Speidel 240 liter Gisttank - hoe de gist er uit te krijgen

Gestart door Braspan, 12-04-2017 18:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Braspan

Hi allemaal,

Wij hebben onze nieuwe Speidel 240 liter gisttank voor het eerst gebruikt, en de hoofdvergisting is nu klaar.  Echter bij het openzetten van de onderste kraan van de Speidel (240 liter) gisttank hadden we in eerste instantie een hoop smurrie (lees: dode gistcellen) verwacht, maar dit bleek eigenlijk gewoon troebel bier te zijn, zelfs na 8 liter. Klopt dit? Het is toch de bedoeling dat we de gist er uit laten lopen en dan dezelfde tank gebruiken voor de nagisting en lagering?

Alvast bedankt voor de reacties,
Berry

Knobby

Gist aftappen werkt alleen als het vat aan de onderkant conisch is.

Braspan

Kennelijk is onze gisttank niet conisch genoeg? Het gaat om deze: https://shop.speidels-braumeister.de/en/Accessories/Fermenting/240-litre-stainless-steel-fermentation-tank?action_ms=1.

Overhevelen is in dat geval geen optie want we hebben geen tweede tank/vat.

Gist dus laten liggen of zijn er alternatieven?

Thamerdal

Citaat van: Braspan op 12-04-2017  21:03 uOverhevelen is in dat geval geen optie want we hebben geen tweede tank/vat.
Ik vraag me altijd af hoe mensen er toe komen om meteen zo groot te gaan brouwen. En zo onvoorbereid. En zo onervaren.

Henielma

Ik hevel meestal ook niet over dus maak je hierover niet te druk.

Kruimeltje

De gist mooi laten zitten en het bier er na drie weken met de bovenste kraan aftappen.

Braspan


Bedankt allen. Als achtergrond, we brouwen al een tijdje, maar nu voor het eerst op wat grotere schaal. Voorheen hadden we goede ervaringen met overhevelen na de hoofdgisting (waarbij de gistkoek werd achtergelaten), dus dit wilden we nu ook weer bewerkstelligen - en dachten met deze gisttank dit ook te kunnen doen, maar kennelijk niet conisch genoeg.

EBC

Misschien wat te vroeg de kraan opengezet?

Hoofdvergisting klaar... dat is een dag of 5?

Dan begint de gist nog maar net te zakken.

Aftappen heeft pas zin, dat wil zeggen, verliest het minste bier, vanaf 14 dagen.

Braspan

Hoofdgisting was na zo'n 9 dagen klaar, maar goede tip!

Niels B.

Je zal altijd wat bier meepompen met je gist.
Zelf heb ik de grotere versie van deze tanks.
Ik lager in dezelfde tank, en haal dan het af te vullen bier uit het bovenste kraantje (weet niet of deze ook standaard is op jullie tank).
Mijn ervaring is dat enkel de eerste hoeveelheid alleen gist is, dus eigenlijk dat verdiepinkje wat in je tank zit, en dat je daarna bier uit het onderste kraantje krijgt. De gist blijft dan op de rest van de bodem achter.
Je kan makkelijk op de gist lageren. Gewoon temperatuur naar beneden proberen te krijgen (neem aan dat je een koelmantel hebt), dan zakt het vanzelf uit. Als je het bier niet eindeloos lang op 20° op de gist laat staan komt het wel goed.

Braspan

Bedankt Niels!

We hebben inderdaad twee kranen, een onder, een beneden.

De vraag is nu of we hetzelfde proces moeten aanhouden als met de kleinere vaten voorheen: 1 week hoofdgisting, 2 weken nagisting, 2 weken lageren (6C).

Wat is jouw advies hierin?

muldereric

Die gisttank is er een met een platte bodem en dus niet conisch. Geen wonder dat er geen of weinig gist uit komt. Kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat je niet echt weet wat je hebt gekocht.

Je gebruikt het op een na onderste kraantje om over te hevelen naar een andere tank of fles (gedeeltelijke leging, zonder gist). Het onderste kraantje gebruik je voor volledige leging, dus inclusief gist op de bodem. Met name wanneer je schoonmaakt dus.

Niels B.

Citaat van: Braspan op 13-04-2017  10:41 uBedankt Niels!

We hebben inderdaad twee kranen, een onder, een beneden.

De vraag is nu of we hetzelfde proces moeten aanhouden als met de kleinere vaten voorheen: 1 week hoofdgisting, 2 weken nagisting, 2 weken lageren (6C).

Wat is jouw advies hierin?

Klinkt goed hoor. Let even op dat er geen water door het waterslot naar binnen wordt gezogen als je koelt.

Jacques

Citaat van: EBC op 12-04-2017  23:46 uMisschien wat te vroeg de kraan opengezet?

Hoofdvergisting klaar... dat is een dag of 5?

Dan begint de gist nog maar net te zakken.

Aftappen heeft pas zin, dat wil zeggen, verliest het minste bier, vanaf 14 dagen.

Hoe snel de gist flocculeert en uitzakt is van gist tot gist verschillend. Er zijn gistsoorten die dit al doen na 3 dagen. Dat zijn biergisten met een vrij lage vergistingsgraad. De meeste biergisten zakken uit tussen de 5 en 15 dagen. Maar er zijn ook biergisten die er wat langer over doen.
Het is niet zo dat van de ene dag op de andere alle gist uitzakt. Vaak gebeurt dit over een langere periode. Wat ik doe is regelmatig aftappen en als er meer bier dan gist uit de kraan wordt deze heel snel gesloten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.