Mijn bier smaakt naar wort

Gestart door gerbenpool, 26-02-2016 18:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gerbenpool

Beste,

Ik heb van de kerstman een Hema bierbrouwpakket gekregen en ben ermee aan het brouwen geslagen. Voordat ik dit ging brouwen had ik me nooit echt verdiept in het brouwen dus behoorlijk blue ingestapt.

Volgens het recept moest het twee weken in de grote fles en vervolgens gebotteld. Helaas bleek het nat na twee weken flesrust nog geen bier te zijn geworden. Het smaakt waterig en lijkt sterk op het wort qua smaak.
Achteraf denk ik dat mijn brouwsel niet heet genoeg gekookt heeft. Er was ook maar weinig vocht verdampt.

Nu mijn vraag: kan ik mijn bier opnieuw koken en nogmaals laten vergisten en bottelen? Het lijkt me erg leuk hier alsnog drinkbaar bier van te maken.

Alvast bedankt.

Gerben

Hay

Waarschijnlijk smaakt het dan naar worT.
Voor  die 2 weken flesrust heb je neem ik aan het zakje gist toe gevoegd en heeft het daarna gegist dus zat er een schuimkraag op?


Hay

En heb je toevallig ook het sg gemeten voor en na die flesrust?

Fermon

Heb je tijdens het bottelen ook suiker/honing toegevoegd?

Als je het opnieuw kookt gaat de gist dood.

gerbenpool


Citaat van: Hay op 26-02-2016  19:11 uEn heb je toevallig ook het sg gemeten voor en na die flesrust?
- Ik heb het SG niet gemeten. Een dergelijke meter zat niet binnen de set. Ik zal er 1 aanschaffen voor mijn volgende brouwsel.

gerbenpool

Citaat van: Vrumona op 26-02-2016  19:12 uHeb je tijdens het bottelen ook suiker/honing toegevoegd?

Heb beide toegevoegd. In mijn hoop het bier een boost te geven wat veel. Het product was een bier dat schuimend de fles uit kwam.

CiteerAls je het opnieuw kookt gaat de gist dood.

En als ik voor een tweede keer gist toevoeg en hop wellicht?

gerbenpool


Citaat van: Hay op 26-02-2016  19:10 uWaarschijnlijk smaakt het dan naar worT.
Voor  die 2 weken flesrust heb je neem ik aan het zakje gist toe gevoegd en heeft het daarna gegist dus zat er een schuimkraag op?

Ja, heb ik toegevoegd en had schuim. Veel schuim. 
En sorry ik bedoel wort inderdaad. Maar ik mag nu de titel niet meer aanpassen.

Fermon

Koken heeft als functie om simpel gezegd de bitterstoffen uit de hop op te lossen in het bier tijdens het koken. Ook om het bier steriel te maken, en om de eventuele water smaken laten te verdampen. Dus opnieuw koken met hop heeft geen zin. Als het bier al eens is vergist zitten er geen tot nauwelijks suikers meer in dus gist toevoegen heeft ook geen zin meer.

Wat je kunt doen is nog 2 weken wachten en dan nog een flesje proberen of de smaak veranderd is.

Er zijn  meer ervaren brouwers op dit forum aanwezig, misschien weten zij nog wat.  :weetniet:

Jacques

Citaat van: gerbenpool op 26-02-2016  19:26 uEn sorry ik bedoel wort inderdaad. Maar ik mag nu de titel niet meer aanpassen.

Heb ik inmiddels voor jou gedaan.

Jacques

Citaat van: Vrumona op 26-02-2016  20:20 uEr zijn  meer ervaren brouwers op dit forum aanwezig, misschien weten zij nog wat.  :weetniet:

Allereerst geduld hebben. De smaak wordt beter als je het nog een paar weken laat staan.

Verder raad ik aan om geschrote mout te kopen en een hydrometer (dat was je al van plan schreef je).
Een hydrometer is onmisbaar. Zonder een dergelijke meter weet je niet wat het begin SG is van je wort. Het belangrijk om dit te weten omdat en bier met een laag SG veel wateriger smaakt dan een bier met een hoog SG.

Haagse Wouter


gerbenpool


Citaat van: Haagse Wouter op 27-02-2016  08:24 uWat voor bier is het?

Het zou een Belgisch blond bier moeten worden.

gerbenpool


Citaat van: Jacques op 27-02-2016  00:12 uHeb ik inmiddels voor jou gedaan.

Bedankt.

