Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Ss brewtech brew bucket met of zonder thermowell  (gelezen 5743 keer)

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
  • Land: nl
  • Bierbrouwen is geen hobby, maar een passie.
Re: Ss brewtech brew bucket met of zonder thermowell
« Reactie #25 Gepost op: 24-05-2018 22:56 u »
Volgend week komen mijn blow-off bevestigings sets binnen :)

Wat zijn blow-off bevestiging sets?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #26 Gepost op: 25-05-2018 00:23 u »
Ik heb op de mijne een blow-off 'ding' erbij gekocht. Feitelijk een rvs knie met een slangtule en een rubberringetje en moer aan de andere kant om het een en ander aan de deksel te bevestigen.

https://www.ssbrewtech.com/collections/accessories/products/blow-off-barb-for-ftss-lids

Offline Sander00

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwer
« Reactie #27 Gepost op: 25-05-2018 07:27 u »

Zelf ben ik aan het kijken naar een conische fermenter en met name naar die van SST (7 Gallon). De belangrijkste reden hiervoor is het aftappen van de gist.
Nu vraag ik me af of dit ook de reden was voor iedereen in deze draad die een Brew Bucket heeft. Als ik naar de foto's kijk is de onderste kraan nog behoorlijk hoog voor het aftappen van gist. Of hevelen jullie ook over?  :weetniet:

PS. moet dit een apart topic worden laat het gerust weten, wil niet een bestaande draad overnemen  :D

Gr,
Sander

Offline hopjesvla

• Junior lid
  • **
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #28 Gepost op: 25-05-2018 08:52 u »
Bij de Bucket kan je de gist niet aftappen, deze heeft alleen een racking arm voor het aftappen. Wil je je gist ook kwijt dan moet je naar de Chronical.

Offline TimW

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #29 Gepost op: 25-05-2018 10:55 u »
Ik zie dat ook de 7 gallon brewmaster niet meer te krijgen is maar dat de prijs ook omhoog is gegaan. Was 199 euro.

https://www.Brouwmarkt.nl/ss-brewtech-brewmaster-bucket-26-liter-7-gal.html

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 25-05-2018 11:48 u »
Ik zie dat ook de 7 gallon brewmaster niet meer te krijgen is maar dat de prijs ook omhoog is gegaan. Was 199 euro.

https://www.Brouwmarkt.nl/ss-brewtech-brewmaster-bucket-26-liter-7-gal.html
199 is voor de standaard versie, dit is de brewmaster.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #31 Gepost op: 25-05-2018 19:06 u »
Wat zijn blow-off bevestiging sets?
Wat Jeukstaardt hier zegt :)

Zelf ben ik aan het kijken naar een conische fermenter en met name naar die van SST (7 Gallon). De belangrijkste reden hiervoor is het aftappen van de gist.
Nu vraag ik me af of dit ook de reden was voor iedereen in deze draad die een Brew Bucket heeft. Als ik naar de foto's kijk is de onderste kraan nog behoorlijk hoog voor het aftappen van gist. Of hevelen jullie ook over?  :weetniet:
Ik ben niet geinteresseerd in het aftappen van gist omdat het mijns inziens een overbodige handeling is. Ik wilde wel vergisten in RVS en vind de thermowell en het kraantje super handig, daarom ben ik voor de brewmaster buckets gegaan.

Offline TimW

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 26-05-2018 10:58 u »
199 is voor de standaard versie, dit is de brewmaster.

Nee hoor, de brewmaster bucket kostte tot voor kort 199,50 bij Brouwmarkt. Vorig jaar heb ik er tijdens een mooie aanbieding 169,50 voor betaald.

Bij andere aanbieders was de brewmaster bucket inderdaad rond de 220 euro.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #33 Gepost op: 26-05-2018 16:11 u »
Nee hoor, de brewmaster bucket kostte tot voor kort 199,50 bij Brouwmarkt. Vorig jaar heb ik er tijdens een mooie aanbieding 169,50 voor betaald.

Bij andere aanbieders was de brewmaster bucket inderdaad rond de 220 euro.

