Infectie?

Gestart door WillemBr, 11-04-2017 01:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WillemBr

Zou iemand mij kunnen vertellen wat dit is?


Robert1968

Een drijvend hopzakje?... :D
En mogelijk wat beginnend kaam. Bier toevallig lang in contact geweest met buitenlucht? Leeg of haperend waterslot, niet goed sluitend deksel?

Mathijsz

Dat is een infectie, als je op google afbeeldingen naar 'pellicle' zoekt krijg je dat ook ongeveer te zien. Ik weet niet wat de Nederlandse benaming hiervoor is..

Enig idee wanneer dit heeft kunnen ontstaan?

Jacques

Dit is kaam. Dat is een wilde gist. Ja, infectie dus.

Kaam is lastig te bestrijden. Het beste is alles goed te desinfecteren met een chloorhoudend middel, bijvoorbeeld Chemipro Caustoc. Sar San kun je beter niet gebruiken. Dat is namelijk vriendelijk voor gistsoorten...

WillemBr

Ik ga het laten weken in puro oxi. dat zou toch ook moeten werken?

Ik geloof dat het bier nog steeds drinkbaar is mits ik de bovenste laag niet mee breng toch?

Paard

CiteerIk ga het laten weken in puro oxi. dat zou toch ook moeten werken?

Ik zou voor wat sterkers gaan bleek oplossing is een goede.

CiteerIk geloof dat het bier nog steeds drinkbaar is mits ik de bovenste laag niet mee breng toch?

Ja het is drinkbaar, lekker, daar ga jij over, wie weet smaakt het

Jacques

Citaat van: Paard op 13-04-2017  19:39 uIk zou voor wat sterkers gaan bleek oplossing is een goede.

Mee eens. Vandaar mijn advies om Chemipro Casustic te gebruiken. Dunne bleek kan ook.

HopSwiers

Ik heb ook eens een keer kaam gehad. Gewoon overhevelen onder het oppervlak en een beetje overlaten. Had niet super veel invloed op de smaak. Het was iets droger. Maar ja, dat was een stout en die van hun eigen al straf van smaak.

HopSwiers

Citaat van: Jacques op 13-04-2017  23:28 uMee eens. Vandaar mijn advies om Chemipro Casustic te gebruiken. Dunne bleek kan ook.

Ik gebruik voor alles natronloog of opleg alcohol die ik aanleng tot 70% in een planten spuit. Die laatste is duur, maar door het vernevelen met een planten spuit doe je met één fles lang. En het blijft de allerbeste manier van ontsmetten.

Paard

CiteerEn het blijft de allerbeste manier van ontsmetten.

Dat klopt niet, alcohol ontsmet maar matig zeker als je niet boent met een doek of spons. Het is geen match voor bleekwater e.d, dit reinigt en desinfecteert daarnaast dood het sporen die later weer dezelfde infectie kunnen veroorzaken, dit doet alcohol niet.
Wat betreft loog, dat is eigenlijk te gevaarlijk voor het doel dat het dient er zijn veel reinigings-producten die veiliger zijn en net zo goed hun werk doen.
 

HopSwiers

Citaat van: Paard op 14-04-2017  11:15 uDat klopt niet, alcohol ontsmet maar matig zeker als je niet boent met een doek of spons. Het is geen match voor bleekwater e.d, dit reinigt en desinfecteert daarnaast dood het sporen die later weer dezelfde infectie kunnen veroorzaken, dit doet alcohol niet.

Dat is niet waar. 'de beste manier' slaagt op veel meer dan enkel 'het afdodend effect', wat trouwens eeeecht wel even hoog is als bleekwater. Bleekwater (hypochloriet) is niet sporendodend. (perazijnzuur bijvoorbeeld wel maar zoals de meeste sporendodende middelen wil je daar echt wel afblijven).
Het feit is ook/vooral dat het geen residu (!!) achterlaat en voedselveilig is. Als je materiaal desinfecteerd met bleekwater moet je zorgvuldig spoelen en dat is terug kans op besmetting wat je maakt het nat. Na ethanol is alles droog en dus geen kans op besmetting.
Trouwens, maak jij druk over sporen? Tegen dat deze terug in staat (zouden) zijn om te vermenigvuldigen is je bier al uit gegist (wie weet zelf op gedronken).

