Whisky bij bottelen

Gestart door BertBier, 14-04-2017 15:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BertBier

Hebben jullie wel een gedestilleerd toegevoegd bij het bottelen van bier. Ik heb een porter gebrouwen en wil bij het bottelen wat gaan spelen met toevoegingen. Zo denk ik aan whisky, oude sherry en port.
5 gram op fles 330 ml.

Wat denken jullie hiervan?

Wat hebben jullie geprobeerd?


Jacques

Ik heb een aantal keren wodka toegevoegd waarin houtsnippers een tijdje hadden geweekt. Dit kan een aardige houtsmaak geven aan je bier.

Fermon

Citaat van: Jacques op 14-04-2017  15:47 uIk heb een aantal keren wodka toegevoegd waarin houtsnippers een tijdje hadden geweekt. Dit kan een aardige houtsmaak geven aan je bier.

Dit heb ik een keer gedaan met whisky.  Dit gaf bij mij een behoorlijke whisky smaak aan beter bier, wat achteraf helemaal niet verkeerd smaakte.
100 ml whisky met 10 gram chunks medium gebrande Amerikaanse eik, dit op 15 liter bier.

BertBier

Citaat van: Vrumona op 14-04-2017  16:05 uDit heb ik een keer gedaan met whisky.  Dit gaf bij mij een behoorlijke whisky smaak aan beter bier, wat achteraf helemaal niet verkeerd smaakte.
100ml whisky met 10 gram chunks medium gebrande Amerikaanse eik, dit op 15 liter bier.
Oke, dat is 2 gram whisky per 330 ml.  Ik ga er paar bij bottelen. Ben benieuwd.

volleybaltrainer

Er staat een recept op de site van experimental homebrewing BVIP Bourbon Vanilla imperial porter van Drew Beecham. Hij gebruikt in dit bier 375 ml op 5 gallon en het schijnt een zeer lekker bier te zijn, maar ik kan niet spreken uit ervaring. Staat nog wel op de verlanglijst.

Hierbij de link:

https://www.experimentalbrew.com/recipes/bourbon-vanilla-imperial-porter

Jacques

Citaat van: Vrumona op 14-04-2017  16:05 uDit heb ik een keer gedaan met whisky.  Dit gaf bij mij een behoorlijke whisky smaak aan beter bier, wat achteraf helemaal niet verkeerd smaakte.
100 ml whisky met 10 gram chunks medium gebrande Amerikaanse eik, dit op 15 liter bier.

Een hele tijd geleden heb ik Wilhem Eder monsters gekocht van houtsnippers
http://www.faesser-shop.de/holzalternativprodukte/bier/chips-b/holz-alternativen-proben.html
Hier zitten houtsnippers tussen die een whisky smaak geven. Heel interessant. Wel jammer van de hoge prijs en verzendkosten.

alrikdew

Ik heb in mijn imp peated stout een fles jim bean toegevoegd. Echt geweldig geworden!

Markiej87

Ik doe heel veel met drank en hout.

Mijn ervaring is dat je afhankelijk van het bier en de drank die je toevoegt tussen de 8 en 20ml per liter bier toevoegt. Bij zware (islay)whisky's kun je wat aan de lagere kant gaan zitten, bij een soepele bourbon wat aan de hogere kant. Daarnaast is het afhankelijk van je bier, bij zware donkere bieren kun je wat hoger gaan zitten, en bij de wat lichtere bieren (bijvoorbeeld een porter van 6% of zo) zou ik wat lager gaan zitten.

Hopelijk kun je hier iets mee :)

orangeloo

Vandaag 8 liter Export Porter gebotteld met 100ml Jim Beam en 1 zakje vanillesuiker.
De smaak was veelbelovend, maar de Export porter was met zijn 12,5 % ook wel iets hoger in alcohol dan gepland.

BertBier

Citaat van: Markiej87 op 17-04-2017  13:42 uIk doe heel veel met drank en hout.

Mijn ervaring is dat je afhankelijk van het bier en de drank die je toevoegt tussen de 8 en 20ml per liter bier toevoegt. Bij zware (islay)whisky's kun je wat aan de lagere kant gaan zitten, bij een soepele bourbon wat aan de hogere kant. Daarnaast is het afhankelijk van je bier, bij zware donkere bieren kun je wat hoger gaan zitten, en bij de wat lichtere bieren (bijvoorbeeld een porter van 6% of zo) zou ik wat lager gaan zitten.

Hopelijk kun je hier iets mee :)

Ik heb uiteindelijk een Highland whisky toegevoegd, 20 gram per liter.  Daarnaast 5 gram bottelsuiker.
Tevens een deel met vanillesuiker als bottelsuiker.
Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat evalueren in de fles.

BertBier

Citaat van: BertBier op 19-04-2017  08:21 uIk heb uiteindelijk een Highland whisky toegevoegd, 20 gram per liter.  Daarnaast 5 gram bottelsuiker.
Tevens een deel met vanillesuiker als bottelsuiker.
Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat evalueren in de fles.



Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk
Het verzonden van.....heb ik al uitgezet. Sorry

orangeloo

Citaat van: BertBier op 19-04-2017  08:21 uTevens een deel met vanillesuiker als bottelsuiker.
Hoeveel vanillesuiker per liter?
Ik had 1 gram per liter gebruikt en ik vond de smaak (tijdens het bottelen geproefd) duidelijk aanwezig.
Ik zou dus zeker nier meer gebruiken de volgende keer.

BertBier

Citaat van: Orangeloo op 19-04-2017  18:02 uHoeveel vanillesuiker per liter?
Ik had 1 gram per liter gebruikt en ik vond de smaak (tijdens het bottelen geproefd) duidelijk aanwezig.
Ik zou dus zeker nier meer gebruiken de volgende keer.

Ik heb 5 g per liter toegevoegd.  Ik kijk wat het gaat worden.


TymonK

Als je pure whiskey toevoegt - houd je dan rekening met suiker hierin voor bottelsuiker (minder hiervan)?

BertBier

Citaat van: TymonK op 21-04-2017  22:50 uAls je pure whiskey toevoegt - houd je dan rekening met suiker hierin voor bottelsuiker (minder hiervan)?
Ik heb daar geen rekening mee gehouden. Ik heb beiden toegevoegd. Een probeersel.

TymonK

Citaat van: BertBier op 21-04-2017  22:54 uIk heb daar geen rekening mee gehouden. Ik heb beiden toegevoegd. Een probeersel.
Proberen is altijd goed! Ik ga dat met een volgende batch ook eens doen!

William

Citaat van: TymonK op 21-04-2017  22:50 uAls je pure whiskey toevoegt - houd je dan rekening met suiker hierin voor bottelsuiker (minder hiervan)?

Zit er dan nog vergistbare suiker in whiskey?

Knobby

Citaat van: William op 22-04-2017  09:37 uZit er dan nog vergistbare suiker in whiskey?
Kan ik me bijna niet voorstellen, na vergisting en dan dubbele of driedubbele distillatie...

BertBier

Citaat van: Knobby op 22-04-2017  10:49 uKan ik me bijna niet voorstellen, na vergisting en dan dubbele of driedubbele distillatie...
Het zou kunnen dat er uit het vat suiker in de whisky komt. Bijv als je op Port of Oloroso vaten lagert.
Whisky 2 maal gedistilleerd.
Whiskey 3 maal gedistilleerd.

Markiej87

Citaat van: BertBier op 22-04-2017  11:12 uHet zou kunnen dat er uit het vat suiker in de whisky komt. Bijv als je op Port of Oloroso vaten lagert.
Whisky 2 maal gedistilleerd.
Whiskey 3 maal gedistilleerd.

Volgens mij heeft dat te maken met het land van herkomst en niet met hoe vaak gedestilleerd ;)

springerke

Citaat van: Knobby op 22-04-2017  10:49 uKan ik me bijna niet voorstellen, na vergisting en dan dubbele of driedubbele distillatie...
Nee er zit geen suiker in een whisky destilaat, het product van een destilaat bevat alleen alcohol en water
Wanneer er suiker in whisky zit is het achterna toegevoegd

Markiej87

Er zit gemiddeld 0,1% suiker in whisky. Niets om je druk om te maken dus ;)

Brouwers

Citaat van: Markiej87 op 24-04-2017  16:49 uVolgens mij heeft dat te maken met het land van herkomst en niet met hoe vaak gedestilleerd ;)

Eigenlijk zeggen jullie bijna hetzelfde. Whisky is de schotse manier van schrijven en whiskey de Ierse/Amerikaanse manier.
Of er 2 of 3 keer gedestilleerd wordt is ook niet land afhankelijk, alhoewel het veel meer in Ierland wordt toegepast is het niet zo dat dit overal zo gedaan wordt. Andersom is het ook zo met de Schotse destilleerderijen zo.
Voor de rest heb ik weinig toe te voegen aan de discussie. Heb wel eens houtsnippers in whisky laten liggen alvorens ik dit heb toegevoegd. Initieel was de RIS met de whisky/hout toevoeging beter, maar na verloop van tijd werd de gewone RIS beter dan de whisky/hout versies.

Oscar

Citaat van: BertBier op 14-04-2017  15:26 uHebben jullie wel een gedestilleerd toegevoegd bij het bottelen van bier. Ik heb een porter gebrouwen en wil bij het bottelen wat gaan spelen met toevoegingen. Zo denk ik aan whisky, oude sherry en port.

Bla bla bla  infused... Dat begint populair te worden... :)

orangeloo

Citaat van: Oscar op 25-04-2017  00:58 uBla bla bla  infused... Dat begint populair te worden... :)

Ja inderdaad... en zo kunnen ze weer een paar euro meer vragen per flesje.
Op het Zythos was het dit jaar zelfs al ingevoerd...
Een hoop bieren waar het woord infused of barrel in voorkwam kosten 2 Jetonnekes. (Vlaams voor muntje  ^-^ )

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.