Nu 10 % korting bij de winkel in Almere op SS Brewtech producten. ;)

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #34 Gepost op: 29-05-2018 13:06 u »
Gewoon uit nieuwsgierigheid: hebben jullie allemaal meerdere buckets staan ivm overhevelen en bottelen?

Offline bultje76

• Vol lid
  • GrainFather-er
« Reactie #35 Gepost op: 29-05-2018 18:42 u »
Neen, maar ik

- hevel niet over
- doe mijn bier is fusten

Bij bottelen zou ik gewoon een goedkope emmer gebruiken, rvs voegt volgens mij niets toe dan.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #36 Gepost op: 29-05-2018 21:33 u »
gewoon uit nieuwsgierigheid: hebben jullie allemaal meerdere buckets staan ivm overhevelen en bottelen?
Ik heb wel meerdere buckets staan maar bottelen doe ik nog vanuit een plastic emmer en overhevelen doe ik niet meer :)

Offline TimW

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 29-05-2018 22:09 u »
gewoon uit nieuwsgierigheid: hebben jullie allemaal meerdere buckets staan ivm overhevelen en bottelen?

Ik vul kegs vanuit de bucket die ik daarna carboniseer en op de tap aansluit. Overhevelen doe ik niet.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #38 Gepost op: 30-05-2018 01:22 u »
1 bucket, hevel niet over en bottelen vanuit een apart bottelvat.
1 keer geprobeerd direct uit de brewbucket te bottelen, maar dat was voor mij geen succes. Lag niet aan de bucket trouwens...

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 30-05-2018 12:27 u »
Gewoon uit nieuwsgierigheid: hebben jullie allemaal meerdere buckets staan ivm overhevelen en bottelen?
Nee, ik heb geen buckets. Enkel een Chronical, en daar blijft het bier in tot het rechtstreeks uit het vat wordt gebotteld.

Offline DieterB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 31-05-2018 10:00 u »
Ik heb 1 bucket, heb sinds ik die bezit niet meer overgeheveld naar mijn mandflessen.
Bottelen gaat via mijn oude plastic vergistingsvat.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
  • Bierbrouwen is geen hobby, maar een passie.
« Reactie #41 Gepost op: 09-06-2018 10:49 u »
Ik heb wat problemen met het schoonmaken van de siliconen ring van het deksel van mijn Brewbucket.
Mijn eerste brouwsel in de Brewbucket had een flinke blow-off waardoor het deksel en de binnenkant van de siliconen ring veel bruine aanslag hadden.
Het deksel kreeg ik prima schoon maar de siliconen ring bleef een lichtbruine verkleuring houden.
Ik heb hem 10 minuten in een hete PBW oplossing gehad maar de bruine ring krijg ik niet helemaal weg. Je blijft ook het bier eraan ruiken.
Heeft iemand een tip hoe je hem helemaal schoon krijgt?

Offline Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #42 Gepost op: 09-06-2018 12:47 u »
Ik heb wat problemen met het schoonmaken van de siliconen ring van het deksel van mijn Brewbucket.
Mijn eerste brouwsel in de Brewbucket had een flinke blow-off waardoor het deksel en de binnenkant van de siliconen ring veel bruine aanslag hadden.
Het deksel kreeg ik prima schoon maar de siliconen ring bleef een lichtbruine verkleuring houden.
Ik heb hem 10 minuten in een hete PBW oplossing gehad maar de bruine ring krijg ik niet helemaal weg. Je blijft ook het bier eraan ruiken.
Heeft iemand een tip hoe je hem helemaal schoon krijgt?
Of het 'slijt' uiteindelijk vanzelf, of het gaat gewoon niet weg.
Hoeft op zich niet erg te zijn. Je zou hem ook nog even kunnen uitkoken, daar kan silicone gewoon tegen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #43 Gepost op: 09-06-2018 13:12 u »
Met een thermowell meet je 100% de temperatuur in het vat. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen. Het nadeel is dat de koelkast maximaal aanslaat zover als hij kan zolang de temperatuur te hoog is. Dat kost meer stroom. Er zit zoveel warmtecapaciteit in je brouwsel dat het uren kan duren voor het vat een graadje warmer of kouder is. Met een isolatiesreepje en thermometer op je vat geplakt meet je een klein deel van de temperatuur in de koelkast mee en daardoor gaat de zaak veel meer beheerst koelen.

