Ss brewtech brew bucket met of zonder thermowell

Gestart door sierkgoedemoed, 10-04-2017 12:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sierkgoedemoed

Hi.

Graag jullie advies. Ik overweeg de ss brewtech brew bucket. Ik twijfel tussen de ene met thermowell of degene zonder. Niet vanwege het prijsverschil. Maar eerder of het gemak van schoonmaken en kans op infectie via de thermowell opweegt tegen het beter meten van de temperatuur.

Ik heb een omgebouwde koelkast voor de fermentatie. Mijn meetsensor kan ik in de thermowell plaatsen. Of ik meet enkel de koelkast temperatuur en regel die.

De sensor met een spons aan de buitenkant plakken wordt ook voorgesteld maar vind ik wat onhandig.

Heeft het echt nu om de temperatuur in het vat te meten of is de  omgevingstemperatuur in de koelkast voldoende?

Ik hoor graag jullie tips of suggesties.

Gaat om de 7 gallon variant.


guuz

Citaat van: sierkgoedemoed op 10-04-2017  12:14 uDe sensor met een spons aan de buitenkant plakken wordt ook voorgesteld maar vind ik wat onhandig.



waarom onhandig? ik doe dit al jaren. spanbandje om gistvat, zo'n goedkoop geel/groen schuursponsje onder de spanband en daar de sensor gewoon onder dus.... onhandig? ik vind van niet dus

Petertje

Ik heb de brewbucket zonder de thermowel, hiervoor de fastferment gebruikt die had het wel. Opzich maakt het niet zoveel uit maar de temperatuur moet je denk ik wel op of in het vat meten en niet alleen ergens in de koelkast. Ik gebruik duck-tape om de sensor vast te plakken + sponsje. Gaat wat mij betreft prima. Mocht je het teveel gedoe vinden zou ik voor die met thermowel gaan.

sierkgoedemoed

Bedankt voor de reacties. Dus het meten in het vat is toch wel belangrijk. Ofwel met spon of met thermowell.

Behoor je de thermowell regelmatig te demonteren voor een betere reiniging?

bastiaanD

Ik demonteren de thermowell niet. Maar schrop alles gewoon goed schoon. Gaat al een jaar goed, maar eerlijk is eerlijk dat is natuurlijk geen garantie.

PeterEngeltje

Citaat van: Petertje op 10-04-2017  21:49 uIk heb de brewbucket zonder de thermowel, hiervoor de fastferment gebruikt die had het wel. Opzich maakt het niet zoveel uit maar de temperatuur moet je denk ik wel op of in het vat meten en niet alleen ergens in de koelkast. Ik gebruik duck-tape om de sensor vast te plakken + sponsje. Gaat wat mij betreft prima. Mocht je het teveel gedoe vinden zou ik voor die met thermowel gaan.

Mijn eerste ervaring vandaag met de thermowell doet vermoeden dat het een groot verschil maakt of je de sensor op het gistvat plakt, of via een thermowell erin.

Voorheen plakte ik de sensor ook op een plastic gistvat.
Moest er dan 3 graden gekoeld worden dan ging dat vrij rap omdat je met de sensor op het vat voornamelijk de temperatuur van het vat meet en deels de omgevingstemperatuur in de koelkast.
Met isolatie materiaal kun je de invloed van de omgevingstemperatuur in de koelkast beperken, maar toch is de temperatuur die je meet niet gelijk aan de temperatuur in het wort of bier.

Vandaag kwam ik daar achter toen ik de Brew Bucket met thermowell ingebruik nam.
De sensor van de STC-1000 in de thermowell gedaan. Temperatuur in het wort was 21,3 graden C.
De STC-1000 stond op de gewenste gistingstemperatuur van 19,0 graden C.
Het duurde nu zeker 90 minuten voor de temperatuur van 19,5 graden gehaald was. De koelkast schakelde op dat moment uit op zijn eigen thermostaat, de thermometer in de koelkast gaf 6,0 graden aan.
Omdat ik niet wilde dat de temperatuur te ver doorschoot naar beneden heb ik met de temperatuur instelling Van de STC-1000 gespeeld om zo te voorkomen dat alles op hol slaat van verwarmen naar koelen enz.
Na een uur zonder verdere koeling kruipt de temperatuur nog steeds heel langzaam naar beneden en is nu 18,8 graden. Ik hoop dat de temperatuur zo weer oploopt en ik hem onder controle kan houden.

