Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Ss brewtech brew bucket met of zonder thermowell  (gelezen 3622 keer)

Offline sierkgoedemoed

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Ss brewtech brew bucket met of zonder thermowell
« Gepost op: 10-04-2017 12:14 u »
Hi.

Graag jullie advies. Ik overweeg de ss brewtech brew bucket. Ik twijfel tussen de ene met thermowell of degene zonder. Niet vanwege het prijsverschil. Maar eerder of het gemak van schoonmaken en kans op infectie via de thermowell opweegt tegen het beter meten van de temperatuur.

Ik heb een omgebouwde koelkast voor de fermentatie. Mijn meetsensor kan ik in de thermowell plaatsen. Of ik meet enkel de koelkast temperatuur en regel die.

De sensor met een spons aan de buitenkant plakken wordt ook voorgesteld maar vind ik wat onhandig.

Heeft het echt nu om de temperatuur in het vat te meten of is de  omgevingstemperatuur in de koelkast voldoende?

Ik hoor graag jullie tips of suggesties.

Gaat om de 7 gallon variant.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline guuz

• Groningsch Bier- en Wijnmakersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
  • www.biergildegroningen.nl
Re: Ss brewtech brew bucket met of zonder thermowell
« Reactie #1 Gepost op: 10-04-2017 21:43 u »

De sensor met een spons aan de buitenkant plakken wordt ook voorgesteld maar vind ik wat onhandig.

waarom onhandig? ik doe dit al jaren. spanbandje om gistvat, zo'n goedkoop geel/groen schuursponsje onder de spanband en daar de sensor gewoon onder dus.... onhandig? ik vind van niet dus

Offline Petertje

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 10-04-2017 21:49 u »
Ik heb de brewbucket zonder de thermowel, hiervoor de fastferment gebruikt die had het wel. Opzich maakt het niet zoveel uit maar de temperatuur moet je denk ik wel op of in het vat meten en niet alleen ergens in de koelkast. Ik gebruik duck-tape om de sensor vast te plakken + sponsje. Gaat wat mij betreft prima. Mocht je het teveel gedoe vinden zou ik voor die met thermowel gaan.

Offline sierkgoedemoed

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 11-04-2017 07:31 u »
Bedankt voor de reacties. Dus het meten in het vat is toch wel belangrijk. Ofwel met spon of met thermowell.

Behoor je de thermowell regelmatig te demonteren voor een betere reiniging?

Offline bastiaanD

• Vol lid
  • hmmmmmm, ik vind alles lekker
« Reactie #4 Gepost op: 12-04-2017 14:57 u »
Ik demonteren de thermowell niet. Maar schrop alles gewoon goed schoon. Gaat al een jaar goed, maar eerlijk is eerlijk dat is natuurlijk geen garantie.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
  • Bierbrouwen is geen hobby, maar een passie.
« Reactie #5 Gepost op: 21-05-2018 22:48 u »
Ik heb de brewbucket zonder de thermowel, hiervoor de fastferment gebruikt die had het wel. Opzich maakt het niet zoveel uit maar de temperatuur moet je denk ik wel op of in het vat meten en niet alleen ergens in de koelkast. Ik gebruik duck-tape om de sensor vast te plakken + sponsje. Gaat wat mij betreft prima. Mocht je het teveel gedoe vinden zou ik voor die met thermowel gaan.

Mijn eerste ervaring vandaag met de thermowell doet vermoeden dat het een groot verschil maakt of je de sensor op het gistvat plakt, of via een thermowell erin.

Voorheen plakte ik de sensor ook op een plastic gistvat.
Moest er dan 3 graden gekoeld worden dan ging dat vrij rap omdat je met de sensor op het vat voornamelijk de temperatuur van het vat meet en deels de omgevingstemperatuur in de koelkast.
Met isolatie materiaal kun je de invloed van de omgevingstemperatuur in de koelkast beperken, maar toch is de temperatuur die je meet niet gelijk aan de temperatuur in het wort of bier.

Vandaag kwam ik daar achter toen ik de Brew Bucket met thermowell ingebruik nam.
De sensor van de STC-1000 in de thermowell gedaan. Temperatuur in het wort was 21,3 graden C.
De STC-1000 stond op de gewenste gistingstemperatuur van 19,0 graden C.
Het duurde nu zeker 90 minuten voor de temperatuur van 19,5 graden gehaald was. De koelkast schakelde op dat moment uit op zijn eigen thermostaat, de thermometer in de koelkast gaf 6,0 graden aan.
Omdat ik niet wilde dat de temperatuur te ver doorschoot naar beneden heb ik met de temperatuur instelling Van de STC-1000 gespeeld om zo te voorkomen dat alles op hol slaat van verwarmen naar koelen enz.
Na een uur zonder verdere koeling kruipt de temperatuur nog steeds heel langzaam naar beneden en is nu 18,8 graden. Ik hoop dat de temperatuur zo weer oploopt en ik hem onder controle kan houden.

Ik ben er nu van overtuigd dat ik met thermowell de temperatuur in het wort nauwkeuriger meet.
Om extra lang koelen of verwarmen in de klimaatkast te voorkomen is het nu van belang om na het koken de temperatuur van het wort met de wortkoeler zo dicht mogelijk bij de gewenste vergistingstemperatuur te krijgen.

En nog iets, controleer bij het monteren heel goed of de kraan en de thermowell echt niet lekken.
Bij mij lekte de thermowell vanmiddag, gelukkig zat er toen Starsan oplossing in en geen wort.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #6 Gepost op: 22-05-2018 00:29 u »
Behoor je de thermowell regelmatig te demonteren voor een betere reiniging?

Lijkt mij wel. Gezien de kleine moeite van het losdraaien van 1 moer. Ik doe het na ieder brouwsel.
Meten doe ik met de Inkbird sensor in de thermowell, werkt voor mij prima. Verwarmen doe ik middels een warmtedraad die ik direct op het vat wikkel.

Offline Thanatosti

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 22-05-2018 07:49 u »
Mijn eerste ervaring vandaag met de thermowell doet vermoeden dat het een groot verschil maakt of je de sensor op het gistvat plakt, of via een thermowell erin.

Moest er dan 3 graden gekoeld worden dan ging dat vrij rap omdat je met de sensor op het vat voornamelijk de temperatuur van het vat meet en deels de omgevingstemperatuur in de koelkast.
Met isolatie materiaal kun je de invloed van de omgevingstemperatuur in de koelkast beperken, maar toch is de temperatuur die je meet niet gelijk aan de temperatuur in het wort of bier.

