Biersmederij video

Gestart door erdeve, 18-04-2017 14:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erdeve

Het is dan wel geen etiket maar het hoort in hetzelfde straatje, de huisstijl van je bier.
Ik kreeg de mogelijkheid om in een ambachtelijke smederij te filmen.
Ik heb de "commercial" helemaal zelf gemaakt. Het bedenken van de storyboard, het filmen en het monteren. Dit alles was voor mij de eerste keer. Alleen het smeden heb ik overgelaten aan een vakman.

Het kan allemaal nog wat beter en gelikter maar voor mijn eerste video ben ik best tevreden.


P3SM

Stoer! Ziet er professioneel uit!

marc0871

Tof.
Ik heb al slechtere biercommercials gezien.

PP


DLB

Hier mag je best trots op zijn. Vind het een erg leuke commercial. Krijg meteen trek in dat biertje :biersmile:

Jacques

Ziet er erg goed uit!

Eric v B

Complimenten! Kort, krachtig en lekker (biertje).

SanderH

Wel een onveilige handeling: bier drinken tijdens werk.

Maar alle BS aan de kant, leuk filmpje!

RuudB

Ziet er goed uit, zeker voor de eerste keer!

Mag ik een paar opbouwende tips geven? De storytelling is goed uitgedacht maar kan denk ik beter uit de verf komen. Waar wacht de smit in het eerste shot op? Hij had in dat shot al het werkstuk in het vuur kunnen leggen. Let ook op de stijl van de shots, een aantal shots is handheld gedraaid, beetje wiebelig maar zonder functionele beweging er in en soms scheef (wiebelig en scheef komt heel amateuristisch over). Draai die shots op statief of doe iets functioneels met een beweging. Neem met een beweging het werkstuk mee van het vuur naar het aambeeld of zoiets. Het wordt ook spannender als je detailshot gebruikt tussen de totaalshots, met name tijdens het smeden. Deze shots zijn nu qua uitsnede veel van hetzelfde waarbij geen keuze gemaakt lijkt te worden tussen een close- of totaalshot. Focusverleggingen kunnen het ook goed doen als ze functioneel worden gebruikt in de storytelling: neem met een focusverlegging de kijker mee van punt A naar B.

Nog een detail: de smit zweet niet. De arme man werkt hard dus het zweet moet van zijn gezicht af druipen! Dit los je simpel op met een plantenspuit  ;)

Ook lijkt de smederij in sommige shots lichter dan in andere shots. Ik vind bijna alle shots te licht, is dit natuurlijk licht of heb je kunstlicht gebruikt? Voor de sfeer (ik denk bij een smederij aan donker, warm, zweterig) mag alles wat donkerder zijn, zie foto. Dit doe je het beste in postproductie, de balans tussen het vuur en omgevingslicht is wel goed denk ik. Hoe dan ook, dit is qua licht een moeilijke situatie.

Pas ook op met een klok in beeld;  14:40 uur is nu geloofwaardig gezien de daglicht die door een raam naar binnen schijnt (zo lijkt het), als je dit 's avonds zo had gedraaid dan had de smit (met dit licht) mogelijk om 10 uur 's ochtends zijn bier gedronken.



Ga zo door, je bent goed bezig!

Edwarff

Prachtig, complimenten!

joenedu


RienP

Ziet er erg gaaf uit. Complimenten

Sjoerd


Jeroen D

Vet! Kort en krachtig.

De opnames zijn al gemaakt, dus daar kun je niets meer aan veranderen.

Wat me opvalt (na 10 keer kijken):
Je gebruikt nu telkens dezelfde 'cross-desolve' overgang. Misschien af en toe een harde cut is ook wel gepast. Ben geen expert. Maar het viel me op.

Je shots in het begin zijn mooi donker met het vuur. Maar daarna komt het daglicht in beeld. Dat maakt het wat minder stoer. Die shots kunnen ietsje donkerder, of croppen.

Bij de laatste shot van het bier met tekst zou je nog een vignette kunnen toepassen (randen donkerder) zodat de focus meer op t product ligt. (En je moet bliksemschichten simuleren :-p Haha)

Mooi hoe de muziek samenvalt met het hameren. En het geluid van het ontkurken mooi in de maat. En de rook uit het flesje als deze geopend is ziet er super nice uit.

Knobby

De enige opmerking die ik heb is dat je niet laat zien dat de smid het uiteinde van de opener ombuigt. Daardoor was het voor mijn niet onmiddellijk duidelijk dat wat hij smeedt de opener is die hij vervolgens gebruikt om het bier openen.
Verder heel tof gedaan

TymonK

Heel mooi gedaan! Krijg ook gelijk dorst  :proost:

erdeve

Bedank allemaal voor de complimenten en tips!

Citaat van: RuudB op 18-04-2017  22:04 uMag ik een paar opbouwende tips geven?
Opbouwende kritiek is altijd goed. Juist door kritiek zie je je eigen verbeterpunten.


Citaat van: RuudB op 18-04-2017  22:04 uDe storytelling is goed uitgedacht maar kan denk ik beter uit de verf komen.
Ik heb vantevoren een verhaal bedacht. Door mijn onkunde en onwetendheid was dit verhaal natuurlijk niet heel realistisch. Zeker niet gezien ik de video maar 30 seconden wilde late duren. Ik had veel te veel verhaal voor zo'n korte film. Dit ga ik de volgende keer beter doen. Beter nadenken over het verhaal en alles uittekenen en -schrijven.


Citaat van: RuudB op 18-04-2017  22:04 uNog een detail: de smit zweet niet. De arme man werkt hard dus het zweet moet van zijn gezicht af druipen! Dit los je simpel op met een plantenspuit  ;)
Dit heb ik geprobeerd. Waarschijnlijk te weinig water gebruikt want ik zag er amper wat van. Niet gebruikt in de uiteindelijke film dus.


Citaat van: RuudB op 18-04-2017  22:04 uOok lijkt de smederij in sommige shots lichter dan in andere shots. Ik vind bijna alle shots te licht, is dit natuurlijk licht of heb je kunstlicht gebruikt? Voor de sfeer (ik denk bij een smederij aan donker, warm, zweterig) mag alles wat donkerder zijn, zie foto. Dit doe je het beste in postproductie, de balans tussen het vuur en omgevingslicht is wel goed denk ik. Hoe dan ook, dit is qua licht een moeilijke situatie.
Citaat van: Jeroen D op 20-04-2017  00:18 uJe shots in het begin zijn mooi donker met het vuur. Maar daarna komt het daglicht in beeld. Dat maakt het wat minder stoer. Die shots kunnen ietsje donkerder, of croppen.
Dit is ook typisch een gevalletje van een beginnersfout. Toen we 's ochtends begonnen was het nog een beetje schemerig. Maar hoe later het werd hoe meer licht er door het raampje kwam. Door alle drukte en stress kwam ik hier pas veel te laat achter.
Ik wilde dit nog aanpassen in Premiere maar ik kreeg het niet echt realistich. Ik moet nog veel leren.


Citaat van: RuudB op 18-04-2017  22:04 uPas ook op met een klok in beeld;  14:40 uur is nu geloofwaardig gezien de daglicht die door een raam naar binnen schijnt (zo lijkt het), als je dit 's avonds zo had gedraaid dan had de smit (met dit licht) mogelijk om 10 uur 's ochtends zijn bier gedronken.
Scherp! Dit had ik zelf nog niet gezien.


Citaat van: Jeroen D op 20-04-2017  00:18 uWat me opvalt (na 10 keer kijken):
Je gebruikt nu telkens dezelfde 'cross-desolve' overgang. Misschien af en toe een harde cut is ook wel gepast. Ben geen expert. Maar het viel me op.
Ik wilde in eerste instantie alleen maar harde cuts gebruiken. Geen idee eigenlijk waarom ik uiteindelijk hiervoor heb gekozen.


Citaat van: Jeroen D op 20-04-2017  00:18 uBij de laatste shot van het bier met tekst zou je nog een vignette kunnen toepassen (randen donkerder) zodat de focus meer op het product ligt.
Dat is wel een goeie tip.


Citaat van: Jeroen D op 20-04-2017  00:18 uMooi hoe de muziek samenvalt met het hameren. En het geluid van het ontkurken mooi in de maat. En de rook uit het flesje als deze geopend is ziet er super nice uit.
Dank je!


Citaat van: Knobby op 20-04-2017  12:01 uDe enige opmerking die ik heb is dat je niet laat zien dat de smid het uiteinde van de opener ombuigt. Daardoor was het voor mijn niet onmiddellijk duidelijk dat wat hij smeedt de opener is die hij vervolgens gebruikt om het bier openen.
Verder heel tof gedaan
Dit was in eerste instantie wel de bedoeling. Maar omwille van de tijd en de snelheid van het filmpje is dit helaas niet in het eindresultaat terecht gekomen.

Bedankt voor jullie input!

Vin

Leuk promotiefilmpje. Je krijgt er inderdaad dorst van.. 😊


RuudB

Citaat van: erdeve op 20-04-2017  14:07 uDit is ook typisch een gevalletje van een beginnersfout. Toen we 's ochtends begonnen was het nog een beetje schemerig. Maar hoe later het werd hoe meer licht er door het raampje kwam. Door alle drukte en stress kwam ik hier pas veel te laat achter.
Ik wilde dit nog aanpassen in Premiere maar ik kreeg het niet echt realistich. Ik moet nog veel leren.

