New England IPA - NEIPA

Gestart door Thamerdal, 17-04-2017 00:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thamerdal

Ik wil graag een keer een NEIPA gaan brouwen, maar op dit forum is er nog niet zo veel over te vinden. Dus maar aan het knutselen gegaan, is dit wat?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk044
Naam receptNEIPA
Brouwdatum14-05-2017
BierstijlEngelse India Pale Ale
Volume24,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU
Brouwzaalrendement82,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Uithoorn PWN
13,07 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
44 mg/l9 mg/l67 mg/l209 mg/l77 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC61,5 %
1,00 kgTarwe lichtArsegan3 EBC15,4 %
0,75 kgCara-pilsWeyermann4 EBC11,5 %
0,75 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC11,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gColumbuspellets7,5%60 min.15,1 IBU
20,0 gSimcoepellets13,1%5 min.5,3 IBU
20,0 gMosaicpellets11,8%5 min.4,7 IBU
20,0 gEquinox / Ekuanotpellets13,4%koudhop0,0 IBU
20,0 gSimcoepellets13,1%0 min.0,0 IBU
20,0 gMosaicpellets11,8%0 min.0,0 IBU
20,0 gEquinox / Ekuanotpellets13,4%0 min.0,0 IBU
20,0 gMosaicpellets11,8%koudhop0,0 IBU
20,0 gSimcoepellets13,1%koudhop0,0 IBU
20,0 gColumbuspellets7,5%koudhop0,0 IBU
20,0 gColumbuspellets7,5%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,7 l starterVermont Ale (WLP4000)bovengist


Oscar

Geen bitterhop! Alle hop in de wirlpool! Meer dan 5 gram/liter  :brouwen:

seed7

Dryhop als je gist nog echt actief is, niet pas als het is uitgegist. Gist metaboliseerd nog e.a. uit de hop, al is het niet heel veel en maakt daar andere smaakjes van.

Ingo

Mario72

Op de site van Grainfather staat wat info over een NEIPA. Hier is de link.

https://www.grainfather.com/blog/week-72-new-england-ipa-what-is-it/

Wolter

Citaat van: Oscar op 17-04-2017  00:30 uGeen bitterhop! Alle hop in de wirlpool! Meer dan 5 gram/liter  :brouwen:

Wel een 15 a 20 min gift doen. In de whirlpool op een grote batch blijft de hop langer in contact met het wort. Op een kleine (hobbybrouw) batch zonder echte whirlpool is deze tijd korter.

Oscar

Citaat van: Wolter op 17-04-2017  11:20 uOp een kleine (hobbybrouw) batch zonder echte whirlpool is deze tijd korter.

Die tijd bepaal je zelf... Gewoon einde koken en dan een half uur wachten voordat je gaat koelen... :) Krijg je voldoende bitterheid.

Jacques

Citaat van: seed7 op 17-04-2017  08:44 uDryhop als je gist nog echt actief is, niet pas als het is uitgegist. Gist metaboliseerd nog e.a. uit de hop, al is het niet heel veel en maakt daar andere smaakjes van.

Klopt. Maar het is de vraag of je dat altijd wilt. In niet elk bier wil je een sterke citrussmaak.
https://www.researchgate.net/publication/311830882_Control_of_Hop_Aroma_Impression_of_Beer_with_Blend-Hopping_using_Geraniol-rich_Hop_and_New_Hypothesis_of_Synergy_among_Hop-derived_Flavour_Compounds

Bij een NEIPA kan het wel gewenst zijn https://www.brewersfriend.com/forum/threads/geraniol-conversion-in-dry-hop.6056/

Voor degenen die niet weten wat een NEIPA is geef ik de volgende link
https://vinepair.com/wine-blog/what-is-new-england-ipa/

Wolter

Citaat van: Oscar op 17-04-2017  11:35 uDie tijd bepaal je zelf... Gewoon einde koken en dan een half uur wachten voordat je gaat koelen... :) Krijg je voldoende bitterheid.

Logisch. Je hebt dan nog steeds te maken met de tijd die het koelen in beslag neemt. Het koelen van 1000 liter kost normaal gesproken meer tijd dan 20 of 50 dus hier moet je ook rekening mee houden.

@thamerdal... Je kunt ook eerst terugkoelen naar 80C en dan de whirlpool hopgift toepassen.

Thamerdal

Citaat van: Wolter op 17-04-2017  12:24 uJe kunt ook eerst terugkoelen naar 80C en dan de whirlpool hopgift toepassen.
Tot welke temperatuur worden er nog IBU's geproduceerd? In BrouwHulp worden wel IBU's weergegeven bij whirlpooling, maar er wordt niet over temperatuur gesproken.