Vandaag kwam ik daar achter toen ik de Brew Bucket met thermowell ingebruik nam.
De sensor van de STC-1000 in de thermowell gedaan. Temperatuur in het wort was 21,3 graden C.
Het duurde nu zeker 90 minuten voor de temperatuur van 19,5 graden gehaald was. De koelkast schakelde op dat moment uit op zijn eigen thermostaat, de thermometer in de koelkast gaf 6,0 graden aan.
Omdat ik niet wilde dat de temperatuur te ver doorschoot naar beneden heb ik met de temperatuur instelling Van de STC-1000 gespeeld om zo te voorkomen dat alles op hol slaat van verwarmen naar koelen enz.
Na een uur zonder verdere koeling kruipt de temperatuur nog steeds heel langzaam naar beneden en is nu 18,8 graden. Ik hoop dat de temperatuur zo weer oploopt en ik hem onder controle kan houden.

Ik ben er nu van overtuigd dat ik met thermowell de temperatuur in het wort nauwkeuriger meet.
Om extra lang koelen of verwarmen in de klimaatkast te voorkomen is het nu van belang om na het koken de temperatuur van het wort met de wortkoeler zo dicht mogelijk bij de gewenste vergistingstemperatuur te krijgen.

Ik heb precies dezelfde ervaring nu ik van een kunststof vat ben overgestapt naar de Brewbucket.

Qua demonteren en schoonmaken overigens: dat is totaal geen moeite omdat de thermowell uit één stuk is. gewoon losschroeven, schoonpoetsen en laten weken in Star San.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #8 Gepost op: 22-05-2018 13:15 u »

En nog iets, controleer bij het monteren heel goed of de kraan en de thermowell echt niet lekken.
Bij mij lekte de thermowell vanmiddag, gelukkig zat er toen Star San oplossing in en geen wort.
Die hele verbeterde temperatuurcontrole is 1 van de redenen dat ik ook volledig over ben op Brewbuckets. Ik ben er enorm blij mee :)

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 22-05-2018 14:37 u »
Die hele verbeterde temperatuurcontrole is 1 van de redenen dat ik ook volledig over ben op Brewbuckets. Ik ben er enorm blij mee :)

Zou je ook nog de stap naar CCT's maken, of voldoet de Brewbucket voor jou? Ik zit zelf nog tussen die 2 te dubben, en ook welke grootte ik neem. 7 gallon net te klein, 14 te groot ;)

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 22-05-2018 17:59 u »
Zou je ook nog de stap naar CCT's maken, of voldoet de Brewbucket voor jou? Ik zit zelf nog tussen die 2 te dubben, en ook welke grootte ik neem. 7 gallon net te klein, 14 te groot ;)

Net te klein of veel te groot, dat herken ik heel goed.
Was in het verleden met plastic vaten ook al een frustratie, en nu weer met RVS vaten.
Toch ben ik nu heel blij met de 7 gallon Brewbucket.
Vooral met de thermowell ben ik erg blij.
Ik zie nu hoeveel beter je daarmee de temperatuur in het vat meet.

Voor het doorschieten tijdens het koelen heb ik nu een oplossing.
Bij de gisting komt veel warmte vrij en ook de kamertemperatuur waarin mijn klimaatkast staat ligt boven de vergistingstemperatuur.
Dus ik heb heel simpel de verbinding met de verwarming tijdelijk onderbroken, en de bandbreedte van de temperatuur van de STC-1000 op 0,3 graden gezet (dat is de minimale bandbreedte).
Zo koel je kort, waardoor je minder naar beneden doorschiet.
En mocht hij toch iets doorschieten dan slaat de verwarming niet onnodig aan.
Warmte van de vergisting, en de hogere temperatuur in de huiskamer zorgen ervoor dat hij weer opwarmt.

Offline TimW

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 22-05-2018 18:07 u »
Ik heb een brew bucket met thermowell en kan hier de sensor van de inkbird temperatuurcontroller in kwijt. Qua grootte past de 7 gallon uitstekend bij de soda kegs van 19 liter. Ik wil binnenkort een brewpi aansluiten die zowel omgevingstemperatuur als de temperatuur in het vat meet.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #12 Gepost op: 22-05-2018 22:54 u »
Ik verwacht van niet. Ik ben gehecht aan mijn koelkasten en deze passen daar perfect in. Een CCT moet ik m’n hele brouwhok voor verbouwen en dat is het me niet waard. Bovendien zie ik niet de toegevoegde waarde van het tussendoor aftappen van de gist.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #13 Gepost op: 23-05-2018 00:19 u »
Ik verwacht van niet. Ik ben gehecht aan mijn koelkasten en deze passen daar perfect in. Een CCT moet ik m’n hele brouwhok voor verbouwen en dat is het me niet waard. Bovendien zie ik niet de toegevoegde waarde van het tussendoor aftappen van de gist.

Helemaal (100 %) mee eens, als ik mag aannemen dat je met "deze" de Brewbucket bedoelt.

Nog iets leuks aan de Brewbucket:
Er zit een temperatuur sensor met temperatuur display bij die is bedoeld voor in de thermowell.
De sensor van de STC-1000 zit in de thermowell, en de bijgeleverde sensor met display staat op de Brewbucket om de temperatuur in de koelkast te meten.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 23-05-2018 09:02 u »
Ik zit zelf nog tussen die 2 te dubben, en ook welke grootte ik neem. 7 gallon net te klein, 14 te groot ;)
Hier exact hetzelfde, en komen er maar niet uit... :duel:

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 23-05-2018 09:13 u »
hier exact hetzelfde, en komen er maar niet uit... :duel:

Met welke grootte pannen werk je? Wellicht kunnen we elkaar helpen met de keuze maken ;) Ik brouw nu met 2x33l pannen, meestal een liter of 20 in het gistvat. Dit zou prima passen in de 26 liter variant. Ik zit echter te dubben om de overstap te maken naar wat grotere pannen, zodat ik batches van 25 liter kan maken. Dan wordt het relatief krap, maar om daar nou een 2x zo grote variant voor te kopen, gaat me ook wat ver. Anderzijds ik 50% tot 100% kopruimte niet heel verkeerd.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 23-05-2018 11:11 u »
Met welke grootte pannen werk je? Wellicht kunnen we elkaar helpen met de keuze maken ;) Ik brouw nu met 2x33l pannen, meestal een liter of 20 in het gistvat. Dit zou prima passen in de 26 liter variant. Ik zit echter te dubben om de overstap te maken naar wat grotere pannen, zodat ik batches van 25 liter kan maken. Dan wordt het relatief krap, maar om daar nou een 2x zo grote variant voor te kopen, gaat me ook wat ver. Anderzijds ik 50% tot 100% kopruimte niet heel verkeerd.

