Saison Cheval

Gestart door Adrie, 12-04-2017 09:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Ik houd van veel verschillende bierstijlen, maar als ik er eentje moet noemen die mijn favoriet is, dan is dat denk ik Saison. Ik brouw dan ook regelmatig saisons. Soms min of meer stijlvast, soms geïnspireerd op een andere bierstijl, maar met saison gist en andere saisonkenmerken.

In de loop van de tijd heb ik een standaard saison recept ontwikkeld waar ik vaak mee werk. Bij elk brouwsel pas ik dan iets aan, bijvoorbeeld een koudhop, kruiden, een fruittoevoeging (abrikozen bijvoorbeeld) of een andere saison gist. Hieronder een voorbeeld van de standaard saison waarbij koudhop met Amerikaanse hopsoorten is toegevoegd.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWP142
Naam receptSaison Cheval
Brouwdatum30-03-2017
BierstijlSaison
Volume25,0
Begin SG1,054 SG
Eind SG1,004 SG
Schijnbare vergistingsgraad92,6%
Alcoholgehalte6,5 vol.%
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)28 IBU
Brouwzaalrendement83,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
24,00 lWater uit Zutphen
3,00 gCaSO4
3,90 mlMelkzuur
11,77 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
41 mg/l2 mg/l27 mg/l72 mg/l12 mg/l85 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,20 kgPilsmoutDingemans3 EBC70,0 %
0,60 kgCara-pilsWeyermann4 EBC10,0 %
0,60 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC10,0 %
0,60 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.10 min.4,0 l/kg
Beta-amylase63,0 °C10 min.20 min.4,0 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C10 min.35 min.4,0 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.4,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
34,0 gSaazpellets3,2%60 min.11,0 IBU
60,0 gSaazpellets3,2%15 min.9,6 IBU
74,0 gE.K. Goldingpellets4,7%5 min.7,0 IBU
46,0 gEl Doradopellets9,8%koudhop0,0 IBU
33,0 gSimcoepellets11,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gFrench Saison (M29)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting26,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting26,5 °C
Eind temp. hoofdvergisting26,5 °C
Eind SG hoofdvergisting1,004 SG
Schijnbare vergistingsgraad92,6%
Start nagisting05-04-2017
Temp. nagisting15,0 °C
Start lagering09-04-2017
Temp. lagering3,0 °C

In de moutstort doe ik 10% havervlokken voor een wat zachter mondgevoel. Omdat een Saison kurk- en kurkdroog is (zeker met deze gist, waarmee het SG van het bier vaak tot onder de 1,000 duikt), voegt dat wat toe. Ook de tarwemout en cara-pils dragen bij aan een wat voller mondgevoel en de cara-pils voor meer dextrinen en dus een hoger eind SG. Soms voeg ik nog 5 tot 10% biscuitmout toe. De hopping houd ik meestal zoals hierboven, met uitzondering van de koudhop. Deze varieer ik eigenlijk elke keer om toch steeds een ander bier te krijgen. Soms laat ik de koudhop ook helemaal weg.

In dit bier heb ik de Mangrove Jack's M29 French Saison gebruikt. Dit is met stip mijn favoriete gedroogde saison gist. Deze gist presteert naar mijn idee het best bij een constante vergistingstemperatuur van 26 graden. Het bier heeft dan de juiste hoeveelheid esters en niet teveel hogere alcoholen. Het bier is na een dag of drie tot vier al volledig uitgegist. Dan koel ik hem af tot 15 graden en voeg de koudhop toe. Na twee dagen bij 15 graden verlaag ik de temperatuur naar 3 graden om de gist en hop te laten bezinken. Na een paar dagen kan ik dan bottelen. Na een dag of tien tot veertien sinds de brouwdag (afhankelijk van wanneer ik tijd heb om te bottelen) zit het bier dan op de fles en in het fust.

Bij het bottelen smaakte deze versie fantastisch. Nog even een paar weken wachten en dan komt het echte proeven.

Zie ook HIER.

brouwjoh.

Ziet er goed uit,
Dat word mijn volgende saison recept.
Nu eerst nog ander saison recept ( van ronnie uit belgie).
Vorig jaar ook gebrouwen en heeeeel lekker, maar wel zwaar op de maag,
daarom nu met iets suiker proberen.

Ja, ook ik ben fan van saisons.

Brouwjoh

Juindorper

Van waar die eiwitrust op 53 graden?

Adrie

Citaat van: Juindorper op 12-04-2017  22:45 uVan waar die eiwitrust op 53 graden?

Doe ik altijd als ik een substsantiële hoeveelheid ongemoute granen en/of tarwemout toevoeg. 20% noem ik dan substanieel. In die ongemoute granen zitten nog veel niet afgebroken eiwitten omdat deze niet gemout zijn. Ook tarwemout heeft een hoog gehalte aan eiwitten die best nog even een extra afbraak kunnen krijgen. Het zorgt in mijn ervaring dan voor een betere schuimkraag.

