En wat ga je doen als beginnend brouwer?

Gestart door Wim67, 17-04-2017 20:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wim67

Als ik voor mezelf spreek als beginnend brouwer.

Wat ga ik doen?
Als eerste heb ik mij ingelezen, op dit mooie forum. Daarnaast ga je een schifting maken. Wat wil ik? Hoe wl ik het maken?

Ik begin klein,simpel, een  Brouwpaket. De derde staat nu te gisten. Ter gelijke tijd besef ik mij dat ik hiermee niet echt een eigen smaak of een bierstijl kan brouwen.

Dan ga je je inlezen wat je kan doen. Ga ik iets bouwen? Of iets kopen? Aangezien ik mijn hele leven al veel gemaakt heb. Heb ik er nu geen zin in Dus gaan we voor een brouwsysteem zoals de speindle grainfather, of brewdog.

Wederom veel lezen, word je een beetje wijzer van. Beperk me nu tot grainfather. Speindle is me veel te duur. Voor wat ik nu weet en kan.Grainfather,  gemiddelelde  prijs, redelijke kwaliteit.

Voor ik over ga tot aanschaf, wil ik recepten zien. Op het forum is er veel te vinden . Maar niet voor de beginnend brouwer. Al die commentaren is echt drama voor een beginnend brouwer.

Ik begrijp dat alle beheerders hun best doen om de boel in goede banen te leiden maar die kunnen ook maar beperkt "hun ding" doen.

Wellicht is een beginners pagina iets om over na te denken. Brouwpaketten, eerst aanschaf e.d. Voor en door beginners.

Gewoon een idee.


droopy

Heb je de wiki en de webpagina (rechts boven in de hoek) bekeken?

Dugraph

Ik kan me voorstellen dat je brouwmethode een moeilijke keus is en goed inlezen + filmpjes kijken is inderdaad de juiste strategie. Voor de rest: doen doen doen!

Filter de beste werkwijze voor jou uit alle reacties op het forum en als het niet bevalt pas het dan de eerstvolgende keer aan.

Verwacht niet dat je het beste bier ooit brouwt in je eerste jaar maar gun jezelf de tijd om je installatie, het proces en de ingrediƫnten te kennen.

naero

Ik ben zeker geen gevorderde brouwer (26 brouwsels in 1,5 jaar), maar kan daarom misschien juist wat tips geven. Ik ben echt zo simpel als mogelijk begonnen (eerst een brouwpakketje of 5, daarna volmout), en werk me heel erg langzaam naar een wat complexer brouwproces. Ik brouw in een zak (BIAB), filter niet, koel niet, en meet zelfs het SG niet.
Naarmate de brouwsels vorderen begin ik stiekem toch interesse te krijgen om mijn apparatuur te verfijnen. Ooit ga ik meten, filteren en koelen. Maar dat hoeft niet als je bier wilt brouwen. 
Ik find de tip 'doen, doen, doen!' meestal de beste. Het is maar een hobby, het hoeft niet direct perfect. Ik neem sterk aan dat je zonder brouwervaring geen prijswinnend bier kunt brouwen, ook al heb je nog zo'n mooie installatie.

Veel pleyier ermee! Het is een tophobby.

Adrie

Ik kan toch echt aanraden om vanaf het eerste brouwsel al te gaan meten. Je krijgt dan veel meer inzicht in waar je mee bezig bent. Veel moeite kost het niet en het levert veel op.

Wolter

Je zal niet zo maar alle panklare antwoorden krijgen want brouwen is iets wat je gaandeweg zal leren en inrichten zoals het bij jou het beste past.
Wat Adrie ook al aangeeft is vanaf het eerste brouwsel meten en bijhouden wat je doet echt heel belangrijk. Daar leer je namelijk ontzettend veel van.

Heb je het boek van Adrie "Verander water in bier"al? Zo niet is dat echt een aanrader.

ciesvandekwis

Op het Vlaams Hobbybrouwforum zit minder volk  >:D.... Hraptjeu Pol...
Simpel: 1 mout, 1 hop, 1 gist, 1 maischtemperatuur. Weet wat je maakt.

Wim67

Citaat van: Wolter op 18-04-2017  12:27 uJe zal niet zo maar alle panklare antwoorden krijgen want brouwen is iets wat je gaandeweg zal leren en inrichten zoals het bij jou het beste past.
Wat Adrie ook al aangeeft is vanaf het eerste brouwsel meten en bijhouden wat je doet echt heel belangrijk. Daar leer je namelijk ontzettend veel van.

Heb je het boek van Adrie "verander water in bier"al? Zo niet is dat echt een aanrader.

Meten doe ik zeker, ook regelmatig.
En ja het boek van Adrie heb ik als eerste aangeschaft en van voor tot achter in 1 keer uitgelezen. Erg duidelijk allemaal.

Je blijft toch vragen houden. Die vloeien voort uit onzekerheid en dat komt natuurlijk door weinig kennis.

JamMasterJustin

De onzekerheid komt (naar mijn idee) niet door gebrek aan kennis. Ik ben sinds oktober bezig met brouwen (begonnen met BIAB en nu een eHERMS aan 't bouwen), maar de onzekerkheid komt voor mij vooral niet 'het niet gedaan hebben'. Je kunt die Wiki zes a zeven keer doornemen, maar als je het voor jezelf ziet terwijl je bezig bent, steek je er veel meer van op. Lees de basis, probeer het proces eens en herlees het proces desnoods. Je zult merken dat je dingen op de Wiki opvallen die je daarvoor niet zijn opgevallen en waardoor je je techniek eenvoudig kunt verbeteren.

EvdBroek

Kom jongens, zo moeilijk is brouwen niet!

Gewoon doen!

tdp

Inderdaad, de meesten van ons zijn 'gewoon' begonnen, en vooral begonnen met fouten maken. Juist daar leer je van. Pan op het vuur, gas aan en brouwen :) En is het niet wat je verwacht, opnieuw proberen!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.