Het is inderdaad heel jammer dat Brewtech tussen 7 en 14 gallon niet een paar tussen maten op de markt brengt.
Ik ben nu een brouwsel van 23 liter in de 7 gallon (26 liter) aan het vergisten en dat gaat goed, mits je een blow-off gebruikt.
Ik heb dit keer weer met vloeibare gist gewerkt en moest dus beluchten. Dat was ook goed opletten, maar het schuim dat gevormd wordt bij beluchten heb ik met een steriele thermometer los geroerd waardoor het weer wat inzakte. En ik heb met tijdsintervallen kortere periodes belucht.
Je zou intensiever kunnen beluchten door het wort, nadat het is afgekoeld, in de brouwketel te beluchten en dan pas over te pompen in de Brewbucket.

Kortom, als je voor de 7 gallon versie gaat is volgens mij een brouwsel van 23-24 liter echt wel de max.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 23-05-2018 11:47 u »
Dankjewel Peter, daar kan ik mee verder. Mijn wort beluchten heb voer ik niet vaak uit, veelal gebruik ik korrelgisten en belucht ik niet. Werken met een blowoff vind ik niet direct een probleem. Ik overweeg bij deze dan ook de 26 liter variant, mocht ik overgaan tot aanschaf.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 23-05-2018 12:10 u »
Met de Grainfather. Heeeeeel af en toe met wat soeppannen, maar dat is eigenlijk nooit zo'n succes vanwege volledig zeiknatte filters in de wasemkap , zo erg dat er gewoon een straal uitloopt teug de pan in...
Met de GF is max 30l begin kook dus na uurtje 27l over. Zit eigenlijk nooit daaraan, maar het kán, dus mocht het een keer zo uitkomen zou fijn zijn als vat toereikend is.
Gebruik nu 2 plastic vaten: 60l en 30l.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #19 Gepost op: 23-05-2018 12:16 u »
Kortom, als je voor de 7 gallon versie gaat is volgens mij een brouwsel van 23-24 liter echt wel de max.
Gebruik jij het platte of het bolle deksel?

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #20 Gepost op: 23-05-2018 13:31 u »
Gebruik jij het platte of het bolle deksel?

De Ss Brewtech Brewbucket heeft standaard een plat deksel.
De Ss Brewtech Chronical fermenter heeft een bol deksel.
Ik heb de Brewbucket.

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #21 Gepost op: 24-05-2018 11:47 u »
Hmmm... ik merk nu dat de 14 gallon brewbucket niet verkrijgbaar is zonder thermodinges?

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 24-05-2018 13:30 u »
Dan hoef je die keuze niet te nemen in ieder geval :)

Offline CeesM

• Senior lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #23 Gepost op: 24-05-2018 15:55 u »
Dan hoef je die keuze niet te nemen in ieder geval :)
Dan kan je nog even doorsparen voor een Chronical CCT. ;)
In de Chronical 7 kan je max 26,7 liter kwijt. Bij aggressieve gisting kan je een blow-off slang gebruiken.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #24 Gepost op: 24-05-2018 22:28 u »
Afgelopen zondag voor het eerst een vergisting gestart in de brewmaster bucket. 47 liter imperial porter in de 54 liter variant. Direct een blowoff geïnstalleerd en dat was toch wel erg prettig. Normaal gesproken zou het een hel worden om al dat uiteindelijk opgedroogde gistschuim van mijn plastic vat af te krijgen, maar dat wordt met deze Bucket geen probleem natuurlijk. Ik merk dat mijn koelkast echt enorm hard aan het werk is ook, en ik verwacht dat dit komt omdat ik nu de temperatuur in het vat meet. Ik heb er te weinig zicht op of hij heel erg doorschiet, maar ik heb het idee van niet. Al met al: ben er mega blij mee. Volgend week komen mijn blow-off bevestigingsets binnen :)

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #25 Gepost op: 24-05-2018 22:56 u »
Volgend week komen mijn blow-off bevestigings sets binnen :)

Wat zijn blow-off bevestiging sets?

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #26 Gepost op: 25-05-2018 00:23 u »
Ik heb op de mijne een blow-off 'ding' erbij gekocht. Feitelijk een rvs knie met een slangtule en een rubberringetje en moer aan de andere kant om het een en ander aan de deksel te bevestigen.

https://www.ssbrewtech.com/collections/accessories/products/blow-off-barb-for-ftss-lids

Offline Sander00

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwer
« Reactie #27 Gepost op: 25-05-2018 07:27 u »

Zelf ben ik aan het kijken naar een conische fermenter en met name naar die van SST (7 Gallon). De belangrijkste reden hiervoor is het aftappen van de gist.
Nu vraag ik me af of dit ook de reden was voor iedereen in deze draad die een Brew Bucket heeft. Als ik naar de foto's kijk is de onderste kraan nog behoorlijk hoog voor het aftappen van gist. Of hevelen jullie ook over?  :weetniet:

PS. moet dit een apart topic worden laat het gerust weten, wil niet een bestaande draad overnemen  :D

Gr,
Sander

Offline hopjesvla

• Junior lid
  • **
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #28 Gepost op: 25-05-2018 08:52 u »
Bij de Bucket kan je de gist niet aftappen, deze heeft alleen een racking arm voor het aftappen. Wil je je gist ook kwijt dan moet je naar de Chronical.

Offline TimW

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 25-05-2018 10:55 u »
Ik zie dat ook de 7 gallon brewmaster niet meer te krijgen is maar dat de prijs ook omhoog is gegaan. Was 199 euro.

https://www.Brouwmarkt.nl/ss-brewtech-brewmaster-bucket-26-liter-7-gal.html

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 25-05-2018 11:48 u »
Ik zie dat ook de 7 gallon brewmaster niet meer te krijgen is maar dat de prijs ook omhoog is gegaan. Was 199 euro.

https://www.Brouwmarkt.nl/ss-brewtech-brewmaster-bucket-26-liter-7-gal.html
199 is voor de standaard versie, dit is de brewmaster.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #31 Gepost op: 25-05-2018 19:06 u »
Wat zijn blow-off bevestiging sets?
Wat Jeukstaardt hier zegt :)

Zelf ben ik aan het kijken naar een conische fermenter en met name naar die van SST (7 Gallon). De belangrijkste reden hiervoor is het aftappen van de gist.
Nu vraag ik me af of dit ook de reden was voor iedereen in deze draad die een Brew Bucket heeft. Als ik naar de foto's kijk is de onderste kraan nog behoorlijk hoog voor het aftappen van gist. Of hevelen jullie ook over?  :weetniet:
Ik ben niet geinteresseerd in het aftappen van gist omdat het mijns inziens een overbodige handeling is. Ik wilde wel vergisten in RVS en vind de thermowell en het kraantje super handig, daarom ben ik voor de brewmaster buckets gegaan.