Ik ben er nu van overtuigd dat ik met thermowell de temperatuur in het wort nauwkeuriger meet.
Om extra lang koelen of verwarmen in de klimaatkast te voorkomen is het nu van belang om na het koken de temperatuur van het wort met de wortkoeler zo dicht mogelijk bij de gewenste vergistingstemperatuur te krijgen.

En nog iets, controleer bij het monteren heel goed of de kraan en de thermowell echt niet lekken.
Bij mij lekte de thermowell vanmiddag, gelukkig zat er toen Starsan oplossing in en geen wort.

Jeukstaardt

Citaat van: sierkgoedemoed op 11-04-2017  07:31 uBehoor je de thermowell regelmatig te demonteren voor een betere reiniging?

Lijkt mij wel. Gezien de kleine moeite van het losdraaien van 1 moer. Ik doe het na ieder brouwsel.
Meten doe ik met de Inkbird sensor in de thermowell, werkt voor mij prima. Verwarmen doe ik middels een warmtedraad die ik direct op het vat wikkel.

Thanatosti

Citaat van: PeterEngeltje op 21-05-2018  22:48 uMijn eerste ervaring vandaag met de thermowell doet vermoeden dat het een groot verschil maakt of je de sensor op het gistvat plakt, of via een thermowell erin.

Voorheen plakte ik de sensor ook op een plastic gistvat.
Moest er dan 3 graden gekoeld worden dan ging dat vrij rap omdat je met de sensor op het vat voornamelijk de temperatuur van het vat meet en deels de omgevingstemperatuur in de koelkast.
Met isolatie materiaal kun je de invloed van de omgevingstemperatuur in de koelkast beperken, maar toch is de temperatuur die je meet niet gelijk aan de temperatuur in het wort of bier.

Vandaag kwam ik daar achter toen ik de Brew Bucket met thermowell ingebruik nam.
De sensor van de STC-1000 in de thermowell gedaan. Temperatuur in het wort was 21,3 graden C.
De STC-1000 stond op de gewenste gistingstemperatuur van 19,0 graden C.
Het duurde nu zeker 90 minuten voor de temperatuur van 19,5 graden gehaald was. De koelkast schakelde op dat moment uit op zijn eigen thermostaat, de thermometer in de koelkast gaf 6,0 graden aan.
Omdat ik niet wilde dat de temperatuur te ver doorschoot naar beneden heb ik met de temperatuur instelling Van de STC-1000 gespeeld om zo te voorkomen dat alles op hol slaat van verwarmen naar koelen enz.
Na een uur zonder verdere koeling kruipt de temperatuur nog steeds heel langzaam naar beneden en is nu 18,8 graden. Ik hoop dat de temperatuur zo weer oploopt en ik hem onder controle kan houden.

Ik ben er nu van overtuigd dat ik met thermowell de temperatuur in het wort nauwkeuriger meet.
Om extra lang koelen of verwarmen in de klimaatkast te voorkomen is het nu van belang om na het koken de temperatuur van het wort met de wortkoeler zo dicht mogelijk bij de gewenste vergistingstemperatuur te krijgen.

Ik heb precies dezelfde ervaring nu ik van een kunststof vat ben overgestapt naar de Brewbucket.

Qua demonteren en schoonmaken overigens: dat is totaal geen moeite omdat de thermowell uit één stuk is. gewoon losschroeven, schoonpoetsen en laten weken in Star San.