Stef Claessen

Mijn eerste 3 brouwsels heb ik gebrouwen met brouwpakketten van Brewferm, geen gistkast of meetinstrumenten.
Alle drie eenzelfde rare geur en smaakte niet goed. Ben eens zelf een recept gaan maken en nu eens hoppellets gebruikt  want er zaten alleen maar bloemen in die pakketten. Nu was mijn bier wel wat beter maar ikzelf kon er nog niet van drinken.
Dus ben ik geld gaan uitgeven, gistkast gemaakt en meetinstrumenten aangeschaft (refractometer, pH-meter).
Tot nu toe alleen maar lekkere biertjes gebrouwen, natuurlijk met goede recepten en juist brouwproces.



Oscar

Citaat van: Jacques op 27-02-2016  00:18 uomdat en bier met een laag SG veel wateriger smaakt dan een bier met een hoog SG.

Was het maar zo simpel, hier klopt natuurlijk niets van... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-05-2016  19:26 uWas het maar zo simpel, hier klopt natuurlijk niets van... ;)

Het begin SG maakt veel uit voor de beleving van de body van een bier. Dat weet jij ook. Daarom heb ik geen idee waarom je zo reageert.

Als bedoelt dat er meer factoren zijn die de body bepalen heb je gelijk. Maar dan nog maakt het veel uit of je een begin SG hebt van 1045 of 1060 om maar een voorbeeld te geven.

Topicstarter gerbenpool schrijft dat zijn bier waterig overkomt. Het meest voor de hand liggend is dat dit veroorzaakt is door een laag SG. Omdat de densiteit van het wort niet gemeten is, kan dit niet worden geverifieerd. Jammer dat bij dit beginnerspakket geen hydrometer geleverd wordt.

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-05-2016  21:06 uHet begin SG maakt veel uit voor de beleving van de body van een bier. Dat weet jij ook. Daarom heb ik geen idee waarom je zo reageert.

Als bedoelt dat er meer factoren zijn die de body bepalen heb je gelijk.

Daarom dus... :) :brouwen:  Bier is nooit rechtlijnig. Er zijn altijd meerdere wegen, dat weet jij ook. ;-) 

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-05-2016  21:09 uDaarom dus... :) :brouwen:  Bier is nooit rechtlijnig. Er zijn altijd meerdere wegen, dat weet jij ook. ;-)

Bier is een complexe drank. Er zijn altijd meerdere factoren die van belang zijn.
Maar een algemeenheid dat een bier met een hogere SG-waarden meer body heeft gaat toch wel bijna altijd op. En dan heb ik niet over 1 of 2 SG-punten maar over 10 tot 15 SG-punten.


Stef Claessen

Citaat van: Oscar op 23-05-2016  19:26 uWas het maar zo simpel, hier klopt natuurlijk niets van... ;)

Klopt wel hoor, als je pils brouwt ga je bv uitwassen tot 10-11 plato, wil je een  zwaarder bier qua intensiteit en volheid, moet je meer plato's hebben in je bier dus ga je minder waswater gebruiken. en met zwaarder bedoel ik op hogere plato uitwassen, niet suiker bijstoppen voor extra plato's.
 Ik kan een bier uitwassen op 10 plato en er dan 8 plato bijstoppen met suiker, die suiker verandert niks aan intensiteit of volheid van bier (kristalsuiker) als ik nou op hogere sg/plato uitwas kan ik de doordrinkbaarheid van mijn bier aanpassen,  hoe minder je uitwast, des te meer platos in je bier, dus hoe minder doordrinkbaar.
ik denk ook niet dat je een donker zwaar bier kunt brouwen met een laag begin sg:P  (plato/sg tabellen op internet)
recepten hier op internet vertellen ook  bijna nooit tot welk sg ze uitwassen terwijl dat  aangeeft hoe vol en intens qua smaak je biertje gaat zijn.
Ze geven alleen hun eind sg aan of hoeveelheid spoelwater, ik persoonlijk kijk nooit naar mijn hoeveelheid spoelwater  enigste wat mij boeit tijdens het uitwassen is hoeveel plato mij bier heeft in de kookketel. Dus bij pils 10-11, tripel 12-13 voor donkerdere ga ik hoger. 

gerbenpool

Dit biertje kent een mooi staartje.
Nadat het dus niet smaakte heb ik het bier terug geschonken in het vergistingsvat met gist uit een andere batch. Suiker en honing toegevoegd en na een week of twee opnieuw gebotteld.
Nu een flinke tijd later is het een prachtig licht Belgisch blond bier geworden. Dit was ook het oorspronkelijke plan.
Proost. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.