Offline TimW

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 26-05-2018 10:58 u »
199 is voor de standaard versie, dit is de brewmaster.

Nee hoor, de brewmaster bucket kostte tot voor kort 199,50 bij Brouwmarkt. Vorig jaar heb ik er tijdens een mooie aanbieding 169,50 voor betaald.

Bij andere aanbieders was de brewmaster bucket inderdaad rond de 220 euro.

Offline CeesM

• Senior lid
« Reactie #33 Gepost op: 26-05-2018 16:11 u »
Nee hoor, de brewmaster bucket kostte tot voor kort 199,50 bij Brouwmarkt. Vorig jaar heb ik er tijdens een mooie aanbieding 169,50 voor betaald.

Bij andere aanbieders was de brewmaster bucket inderdaad rond de 220 euro.

Nu 10 % korting bij de winkel in Almere op SS Brewtech producten. ;)

Offline thezewery

• Senior lid
« Reactie #34 Gepost op: 29-05-2018 13:06 u »
Gewoon uit nieuwsgierigheid: hebben jullie allemaal meerdere buckets staan ivm overhevelen en bottelen?

Offline bultje76

• Junior lid
  • **
  • GrainFather-er
« Reactie #35 Gepost op: 29-05-2018 18:42 u »
Neen, maar ik

- hevel niet over
- doe mijn bier is fusten

Bij bottelen zou ik gewoon een goedkope emmer gebruiken, rvs voegt volgens mij niets toe dan.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #36 Gepost op: 29-05-2018 21:33 u »
gewoon uit nieuwsgierigheid: hebben jullie allemaal meerdere buckets staan ivm overhevelen en bottelen?
Ik heb wel meerdere buckets staan maar bottelen doe ik nog vanuit een plastic emmer en overhevelen doe ik niet meer :)

Offline TimW

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #37 Gepost op: 29-05-2018 22:09 u »
gewoon uit nieuwsgierigheid: hebben jullie allemaal meerdere buckets staan ivm overhevelen en bottelen?

Ik vul kegs vanuit de bucket die ik daarna carboniseer en op de tap aansluit. Overhevelen doe ik niet.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #38 Gepost op: 30-05-2018 01:22 u »
1 bucket, hevel niet over en bottelen vanuit een apart bottelvat.
1 keer geprobeerd direct uit de brewbucket te bottelen, maar dat was voor mij geen succes. Lag niet aan de bucket trouwens...

Offline CeesM

• Senior lid
« Reactie #39 Gepost op: 30-05-2018 12:27 u »
Gewoon uit nieuwsgierigheid: hebben jullie allemaal meerdere buckets staan ivm overhevelen en bottelen?
Nee, ik heb geen buckets. Enkel een Chronical, en daar blijft het bier in tot het rechtstreeks uit het vat wordt gebotteld.

Offline DieterB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #40 Gepost op: 31-05-2018 10:00 u »
Ik heb 1 bucket, heb sinds ik die bezit niet meer overgeheveld naar mijn mandflessen.
Bottelen gaat via mijn oude plastic vergistingsvat.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #41 Gepost op: 09-06-2018 10:49 u »
Ik heb wat problemen met het schoonmaken van de siliconen ring van het deksel van mijn Brewbucket.
Mijn eerste brouwsel in de Brewbucket had een flinke blow-off waardoor het deksel en de binnenkant van de siliconen ring veel bruine aanslag hadden.
Het deksel kreeg ik prima schoon maar de siliconen ring bleef een lichtbruine verkleuring houden.
Ik heb hem 10 minuten in een hete PBW oplossing gehad maar de bruine ring krijg ik niet helemaal weg. Je blijft ook het bier eraan ruiken.
Heeft iemand een tip hoe je hem helemaal schoon krijgt?

Online Knobby

• Super lid
  • IBU-lid
« Reactie #42 Gepost op: 09-06-2018 12:47 u »
Ik heb wat problemen met het schoonmaken van de siliconen ring van het deksel van mijn Brewbucket.
Mijn eerste brouwsel in de Brewbucket had een flinke blow-off waardoor het deksel en de binnenkant van de siliconen ring veel bruine aanslag hadden.
Het deksel kreeg ik prima schoon maar de siliconen ring bleef een lichtbruine verkleuring houden.
Ik heb hem 10 minuten in een hete PBW oplossing gehad maar de bruine ring krijg ik niet helemaal weg. Je blijft ook het bier eraan ruiken.
Heeft iemand een tip hoe je hem helemaal schoon krijgt?
Of het 'slijt' uiteindelijk vanzelf, of het gaat gewoon niet weg.
Hoeft op zich niet erg te zijn. Je zou hem ook nog even kunnen uitkoken, daar kan silicone gewoon tegen.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #43 Gepost op: 09-06-2018 13:12 u »
Met een thermowell meet je 100% de temperatuur in het vat. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen. Het nadeel is dat de koelkast maximaal aanslaat zover als hij kan zolang de temperatuur te hoog is. Dat kost meer stroom. Er zit zoveel warmtecapaciteit in je brouwsel dat het uren kan duren voor het vat een graadje warmer of kouder is. Met een isolatiesreepje en thermometer op je vat geplakt meet je een klein deel van de temperatuur in de koelkast mee en daardoor gaat de zaak veel meer beheerst koelen.

Offline billiebob

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #44 Gepost op: 21-06-2018 12:22 u »
Ik ben aan het overwegen om deze (7 gallon) te kopen, zonder de thermowell (ik hoef mijn temperatuur niet te monitoren). Graag hoor ik ervaringen wat betreft:

-De liter-/gallonaanduiding op de rand. Is deze nauwkeurig? Is de inhoud van het conische deel hierin meegenomen (bruto aanduiding), of wordt er standaard uitgegaan van enig verlies (netto aanduiding)? Dit vraag ik me af naar aanleiding van de afwijkingen in de aanduidingen op de Easybrew ketels.
-Tot hoever kun je hem - rechtstaand - leegtrekken met het kraantje? Oftewel: wat is het ketelverlies, als je lui bent en je best niet doet? :)

Bedankt alvast!