William

Citaat van: Thamerdal op 17-04-2017  12:33 uTot welke temperatuur worden er nog IBU's geproduceerd? In BrouwHulp worden wel IBU's weergegeven bij whirlpooling, maar er wordt niet over temperatuur gesproken.



Dat is moeilijk in te schatten. Bij chemische processen wordt vaak de Q10 gebruikt. Die geeft de reactiesnelheidafname per 10 ºC temperatuurdaling.Die waarde is meestal zo'n 2,5 tot 3. Dus ten opzichte van koken (100 ºC) zou je bij 80 ºC gedurende dezelfde tijd zo'n factor 5 minder IBU's gevormd krijgen. Dus als de software bij een whirlpool 10 IBU bij 10 min voorspelt dan zou het bij 80 ºC zo'n 2 IBU zijn in diezelfde 10 minuten. Bij 20 minuten zou dat 4 IBU worden (evenredig met tijd).

Thamerdal

Zoiets dan qua hoppen?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk044
Naam receptNEIPA
Brouwdatum14-05-2017
BierstijlEngelse India Pale Ale
Volume24,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)74 IBU
Brouwzaalrendement82,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Uithoorn PWN
13,07 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
44 mg/l9 mg/l67 mg/l209 mg/l77 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,00 kgPale Ale moutDingemans7 EBC61,5 %
1,00 kgTarwe lichtArsegan3 EBC15,4 %
0,75 kgCara-pilsWeyermann4 EBC11,5 %
0,75 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC11,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C2 min.60 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gColumbuspellets7,5%whirlpool9,1 IBU
20,0 gEquinox / Ekuanotpellets13,4%whirlpool16,3 IBU
20,0 gSimcoepellets13,1%whirlpool15,9 IBU
20,0 gMosaicpellets11,8%whirlpool14,4 IBU
20,0 gSimcoepellets13,1%5 min.5,3 IBU
20,0 gMosaicpellets11,8%5 min.4,7 IBU
20,0 gColumbuspellets7,5%5 min.3,0 IBU
20,0 gEquinox / Ekuanotpellets13,4%5 min.5,4 IBU
20,0 gSimcoepellets13,1%koudhop0,0 IBU
20,0 gColumbuspellets7,5%koudhop0,0 IBU
20,0 gEquinox / Ekuanotpellets13,4%koudhop0,0 IBU
20,0 gMosaicpellets11,8%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,7 l starterVermont Ale (WLP4000)bovengist

Dit levert volgens BrouwHulp 74 IBU op...

William

Dit kan volgens mij niet kloppen. De simcoe in de whirlpool geeft 15.9 IBU terwijl dezelfde hoeveelheid simcoe bij 5 min koken 5.3 IBU geeft.

Wolter

Citaat van: William op 17-04-2017  12:53 uDit kan volgens mij niet kloppen. De simcoe in de whirlpool geeft 15.9 IBU terwijl dezelfde hoeveelheid simcoe bij 5 min koken 5.3 IBU geeft.

Whirlpool staat op 20 minuten denk ik. Waarschijnlijk gaat BrouwHulp er niet van uit dat die 5 min hop ook in de whirlpool terecht komt.

William

Citaat van: Wolter op 17-04-2017  13:05 uWhirlpool staat op 20 minuten denk ik. Waarschijnljk gaat BrouwHulp er niet van uit dat die 5 min hop ook in de whirlpool terecht komt.

In de tabel zijn dan waarschijnlijk de whirlpool IBU's bij 100 ºC ipv 80 ºC. In werkelijkheid zul je dan niet aan de 74 IBU komen.

Jacques

Citaat van: Thamerdal op 17-04-2017  12:33 uTot welke temperatuur worden er nog IBU's geproduceerd? In BrouwHulp worden wel IBU's weergegeven bij whirlpooling, maar er wordt niet over temperatuur gesproken.

In het verleden leefde onder hobbybrouwers de misvatting dat zodra gestopt wordt met koken er geen isomerisatie van alfazuren plaatsvindt. Ondertussen weten we dat ook tussen de 80 en 100 ºC er nog een aanzienlijke  isomerisatie plaatsvindt. Het zelfs zo dat ook door koudhoppen een beperkte toename is aan IBU's.

RienP

Havervlokken en tarwe horen naar mijn mening niet in een NE-IPA en ik zou de caramout vervangen door een donkere variant (bijvoorbeeld cara120) en max 3-5%(dat laatst is meer persoonlijke smaka). Qua hopkeuze zit je niet slecht. Richt je vooral op hoppen die tropische fruitsmaken geven en minder citrus/grapefruit. Maar je koudhop moet echt omhoog. Minimaal 6-8gram/liter. Deze verdeel je 50/50 over een deel tijdens de piek van je vergisting en een deel als de vergisting voorbij is.