BVeenema

Adrie, hoe verhoudt de M29 gist zich in jouw beleving tot de vloeibare Saisongisten van Wyeast? Leveren die een nog beter resultaat op of schat je de M29 in als gelijkwaardig? Het was mijn plan om een Saison te brouwen met vloeibare gist, maar de M29 spreekt mij ook wel aan.

Adrie

De Wyeast Belgian saison is een lastige gist, omdat ie vaak stopt rond 1,030 en dan bij 30 ºC nog heel langzaam doorgist. Het smaakprofiel van deze gist is echter heel mooi. De French Saison van Wyeast is gelijk aan of lijkt sterk op de Belle Saison korrelgist. Mooie gisten, daar niet van, maar naar mijn smaak niet complex genoeg voor een Saison. De M29 lijkt qua smaakprofiel meer op de Wyeast Belgian Saison, maar gist snel en ver door.

Een andere optie is om de vergisting te starten met de WY Belgian saison en als die stokt een verse starter van de WY French saison toe te voegen om het bier uit te laten gisten. Je hebt dan het smaakprofiel van de Belg en de vergistingsgraad van de Fransman.

Gezien het feit dat het voor mij meestal lastig is om ver van te voren mij brouwdagen te plannen, geef ik momenteel de voorkeur aan de M29 boven de WY Belgian en WY French combinatie. Dan kan ik als de gelegenheid zich voordoet 's morgens besluiten om die dag te gaan brouwen.

Tenslotte is een goede optie om gist op te kweken uit de Saison Dupont. Deze is gelijk aan de WY Belgian saison, maar gist wel in een keer door.

Opties genoeg dus. Het is maar net wat het best in jouw brouwplanning past en hoeveel moeite je wilt nemen.

BVeenema

Bedankt voor je toelichting Adrie. Dan ga ik de M29 eens een kans geven. De Belle Saison heb ik al eens geprobeerd en die beviel me niet zo goed. Ging erg ver door (.998), maar was in mijn optiek een beetje te vlak qua smaak.

guuz

Waarom ga jij met de nagisting in temperatuur naar beneden naar 15 graden? Ik ga meestal gelijk of hoger in de nagisting. Of doe je dat omdat door de hoofdvergisting alle suikers zo'n beetje op zijn? :weetniet:

Adrie

De nagisting was ook bij 26 graden, maar de koudhop ging erbij bij 15 graden.

Brambo

Goeie zet om haver te gebruiken, had er zelf nog niet aan gedacht in een saison.
De M29 is ook mijn favoriete korrelsaison, de Belle saison vind ik iets te zoetig (met eind sg 1004) in dan nog in combinatie met de El dordado!  :groots: :) ;)

DoubleW

Mag ik bij elk bier haver aanbevelen om de smaak en schuimkraag te verbeteren. 500 gr op 20 l voldoende. Eiwitrust kan soms zeer goed uitpakken. Gebruik je vnl pils of pale mout dan hoeft dat volgens mij niet. Beste saison gist is m29 . Tip probeer als hop eens Pekko dat geeft ook een mooi en geurend resultaat

guuz

Citaat van: Adrie op 13-04-2017  18:43 uDe nagisting was ook bij 26 graden, maar de koudhop ging erbij bij 15 graden.
Ach... Suidelijk, bedank, ik kon die 26 graden niet terug vinden in je recept, vandaar mijn vraag. :degroeten:

brouwjoh.

En  niet overhevelen na enkele dagen, maar bottelen vanuit gistvat ? ???

volleybaltrainer

Citaat van: DoubleW op 13-04-2017  21:22 uMag ik bij elk bier haver aanbevelen om de smaak en schuimkraag te verbeteren. 500 gr op 20 l voldoende. Eiwitrust kan soms zeer goed uitpakken. Gebruik je vnl pils of pale mout dan hoeft dat volgens mij niet. Beste saison gist is m29 . Tip probeer als hop eens Pekko dat geeft ook een mooi en geurend resultaat

Welke haver gebruiken jullie bij het brouwen? Gewoon de havermout uit de supermarkt? Ik heb wel eens gekeken naar de prijzen bij de bekende leveranciers van brouwbenodigdheden, maar daar lijkt me een aardige marge op te zitten als dit hetzelde zou zijn als de Havermout van bijvoorbeeld Quaker  ;D

Groeten Marco

Adrie

Citaat van: brouwjoh. op 14-04-2017  23:00 uEn  niet overhevelen na enkele dagen, maar bottelen vanuit gistvat? ???

Inderdaad. Voordeel van een cct.