Offline billiebob

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #45 Gepost op: Gisteren om 14:52 »
Iemand? Ik wil hem graag op korte termijn aanschaffen, maar twijfel nog een beetje. Ik wel een redelijk 'fool-proof' systeem en niet teveel willen rommelen/knutselen om hem leeg te trekken :)

En voor de zekerheid: een thermometer op/in gistvat is in feite toch alleen zinvol voor pils en andere sterk temperatuur-afhankelijke bieren? Ik ben nooit van plan om een gecontroleerde gistomgeving (lees:koelkast) te gaan gebruiken. Dan is een thermometer zoals op de Brewmaster edition ook niet nodig toch?

Offline CeesM

• Senior lid
« Reactie #46 Gepost op: Gisteren om 19:48 »
Iemand? Ik wil hem graag op korte termijn aanschaffen, maar twijfel nog een beetje. Ik wel een redelijk 'fool-proof' systeem en niet teveel willen rommelen/knutselen om hem leeg te trekken :)

Wat dacht je van een beetje kantelen richting kraantje?

En voor de zekerheid: een thermometer op/in gistvat is in feite toch alleen zinvol voor pils en andere sterk temperatuur-afhankelijke bieren? Ik ben nooit van plan om een gecontroleerde gistomgeving (lees:koelkast) te gaan gebruiken. Dan is een thermometer zoals op de Brewmaster edition ook niet nodig toch?
Als je enkel Saisons brouwt heb je dat niet nodig. Voor de rest van de bierstijlen moet je wel temperatuurgecontroleerd vergisten. Te koud, vergisting kan stokken. Te warm, komt meer esters en hogere alcohollen vrij wat de smaak vaak negatief beïnvloed.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #47 Gepost op: Gisteren om 19:54 »

Een thermowell hoeft niet per se. Een thermometer op de wand met isolatie eromheen kan ook nauwkeurig genoeg de temperatuur meten/regelen van je gistende wort. Een therowell is ook lastig te desinfecteren.   

Offline CeesM

• Senior lid
« Reactie #48 Gepost op: Gisteren om 23:07 »
Een thermowell hoeft niet per se. Een thermometer op de wand met isolatie eromheen kan ook nauwkeurig genoeg de temperatuur meten/regelen van je gistende wort. Een therowell is ook lastig te desinfecteren. 
Een thermowell is wel noodzakelijk als je koelt van binnenuit met een koelspiraal. Tevens ook makkelijk te reinigen terwijl je de tank reinigt en ontsmet. Ik heb het nooit gedemonteerd om te reinigen, en ook geen infecties gehad.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #49 Gepost op: Gisteren om 23:20 »
Een thermowell is wel noodzakelijk als je koelt van binnenuit met een koelspiraal.
Hoezo dat dan? Als de isolatie goed werkt dan meet een thermometer van buiten op de wand nog steeds de temperatuur van je wort.

Offline CeesM

• Senior lid
« Reactie #50 Gepost op: Gisteren om 23:40 »
hoezo dat dan? als de isolatie goed werkt dan meet een thermometer van buiten op de wand nog steeds de temperatuur van je wort.
De koelspiraal hangt meestal in het midden. Het afgekoelde wort/jongbier zakt naar beneden en gaat het warme wort/jongbier circuleren langs de wand van de tank omhoog. Koude vloeistof is immers zwaarder dan warme. Voordat de sensor de juiste temperatuur meet heb je in het midden al een ondershoot. Dus beter om de sensor verder van de wand naar binnen te hebben. Het iets warmere wort/jongbier wat boven is gekomen word dan nog gekoeld door het stilstaande koude vloeistof in het spiraal.

Offline billiebob

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #51 Gepost op: Gisteren om 23:58 »
ik ben geen pro-brouwer, maar je gaat je gistende bier toch niet koelen met een koelspiraal? :p dit gaat over de brew bucket (gistvat) en niet de kettle!

maar goed, ik ben dus niet van plan om zo professioneel te gaan dat ik temperatuur nauwkeurig wil controleren tijdens de vergisting. ik kan dan dus met de 'normale'  editie af...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #52 Gepost op: Vandaag om 00:08 »
vanavond dit nog eens gemeten:

pan met water van 32 graden en omgeving is 20 graden
eerst thermometer met afplaktape op de zijkant van de pan geplakt. resultaat
Twater=32, Tsensor=30, Tomg=20
daarna met isolatie eroverheen (stukje van een oud campingmatje)
Twater=31.5, Tsensor=31, Tomg=20
sensor neemt dan dus binnen een graad de temperatuur aan van de voeistof in de pan, terwijl de omgevingstemperatuur 10 graden lager is.
In een gistingsruimte is dat verschil veel kleiner, dus zal de sensor tot op minder dan een halve graad het wort temperatuur volgen.

Offline Easywoods

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is en blijft mijn inspiratiebron
    • Brewer's Profile op Brewer's Friend
« Reactie #53 Gepost op: Vandaag om 00:18 »
vanavond dit nog eens gemeten:
pan met water van 32 graden en omgeving is 20 graden
eerst thermometer met afplaktape op de zijkant van de pan geplakt. resultaat
Twater=32, Tsensor=30, Tomg=20
daarna met isolatie eroverheen (stukje van een oud campingmatje)
Twater=31.5, Tsensor=31, Tomg=20
sensor neemt dan dus binnen een graad de temperatuur aan van de voeistof in de pan, terwijl de omgevingstemperatuur 10 graden lager is.
In een gistingsruimte is dat verschil veel kleiner, dus zal de sensor tot op minder dan een halve graad het wort temperatuur volgen.