Offline billiebob

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • ...
« Reactie #44 Gepost op: 21-06-2018 12:22 u »
Ik ben aan het overwegen om deze (7 gallon) te kopen, zonder de thermowell (ik hoef mijn temperatuur niet te monitoren). Graag hoor ik ervaringen wat betreft:

-De liter-/gallonaanduiding op de rand. Is deze nauwkeurig? Is de inhoud van het conische deel hierin meegenomen (bruto aanduiding), of wordt er standaard uitgegaan van enig verlies (netto aanduiding)? Dit vraag ik me af naar aanleiding van de afwijkingen in de aanduidingen op de Easybrew ketels.
-Tot hoever kun je hem - rechtstaand - leegtrekken met het kraantje? Oftewel: wat is het ketelverlies, als je lui bent en je best niet doet? :)

Bedankt alvast!

Offline billiebob

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • ...
« Reactie #45 Gepost op: 23-06-2018 14:52 u »
Iemand? Ik wil hem graag op korte termijn aanschaffen, maar twijfel nog een beetje. Ik wel een redelijk 'fool-proof' systeem en niet teveel willen rommelen/knutselen om hem leeg te trekken :)

En voor de zekerheid: een thermometer op/in gistvat is in feite toch alleen zinvol voor pils en andere sterk temperatuur-afhankelijke bieren? Ik ben nooit van plan om een gecontroleerde gistomgeving (lees:koelkast) te gaan gebruiken. Dan is een thermometer zoals op de Brewmaster edition ook niet nodig toch?

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 23-06-2018 19:48 u »
Iemand? Ik wil hem graag op korte termijn aanschaffen, maar twijfel nog een beetje. Ik wel een redelijk 'fool-proof' systeem en niet teveel willen rommelen/knutselen om hem leeg te trekken :)

Wat dacht je van een beetje kantelen richting kraantje?

En voor de zekerheid: een thermometer op/in gistvat is in feite toch alleen zinvol voor pils en andere sterk temperatuur-afhankelijke bieren? Ik ben nooit van plan om een gecontroleerde gistomgeving (lees:koelkast) te gaan gebruiken. Dan is een thermometer zoals op de Brewmaster edition ook niet nodig toch?
Als je enkel Saisons brouwt heb je dat niet nodig. Voor de rest van de bierstijlen moet je wel temperatuurgecontroleerd vergisten. Te koud, vergisting kan stokken. Te warm, komt meer esters en hogere alcohollen vrij wat de smaak vaak negatief be´nvloed.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #47 Gepost op: 23-06-2018 19:54 u »

Een thermowell hoeft niet per se. Een thermometer op de wand met isolatie eromheen kan ook nauwkeurig genoeg de temperatuur meten/regelen van je gistende wort. Een therowell is ook lastig te desinfecteren.   

Offline CeesM

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 23-06-2018 23:07 u »
Een thermowell hoeft niet per se. Een thermometer op de wand met isolatie eromheen kan ook nauwkeurig genoeg de temperatuur meten/regelen van je gistende wort. Een therowell is ook lastig te desinfecteren. 
Een thermowell is wel noodzakelijk als je koelt van binnenuit met een koelspiraal. Tevens ook makkelijk te reinigen terwijl je de tank reinigt en ontsmet. Ik heb het nooit gedemonteerd om te reinigen, en ook geen infecties gehad.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #49 Gepost op: 23-06-2018 23:20 u »
Een thermowell is wel noodzakelijk als je koelt van binnenuit met een koelspiraal.
Hoezo dat dan? Als de isolatie goed werkt dan meet een thermometer van buiten op de wand nog steeds de temperatuur van je wort.

Tags: