Minder bottelsuiker bij Cold Crashing?

Gestart door Edwarff, 12-04-2017 08:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwarff

Beste Brouwmeesters,

Een collega Brouwer bij het IBU (dat nieuwe brouwclubje in Utrecht dat heel naïef gelooft dat ze de Brand brouwwedstrijd gaan winnen) had laatst een interessante uitspraak over de hoeveelheid bottelsuiker bij Cold Crashing.

Hij liet mij zien dat Beersmith aangeeft dat er beduidend minder bottelsuiker nodig is bij bottelen op 4 graden dan bij 20 graden. Wij denken dat dit is omdat koud bier in het vat al een beetje koolzuur opneemt, maar corrigeer mij gerust.

Bij mij viel er een kwartje. Ik Cold crash soms wel en soms niet. Ik merk op dat ik soms meer koolzuur heb dan verwacht. Wellicht moet ik (nog) minder bottelsuiker gebruiken bij koud bottelen.

Zien jullie dit ook zo?

Ik gebruik BrouwHulp, voor zo ver ik kan overzien heeft dit programma (waar ik overigens super blij mee ben) geen correctie functie hier voor. Wat zou een goede formule zijn om de hoeveelheid borrelsuiker bij te stellen.

Ik ga komend weekend mijn Brown ale bottelen. Een bierstijl waarbij in mijn ogen weinig koolzuur hoort. Ik wil dus echt voorkomen dat ik te veel borrelsuiker gebruik. BrouwHulp onderschrijft dit: koolzuurgehalte van 2,1 a 2,2 vol. BrouwHulp adviseert dan 4,1 gram suiker per liter. Ik Cold crash op 4 graden en hevel over in een bottel vat (paar graadjes hoger tijdens bottelen?)

Groeten Edward

tdp

Hoeveel suiker je in een borrel doet, moet je zelf weten ;).

Volgens mij houdt BrouwHulp hier wel degelijk rekening mee. Ik begrijp niet hoe het precies werkt maar blijkbaar neem het bier al koolzuur op tijdens het coldcrashen, waardoor je toekunt met minder bottelsuiker.

NB: pas even je tapatalk handtekening aan, anders wordt ome Jacques boos :)

BartC

 De oplosbaarheid van CO2 in bier neemt toe naar gelang de temperatuur daalt. Bv bij 0°C is de oplosbaarheid een factor 7 groter dan bij 60°C.
Bier dat na vergisting dus onmiddellijk gekoeld wordt bevat meer CO2 dan bier dat op 20°C gelagerd wordt. Bij cold crashing dien je dus minder suiker te gebruiken.
Even niet over bier:
Vandaar ook dat de opwarming van de aarde door onze CO2-uitstoot zo gevaarlijk is. Door de opwarming van de oceanen komt er nog meer CO2 vrij (want de oplosbaarheid daalt) waardoor de aarde nog sneller opwarmt. Zo dreigen we dus in een negatieve spiraal te komen.

Robert1968

Bier dat na vergisting gekoeld wordt heeft volgens mij een CO2 gehalte behorend bij de temperatuur voor koeling. Pas als de gisting tijdens koeling (langzaam) doorgaat, krijg je een hoger CO2 gehalte in je bier.
Om deze (onvoorspelbare) effecten te vermijden, laat ik het bier na coldcrash tot kamertemperatuur opwarmen en voeg dan pas bottelsuiker toe.

Adrie

Klopt. Voor de berekening van de hoeveelheid bottelsuiker moet je uitgaan van de temperatuur waarbij het bier voor het laatst gistte. Dus als je hoofdvergisting bij 20 ºC plaatsvindt, de nagisting bij 22 ºC, je laat het bier daar helemaal uitgisten en lagert dan bij 3 ºC, dan is die 22 ºC het uitgangspunt voor berekening van de hoeveelheid bottelsuiker.   

Edwarff

Citaat van: tdp op 12-04-2017  09:04 uHoeveel suiker je in een borrel doet, moet je zelf weten ;).

Volgens mij houdt BrouwHulp hier wel degelijk rekening mee. Ik begrijp niet hoe het precies werkt maar blijkbaar neem het bier al koolzuur op tijdens het coldcrashen, waardoor je toekunt met minder bottelsuiker.