Het beste kan je als je een lange draaidag hebt het buitenlicht vervangen voor kunstlicht. Raam volledig verduisteren dus en vervangen voor kunstlicht. Ik denk dat in deze situatie, waar je lichtinval door het raam zou willen simuleren, een enkele lamp bij het verduisterde raam volstaat. Let wel op kleurtemperatuur van je kunstlicht, als dit geen daglicht is en je dit aanpast in de witbalans van je camera verandert ook de kleur van de vlam. Eventueel kan je met filters de kleur van je lamp corrigeren (maar liever gebruik je daglichtlampen):

https://www.bax-shop.nl/filters-gels

Als je toch gebruik wilt maken van buitenlicht kan je ervoor kiezen om het raam te beplakken met ND filtergel. Dit werkt als een zonnebril: buitenlicht wordt gedimt zonder dat de kleur verandert. Als het nodig is kan je ook 2 of 3 lagen aanbrengen. Dit ND filter wordt op deze manier vaak bij film en TV toegepast.

Vin

Als we ons dan toch gaan verdiepen in de technische details: Je kunt beter de ramen afplakken met krantenpapier.. dat is gratis. Zet een paar lampen neer, en zorg voor diffuus licht eventueel met een filter ervoor om het licht te kleuren of juist het teveel aan rood weg te filteren. Maak het donker en vurig.. licht alleen die delen uit die er voor het verhaal toe doen. Zorg voor veel contrast. Maar ook hier en daar wat doortekening in de hoge en lage lichten. (Als dat nodig is.) Maak het beeld rauw, warm, vurig en zweterig. 😊 laat het vonken, en plaats hier en daar een korte vertraagde opname in het beeld met dramatisch geluid.... Het kan altijd beter.. maar vind dat het resultaat er al mag zijn.. 🖒

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


erdeve

Citaat van: RuudB op 20-04-2017  21:47 uHet beste kan je als je een lange draaidag hebt het buitenlicht vervangen voor kunstlicht. Raam volledig verduisteren dus en vervangen voor kunstlicht. Ik denk dat in deze situatie, waar je lichtinval door het raam zou willen simuleren, een enkele lamp bij het verduisterde raam volstaat. Let wel op kleurtemperatuur van je kunstlicht, als dit geen daglicht is en je dit aanpast in de witbalans van je camera verandert ook de kleur van de vlam. Eventueel kan je met filters de kleur van je lamp corrigeren (maar liever gebruik je daglichtlampen):
Citaat van: Vin op 21-04-2017  09:20 uAls we ons dan toch gaan verdiepen in de technische details: Je kunt beter de ramen afplakken met krantenpapier.. dat is gratis. Zet een paar lampen neer, en zorg voor diffuus licht eventueel met een filter ervoor om het licht te kleuren of juist het teveel aan rood weg te filteren. Maak het donker en vurig.. licht alleen die delen uit die er voor het verhaal toe doen. Zorg voor veel contrast. Maar ook hier en daar wat doortekening in de hoge en lage lichten. (Als dat nodig is.) Maak het beeld rauw, warm, vurig en zweterig.
Het is ooit wel de bedoeling om lampen te gebruiken, maar voor deze "commercial" moest het allemaal zo gratis mogelijk.
Ik heb een camera geleend en de smid een paar zelfgebrouwen bieren gegeven. Op mijn benzinekosten na heeft het verder geen geld gekost. Mocht het ooit zover komen dat ik commercieel een video ga maken dan kan ik wat meer investeren.
Voor nu was het meer voor de lol, omdat de mogelijkheid zich voordeed. Als hobbybrouwer heb je natuurlijk geen commercial nodig.
Het was erg leuk om te doen en ik heb er veel van geleerd. Nu op zoek naar een nieuw project om beter te worden.
Bedankt voor jullie input!

Vin

Citaat van: erdeve op 21-04-2017  10:24 uHet is ooit wel de bedoeling om lampen te gebruiken, maar voor deze "commercial" moest het allemaal zo gratis mogelijk.
Ik heb een camera geleend en de smid een paar zelfgebrouwen bieren gegeven. Op mijn benzinekosten na heeft het verder geen geld gekost. Mocht het ooit zover komen dat ik commercieel een video ga maken dan kan ik wat meer investeren.
Voor nu was het meer voor de lol, omdat de mogelijkheid zich voordeed. Als hobbybrouwer heb je natuurlijk geen commercial nodig.
Het was erg leuk om te doen en ik heb er veel van geleerd. Nu op zoek naar een nieuw project om beter te worden.
Bedankt voor jullie input!
Ik zie commercials op tv waar dit niet voor onder doet.. 😊😊😊


Ivar - Businesslabels

Ik vind dit nou een typisch voorbeeld van een super reclame filmpje!

Natuurlijk kun je hier en daar wat op en aanmerkingen plaatsen maar vind dat grote reclame makers hier zeker wat van kunnen leren.

Mijn  complimenten!

Underdike

Ik snap de commentaren van hierboven amper... als je die eerst leest en dan pas 't filmpje ziet, verwachte je echt héél veel minder ervan.
Goed gedaan man!

Roodwang


erdeve


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.