Ik denk dat CeesM wel een punt heeft als je niet door middel van een gistkast (van buitenaf) maar met een spiraal in het gistvat (van binnen uit) de temperatuur beïnvloed.  :weetniet:

Offline CeesM

• Senior lid
« Reactie #54 Gepost op: Vandaag om 00:19 »
ik ben geen pro-brouwer, maar je gaat je gistende bier toch niet koelen met een koelspiraal? :p dit gaat over de brew bucket (gistvat) en niet de kettle!

maar goed, ik ben dus niet van plan om zo professioneel te gaan dat ik temperatuur nauwkeurig wil controleren tijdens de vergisting. ik kan dan dus met de 'normale'  editie af...
Waarom hebben ze dit dan?https://www.ssbrewtech.com/collections/ftss/products/ftss-temp-control-for-7-gallon-bucket-chronical

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #55 Gepost op: Vandaag om 00:35 »
De koelspiraal hangt meestal in het midden. Het afgekoelde wort/jongbier zakt naar beneden en gaat het warme wort/jongbier circuleren langs de wand van de tank omhoog. Koude vloeistof is immers zwaarder dan warme. Voordat de sensor de juiste temperatuur meet heb je in het midden al een ondershoot. Dus beter om de sensor verder van de wand naar binnen te hebben. Het iets warmere wort/jongbier wat boven is gekomen word dan nog gekoeld door het stilstaande koude vloeistof in het spiraal.
Een koelspiraal die afkoelt zal volgens mij geen circulatie geven (waarom zou koude wort langs de wand opstijgen als er warme wort boven zit?) maar een plas koude wort op de bodem van de pan en naar boven toe steeds warmere lagen. volgens mij kun je dan beter je sensor onder de bodem plakken zodat de koeling wat meer tegenkoppeling krijgt.

Offline CeesM

• Senior lid
« Reactie #56 Gepost op: Vandaag om 00:49 »
Een koelspiraal die afkoelt zal volgens mij geen circulatie geven (waarom zou koude wort langs de wand opstijgen als er warme wort boven zit?) maar een plas koude wort op de bodem van de pan en naar boven toe steeds warmere lagen. volgens mij kun je dan beter je sensor onder de bodem plakken zodat de koeling wat meer tegenkoppeling krijgt.
Of ik leg het misschien niet goed uit, of jij snapt het niet zo goed. ;)
Koelspiraal zit boven, sensor in het midden en verwarming onder. Koude vloeistof zakt omlaag en warme vloeistof stijgt omhoog. Door dit natuurlijk verschijnsel gaat de vloeistof circuleren.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #57 Gepost op: Vandaag om 01:00 »
Of ik leg het misschien niet goed uit, of jij snapt het niet zo goed. ;)
Koelspiraal zit boven, sensor in het midden en verwarming onder. Koude vloeistof zakt omlaag en warme vloeistof stijgt omhoog. Door dit natuurlijk verschijnsel gaat de vloeistof circuleren.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik vraag me af of dat in de praktijk gaat circuleren. zoals je zegt koude vloeistof zakt omlaag, dus gaat het op de bodem liggen. warme vloeistof stijgt op dus vormt een warme laag aan het oppervlak. als de stijgende of dalende vloeistof voldoende snelheid kan ontwikkelen krijg je wel circulatie omdat dan de snelheid waarmee het stroomt tegen de temperatuur in kan opstijgen langs de wand (koelen) of dalen langs de wand (verwarmen). Maar als je circulatie hebt maakt de plaats van de sensor weer minder uit omdat het toch al mengt. een sensor in het midden van je pan kan ook niet met een thermowell of je moet een hele lange hebben.   

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #58 Gepost op: Vandaag om 01:14 »
Door dit natuurlijk verschijnsel gaat de vloeistof circuleren.
net even geprobeerd met dezelfde pan waar ik toch al mee bezig was vanavond. Dompelelement op de bodem gezet. temperatuur was inmiddel 28 graden. dompelelement aangezet. na enkele minuten ontstond een warme  laag aan de bovenkant van ca 40 graden die naar onderen toe in temperatuur afnam. de bodem bleef nog steeds 28 graden, dus geen circulatie, maar inderdaad laagjesvorming. 

Offline haicoterbeek

• Vol lid
« Reactie #59 Gepost op: Vandaag om 04:10 »
Deze discussie steekt telkens weer de kop op! Ik raad de voor en tegenstanders aan te gaan googelen op: thermowell vs surface mount.

De conclusie is veelal de volgende:

Meten met een thermowell is het meest nauwkeurig als het gaat om een medium in een vat of pijp. Nadeel is dat het duurder is.

Meten van de oppervlakte temperatuur is een redelijk alternatief vooral omdat goedkoper is. Nadeel is dat de invloed van de omgevingstemperatuur.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #60 Gepost op: Vandaag om 08:47 »
Deze discussie steekt telkens weer de kop op! Ik raad de voor en tegenstanders aan te gaan googelen op: thermowell vs surface mount.

De conclusie is veelal de volgende:

Meten met een thermowell is het meest nauwkeurig als het gaat om een medium in een vat of pijp. Nadeel is dat het duurder is.

Meten van de oppervlakte temperatuur is een redelijk alternatief vooral omdat goedkoper is. Nadeel is dat de invloed van de omgevingstemperatuur.

Dit plaatje geeft aan dat de oppervlakte temperatuur vrijwel volledig (voor ca 80%) de omgevingstemperatuur volgt. Mijn meting van gisteravond heeft duidelijk laten zien dat de oppervlaktetemperatuur voor 95% de process temperatuur volgt. dus een compleet andere conclusie.
Natuurlijk begrijp ik dat een firma die Rosemount™ Thermowell verkoopt alles zal doen om de alternatieven zo slecht mogelijk af te spiegelen en dat is simpel te realiseren door een sensor op de wand slecht te positioneren (ze geven vast niet aan hoe de sensor gemonteerd zat), maar is niet het beeld wat je kunt halen als je een beetje je best doet. De opstelling die ik gisteren had gemaakt kostte me nog geen 5 minuten op deze optimaal te krijgen. 

Offline CeesM

• Senior lid
« Reactie #61 Gepost op: Vandaag om 11:03 »
net even geprobeerd met dezelfde pan waar ik toch al mee bezig was vanavond. Dompelelement op de bodem gezet. temperatuur was inmiddel 28 graden. dompelelement aangezet. na enkele minuten ontstond een warme  laag aan de bovenkant van ca 40 graden die naar onderen toe in temperatuur afnam. de bodem bleef nog steeds 28 graden, dus geen circulatie, maar inderdaad laagjesvorming.
Dat klopt wel. Als je de bodem verwarmt stijgt het warmte water omhoog en zakt het koude water om de warmtekolom naar de bodem. De circulatie van het water is goed te zien als het water kookt. Daarom moet bij een gisttank de koeling boven beginnen en verwarming onder. De thermowell zit in het midden om zo het gemiddelde temperatuur te kunnen meten. Maar dit is de theorie voor een gisttank met koeling van binnen.

