brouwt

Ik heb 'm ook besteld, voor 7 euro wil ik het risico wel lopen  :)
Zo gauw hij binnen is, hou ik jullie op de hoogte.

Ik ben een beginnend brouwer (tot nu toe alleen met pH-strookjes gewerkt) en dan is een meter van +100 euro toch een grote stap en lijkt dit een leuke instapper.

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 21-08-2017  23:21 uOverigens is een half jaar per pH meter nog steeds een redelijke koop als het 7 euro per meter is haha.

Na voor de zoveelste keer moeten wachten dat de meter een stabiele waarde geeft denk je daar mogelijk anders over...

Het is vooral het gebruikersgemak, de snelheid van meten en het feit dat je maar een heel klein monster nodig hebt waarom ik zo enthousiast ben over de Extech PH100 en PH110 meters.

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 22-08-2017  20:35 uNa voor de zoveelste keer moeten wachten dat de meter een stabiele waarde geeft denk je daar mogelijk anders over...

Het is vooral het gebruikersgemak, de snelheid van meten en het feit dat je maar een heel klein monster nodig hebt waarom ik zo enthousiast ben over de Extech PH100 en PH110 meters.

Als het echt een gedoe is dan zul je daar vast gelijk in hebben.
Maar zoals Edwin hierboven zegt, het is sowieso een leuke instapper.

Er wordt net gedaan als of het een situatie is waarbij je het een koopt in plaats van het ander.
Op dit moment zou ik absoluut geen pH meter van 100 euro aanschaffen, een van 7 euro wel.

Jacques

Je hebt gelijk. Beter iets dan niets.

Maar wel is het zo dat goedkoop vaak duurkoop is. Maar dat hoeft niet altijd zo het geval te zijn. We horen het wel.

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 22-08-2017  22:00 uJe hebt gelijk. Beter iets dan niets.

Maar wel is het zo dat goedkoop vaak duurkoop is. Maar dat hoeft niet altijd zo het geval te zijn. We horen het wel.

Ik moet zeggen mijn ervaring is wisselend.
Er zijn namelijk ook producten waarbij de goedkope variant mij veel plezier gebracht heeft (zeker wanneer het om artikelen gaat die hier voor 3x de prijs over de toonbank zouden gaan). Maar bijvoorbeeld thermometer ben ik met een goedkope een beetje teleurgesteld geweest. Gemiddeld genomen ben ik wel tevreden wanneer ik hele goedkope dingen bestel uit China. In Nederland wel al vaker teleurgesteld geweest met lage prijzen. Wellicht is dat weer omdat de prijs al drie keer over de kop is geweest.

Ik zal laten weten hoe het komende keren gaat. Of die snel langzamer wordt, of dat het mee valt.

Edwin brouwt

Wat ik ook merk, is dat je met goedkope instappers beter uit kunt vlooien wat je echt wil hebben en uiteindelijk uit wil geven.

Johannesdeloper

Mijn ervaring met 7 euro pH meters is dat ze behoorlijk nauwkeurig zijn en ook redelijk snel en stabiel. Alleen bij mij waren ze vrij snel kapot.
Echter kon ik constateren dat de voorspelde pH in brewersfriend en BrouwHulp heel aardig klopt. Dus heb ik besloten brouwzouten en melkzuur toe te voegen aan de hand van brouwsoftware  en niet verder te investeren in weer een al dan niet dure pH-meter.

Tony Stout

N.a.v. deze draad heb ik de Extech PH100 gekocht. De meter heeft automatische temperatuurcompensatie (ATC), maar noch in de handleiding noch op de website van de fabrikant kan ik vinden naar welke temperatuur er dan gecompenseerd wordt. Normaliter is dat dacht ik naar 20°C, maar de Extech is van Amerikaanse makelij en daar werken ze in principe met °F. Weet iemand of deze meter de gemeten pH gewoon omrekent naar 20°C?

Haagse Wouter

Je zou dan toch eerder denken aan 25 C. Dat is namelijk wetenschappelijke kamertemperatuur.

CeesM

Citaat van: Tony Stout op 29-08-2017  22:58 uN.a.v. deze draad heb ik de Extech PH100 gekocht. De meter heeft automatische temperatuurcompensatie (ATC), maar noch in de handleiding noch op de website van de fabrikant kan ik vinden naar welke temperatuur er dan gecompenseerd wordt. Normaliter is dat dacht ik naar 20°C, maar de Extech is van Amerikaanse makelij en daar werken ze in principe met °F. Weet iemand of deze meter de gemeten pH gewoon omrekent naar 20°C?
Ik neem aan dat het naar de omgevingstemperatuur compenseert. Het ijken moet wel bij 20 ºC gebeuren.

Jacques

Citaat van: Tony Stout op 29-08-2017  22:58 uN.a.v. deze draad heb ik de Extech PH100 gekocht. De meter heeft automatische temperatuurcompensatie (ATC), maar noch in de handleiding noch op de website van de fabrikant kan ik vinden naar welke temperatuur er dan gecompenseerd wordt. Normaliter is dat dacht ik naar 20°C, maar de Extech is van Amerikaanse makelij en daar werken ze in principe met °F. Weet iemand of deze meter de gemeten pH gewoon omrekent naar 20°C?

De Extech PH100 en PH110 hebben ingebouwde thermometer. Op de display zie je ook de temperatuur van het monster. Met de gemeten temperatuur wordt rekening gehouden bij het bepalen van de pH (ATC).

Het kalibreren dient te gebeuren bij 25 ºC.  Staat duidelijk in de handleiding.
" The Automatic Temperature Compensation (ATC) circuit is not active during calibration. To
ensure a more accurate calibration, make sure that the calibration buffers are at 25°C (77°F).
Zie http://www.extech.com/resources/PH100_PH110_UM-en.pdf

Tony Stout

Het gaat mij niet om het kalibreren, maar om het meten zelf. Als je de pH meet, rekent de meter de pH automatisch om naar een standaard temperatuur. Bij mijn vorige pH-meter (Hanna) was dat 20°C. De pH op het display van de meter is daardoor altijd ongeveer 0,3 hoger dan de daadwerkelijke maisch-pH. Ik vraag mij af of de Extech ook uitgaat van 20°C.

Serge VL

Citaat van: Tony Stout op 30-08-2017  22:36 uHet gaat mij niet om het Kalibreren, maar om het meten zelf. Als je de pH meet, rekent de meter de pH automatisch om naar een standaard temperatuur. Bij mijn vorige pH-meter (Hanna) was dat 20°C. De pH op het display van de meter is daardoor altijd ongeveer 0,3 hoger dan de daadwerkelijke maisch-pH. Ik vraag mij af of de Extech ook uitgaat van 20°C.
Er is geen enkele pH meter die dat kan wat je schrijft.