Johnny Stardust

Citaat van: Adrie op 13-04-2017  11:48 uTenslotte is een goede optie om gist op te kweken uit de Saison Dupont. Deze is gelijk aan de WY Belgian saison, maar gist wel in een keer door.


Kan ik iedereen aanraden om dat te doen met een paar flesjes Saison Dupont. Werkt prima om die gist op te kweken, en als je warm genoeg vergist is deze gist ook heel snel klaar. Vorig jaar bij 25 graden vergist en een week alter al in de fles. Topbier geworden! :)

HermanH

Citaat van: Adrie op 13-04-2017  11:48 uTenslotte is een goede optie om gist op te kweken uit de Saison Dupont. Deze is gelijk aan de WY Belgian saison, maar gist wel in een keer door.
Ik heb laatst ook deze gist opgekweekt, 2 flessen "moeten" kraken om aan de gist te komen...  ;D

Had deze (in stappen) opgekweekt in 3 liter wort van 1040 à 1045 met de nodige pH aanpassing en beluchten, was na koud neerslaan ong. 1,5 cm in een Erlenmeyer van 2 liter voor een volume van 40 liter wort aan 1058 begin SG, eind SG 1009.5, dus tamelijk hoog voor een Saison. Vandaar dat ik hem maar gebotteld heb met 7,5 g suiker per liter.

Met dit recept (onderstaande link) heeft hij (hou jullie vast....!) 2 maand en 3 dagen vergist, op het einde stond de temp. op 23,5 graden, dus ondanks de gistvoeding en de nodige opkweek toch best lang hé...  :(
http://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php/topic,4722.msg86161.html#msg86161
Nu, ik had een meer "Saison smaak" verwacht, heb gisteren na 2 maand op fles eens eentje open getrokken, lekker doch niet echt Saison/Saison smaak, maar volgende keer eens proberen met de M29 dus, we leven alweer op hoop zo te zien, al is deze versie echt wel OK hoor, het is eerder een luxe probleem dan een must..  :D Of andere optie, ik kan niet zo goed brouwen als Ciesvandekwis, vanwaar ik het receptje heb gebruikt, zijn versie vond ik veel lekkerder...  :brouwen: :biersmile:

DoubleW

Haver en tarwe kun je gewoon in de supermarkt halen. Haver kost 40 cent per 500 g en tarwe 40-80 cent per kilo. Duurder hoeft het niet te worden.

brouwjoh.

Nu ook bezig met de saison cheval van A3.
Alles loopt tot nu goed.
Bezig met de 72 graden stap.

brouwjoh.

Om 15.00 uur 25 liter in gistvat met sg van 1056. Niet slecht dacht ik.
2 zakjes m 29 op wort gestrooid, nu maar afwachten tot gisting begint.

RoodeLeeuwVenlo

Complimenten voor de naam ook. Klinkt als de klassieker Saison Regal en verwijst duidelijk naar het Witte Paard.

Adrie

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 04-05-2017  10:06 uComplimenten voor de naam ook. Klinkt als de klassieker Saison Regal en verwijst duidelijk naar het Witte Paard.

Dank je.

Ondertussen staat er een American Brown Saison te gisten. Dit is een American Brown Ale vergist met een saison gist. Hierin heb ik een flinke dosis Cascade uit eigen tuin gebruikt. Mmmmm.

brouwjoh.

Mijn saison gist heftig.
Nog 1 vraagje.
Kan ik de hop zo uit de vriezer aan het bier toevoegen na enkele dagen?

brouwjoh.

Zo,
vandaag na vijf dagen de saison overgeheveld en sg gemeten: 1008 punten.
Heb temperatuur verhoogd naar 28 graden.
Woensdag weer meten,als sg gedaald is tot 1002 ga ik temp. verlagen tot onder 10 graden.
Zaterdag aanstaande ligt dan het bottelen in de planning.

Marci

Ook ik heb deze saison afgelopen week gebrouwen, en de hoofdvergisting is bijna achter de rug. In de originele beschrijving van Adrie vond ik met name de opmerking over het varieren met koudhop om steeds een ander bier te krijgen interessant. 

Ik heb besloten om eens wat te gaan experimenteren met verschillende toevoegingen, ik splits de batch naar  2 x 10 liter en ga daar verschillende ingredienten aan toevoegen. De volgende ideeen komen bij mij op:

- Vlierbloesem
- Acacia bloesem
- Honing
- Sinaasappelschil + koriander
- Citroengras + salie (gebaseerd op een saison van The Crooked Stave)
- Perzik
- Abrikoos
- Verschillende soorten dry hop

Met deze experimenten kom ik de zomer wel door lijkt me. Ik begin met de Vlier en Acacia, want die kan ik nu gewoon uit de tuin halen.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.