Volume hoofdvergisting

Gestart door Rely, 17-04-2017 14:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rely

Beste medebrouwers,

Ik zit met het volgende: Normaal brouw ik een 20/23 liter wat in een vat gaat voor de hoofdvergisting van 30 liter, nu heb ik 10 liter gebrouwen en dat in hetzelfde vat gedaan
en in de warmtekast op 20 graden gezet.
Wat mij opvalt is dat ik weinig tot geen beweging zie in het waterslot terwijl er wel een schuimlaag op het wort ligt, er is dus activiteit geweest, betekent dit als je minder liters brouwt, je ook de hoofdvergisting in een kleiner vat moet doen? Mijn gevoel zegt dat er nu teveel ruimte is waardoor de druk die hij opbouwt te weinig is om door het waterslot te verdwijnen.

Het recept is een witbier uit het boek "Verander water in bier" met een korrelgist.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Markiej87

Bij (minder dan) de helft aan volume heb je in verhouding dezelfde koolzuurproductie, dus zal je inderdaad veel minder activiteit zien.

Oscar

10 liter wort van 1050 dat uitgist tot 1012 geeft ± 200 liter koolzuur... ;)

hans_nwk

Als de kopruimte twee keer zo groot is moet er ook twee keer zoveel CO2 gevormd worden om genoeg druk op te leveren om door het waterslot te komen. Je krijgt dus minder maar grotere "blubs".

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.