De ATC functie van een pH meter compenseert enkel het potentiaal verschil dat optreedt tussen de referentie elektrode en de meet elektrode ten gevolge van een hogere temperatuur.
De afwijking tov het isothermaal punt wordt wordt niet door een ATC functie gecompenseerd
De pH daling die het gevolg is van het meer vrijzetten van H+ ionen omdat je oplossing warmer is en dus naar een hoger energie niveau gebracht is, wordt nooit gecompenseerd door je pH meter (of de ATC functie daarvan) daar je pH meter niet kan weten wat je aan het meten bent of er eventueel een bufferende werking is enz.

Alle pH waarden die opgegeven zijn (in de brouwliteratuur) zijn steeds waarden bij 20°C (of het moest uitdrukkelijk anders zijn aangegeven)
Dus als je meet met een pH meter die een ATC functie heeft en je steekt je pH elektrode in wort van 62°C meet je nog steeds een lagere pH dan dat je een staal zou nemen en laten afkoelen
De enige en juiste manier om pH te meten is je oplossing te laten afkoelen naar de temperatuur waarbij je gekalibreerd hebt en dan je pH te meten.

Lees even onderstaande link daar wordt het in het lang en breed uitgelegd.
http://www.truescience.co.uk/blog/how-does-temperature-affect-pH

Een pH meter rekent dus nooit om naar een standaard temperatuur maar compenseert enkel de fout die ontstaat in de elektrode, pH meten doe je normaal gezien steeds bij de temperatuur waarbij je gekalibreerd hebt.

Ik zeg niet dat je geen grove meting kan uitvoeren, maar de finale meting is voer je nog steeds uit bij kalibratie temperatuur.
Waarom doe je dat? Een tiende op de pH schaal kan een groot verschil maken het is immer een logaritmische schaal!

Tony Stout

Serge, heel erg bedankt voor je antwoord! Ik heb de ATC-functie van de pH-meter verward met de temperatuurcompensatiefunctie van mijn geleidbaarheidsmeter. Daar kan ik aangeven of de meter de werkelijke geleidbaarheid of de naar standaardtemperatuur omgerekende geleidbaarheid moet weergeven. Ik begrijp nu dat ATC op een pH-meter iets heel anders is.

Knobby

Citaat van: Serge VL op 31-08-2017  04:16 uAlle pH waarden die opgegeven zijn (in de brouwliteratuur) zijn steeds waarden bij 20°C (of het moest uitdrukkelijk anders zijn aangegeven)
Dus als je meet met een pH meter die een ATC functie heeft en je steekt je pH electrode in wort van 62°C meet je nog steeds een lagere pH dan dat je een staal zou nemen en laten afkoelen
De enige en juiste manier om pH te meten is je oplossing te laten afkoelen naar de temperatuur waarbij je gekalibreerd hebt en dan je pH te meten.
Even een praktische vraag dan.
Hoe corrigeer jij je maisch pH? Als je voor elke meting een sample moet laten afkoelen is dat nogal bewerkelijk om je beslag tot de gewenste pH te brengen.

Basje42

Citaat van: Serge VL op 31-08-2017  04:16 uAlle pH waarden die opgegeven zijn (in de brouwliteratuur) zijn steeds waarden bij 20°C (of het moest uitdrukkelijk anders zijn aangegeven)
Dus als je meet met een pH meter die een ATC functie heeft en je steekt je pH electrode in wort van 62°C meet je nog steeds een lagere pH dan dat je een staal zou nemen en laten afkoelen
De enige en juiste manier om pH te meten is je oplossing te laten afkoelen naar de temperatuur waarbij je gekalibreerd hebt en dan je pH te meten.


Misschien een domme vraag, maar bestaat er dan wellicht een omrekentabel om toch redelijk de pH vast te kunnen stellen bij 60- 70 graden?

Serge VL

Citaat van: Knobby op 31-08-2017  12:59 ueven een praktische vraag dan.
Hoe corrigeer jij je maisch pH? Als je voor elke meting een sample moet laten afkoelen is dat nogal bewerkelijk om je beslag tot de gewenste pH te brengen.
Eerst meet ik gewoon rechtstreeks in de ketel bij ongeveer 60°C je weet toch dat je max 0.3 punten op de pH schaal lager gaat meten dan de werkelijke waarde, dus voeg ik melkzuur of bicarbonaat toe tot ik de waarde benader (rekening houdend met die 0.3 punten lager op de pH schaal)
De finale meting en pH correctie daar voor heb ik steeds 3 dikwandige borrelglaasjes in ijswater liggen, daar moet je maar 1 a 2 ml in doen om te meten en je wort is er ook dadelijk in koud (ik heb slechts een (paar) ml nodig daar de Extech PH110 een Flat surface electrode heeft.)

Citaat van: Basje42 op 31-08-2017  14:34 uMisschien een domme vraag, maar bestaat er dan wellicht een omrekentabel om toch redelijk de pH vast te kunnen stellen bij 60- 70 graden ?
Meestal is er een negatieve afwijking van 0.1 a 0.3 op de pH schaal

Knobby

Citaat van: Serge VL op 31-08-2017  18:07 uEerst meet ik gewoon rechtstreeks in de ketel bij ongeveer 60°C je weet toch dat je max 0.3 punten op de pH schaal lager gaat meten dan de werkelijke waarde, dus voeg ik melkzuur of bicarbonaat toe tot ik de waarde benader (rekening houdend met die 0.3 punten lager op de pH schaal)
De finale meting en pH correctie daar voor heb ik steeds 3 dikwandige borrelglaasjes in ijswater liggen, daar moet je maar 1 a 2ml in doen om te meten en je wort is er ook dadelijk in koud (ik heb slechts een (paar) ml nodig daar de Extech PH110 een Flat surface electrode heeft.)
Meestal is er een negatieve afwijking van 0.1 a 0.3 op de pH schaal
Dus als jij je pH op zeg 5.2 wilt stellen ga je in de maisch pan op 4.9 zitten?

Jacques

Citaat van: Knobby op 31-08-2017  12:59 uEven een praktische vraag dan.
Hoe corrigeer jij je maisch pH? Als je voor elke meting een sample moet laten afkoelen is dat nogal bewerkelijk om je beslag tot de gewenste pH te brengen.

Het fijne van de Extech meters is dat je maar een heel klein monster nodig hebben. Dat is zo afgekoeld. Niet voor niets ben ik zo tevreden over mijn meter. Hij is veel handiger in het gebruik dan de goedkope meters die in het verleden versleten heb.

Citaat van: Basje42 op 31-08-2017  14:34 uMisschien een domme vraag, maar bestaat er dan wellicht een omrekentabel om toch redelijk de pH vast te kunnen stellen bij 60- 70 graden?

De pH van de maisch meten bij dergelijke temperaturen maakt dat de elektrode snel niet meer bruikbaar is. In de specificaties te vinden in de handleiding staat dat de meter gebruikt kan worden bij 0-50 ºC. Boven de 50 ºC hoor je de meter niet te gebruiken.

Serge VL

Citaat van: Knobby op 31-08-2017  18:09 uDus als jij je pH op zeg 5.2 wilt stellen ga je in de maisch pan op 4.9 zitten?
Dan ga je in je maisch pan ergens tussen de 5.2 en de 4.9 zitten, dit hangt af van de gebuikte mouten, watersamenstelling, (bufferende werking van de alkaliteit van je water), en de eventuele toevoegingen .

Serge VL

Citaat van: Jacques op 31-08-2017  22:55 uDe pH van de maisch meten bij dergelijke temperaturen maakt dat de elektrode snel niet meer bruikbaar is. In de specificaties te vinden in de handleiding staat dat de meter gebruikt kan worden bij 0-50 ºC. Boven de 50 ºC hoor je de meter niet te gebruiken.

Jaques,

Ik denk dat je en foutieve interpretatie doet wat betreft de gebruikstemperatuur van je Extech pH meter
De werkingsomgeving temperatuur van de pH meter is 0 to 50°C "en 80% luchtvochtigheid = omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid voor de elektronica in de pH meter zelf.
De temperatuur range van de electrode is -5 tot 90°C  = de temperatuur waar je de electrode mag instoppen

Serge

iloveoxytocin

Als tip voor hoe een klein monster te nemen voor het bepalen van de pH: ik gebruik een klein spuitje van de apotheek, zeg 5 mL, die ik volzuig met wort. Dat even onder de koude kraan houden, en in een dopje doen van een haarproduct of andere spray. Dan meten...

Volgens het boek 'Water' uit de 4-delige serie voor brouwen, is de pH niet consistent en betrouwbaar te berekenen op moutstort, water en brouwzouten alleen. Zelfs bij gebruik van zelfde mouten van dezelfde producent vonden de auteurs verschillende pH's in het wort.

Edit: ter toevoeging; pH wordt altijd op kamertemperatuur gemeten (omstreeks 21 ºC), en het gegeven optimale bereik van 5,2-5,6 is op die temperatuur gebaseerd. Door het warmere wort is de pH van wort feitelijk lager (uit mijn hoofd 0,3 over de range 20>60 ºC), maar je meet en corrigeert op kamertemperatuur-metingen. Dus, er is geen omrekentabel nodig, naar mijn begrip.

Basje42

Citaat van: iloveoxytocin op 01-09-2017  11:14 uVolgens het boek 'Water' uit de 4-delige serie voor brouwen, is de pH niet consistent en betrouwbaar te berekenen op moutstort, water en brouwzouten alleen. Zelfs bij gebruik van zelfde mouten van dezelfde producent vonden de auteurs verschillende pH's in het wort.


Is dat een 4 delige boekenserie? Heb je daar meer info over?

Knobby

Citaat van: Basje42 op 01-09-2017  11:54 uIs dat een 4 delige boekenserie? Heb je daar meer info over?
Malt, Hops, Yeast, Water.
Verschillende auteurs. Ik heb Yeast van White & Zainasheff. Zeker aan te raden. Zijn allemaal via bol.com te vinden (kopen via forum link).

dirk

Citaat van: Serge VL op 01-09-2017  08:31 uDe temperatuur range van de electrode is -5 tot 90°C  = de temperatuur waar je de electrode mag instoppen

Serge

pH meten kun je beter tussen de 20 a 25 graden Celsius doen, dit om extra slijtage aan elektrode te voorkomen.

Citaat van: iloveoxytocin op 01-09-2017  11:14 uAls tip voor hoe een klein monster te nemen voor het bepalen van de pH: ik gebruik een klein spuitje van de apotheek, say 5mL, die ik volzuig met wort. Dat even onder de koude kraan houden, en in een dopje doen van een haarproduct of andere spray. Dan meten...
Kan sneller... Ik neem een eetlepel monster, koel deze af op een porseleinen schoteltje (theezak schoteltjes zijn ideaal). Eventueel een paar minuten wachten en dan de Extech elektrode erop.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 01-09-2017  08:31 uDe temperatuur range van de electrode is -5 tot 90°C  = de temperatuur waar je de elektrode mag instoppen

Ik heb gemerkt dat als je meet bij temperaturen boven de 50 ºC dat de meter dan van slag raakt. De waarden die je dan meet gaan alle kanten op. Bij temperaturen onder de 50 ºC is de meting stabiel.

Basje42

Citaat van: Jacques op 01-09-2017  13:25 uIk heb gemerkt dat als je meet bij temperaturen boven de 50 ºC dat de meter dan van slag raakt. De waarden die je dan meet gaan alle kanten op. Bij temperaturen onder de 50 ºC is de meting stabiel.

Toch lijkt mij ook dat de aangegeven temperaturen, omgevingstemperaturen zijn.
Ik meet zelf met een Voltcraft van 62,00 EUR in hete mash die blijft stabiele waarden aangeven.
Ondanks dat daar ook die omgevingstemperatuur van max. 50 graden staat aangegeven.
Of het goed is voor de elektrode is natuurlijk een ander verhaal.
Ik denk dat het na de "hete" meting meteen schoonmaken wel belangrijk is.
Ik heb altijd een drinkglas met demiwater waar de meter in staat tijdens het brouwen.

Tony Stout

Citaat van: iloveoxytocin op 01-09-2017  11:14 uEdit: ter toevoeging; pH wordt altijd op kamertemperatuur gemeten (omstreeks 21 ºC), en het gegeven optimale bereik van 5,2-5,6 is op die temperatuur gebaseerd. Door het warmere wort is de pH van wort feitelijk lager (uit mijn hoofd 0,3 over de range 20>60 ºC), maar je meet en corrigeert op kamertemperatuur-metingen. Dus, er is geen omrekentabel nodig, naar mijn begrip.

In het boek 'Brewing Better Beer' van Gordon Strong staat op blz. 34: 'The mash pH should be in the 5.2 to 5.5 range with a Target of about 5.3. Note that mash pH is measured at mash temperatures, not cooled. If you cool the mash, the pH will read about 0.35 higher than at mash temperature.'
En nr. 55 van 'Bertens Beter Bierbrouw Tips' luidt: 'Controleer bij elk brouwsel de pH van het beslag en voeg zonodig aan het beslag melkzuur toe om een pH te bereiken van 5,4 (bij 60 - 63 C). Deze pH-waarde is noodzakelijk om de enzymen goed te laten werken.'

