Is dit kaam op mijn bier?

Gestart door Mats, 07-04-2017 17:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Mats

Mijn eerste echte brouwsel staat inmiddels al twee weekjes op het vat maar nu drijft er een witte substansie op die ik niet helemaal vertrouw en mij afvraag of ik last hem van kaam of een andere infectie.

Even wat achtergrond op het brouwproces, ik ben het Tripel graanbrouwpakket van Brouwmarkt aan het maken (weet de exacte ingredienten niet), ik heb alles met Puro OXI schoongemaakt en met water afgespoeld. Ik heb nadat na een week de SG waarde drie dagen min of meer onveranderd was, het bier in wording van mijn plastic gistingsvat overgeheveld in mijn mandfles. Ik heb niet heel bewust opgelet of er toen al een vergelijkbare substantie opzat. Ik heb het bier toen ook even geproefd en dat smaakt niet heel aangenaam, geen uitgesproken smaak maar een beetje muffig geheel. Vervolgens viel mij op een gegeven moment op dat deze substantie op mijn bier ging drijven. Mijn waterslot bubbelt nog ongeveer elke 10 minuten wel een keertje.

Ik heb de foto's gemaakt door het glas van de mandfles heen (wilde hem niet openmaken) dus ze zijn niet van perfecte kwaliteit.

(voor grote versies: )

#wat_drijft_er_op_mijn_bier

Adbrouwt

Dat zou zomaar kaam kunnen zijn of misschien een schimmel die geeft vaak een muffe smaak. Zelf hou ik mijn vat dicht totdat ik ga bottelen dan meet ik de sg en hup de fles in. Zaak is zo min mogelijk je vat openmaken

beermenke

Na mijn eerste overheveling is mijn fles altijd zo vol mogelijk. Kaam heeft graag zuurstof en met volle fles is er weinig tot geen zuurstof in de fles. Als de vlek groter wordt en een dun vliesje dan vrees ik t ergste maar het zou nog gist kunnen zijn.
Kaam is hardnekkig dus meer dan goed alles schoonmaken. Ik heb m 1 x in de wijn gehad en daarna gelukkig nooit meer. Altijd volle flessen is mijn remedie.
Succes en laat je niet weerhouden door een enkele tegenslag.

foz

Kaam vormt een dun dekkende vlies over de oppervlakte van het vloeistof. Dit vind ik niet echt op kaam lijken.

Jacques

Citaat van: foz op 07-04-2017  20:30 uKaam vormt een dun dekkende vlies over de oppervlakte van het vloeistof. Dit vind ik niet echt op kaam lijken.

Mee eens. Het zou gist kunnen zijn maar dat is op deze foto's moeilijk te zien.

Mats

Dank voor alle reacties, ik ga het afwachten, als het me nog lukt maak ik nog een beter foto als ik ga bottelen.

Mats

Het lijkt uiteindelijk op zorgen om niets ;). Ik heb het bier inmiddels gebotteld en een beetje geproefd en dat smaakte prima. Ook is hetgeen wat drijfde niet gegroeid over tijd.

Hier nog even een foto genomen door de opening van de fles. Ik had de fles toen al een stukje verplaatst en toen verdween het meest al (de luchtbelletjes) en zag het er helemaal goed uit (naar mijn idee).

(grote versie)

JamMasterJustin

Tip: zet de flits uit... Hier is echt nauwelijks iets op te onderscheiden.

Mats

Citaat van: JamMasterJustin op 13-04-2017  17:03 uTip: zet de flits uit... Hier is echt nauwelijks iets op te onderscheiden.

Ik heb de binnenkant van mijn mand van de mandfles "bekleed" donker wortel doek omdat ik hem niet ergens in een donkere plek weg kan zetten, vandaar dat het erg donker is in de fles, zelfs met de mand deksel er af. De foto's zonder flits waren bijna helemaal zwart, van daar de flits. Maar mijn fotografie skills zullen wellicht ook invloed hebben  ;)

Jeukstaardt

Zou zomaar een beeld van de Hubble telescoop kunnen zijn ;D
Fijn dat het geen kaam is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.