Vroeger koelde ik het wort na het koken in de gootsteen met ijswater en konstateerde toen dat het wort in he midden van de pan stukken warmer was dan aan de buitenkant. Dat effect zal je denk ik met een gistvat/tank ook wel hebben als er van buitenaf word gekoeld/verwarmt. Dan wel met een kleinere verschil in temperatuur. Maar een thermowell is wel aanbevolen om de gemiddelde temperatuur te kunnen meten.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #62 Gepost op: Vandaag om 11:33 »
Dat klopt wel. Als je de bodem verwarmt stijgt het warmte water omhoog en zakt het koude water om de warmtekolom naar de bodem. De circulatie van het water is goed te zien als het water kookt. Daarom moet bij een gisttank de koeling boven beginnen en verwarming onder. De thermowell zit in het midden om zo het gemiddelde temperatuur te kunnen meten. Maar dit is de theorie voor een gisttank met koeling van binnen.
koeling boven en verwarming onder is het beste, daar is geen discussie over. Maar circulatie krijg je dan nog steeds niet zoals ik gisteren heb kunnen constateren bij het dompelelement. koken is heel iets anders want daar heb je circulatie door opstijdende stoombellen die veel wervelingen veroorzaken en daardoor menging. bij de gisting heb je alleen menging door opstijgende koolzuurbelletjes, maar misschien zorgt dat toch wel voor voldoende menging. Meten in het midden dan de pan levert dan op dat je temperatuur in het midden van de pan is zoals gewenst maar op de bodem is het kouder en bovenin warmer dan gewenst.
Maar heb jij dan een systeem met koeling van boven en verwarming van onderen? Dan ben je een van de weinigen die daarover kan beschikken volgens mij. Ik heb zelf een systeem met het gistingsvat op een verwarmingsplaat met sensor en isolatie midden op de buitenwand. De verwarmingsplaat kan bijverwarmen. Koelen doe ik door een ventilator aan te zetten die koude omgevings lucht aanzuigt rondom het gistngsvat tussen de isolatie door (ding staat in de kelder bij 16 graden) Daarmee krijg je koeling helemaal rondom.

Offline haicoterbeek

• Vol lid
« Reactie #63 Gepost op: Vandaag om 11:39 »
Dit plaatje geeft aan dat de oppervlakte temperatuur vrijwel volledig (voor ca 80%) de omgevingstemperatuur volgt. Mijn meting van gisteravond heeft duidelijk laten zien dat de oppervlaktetemperatuur voor 95% de process temperatuur volgt. dus een compleet andere conclusie.
Natuurlijk begrijp ik dat een firma die Rosemount Thermowell verkoopt alles zal doen om de alternatieven zo slecht mogelijk af te spiegelen en dat is simpel te realiseren door een sensor op de wand slecht te positioneren (ze geven vast niet aan hoe de sensor gemonteerd zat), maar is niet het beeld wat je kunt halen als je een beetje je best doet. De opstelling die ik gisteren had gemaakt kostte me nog geen 5 minuten op deze optimaal te krijgen.
Je vergelijkt jouw opstelling met............jouw opstelling.
De conclusie is dat je door het meten van de oppervlakte temperatuur van de pan de temperatuur van de inhoud zo dicht mogelijk kunt benaderen. Deze conclusie is juist!
Ik mis in jou opstelling een thermowell met sensor. Van een eerlijk vergelijking (thermowell/oppervlakte meting) is in deze opstelling geen sprake.

Maar even terug naar de vraag van de topic starter.
Is het nodig de temperatuur van de inhoud van een vat (in dit geval een brewbucket) die geplaatst is in een koelkast te meten met een thermowell?
Dan is het antwoord nee! Alles in de koelkast krijgt uiteindelijk de temperatuur van de lucht. Of dit snel of langzaam gaat is afhankelijk van de massa van het geen je in de kast zet en het koelvermogen van de koelkast.
Daarom is het belangrijk de luchttemperatuur te meten en zou nauwkeurig mogelijk te controleren.
Als antwoord op de vraag van de ts zeg ik dus nee! Je hebt geen thermowell nodig om je temperatuur goed te controleren.
Om inzicht te krijgen in het vergistingsproces (en dat is wat anders als de temperatuurregeling) raad ik iedereen aan de temperatuur in het vat wel te meten!
Dus meten en regelen van de temperatuur in de kast. Alleen meten van de temperatuur in het vat om inzicht te vergaren. (Zie onderstaande tekening.)

Ik meet en controleer zelf een gistkast volgens bovenstaande methode. Ik kan het iedereen aanraden. Het geeft ook een prima beeld van het exotherme vergistingsproces.
Vooral in de eerste dagen van de vergisting, waarbij veel suiker wordt omgezet. Dan is de temperatuur in het vat afhankelijk van het type gist hoger als de omgevingstemperatuur.

Voor een brewbucket of chronical met een ingebouwde koelspiraal is het verhaal anders. Daar verwarm of koel je het medium direct. De koeler zit immers in het medium! Om deze temperatuur zo goed mogelijk te kunnen regelen is het van belang te meten door middel van een thermowell.
Het eerder beschreven verschil in temperatuur als gevolg van het exotherme proces treed hier niet op doordat je rechtstreek koelt of verwarmd in het wort.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #64 Gepost op: Vandaag om 11:47 »
Je vergelijkt jouw opstelling met............jouw opstelling.
De conclusie is dat je door het meten van de oppervlakte temperatuur van de pan de temperatuur van de inhoud zo dicht mogelijk kunt benaderen. Deze conclusie is juist!
Ik mis in jou opstelling een thermowell met sensor. Van een eerlijk vergelijking (thermowell/oppervlakte meting) is in deze opstelling geen sprake.
Thermowell met sensor geeft per definitie de temperatuur van de inhoud van de pan, dus ging ik er even vanuit dat je die vergelijking zelf wel kon maken.
thermowell:
Tpan=30 graden, Tsensor=Tpan bij Tomgeving =20 graden
sensor op pan geplakt met iso eromheen:
Tpan=30 graden, Tsensor=Tpan-0.5 graden bij Tomgeving =20 graden

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #65 Gepost op: Vandaag om 11:56 »
Alles in de koelkast krijgt uiteindelijk de temperatuur van de lucht.

Vooral in de eerste dagen van de vergisting, waarbij veel suiker wordt omgezet. Dan is de temperatuur in het vat afhankelijk van het type gist hoger als de omgevingstemperatuur.