Markiej87

Citaat van: PeterEngeltje op 21-05-2018  22:48 uMijn eerste ervaring vandaag met de thermowell doet vermoeden dat het een groot verschil maakt of je de sensor op het gistvat plakt, of via een thermowell erin.

Voorheen plakte ik de sensor ook op een plastic gistvat.
Moest er dan 3 graden gekoeld worden dan ging dat vrij rap omdat je met de sensor op het vat voornamelijk de temperatuur van het vat meet en deels de omgevingstemperatuur in de koelkast.
Met isolatie materiaal kun je de invloed van de omgevingstemperatuur in de koelkast beperken, maar toch is de temperatuur die je meet niet gelijk aan de temperatuur in het wort of bier.

Vandaag kwam ik daar achter toen ik de Brew Bucket met thermowell ingebruik nam.
De sensor van de STC-1000 in de thermowell gedaan. Temperatuur in het wort was 21,3 graden C.
De STC-1000 stond op de gewenste gistingstemperatuur van 19,0 graden C.
Het duurde nu zeker 90 minuten voor de temperatuur van 19,5 graden gehaald was. De koelkast schakelde op dat moment uit op zijn eigen thermostaat, de thermometer in de koelkast gaf 6,0 graden aan.
Omdat ik niet wilde dat de temperatuur te ver doorschoot naar beneden heb ik met de temperatuur instelling Van de STC-1000 gespeeld om zo te voorkomen dat alles op hol slaat van verwarmen naar koelen enz.
Na een uur zonder verdere koeling kruipt de temperatuur nog steeds heel langzaam naar beneden en is nu 18,8 graden. Ik hoop dat de temperatuur zo weer oploopt en ik hem onder controle kan houden.

Ik ben er nu van overtuigd dat ik met thermowell de temperatuur in het wort nauwkeuriger meet.
Om extra lang koelen of verwarmen in de klimaatkast te voorkomen is het nu van belang om na het koken de temperatuur van het wort met de wortkoeler zo dicht mogelijk bij de gewenste vergistingstemperatuur te krijgen.

En nog iets, controleer bij het monteren heel goed of de kraan en de thermowell echt niet lekken.
Bij mij lekte de thermowell vanmiddag, gelukkig zat er toen Star San oplossing in en geen wort.
Die hele verbeterde temperatuurcontrole is 1 van de redenen dat ik ook volledig over ben op Brewbuckets. Ik ben er enorm blij mee :)

tdp

Citaat van: Markiej87 op 22-05-2018  13:15 uDie hele verbeterde temperatuurcontrole is 1 van de redenen dat ik ook volledig over ben op Brewbuckets. Ik ben er enorm blij mee :)

Zou je ook nog de stap naar CCT's maken, of voldoet de Brewbucket voor jou? Ik zit zelf nog tussen die 2 te dubben, en ook welke grootte ik neem. 7 gallon net te klein, 14 te groot ;)

PeterEngeltje

Citaat van: tdp op 22-05-2018  14:37 uZou je ook nog de stap naar CCT's maken, of voldoet de Brewbucket voor jou? Ik zit zelf nog tussen die 2 te dubben, en ook welke grootte ik neem. 7 gallon net te klein, 14 te groot ;)

Net te klein of veel te groot, dat herken ik heel goed.
Was in het verleden met plastic vaten ook al een frustratie, en nu weer met RVS vaten.
Toch ben ik nu heel blij met de 7 gallon Brewbucket.
Vooral met de thermowell ben ik erg blij.
Ik zie nu hoeveel beter je daarmee de temperatuur in het vat meet.

Voor het doorschieten tijdens het koelen heb ik nu een oplossing.
Bij de gisting komt veel warmte vrij en ook de kamertemperatuur waarin mijn klimaatkast staat ligt boven de vergistingstemperatuur.
Dus ik heb heel simpel de verbinding met de verwarming tijdelijk onderbroken, en de bandbreedte van de temperatuur van de STC-1000 op 0,3 graden gezet (dat is de minimale bandbreedte).
Zo koel je kort, waardoor je minder naar beneden doorschiet.
En mocht hij toch iets doorschieten dan slaat de verwarming niet onnodig aan.
Warmte van de vergisting, en de hogere temperatuur in de huiskamer zorgen ervoor dat hij weer opwarmt.