Wat is nu de waarheid? Geldt de streef pH van 5,2-5,6 voor kamertemperatuur of maischtemperatuur?

Serge VL

Citaat van: Tony Stout op 01-09-2017  15:40 uIn het boek 'Brewing Better Beer' van Gordon Strong staat op blz. 34: 'The mash pH should be in the 5.2 to 5.5 range with a Target of about 5.3. Note that mash pH is measured at mash temperatures, not cooled. If you cool the mash, the pH will read about 0.35 higher than at mash temperature.'
En nr. 55 van 'Bertens Beter Bierbrouw Tips' luidt: 'Controleer bij elk brouwsel de pH van het beslag en voeg zonodig aan het beslag melkzuur toe om een pH te bereiken van 5,4 (bij 60 - 63 C). Deze pH-waarde is noodzakelijk om de enzymen goed te laten werken.'

Wat is nu de waarheid? Geldt de streef pH van 5,2-5,6 voor kamertemperatuur of maischtemperatuur?
Opgegeven pH waardes zijn steeds bij kamertemperatuur!!
http://braukaiser.com/blog/blog/2011/03/02/about-pH-targets-and-temperature/
http://www.beersmith.com/forum/index.php?topic=15146.msg59873#msg59873
http://www.homebrewtalk.com/showpost.php?p=5043533&postcount=2
https://www.morebeer.com/articles/checkingph
https://books.google.be/books?id=oAIlDwAAQBAJ&pg=PA340&lpg=PA340&dq=mash+pH+temperature&source=bl&ots=lczJgDT-wj&sig=t94ShoooyBJql17FDRiXiI_jtVw&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwiOyvTQnYTWAhXMLVAKHW_cBUY4ChDoAQhKMAQ#v=onepage&q=mash%20ph%20temperature&f=false
https://books.google.be/books?id=uNUTCgAAQBAJ&pg=PA34&lpg=PA34&dq=mash+pH+temperature&source=bl&ots=x3mosSUAaa&sig=S9NB1j4ELImnlS5oIiFCkp47-Q8&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwiOyvTQnYTWAhXMLVAKHW_cBUY4ChDoAQhPMAU#v=onepage&q=mash%20ph%20temperature&f=false

Brewing Better Beer: Master Lesson for Advanced Homebrewers
Door Gordon Strong
Pagina 34
Er staat daar toch iets anders



Tony Stout

Da's frappant.


Ik heb een uitgave uit 2011. Die van jou is vast recenter.

Jacques

Citaat van: Tony Stout op 01-09-2017  15:40 uIn het boek 'Brewing Better Beer' van Gordon Strong staat op blz. 34: 'The mash pH should be in the 5.2 to 5.5 range with a Target of about 5.3. Note that mash pH is measured at mash temperatures, not cooled. If you cool the mash, the pH will read about 0.35 higher than at mash temperature.'
En nr. 55 van 'Bertens Beter Bierbrouw Tips' luidt: 'Controleer bij elk brouwsel de pH van het beslag en voeg zonodig aan het beslag melkzuur toe om een pH te bereiken van 5,4 (bij 60 - 63 C). Deze pH-waarde is noodzakelijk om de enzymen goed te laten werken.'

Wat is nu de waarheid? Geldt de streef pH van 5,2-5,6 voor kamertemperatuur of maischtemperatuur?

In tip 55 gaat het om het moment van het nemen van het pH-monster en niet over het meten van de pH. Dat hoort altijd te gebeuren bij kamertemperatuur zoals Serge ook al schrijft. Dit is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik dit bij het formuleren van de tip destijds niet vermeld heb.

lier

Dus, even samenvattend:

pH meter dient gekallibreerd te worden bij 25 ºC.
Liefst elke keer dat hij gebruikt wordt en anders na maximaal 20x gebruik.
Onze doel pH is ook bij 25 ºC  (das wel fijn, minste afwijking)
Voor de Extec100 / 110 is maar erg weinig vloeistof nodig voor een meting en kan dus relatief snel gekoeld worden.
Als je weinig geduld hebt geeft dat niet, de sensor kan 90 ºC hebben.
Na gebruik pH-meter goed spoelen en sensor in of bewaarvloeistof, of kallibratievloeistof 4,01 of oplossing van dat andere kan ik niet zo snel meer terugvinden oplossing.
Een pH meting heeft een afwijking van max 0.3 dus ergens tussen de gewenste waarde en gewenste waarden - 0.3 gaan zitten.

Ik zeg: vraag beantwoord, in elk geval wel alle vragen die ik had mbt de aanschaf van een pH-meter :biersmile:

Serge VL

Citaat van: lier op 02-09-2017  00:13 uDus, even samenvattend:

pH meter dient gekallibreerd te worden bij 25 ºC.
Liefst elke keer dat hij gebruikt wordt en anders na maximaal 20x gebruik.
Onze doel pH is ook bij 25 ºC  (das wel fijn, minste afwijking)
Voor de Extec100 / 110 is maar erg weinig vloeistof nodig voor een meting en kan dus relatief snel gekoeld worden.
Als je weinig geduld hebt geeft dat niet, de sensor kan 90 ºC hebben.
Na gebruik pH-meter goed spoelen en sensor in of bewaarvloeistof, of kallibratievloeistof 4,01 of oplossing van dat andere kan ik niet zo snel meer terugvinden oplossing.
Een pH meting heeft een afwijking van max 0.3 dus ergens tussen de gewenste waarde en gewenste waarden - 0.3 gaan zitten.

Ik zeg: vraag beantwoord, in elk geval wel alle vragen die ik had mbt de aanschaf van een pH-meter :biersmile:
Bijna alles juist,
Kalibratie interval voor de Extech is 15x gebruikt of maximaal een intervaltijd van 1x per week. (dus eigenlijk bijna elke keer voor je gaat brouwen)
CiteerAls je weinig geduld hebt geeft dat niet, de sensor kan 90°C hebben.
Meten boven de 50°C verkort wel de levensduur van de elektrode, dit is een aandachtspunt dat zeker van toepassing op de gel elektrode die op de Extech PH100 zit, daar je op deze elektrode zelf geen onderhoud kan uitvoeren, je elektrode loogt sneller uit boven de 50°C en vervangen van de interne vloeistof of junction is niet mogelijk op een gel elektrode (minder van toepassing op de PH110 daar deze een hervulbare elektrode heeft)
Volledige handleiding in het Nederlands voor de Extech PH100/PH110 vind je hier https://www.Brouwland.com/content/docs/013/013%20pH-meting/013.130.0_MAN_NL_pH110.pdf
Verder veel algemene informatie in begrijpelijke taal over pH meters, pH elektrodes, hoe onderhouden enz.. http://www.pH-meter.info/
Nog een mooi promotie filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=k4bZcEDfGug

lier


muldereric

Heb ook de Extech PH100 gekocht en reeds een aantal keer gebruikt. Erg fijn product!

Easywoods

Citaat van: Serge VL op 02-09-2017  07:46 uVolledige handleiding in het Nederlands voor de Extech PH100/PH110 vind je hier https://www.Brouwland.com/content/docs/013/013%20pH-meting/013.130.0_MAN_NL_pH110.pdf
Verder veel algemene informatie in begrijpelijke taal over pH meters, pH elektrodes, hoe onderhouden enz.. http://www.pH-meter.info/
Nog een mooi promotie filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=k4bZcEDfGug

Dank je, ik ben overtuigd, deze moet het gaan worden  :biersmile:

lier

Ik ben ook om. Ik koop zo'n Extech heb een paar keer zo'n ding gehad voor 7 euro bij Aliexpress maar dat was goedkoop/duurkoop.

hans_nwk

Ik ben ook van plan een pH-meter te kopen. De hervulbare electrode van de Extech PH110 leek me mooi maar die schijnt nergens meer te koop te zijn, ik kan hem niet vinden in elk geval.

Weet iemand nog een leverancier die deze heeft? Of zijn de reserve electrodes zo goedkoop dat dit eigenlijk geen voordeel meer geeft?

Groet,
Hans

Edit: Toch gevonden, ik moest niet alleen .nl sites zoeken

https://www.tme.eu/nl/details/ph110/pH-meters-en-testers/extech/

stiaanke

Bij Brouwland zijn deze ook te koop.

hans_nwk

Later ook gezien, ook door het in het zoekcriterium bij google "site:.nl" op te nemen gemist.
Daar is hij ongeveer € 30 duurder.

Groet,
Hans

Berend Postema

 Via deze draad mijn zinnen gezet op een Extech. Nu heb ik nog 3 bol.com cadeau bonnen liggen en had graag daar een pH meter van willen kopen. Helaas heeft bol.com deze niet in zijn assortiment.

Mede brouwers die een pH meter hebben gekocht via bol.com, welke hebben jullie gekocht? En hoe bevalt hij?

Nu zie ik wel deze meters op bol.com staan:

https://www.bol.com/nl/p/ad-12-pH-temp-meter-waterbestendig/9200000036340669/?suggestionType=typedsearch&bltgh=s7BTPtLJ3q7v9Y2hg3FF9A.1.15.ProductTitle

En

https://www.bol.com/nl/p/milwaukee-mw100-pH-meter/9200000096411710/?suggestionType=typedsearch&bltgh=s7BTPtLJ3q7v9Y2hg3FF9A.1.11.ProductTitle


Zou 1 van deze een goed alternatief zijn ten opzichte van de Extech of toch maar elders bestellen?

 :degroeten: Berend

Serge VL

Citaat van: Berend Postema op 10-01-2019  11:28 uVia deze draad mijn zinnen gezet op een Extech. Nu heb ik nog 3 bol.com cadeau bonnen liggen en had graag daar een pH meter van willen kopen. Helaas heeft bol.com deze niet in zijn assortiment.

Mede brouwers die een pH meter hebben gekocht via bol.com, welke hebben jullie gekocht? En hoe bevalt hij?

Nu zie ik wel deze meters op bol.com staan:

https://www.bol.com/nl/p/ad-12-pH-temp-meter-waterbestendig/9200000036340669/?suggestionType=typedsearch&bltgh=s7BTPtLJ3q7v9Y2hg3FF9A.1.15.ProductTitle

En

https://www.bol.com/nl/p/milwaukee-mw100-pH-meter/9200000096411710/?suggestionType=typedsearch&bltgh=s7BTPtLJ3q7v9Y2hg3FF9A.1.11.ProductTitle


Zou 1 van deze een goed alternatief zijn ten opzichte van de Extech of toch maar elders bestellen?

 :degroeten: Berend

De eerste de "AD-12 pH" is een goed alternatief die heeft een meet nauwkeurigheid van 0.01PH en 0.5°C wat voldoende is om te brouwen. Spijtig dat die maar temperatuur bestendig is tot 50°C dus niet zo maar in je maischketel steken! Het is een pH meter met een gel elektrode wat het onderhoud vereenvoudigd, enkel zal je ongeveer om de 2 a 3 jaar je elektrode moeten vervangen, daar dat de gemiddelde levensduur is van een gel elektrode. 

De tweede kan niet dienen daar is de nauwkeurigheid maar 0.2 op de pH schaal is, Als je 5.4 afleest op die pH meter, wat is dan de werkelijke pH ?? 5.9 of 4.9?? of ergens daar tussen in??

Je hebt eerst al een afwijking op je kalibratie buffer die is meestal 0.01
Dan heb je de toegestane afwijking op je kalibratie die is steeds minimum de meet nauwkeurigheid van 0.2
Dan heb je de afwijking bij het meten zelf die is weer eens minimum de meet nauwkeurigheid van 0.2
En dan heb je je aflees nauwkeurigheid die is 0.1
In totaal kan je dus in het slechte geval een afwijking hebben van 0.51 op de pH schaal als alle genafwijking toevallig in de zelfde richting vallen wat dus onvoldoende nauwkeurig is.
en deze heeft ook geen temperatuur compensatie ingebouwd.

Berend Postema

Bedankt Serge! Heldere uitleg, ik ben er uit.
 :degroeten: berend

Ron H

Ter Info:
Ik heb even op de Site van BOL.com gekeken en zag dat de vervangings-electrode 10,- duurder is dan een nieuwe AD-12 pH  ;)

Ron

Ronnie

Meest interessante is bij Amazon Duitsland
pH meter

En ook de probe is er het interessants!
probe

Berend Postema

Citaat van: Ronnie op 11-01-2019  10:53 uMeest interessante is bij Amazon Duitsland
pH meter

En ook de probe is er het interessants!
probe

Vervanging voor € 13,20 dat is niet gek.

lier

Waar kan je bewaarvloeistof kopen?

haicoterbeek

Citaat van: lier op 13-01-2019  22:56 uWaar kan je bewaarvloeistof kopen?
Internet? 3mol/liter KCl oplossing

Als je ergens kaliumchloride kunt kopen dan kun je het zelf maken.

Het molgwicht van KCl is 74,5 g/mol
3 mol/l is dus 223,5 g/liter


Jacques

Citaat van: lier op 13-01-2019  22:56 uWaar kan je bewaarvloeistof kopen?

Onze leveranciers hebben het kant en klaar te koop.

En als je voordeliger uit wilt zijn kun je het zelf bereiden zoals Haico schrijft. Met een nauwkeurige weegschaal is dat een fluitje van een cent...

dirk

Kan iemand iets over de ervaring van zelf gemaakte bufferoplossingen zeggen? Dan heb ik het over de houdbaarheid, betrouwbaarheid en leverancier. Ik heb nu ruim een jaar buffervloeistof in huis, en volgens mij mag de 4.01 wel vervangen worden. Maar aangezien ik een Extech heb, doe ik heel zuinig met kalibratievloeistoffen.

lier


Jacques

Citaat van: dirk op 14-01-2019  18:11 uKan iemand iets over de ervaring van zelf gemaakte bufferoplossingen zeggen? Dan heb ik het over de houdbaarheid, betrouwbaarheid en leverancier. Ik heb nu ruim een jaar buffervloeistof in huis, en volgens mij mag de 4.01 wel vervangen worden. Maar aangezien ik een Extech heb, doe ik heel zuinig met kalibratievloeistoffen.

Ik heb de nodige tijd geleden via e-bay een groot aantal zakjes gekocht die je zelf moet aanleggen met gedestilleerd water. Ik meet vaak en kalibreer altijd. Ondanks dat ik ook een Extech heb en per keer weinig buffervloeistof nodig heb doe ik met 400 ml bufferoplossing niet veel langer dan 8 tot 9 maanden. Ik heb een jaartje geleden een vergelijking gedaan met verschillende ijkvloeistoffen, ook om te weten of het zelf opgeloste buffer na een half jaar nog betrouwbaar was. Dat bleek het geval te zijn. Daarbij moet ik er wel bij zeggen dat ik nooit buffervloeistof teruggiet. De vloeistof giet ik in de dop van de Extech en dient op deze manier als bewaarvloeistof. Ik weet dat erkende pH-meter-kenners zeggen dat je altijd KCl moet gebruiken als bewaarvloeistof maar dit werkt ook goed. In een oude handleiding van de Extrech was dit ook zo vermeld. Bij een recent gedownloade gebruiksaanwijziging zie ik dit niet meer terug... Omdat het steeds gewerkt heeft ben ik wat eigenwijs en ga er mee door.

dirk

Bedankt voor je toelichting Jacques, zelf heb ik 2x 100 ml ijkvloeistof van Braumarkt en daar heb ik (20x metingen/calibraties later) nog maar de helft van verbruikt. Wat ik me afvraag is of deze zakjes ook aangebroken lang houdbaar zijn, want de meeste zijn toch wel voor 250 ml., daar kan ik wel een eeuw mee doen  ^-^


Citaat van: Jacques op 15-01-2019  21:48 uDaarbij moet ik er wel bij zeggen dat ik nooit buffervloeistof teruggiet.

Goed dat je het even vermeld maar inderdaad teruggieten van van ijkvloeistoffen, dat moet je nooit doen, dat is vloeken in de kerk.

Citaat van: Jacques op 15-01-2019  21:48 uIk heb de nodige tijd geleden via e-bay een groot aantal zakjes gekocht die je zelf moet aanleggen met gedestilleerd water.

Welke leverancier heb je?

Citaat van: Jacques op 15-01-2019  21:48 uIk weet dat erkende pH-meter-kenners zeggen dat je altijd KCl moet gebruiken als bewaarvloeistof maar dit werkt ook goed.
In een ander draadje op het forum wordt dit inderdaad ook zo over geschreven, maar aangezien ik nog genoeg KCl heb, is dit voor mij nog niet van toepassing.

Jacques

Citaat van: dirk op 15-01-2019  23:11 uBedankt voor je toelichting Jacques, zelf heb ik 2x 100 ml ijkvloeistof van Braumarkt en daar heb ik (20x metingen/kalibraties later) nog maar de helft van verbruikt. Wat ik me afvraag is of deze zakjes ook aangebroken lang houdbaar zijn, want de meeste zijn toch wel voor 250 ml, daar kan ik wel een eeuw mee doen  ^-^
...
Welke leverancier heb je?

De inhoud van de zakjes worden door in hun geheel opgelost. Ik bewaar dus geen aangebroken zakjes. Wanneer ik dat wel zou doen zouden de zakjes door mij gevacumeerd worden. Maar niet iedereen heeft een vacumeerapparaat in huis weet ik.

De leverancier? Ik zou het niet meer weten.
Het gaat om dit soort zakjes. (Ik los steeds 2 zakjes op en maak dus per keer 500 ml bufferoplossing aan en geen 400 ml zoals ik eerder schreef. Het is weer even geleden dat ik dit gedaan heb en binnenkort moet ik weer een oplossing maken).


Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 15-01-2019  23:42 uDe inhoud van de zakjes worden door in hun geheel opgelost. Ik bewaar dus geen aangebroken zakjes. Wanneer ik dat wel zou doen zouden de zakjes door mij gevacumeerd worden. Maar niet iedereen heeft een vacumeerapparaat in huis weet ik.

De leverancier? Ik zou het niet meer weten.
Het gaat om dit soort zakjes. (Ik los steeds 2 zakjes op en maak dus per keer 500 ml bufferoplossing aan en geen 400 ml zoals ik eerder schreef. Het is weer even geleden dat ik dit gedaan heb en binnenkort moet ik weer een oplossing maken).

Dat zijn de zakjes van aliexpress

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 16-01-2019  09:22 uDat zijn de zakjes van aliexpress

En ook van E-bay...  :)

Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 16-01-2019  22:19 uEn ook van E-bay...  :)

Klopt want die worden verzonden vanuit China  ;)

Serge VL

Hebben jullie en verse oplossing gemaakt met die Chinese zakjes al eens vergeleken met verse buffer oplossing van bekende fabrikanten?
Ik wel, bij mij mag je de overschot van die zakjes gratis komen halen, het verschil met de pH 4 buffer was ongeveer 0.2 pH  (ook na een tweede zakje aangemaakt te hebben en nog een vergeleken te hebben)
Ik heb er nog weinig vertrouwen in :weetniet:

Jacques

Citaat van: Serge VL op 17-01-2019  12:58 uHebben jullie en verse oplossing gemaakt met die Chinese zakjes al eens vergeleken met verse buffer oplossing van bekende fabrikanten?
Ik wel, bij mij mag je de overschot van die zakjes gratis komen halen, het verschil met de pH 4 buffer was ongeveer 0.2 pH  (ook na een tweede zakje aangemaakt te hebben en nog een vergeleken te hebben)
Ik heb er nog weinig vertrouwen in :weetniet:

Ja dat heb ik gedaan. Ook ik was nieuwsgierig hoe betrouwbaar de zelfgemaakte oplossing was.
Ik heb de oplossing vergeleken met 2 andere kant-en-klare oplossingen. Het verschil was 0,02. Een factor 10 kleiner dan het verschil dat jij gezien hebt. De ene oplossing kwam van Brouwland en de andere van een laboratoriumleverancier. Het ging daarbij om dure glazen ampullen...