Thamerdal

Citaat van: RienP op 17-04-2017  14:15 uHavervlokken en tarwe horen naar mijn mening niet in een NE-IPA...
Mmm... daar lees ik op de Amerikaans de websites toch andere dingen over. Vooral over haver, omdat dat een 'creamy' effect zou geven.

EBC

Citaat van: Jacques op 17-04-2017  13:46 uIn het verleden leefde onder hobbybrouwers de misvatting dat zodra gestopt wordt met koken er geen isomerisatie van alfazuren plaatsvindt. Ondertussen weten we dat ook tussen de 80 en 100 ºC er nog een aanzienlijke  isomerisatie plaatsvindt. Het zelfs zo dat ook door koudhoppen een beperkte toename is aan IBU's.

Laat dat aanzienlijk maar weg. Die IBU's verdwijnen snel, net zoals bij koudhoppen.

En wat is nu weer een NEIPA?

Engels met Amerikaanse hoppen, het moet niet veel gekker worden.

Thamerdal

Citaat van: Wolter op 17-04-2017  13:05 uWhirlpool staat op 20 minuten denk ik. Waarschijnlijk gaat BrouwHulp er niet van uit dat die 5 min hop ook in de whirlpool terecht komt.
Klopt. Dat vroeg ik mij ook al af; worden de eerdere hopgiften meegenomen als er nog gewhirlpooled gaat worden, qua IBU berekening?

RienP

De smaak ervaring van een NE-IPA moet van de gist en de hop komen. Alle ander toevoegingen in de moutstort zijn slechts noodgrepen omdat men wil besparen op de hopstort. Maar dat is mijn persoonlijke visie. De NE-IPA waar veel mee vergeleken wordt, Heady Topper, is dacht ik zelfs gewoon 100% pale mout.

Oscar

Citaat van: EBC op 17-04-2017  17:23 uEn wat is nu weer een NEIPA?
Engels met Amerikaanse hoppen, het moet niet veel gekker worden.

Wel bijblijven he... En New England is een regio in de Verenigde Staten  :)

EBC

Citaat van: Oscar op 17-04-2017  20:16 uWel bijblijven he... En New England is een regio in de Verenigde Staten  :)

Ja en? Maken ze daar speciaal bier?

Die hop komt gewoon uit Washington en Oregon. De mout uit Duitsland, België en...? De gist uit Denemarken en het water uit Nederland. Er is geen enkele link met New England. En als die er al zo zijn... is er daar een speciale traditie in IPAs?

Het is erover.

Ach, ik heb het al jaren gehad met al die stijlen  ;D

Oscar

Citaat van: EBC op 17-04-2017  21:26 uJa en? Maken ze daar speciaal bier?

Ja, een IPA zonder bitterhop, of heel weinig. En onwijs veel wirlpoolhop en liefst ook nog dryhop... Leuke manier van hoppen van een bier. Al een thuisbrouwsel van gemaakt en zeer tevreden...

Maar voor België is dat nog veel te vroeg... ;) :biersmile:

Jacques

Citaat van: EBC op 17-04-2017  17:23 uLaat dat aanzienlijk maar weg. Die IBU's verdwijnen snel, net zoals bij koudhoppen.

Je moet bitterheid niet verwarren met hoparoma. Zo heel snel verdwijnen IBU's niet. Wel kunnen iso-alfazuren met de tijd oxideren. Een reden te meer om op te passen voor oxidatie.
Meer over de teruggang van bitterheid kun je lezen in het artikel http://nik.waszczak.com/wp-content/uploads/2015/04/iso-alpha-acids-bitterness-and-loss-of-beery-quality-during-storage.pdf
De bewaartemperatuur is een belangrijke factor.

Dat er bij 80 en 90 ºC nog steeds isomerisatie  plaatsvindt blijkt onder andere uit de volgende recente publicatie van Belgische onderzoekers.
https://www.researchgate.net/publication/5255423_A_Kinetic_Study_on_the_Isomerization_of_Hop_a-Acids

EBC

Citaat van: Oscar op 17-04-2017  21:30 uJa, een IPA zonder bitterhop, of heel weinig. En onwijs veel wirlpoolhop en liefst ook nog dryhop... Leuke manier van hoppen van een bier. Al een thuisbrouwsel van gemaakt en zeer tevreden...

Maar voor België is dat nog veel te vroeg... ;) :biersmile:

Dat doe ik al jaren zo. Geleerd van de man die ik leerde brouwen.  :brouwen:

En dan ook nog wat hop tijdens de hoofdgisting.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.