TimW

Ik heb een brew bucket met thermowell en kan hier de sensor van de inkbird temperatuurcontroller in kwijt. Qua grootte past de 7 gallon uitstekend bij de soda kegs van 19 liter. Ik wil binnenkort een brewpi aansluiten die zowel omgevingstemperatuur als de temperatuur in het vat meet.

Markiej87

Citaat van: tdp op 22-05-2018  14:37 uZou je ook nog de stap naar CCT's maken, of voldoet de Brewbucket voor jou? Ik zit zelf nog tussen die 2 te dubben, en ook welke grootte ik neem. 7 gallon net te klein, 14 te groot ;)
Ik verwacht van niet. Ik ben gehecht aan mijn koelkasten en deze passen daar perfect in. Een CCT moet ik m'n hele brouwhok voor verbouwen en dat is het me niet waard. Bovendien zie ik niet de toegevoegde waarde van het tussendoor aftappen van de gist.

PeterEngeltje

Citaat van: Markiej87 op 22-05-2018  22:54 uIk verwacht van niet. Ik ben gehecht aan mijn koelkasten en deze passen daar perfect in. Een CCT moet ik m'n hele brouwhok voor verbouwen en dat is het me niet waard. Bovendien zie ik niet de toegevoegde waarde van het tussendoor aftappen van de gist.

Helemaal (100 %) mee eens, als ik mag aannemen dat je met "deze" de Brewbucket bedoelt.

Nog iets leuks aan de Brewbucket:
Er zit een temperatuur sensor met temperatuur display bij die is bedoeld voor in de thermowell.
De sensor van de STC-1000 zit in de thermowell, en de bijgeleverde sensor met display staat op de Brewbucket om de temperatuur in de koelkast te meten.

thezewery

Citaat van: tdp op 22-05-2018  14:37 uIk zit zelf nog tussen die 2 te dubben, en ook welke grootte ik neem. 7 gallon net te klein, 14 te groot ;)
Hier exact hetzelfde, en komen er maar niet uit... :duel:

tdp

Citaat van: thezewery op 23-05-2018  09:02 uhier exact hetzelfde, en komen er maar niet uit... :duel:

Met welke grootte pannen werk je? Wellicht kunnen we elkaar helpen met de keuze maken ;) Ik brouw nu met 2x33l pannen, meestal een liter of 20 in het gistvat. Dit zou prima passen in de 26 liter variant. Ik zit echter te dubben om de overstap te maken naar wat grotere pannen, zodat ik batches van 25 liter kan maken. Dan wordt het relatief krap, maar om daar nou een 2x zo grote variant voor te kopen, gaat me ook wat ver. Anderzijds ik 50% tot 100% kopruimte niet heel verkeerd.

PeterEngeltje

Citaat van: tdp op 23-05-2018  09:13 uMet welke grootte pannen werk je? Wellicht kunnen we elkaar helpen met de keuze maken ;) Ik brouw nu met 2x33l pannen, meestal een liter of 20 in het gistvat. Dit zou prima passen in de 26 liter variant. Ik zit echter te dubben om de overstap te maken naar wat grotere pannen, zodat ik batches van 25 liter kan maken. Dan wordt het relatief krap, maar om daar nou een 2x zo grote variant voor te kopen, gaat me ook wat ver. Anderzijds ik 50% tot 100% kopruimte niet heel verkeerd.