Pieter1954

Ik ben eindelijk om en ga een Extech pH 100 kopen gezien de positieve berichten van Jacques en vele anderen.
Een rondje googelen levert Conrad op voor € 119 incl. gratis verzending en TME.eu voor € 99.83 + € 9,56 verzendkosten.

Zijn er nog andere (lees goedkopere alternatieven) te vinden?

Wil1

Ik heb de Dr meter pH100 op amazon.de gekocht, 25 euro. Er staat ook een review op internet waar ie goed uit de bus komt. Meet tegelijkertijd de temperatuur. Bevalt mij prima. Kalibreren is simpel.
https://www.amazon.de/Dr-meter-Wasserqualit%C3%A4t-Taschengr%C3%B6%C3%9Fe-automatischer-Temperaturkompensation/dp/B07KWSWJGY/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1548072684&sr=8-1&keywords=dr+meter+pH+100


Pieter1954

Mijn vraag was misschien niet duidelijk. Het moet wel een Extech pH 100 (of mss nog de 110) worden.
Zijn er nog andere en goedkopere leveranciers dan Conrad of TME.eu?

dirk

Citaat van: Pieter1954 op 21-01-2019  13:50 uMijn vraag was misschien niet duidelijk. Het moet wel een Extech pH 100 (of mss nog de 110) worden.
Zijn er nog andere en goedkopere leveranciers dan Conrad of TME.eu?

Het was best wel duidelijk. Ik zie de extech wel vaker voorbijkomen voor 99 euro op Amazon, veel goedkoper gaat het echt niet worden. Oh ja, als je bij Conrad inschrijft voor hun nieuwsbrief, dan gaat er alsnog 10% af.

dirk

Ik merk dat mijn Extech pH meter qua meetwaarde een beetje onduidelijk wordt. De pH weergave is niet stabiel binnen 2 minuten gaat de weergave van 5,92 naar 6,01.

Is het tijd voor nieuwe batterijen of schoonmaak? Ik heb de Extech 20 brouwsels gebruikt, altijd in KCL bewaard en kalibreer het elke brouwsel met eerst pH 7 en dan pH 4.

Update: ik heb een ticket aangemaakt bij Conrad, ik ga er niet mee klooien, aangezien het (nog 3 maanden) in de garantie zit.

brouwerwaldonk

Uw pH electrode/sonde moet steeds bewaard worden in een storage solution, maar dat zal je wel weten.
Daags voor gebruik ijken met 4 en 7
Elk jaar de electrode reinigen met cleaning solution.
Normaal moet je meting stabiel blijven binnen een tijdspanne van 30 sec. 

dirk

Citaat van: brouwerwaldonk op 25-02-2019  15:23 uUw pH electrode/sonde moet steeds bewaard worden in een storage solution, maar dat zal je wel weten.
Daags voor gebruik ijken met 4 en 7
Elk jaar de electrode reinigen met cleaning solution.
Normaal moet je meting stabiel blijven binnen een tijdspanne van 30 sec. 

Ja en die tijdspanne... ...dat was eerst stabiel. Nu niet. Retourticket aangemaakt bij Conrad, en nu krijg ik mijn geld terug blijkbaar. Nou prima dan.

brouwerwaldonk

Ik heb mijn pH meter nu bijna 10 jaar en die doet het nog altijd heel goed. Is een semi professioneel toestel en was niet goedkoop. Het is zijn prijs waard gebleken.

dirk

Citaat van: brouwerwaldonk op 25-02-2019  16:23 uIk heb mijn pH meter nu bijna 10 jaar en die doet het nog altijd heel goed. Is een semi professioneel toestel en was niet goedkoop. Het is zijn prijs waard gebleken.

Dat impliceert Extech ook te zijn.

Jacques

Citaat van: dirk op 25-02-2019  14:05 uIk merk dat mijn Extech pH meter qua meetwaarde een beetje onduidelijk wordt. De pH weergave is niet stabiel binnen 2 minuten gaat de weergave van 5,92 naar 6,01.

Is het tijd voor nieuwe batterijen of schoonmaak? Ik heb de Extech 20 brouwsels gebruikt, altijd in KCL bewaard en kalibreer het elke brouwsel met eerst pH 7 en dan pH 4.

Hoe lang had je de meter?
Heb je gekeken naar de indicatie dat de elektrode vervangen moet worden?
http://www.extech.com/resources/PH100_PH110_UM-en.pdf

dirk

Citaat van: Jacques op 25-02-2019  21:18 uHoe lang had je de meter?
Heb je gekeken naar de indicatie dat de elektrode vervangen moet worden?
http://www.extech.com/resources/PH100_PH110_UM-en.pdf


Heb hem 1 jaar en 8 maanden, in bezit. RMA is al ingezet.

Jacques

Citaat van: dirk op 25-02-2019  21:50 uHeb hem 1 jaar en 8 maanden, in bezit. RMA is al ingezet.

Ik begrijp dat je niet meer kunt zien of de meter aangeeft dat de elektrode vervangen dient te worden.

Was het een pH-100 of een pH-110?

dirk

Citaat van: Jacques op 25-02-2019  22:06 uWas het een pH-100 of een pH-110?

Vandaag het bericht van Conrad ontvangen dat de pH-100 omgeruild wordt voor een nieuwe. Goede service, want dat ding is net niet 2 jaar oud. Wel vraag ik mij af waarom de pH-100 zo snel ging afwijken, omdat ik er uiterst voorzichtig mee omga. Alhoewel, ben ik wel voorzichtig genoeg geweest?

Even een paar bemerkingen die mij bezig houden, aangezien er in de handleiding er niks over in staat:

* Ik sla altijd de elektrode na gebruik op in KCl oplossing (van Brouwmarkt), voortaan toch met pH4 bufferoplossing opslaan? Er staat werkelijk niks over KCl vermeld in de handleiding, volgens mij is daar een hele discussie over geweest over KCl i.c.m. de pH-100. Topic gevonden. pH 4 oplossing of aangezuurde KCl gebruiken.
* Tijdens het maischen zet ik de elektrode in kraanwater (pH 6.8 a 7.2), na het maischen gaat deze weer in de dop met verse KCl. Is dat handig? Elke keer de elektrode terugdoen in de dop vind ik niet prettig werken. Hoe doen jullie dat?
* Voor het meten, dep (eerder strelen) het overtollige vocht van de elektrode af m.b.v. een keukenpapiertje. Vrij voorzichtig, maar volgens mij kan de elektrode wel wat hebben, Extech adverteert daar ook mee dat je er grond, en andere vaste stoffen mee kunt meten.
* Het meten van wort/spoelwater doe ik op een  porseleinen schaaltje wat voorheen in de diepvries heeft gezeten, zo koelt het wort/spoelwater bliksemssnel af naar 20 graden. De elektrode zet ik er daarna letterlijk op.