NB: pas even je tapatalk handtekening aan, anders wordt ome Jacques boos :)
Dank!

Snel even titel en handtekening aangepast.

Edwarff

Mooi, dan weet ik weet nu dus hoe het werkt. Hoeveelheid bottelsuiker hangt dus af van de temperatuur tijdens nagisting. Ik heb ook geleerd dat BrouwHulp wel degelijk de hoeveelheid bottelsuiker aanpast op basis van de temperatuur. Net even wat mee gespeeld. Een paar graden maakt best veel uit. Ik vulde tot nu toe het tabje vergisting nooit in in BrouwHulp, maar vanaf nu wel.

Top forum, dank iedereen!

NaahedetleJ

Citaat van: Robert1968 op 12-04-2017  09:58 uBier dat na vergisting gekoeld wordt heeft volgens mij een CO2 gehalte behorend bij de temperatuur voor koeling. Pas als de gisting tijdens koeling (langzaam) doorgaat, krijg je een hoger CO2 gehalte in je bier.
Om deze (onvoorspelbare) effecten te vermijden, laat ik het bier na coldcrash tot kamertemperatuur opwarmen en voeg dan pas bottelsuiker toe.

Hoe lang duurt dit? Van de Cold crash terug naar kamertemperatuur?

DLB

Wij laten hem gewoon een volle dag opwarmen voor het bottelen (20 L ongeveer).
Gaat dan prima.

HermanH

Citaat van: DLB op 16-06-2017  10:25 uWij laten hem gewoon een volle dag opwarmen voor het bottelen (20 L ongeveer). Gaat dan prima.
Zal inderdaad prima gaan, maar dan ben je het effect van uw dagen/weken cold crash kwijt, de neergeslagen eiwitten (door de koude) gaan terug oplossen, dus terug troebelder bier bij frigo-temperatuur later na botteling. Ik bottel rechtstreeks vanuit mijn cct op 3°C, nog nooit problemen gehad bij hergisting. Ik voeg evenveel bottelsuiker toe na 3 weken cold crash op 3°C, dit omdat ik bij het begin van de koeling de kraan bovenaan het deksel dicht zet, hierdoor ontstaat er een onderdruk boven het bier dat van bijvoorbeeld 22° naar 3° gekoeld wordt en zo de aanwezige CO2 uit het bier verwijderd wordt. Heb zelfs al ondervonden dat het CO2-gehalte bij 8 g bottelsuiker per liter nog te weinig CO2 geeft in mijn bieren, dus doe ik steeds 8,5 g à 9 g bottelsuiker.

NaahedetleJ

Citaat van: HermanH op 16-06-2017  11:17 u
Citaat van: DLB op 16-06-2017  10:25 uWij laten hem gewoon een volle dag opwarmen voor het bottelen (20 L ongeveer). Gaat dan prima.
Zal inderdaad prima gaan, maar dan ben je het effect van uw dagen/weken cold crash kwijt, de neergeslagen eiwitten (door de koude) gaan terug oplossen, dus terug troebelder bier bij frigo-temperatuur later na botteling. Ik bottel rechtstreeks vanuit mijn cct op 3°C, nog nooit problemen gehad bij hergisting. Ik voeg evenveel bottelsuiker toe na 3 weken cold crash op 3°C, dit omdat ik bij het begin van de koeling de kraan bovenaan het deksel dicht zet, hierdoor ontstaat er een onderdruk boven het bier dat van bijvoorbeeld 22° naar 3° gekoeld wordt en zo de aanwezige CO2 uit het bier verwijderd wordt. Heb zelfs al ondervonden dat het CO2-gehalte bij 8 g bottelsuiker per liter nog te weinig CO2 geeft in mijn bieren, dus doe ik steeds 8,5 g à 9 g bottelsuiker.

Ik heb gewoon een Speidel gistvat van kunststof waaruit ik voor het laatst overhevel naar het bottelvat (na hoofdvergisting ook overgeheveld). Dus van 3 graden naar bottelvat en dan gewoon bottelen met 6 gram (ipa) gaat prima? (Hergisting was op 22 graden).


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.