Het is inderdaad heel jammer dat Brewtech tussen 7 en 14 gallon niet een paar tussen maten op de markt brengt.
Ik ben nu een brouwsel van 23 liter in de 7 gallon (26 liter) aan het vergisten en dat gaat goed, mits je een blow-off gebruikt.
Ik heb dit keer weer met vloeibare gist gewerkt en moest dus beluchten. Dat was ook goed opletten, maar het schuim dat gevormd wordt bij beluchten heb ik met een steriele thermometer los geroerd waardoor het weer wat inzakte. En ik heb met tijdsintervallen kortere periodes belucht.
Je zou intensiever kunnen beluchten door het wort, nadat het is afgekoeld, in de brouwketel te beluchten en dan pas over te pompen in de Brewbucket.

Kortom, als je voor de 7 gallon versie gaat is volgens mij een brouwsel van 23-24 liter echt wel de max.

tdp

Dankjewel Peter, daar kan ik mee verder. Mijn wort beluchten heb voer ik niet vaak uit, veelal gebruik ik korrelgisten en belucht ik niet. Werken met een blowoff vind ik niet direct een probleem. Ik overweeg bij deze dan ook de 26 liter variant, mocht ik overgaan tot aanschaf.

thezewery

Citaat van: tdp op 23-05-2018  09:13 uMet welke grootte pannen werk je? Wellicht kunnen we elkaar helpen met de keuze maken ;) Ik brouw nu met 2x33l pannen, meestal een liter of 20 in het gistvat. Dit zou prima passen in de 26 liter variant. Ik zit echter te dubben om de overstap te maken naar wat grotere pannen, zodat ik batches van 25 liter kan maken. Dan wordt het relatief krap, maar om daar nou een 2x zo grote variant voor te kopen, gaat me ook wat ver. Anderzijds ik 50% tot 100% kopruimte niet heel verkeerd.
Met de Grainfather. Heeeeeel af en toe met wat soeppannen, maar dat is eigenlijk nooit zo'n succes vanwege volledig zeiknatte filters in de wasemkap , zo erg dat er gewoon een straal uitloopt teug de pan in...
Met de GF is max 30l begin kook dus na uurtje 27l over. Zit eigenlijk nooit daaraan, maar het kán, dus mocht het een keer zo uitkomen zou fijn zijn als vat toereikend is.
Gebruik nu 2 plastic vaten: 60l en 30l.

thezewery

Citaat van: PeterEngeltje op 23-05-2018  11:11 uKortom, als je voor de 7 gallon versie gaat is volgens mij een brouwsel van 23-24 liter echt wel de max.
Gebruik jij het platte of het bolle deksel?

PeterEngeltje

Citaat van: thezewery op 23-05-2018  12:16 uGebruik jij het platte of het bolle deksel?

De Ss Brewtech Brewbucket heeft standaard een plat deksel.
De Ss Brewtech Chronical fermenter heeft een bol deksel.
Ik heb de Brewbucket.



thezewery

Hmmm... ik merk nu dat de 14 gallon brewbucket niet verkrijgbaar is zonder thermodinges?

tdp

Dan hoef je die keuze niet te nemen in ieder geval :)

CeesM

Citaat van: tdp op 24-05-2018  13:30 uDan hoef je die keuze niet te nemen in ieder geval :)
Dan kan je nog even doorsparen voor een Chronical CCT. ;)
In de Chronical 7 kan je max 26,7 liter kwijt. Bij aggressieve gisting kan je een blow-off slang gebruiken.

Markiej87

Afgelopen zondag voor het eerst een vergisting gestart in de brewmaster bucket. 47 liter imperial porter in de 54 liter variant. Direct een blowoff geïnstalleerd en dat was toch wel erg prettig. Normaal gesproken zou het een hel worden om al dat uiteindelijk opgedroogde gistschuim van mijn plastic vat af te krijgen, maar dat wordt met deze Bucket geen probleem natuurlijk. Ik merk dat mijn koelkast echt enorm hard aan het werk is ook, en ik verwacht dat dit komt omdat ik nu de temperatuur in het vat meet. Ik heb er te weinig zicht op of hij heel erg doorschiet, maar ik heb het idee van niet. Al met al: ben er mega blij mee. Volgend week komen mijn blow-off bevestigingsets binnen :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.