Citaat van: Paard op 14-04-2017  11:15 uWat betreft loog, dat is eigenlijk te gevaarlijk voor het doel dat het dient er zijn veel reinigings-producten die veiliger zijn en net zo goed hun werk doen.

Zoals met alle desinfectie middelen moet je het gewoon met je hoofd gebruiken. Ik gebruik liever loog, dat wat agressiever is maar in combinatie met zuur een zout vormt, dan chloorhoudende producten.

Jacques

Citaat van: HopSwiers op 14-04-2017  09:26 uIk heb ook eens een keer kaam gehad. Gewoon overhevelen onder het oppervlak en een beetje overlaten. Had niet super veel invloed op de smaak. Het was iets droger. Maar ja, dat was een stout en die van hun eigen al straf van smaak.

Een kaaminfectie zorgt vooral voor minder body. Anders gezegd de volheid van de smaak wordt minder. Dit gebeurt los van de eindvergistingsgraad.

HopSwiers

Citaat van: Jacques op 14-04-2017  13:11 uEen kaaminfectie zorgt vooral voor minder body. Anders gezegd de volheid van de smaak wordt minder. Dit gebeurt los van de eindvergistingsgraad.

Ja een logische gevolg van de wilde gist die meer suikers vergist dacht ik toen ook.  ^-^

WillemBr

Citaat van: HopSwiers op 14-04-2017  09:29 uIk gebruik voor alles natronloog of opleg alcohol die ik aanleng tot 70% in een planten spuit. Die laatste is duur, maar door het vernevelen met een planten spuit doe je met één fles lang. En het blijft de allerbeste manier van ontsmetten.

Wat is de concentratie natronloog?

HopSwiers

2%. Best wel hoog  :)

WillemBr

Ik denk dat ik dan mijn 50% NaOH wat moet gaan verdunnen...

HopSwiers

Citaat van: WillemBr op 19-04-2017  00:05 uIk denk dat ik dan mijn 50% NaOH wat moet gaan verdunnen...

50% = 500 g/l = 12,5 mol/l => pH = 14 + log[OH-] = 15,09  :nut: Da's inderdaad een stevige  ;)

Kapte je altijd een volledige bus NaOH zoals die van het Kruidvat in een liter water?

WillemBr

Ik heb het staan voor andere doeleinden :)
Nog nooit mee schoongemaakt

WillemBr


HopSwiers

Citaat van: WillemBr op 19-04-2017  14:18 uIk heb het staan voor andere doeleinden :)
Nog nooit mee schoongemaakt
Citaat van: WillemBr op 19-04-2017  14:20 uhttp://www.hinmeijer.nl/product/66825/natriumhydroxide

Ha dat verklaart! Je bedoelt dat je een 50% oplossing hebt staan. Ik dacht dat je zelf een 50% oplossing aanmaakte om mee schoon te maken  :nut:

Serge VL

Citaat van: HopSwiers op 18-04-2017  09:20 u2%. Best wel hoog  :)
2% is standaard concentratie in de brouw industrie om mee te reinigen.
Handboek Mouterij en Brouwerijtechnologie, Gilbert-Baetsle zegt het volgende wat het bactericide vermogen is van loog in functie van concentratie en temperatuur en tijd.

En wat betreft de spore dodende eigenschappen van desinfectiemiddelen hier een mooie tabel van wat welk desinfectie middel kan.

En Clorine is niet het zelfde als hypochloriet (bleek).
nog wat leuke lectuur:
http://www.birkocorp.com/brewery/white-papers/principles-of-cleaning-and-sanitizing/
http://www.foodsafetymagazine.com/magazine-archive1/augustseptember-2011/sanitizers-and-disinfectants-the-chemicals-of-prevention/

HopSwiers

Heb jij de digitale versie van dat boek van Gilbert? Het boek is niet meer te verkrijgen en ik zoek hem nog steeds!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.