Jacques

Voor ik begin met meten kalibreer ik de meter met een beetje pH-buffer 4 pH. Tussen door zet ik de elektrode in het kleine maatbekertje met de buffer. Als ik een meting doe spuit ik de elektrode af met een straaltje gedestilleerd water en maak ik de elektrode droog met een doek.

Als ik klaar ben met de metingen giet ik de bufferoplossing in de dop en duw vervolgens de meter in de dop.

lier

Ik hoor bij ons op het lab dat deminwater echt heel slecht is voor een pH-electrode, afspoelen met kraanwater is beter zeggen ze

dirk

Citaat van: lier op 04-03-2019  21:44 uIk hoor bij ons op het lab dat deminwater echt heel slecht is voor een pH-electrode, afspoelen met kraanwater is beter zeggen ze


Afspoelen of bewaren? Denk dat je wel moet afspoelen met demi, anders krijg je geen juiste meetwaarden, dit zijn eigenlijk standaard meethandelingen in een laboratorium.  Aangezien Jacques na het meten de electrode weer direct in pH 4 buffer kan dit geen kwaad.

Jacques

Citaat van: lier op 04-03-2019  21:44 uIk hoor bij ons op het lab dat deminwater echt heel slecht is voor een pH-electrode, afspoelen met kraanwater is beter zeggen ze

Weer wat geleerd. Ik gebruikte gedestilleerd water om geen enkele beïnvloeding van de meting te hebben door het afspoelen.
Overigens heb ik niet gemerkt dat het heel slecht is voor de elektrode. Het zal ook aan de elektrode liggen denk ik. Maar goed voortaan kraanwater, is ook goedkoper.

dirk

Citaat van: Jacques op 04-03-2019  21:55 uWeer wat geleerd. Ik gebruikte gedestilleerd water om geen enkele beïnvloeding van de meting te hebben door het afspoelen.
Overigens heb ik niet gemerkt dat het heel slecht is voor de elektrode. Het zal ook aan de elektrode liggen denk ik. Maar goed voortaan kraanwater, is ook goedkoper.

Toch weet ik mij vaag op de HAS te herinneren dat je we de elektrode altijd afspoelde met demi, alvorens we gingen meten. Volgens mij kan zo' n korte tijd geen kwaad, kraanwater is weliswaar beter voor de elektrode, maar beïnvloedt de meting wel. Of dat echt veel uitmaakt in de hobbysfeer... Ik denk het niet.

lier

Mijn wijsheid is alleen hear say hierin maar blijkbaar voorkomt het deminwater ionen overdracht of zoiets en daar zou de electrode slecht tegen kunnen.
Zoals gezegd kortstondig en bij onze frequentie van gebruik zal de slijtage ongetwijfeld meevallen.

Toch spoel ik tegenwoordig met kraanwater en roer even door het gekoelde wort om contaminatie te voorkomen.

Knobby

Bij ons op het lab stond er ook juist een spuitfles demi om af te spoelen. Daarna droog maken met een papiertje en de meting doen. Uiteraard werd gewoon bewaard in KCl oplossing.

dirk

Citaat van: Knobby op 05-03-2019  18:42 uBij ons op het lab stond er ook juist een spuitfles demi om af te spoelen. Daarna droog maken met een papiertje en de meting doen. Uiteraard werd gewoon bewaard in KCl oplossing.

+1

Maar ik vraag me af of dat nou echt moet in de hobbysfeer, afspoelen met demiwater. Droog maken voor afspoelen met kraanwater, dat zou ik wel doen...

Jacques

Citaat van: dirk op 05-03-2019  20:06 uMaar ik vraag me af of dat nou echt moet in de hobbysfeer, afspoelen met demiwater.

Als je spuitfles hebt met demiwater is het een kleine moeite...

Het voordeel van kraanwater is dat het voordeliger en dat je niet in huis hoeft te halen.


dirk

Citaat van: Jacques op 05-03-2019  22:21 uAls je spuitfles hebt met demiwater is het een kleine moeite...

Het voordeel van kraanwater is dat het voordeliger en dat je niet in huis hoeft te halen.



Precies, dat heb ik niet, zo'n spuitfles. Gelukkig heb ik wel de keukenkraan in handbereik :)

Haagse Wouter

Als je kraanwater gebruikt dan zal snel van alles neerslaan op de elektrode.

chthon

Ik heb ooit in het labo scheikunde de waswet geleerd: twee keer spoelen met kraantjeswater, 1 keer met gedestilleerd water.

DavyDK

Citaat van: Haagse Wouter op 15-08-2017  21:29 uSowieso moet elke pH meter minimaal aan het begin van de dag opnieuw gekalibreerd worden.
Bij deze 7 euro pH meter zit ook een automatische kalibreerfunctie op twee punten. Ik zal wel laten weten hoe goed het werkt. Wie weet werkt het wel heel mooi.

Dag Wouter,

Na 2,5 jaar vraag ik me af of je deze tester nog aanraadt?

https://www.grandado.com/products/digitale-pH-meter-0-01-pH-waterkwaliteitstest-voor-huishoudelijke-drinkwater-zwembad-hydrocultuur?variant=15898645430366&currency=EUR&gclid=CjwKCAjw95D0BRBFEiwAcO1KDKlwD6A7N1aJpsn-3Bsa9VaKu3OQMJNX15uzUrRAHkGVRFrFMgbAZRoCBAUQAvD_BwE

Ook voor andere gebruikers, ik heb deze ook zien voorbijkomen in het topic vroeger, zijn jullie hier tevreden over?

https://directkweken.nl/nl/kweekbenodigdheden/meters-en-testers/adwa-ad-12-pH-meter-waterproof?gclid=CjwKCAjw95D0BRBFEiwAcO1KDIaIv0jkv79MoIwABIfFDu8NJEEhh7nK0M09O6NtE_DlxizqOcqwGxoCLf0QAvD_BwE

Ik heb random maar gezocht met deze zoekresultaten.

grts

guest15571

Wellicht is mijn reactie niet meer van toepassing of overbodig... maar zoals ik het gewend ben:
Voor gebruik pH-meter kalibreren met pH4 en pH7 buffer, volgens instructies fabrikant. Overigens vooraf wel 3x spoelen met demiwater. Ook voor meting 3x spoelen met demiwater. Na de meting weer 3x spoelen met demiwater en daarna elektroden bewaren in een oplossing van kaliumchloride (3M/L). Laatste is van belang voor levensduur.

mvg Jan

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.