Voor een brewbucket of chronical met een ingebouwde koelspiraal is het verhaal anders. Daar verwarm of koel je het medium direct. De koeler zit immers in het medium! Om deze temperatuur zo goed mogelijk te kunnen regelen is het van belang te meten door middel van een thermowell.
Het eerder beschreven verschil in temperatuur als gevolg van het exotherme proces treed hier niet op doordat je rechtstreek koelt of verwarmd in het wort.

Ik zie hier 2 tegenstrijdige uitspraken:
1) alles krijgt dezelfde temperatuur
2) temperatuur in het vat afhankelijk van het type gist hoger als de omgevingstemperatuur.

Het gaat natuurlijk om 2 vooral tijdens de gistingspiek. Dan staat het vat warmte af aan zijn omgeving en hoeveel het vat dan opwarmt tov zijn omgeving is bepaald door de warmtegeleidingscoefficient en oppervlak van de wand. Je kunt op diverse manieren het vat koelen maar uiteindelijk komt het in alle gevallen erop neer dat je het geproduceerde vermogen van de gist (exotherm) moet afvoeren. afhankelijk van waar je dat doet kan er nog een temperatuurgradient in je gistingsvat ontstaan. zoals bij jou koelen en verwarmen via de bodem. Uiteindelijk moet je ergens in het vat de temperatuur gaan meten en regelen, maar als zowel thermowell als sensor op de wand dat beiden binnen een halve graad kunnen meten maat het niet uit welke van de 2 je gebruikt. 

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #66 Gepost op: Vandaag om 12:11 »

1) Om inzicht te krijgen in het vergistingsproces (en dat is wat anders als de temperatuurregeling) raad ik iedereen aan de temperatuur in het vat wel te meten!
Dus meten en regelen van de temperatuur in de kast. Alleen meten van de temperatuur in het vat om inzicht te vergaren. (

2) Voor een brewbucket of chronical met een ingebouwde koelspiraal is het verhaal anders. Daar verwarm of koel je het medium direct. De koeler zit immers in het medium! Om deze temperatuur zo goed mogelijk te kunnen regelen is het van belang te meten door middel van een thermowell.

mbt 1) regelen van de temperatuur in de kast betekent nog steeds dat je vat opwarmt tijdens de gistingspiek. Je kunt dus beter de temperatuur van je vat regelen omdat zowel thermowell als sensor op de wand de juiste temperatuur van het vat aangeven kun je beiden gebruiken als sensor om het even.

mbt2) ook hier grldt: omdat zowel thermowell als sensor op de wand de juiste temperatuur van het vat aangeven kun je beiden gebruiken als sensor om het even.

Offline CeesM

• Senior lid
« Reactie #67 Gepost op: Vandaag om 12:36 »
De test met de dompelaar geeft wel een groter temperatuurverschil aan omdat het koude water onder nog opgewarmt moet worden tot de gewenste temperatuur. Als het die temperatuur heeft bereikt zal het verschil niet zo groot zijn. In de gistingvat zal het verschil max. 1 șC tussen onder en boven.
In een koelkast heb ik een meting gedaan en was het onder 6 șC, in het midden 7 șC en boven 8 șC.

Ik heb een SS Brewtech Chronical 7 uitgerust met een koelspiraal aan het deksel. Een beetje hun systeem nagemaakt maar veel goedkoper. Bij de ALDI een camping compressorkoelbox gekocht wat het koelwater redelijk snel kan koelen tot temperaturen onder het vriespunt, maar heb het afgesteld op 6 șC.
Het koelwater circuleert middels een dompelpompje van 15 W.  Als isolatie heb ik een kap gemaakt van piepschuim isolatieplaten dat over de CCT past.
Mijn plan is om het te verbeteren door de CCT te isoleren met een neopreen ommanteling waartussen ik een verwarmingsmatje plaatst.

Ik moest wel voor zo'n systeem kiezen omdat ik in de keuken geen plaats heb voor een 2e koelkast. Een koelkast boven op een kamer zetten is voor mij geen optie. Een trap op en aflopen met zo'n tank lijkt me onhandig. Brouwen, vergisten en bottelen doe ik in de keuken.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #68 Gepost op: Vandaag om 12:53 »
De test met de dompelaar geeft wel een groter temperatuurverschil aan omdat het koude water onder nog opgewarmt moet worden tot de gewenste temperatuur. Als het die temperatuur heeft bereikt zal het verschil niet zo groot zijn. In de gistingvat zal het verschil max. 1 șC tussen onder en boven.
In een koelkast heb ik een meting gedaan en was het onder 6 șC, in het midden 7 șC en boven 8 șC.

Ik heb een SS Brewtech Chronical 7 uitgerust met een koelspiraal aan het deksel. Een beetje hun systeem nagemaakt maar veel goedkoper. Bij de ALDI een camping compressorkoelbox gekocht wat het koelwater redelijk snel kan koelen tot temperaturen onder het vriespunt, maar heb het afgesteld op 6 șC.
Het koelwater circuleert middels een dompelpompje van 15 W.  Als isolatie heb ik een kap gemaakt van piepschuim isolatieplaten dat over de CCT past.
Mijn plan is om het te verbeteren door de CCT te isoleren met een neopreen ommanteling waartussen ik een verwarmingsmatje plaatst.

Ik moest wel voor zo'n systeem kiezen omdat ik in de keuken geen plaats heb voor een 2e koelkast. Een koelkast boven op een kamer zetten is voor mij geen optie. Een trap op en aflopen met zo'n tank lijkt me onhandig. Brouwen, vergisten en bottelen doe ik in de keuken.

Lijkt me heel acceptabele opstelling. Hoe meet/regel je de temperatuur: met thermowell of op de wand? plaatselijk 1 graad verschil met het gemiddeld lijkt me niet zo'n punt. Weet niet of je die meting hebt gedaan met water of met gistend bier. Gistend bier geeft meer menging dus nog minder  temp verschil.   

Offline CeesM

• Senior lid
« Reactie #69 Gepost op: Vandaag om 13:11 »
Lijkt me heel acceptabele opstelling. Hoe meet/regel je de temperatuur: met thermowell of op de wand? plaatselijk 1 graad verschil met het gemiddeld lijkt me niet zo'n punt. Weet niet of je die meting hebt gedaan met water of met gistend bier. Gistend bier geeft meer menging dus nog minder  temp verschil.
Thermowell van 10 cm lang. Sensor er in van de STC-1000, gat rond het kabeltje afgesloten met keukenpapier.
Geen metingen gedaan in de gistvat zelf. Ik ga ervan uit dat er een redelijke vergelijking is met de temperatuurverschil als de lucht in een koelkast.

Tags: