Tarwemout schroten

Gestart door den_organolept, 14-06-2003 17:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

den_organolept

Dag brouwers,

Even een vraag, ik ga binnenkort voor het eerst met tarwemout brouwen. Het wordt geen tarwebier maar een gerstewijn waarin in naar een recept een deel tarwemout hoort. Nu weet ik wel hoe fijn gewone mout zo'n beetje geschroot moet worden maar tarwemout heb ik nog nooit geschroot.

Hoe fijn moet tarwemout geschroot worden? net zo fijn als gerstemout of anders. Is er ook een verschil met hoe fijn ongemoute tarwe geschroot moet worden? ???

Als iemand hier ervaringen mee heeft lees ik dat graag

groet van den organolept :gistsmile:

JvH

Hoi Organolept,

Bij het laatst gebrouwen witbier hebben wij 50% ongemoute tarwe gebruikt. Om het schroten te vergemakkelijken hebben we het 1:1 gemengd met de gewone pilsmout. Het was dus 'even' fijn. Eigenlijk wordt tarwe in een walsenmolen een soort vlokken en valt het veel drogere mout uiteen in gries.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt  :degroeten:

Groeten Hans  :bijdrage_forum:

JWVG

Ha Orga,

Ik heb een jsp moutmolen die maar op 1 stand kan, die natuurlijk voor gerstemout is geoptimaliseerd. Dit werkt zowel voor gerstemout als tarwemout prima. Mijn weizen van vandaag had 60% tarwemout in de storting, en dat ging prima met mijn molen: geen dichtgeslagen graanbed, en een normale efficiëntie.

 :degroeten: JW.

JWVG

Trouwens, het is altijd wel een goed idee om alle mout te mengen voor het schroten, omdat sommige mouten (vooral crystalmouten) veel moeilijker te schroten zijn dan gewone pilsmout. Volgens mij is tarwemout ook wat moeilijker te schroten, dus ik zou het wel mengen.

 :degroeten: JW.

Edwin

Hoi Organo  :proost:

Ik meng ook altijd de mouten en dat gaat zonder problemen.

Edwin

Maarten

Toen ik begon met brouwen (halfjaar, jaar geleden?) had ik ergens gelezen, dat je in principe tarwemout iets fijner moet schroten dan gerstemout. Zo doe ik dat dan ook braaf. Maar als ik jullie reacties lees, zijn jullie het er over eens, dat alles net zo goed bij elkaar en even fijn geschroot kan worden. Hoe zit dat eigenlijk precies? Is er uberhaupt iemand anders dan ik die zijn molen verstelt voor de tarwemout? Zijn er voordelen van alles mengen voordat je het schroot?

MO

Ik stel niets aan de molen in. Ik denk dat 99% van de brouwers hun molen niet verstelt voor tarwe.

thibolleke

Ik schroot mijn tarwe- en chocholademout fijner dan mijn andere mout.
Omdat hier het kafje toch geen rol speelt. Hierdoor denk ik meer zetmeel in mijn wort te krijgen. Maar in de praktijk weet ik niet of het enig verschil op levert.

Eduard

Toen ik onlangs met mijn schijvenmolen tarwemout schrootte viel mij op dat veel korrels heel door de molen kwamen. Ik heb toen de molen maar een tandje strakker gesteld opdat ook het tarwemout gemangeld werd. Wellicht schoot ik gewone gerstemout wel vrij grof? Beide mouten kwamen van Thomas Fawcett weg, ik weet zo niet welke tarwesoort zij vermouten, en dit kan wel eens een andere soort zijn dan wat bijvoorbeeld Weyermann of Castle Malting gebruikt.

Edgar

Citaat van: Eduard op 07-11-2008  19:49 uToen ik onlangs met mijn schijvenmolen tarwemout schrootte viel mij op dat veel korrels heel door de molen kwamen. Ik heb toen de molen maar een tandje strakker gesteld

Mooi praktijkvoorbeeld als stokpaardjesvoer: wat je kan afstellen, kan je verkeerd afstellen. :proost2:

Oscar

Citaat van: Edgar op 07-11-2008  23:04 uwat je kan afstellen, kan je verkeerd afstellen. :proost2:

Ja, en wat je niet kan afstellen, kan verkeerd afgesteld staan... en dan?  :P

Edgar

Citaat van: Oscar op 07-11-2008  23:07 uJa, en wat je niet kan afstellen, kan verkeerd afgesteld staan... en dan?  :P

Weet ik niet, zover reikt mijn stokpaardje niet. :weetniet: (ik leg het nog wel eens uit ;) )

Menno

Niet te cryptisch, hée... :lessmile:

Edgar

Citaat van: Menno op 07-11-2008  23:12 uNiet te cryptisch, hée... :lessmile:

Ok dan. Stokpaardje: een afstelbare moutmolen is leuk, maar er is een grote kans, dat een niet-afstelbare molen vaker in de buurt van de 'juiste' afstelling zit, dan een afstelbare. Simpelweg omdat goed afstellen lastig is en er véééééle manieren zijn om er nét naast te zitten.

William

Daarnaast, je hebt al zoveel variabelen in het brouwproces die we bewust of onbewust variëren dat ik de walsenafstand van de molen zeker niet zou willen veranderen afhankelijk van de gebruikte moutsoorten of de conditie (brosheid, vochtgehalte e.d.) en korrelgrootte van de mout.

Phrerick

CiteerToen ik onlangs met mijn schijvenmolen tarwemout schrootte viel mij op dat veel korrels heel door de molen kwamen.

Dat zie ik ook steeds. Mijn schijfmolen stel ik voor gerst zo af dat iedere korrel in een paar (2 a 3) stukken uiteen valt en het velletje opengebroken ernaast komt te liggen. Misschien is dat te grof... Bij die afstelling valt tarwekorrel er in zijn geheel doorheen.

ciesvandekwis

Gisteren ook tarwe en gerstemout gemengd geschroot: tarwekorrels waren bijna voor de helft nog niet gebroken. Volgende keer schroot ik tarwe wél apart en fijner. Was met een schijvenmolen van Brouwland (die van € 57).

errr

Me bewust zijnde dat ik een oud topic aanspreek is het me na het doorlezen hiervan toch niet helemaal duidelijk of je tarwemout nou fijner moet schroten dan overige mouten (zoals pilsmout)? Of behoort fijner schroten enkel tot de mogelijkheden, zo ja, met welk effect?

seed7

Citaat van: errr op 01-06-2016  09:21 uMe bewust zijnde dat ik een oud topic aanspreek is het me na het doorlezen hiervan toch niet helemaal duidelijk of je tarwemout nou fijner moet schroten dan overige mouten (zoals pilsmout)? Of behoort fijner schroten enkel tot de mogelijkheden, zo ja, met welk effect?

De discussie teruglezend lopen er denk ik twee dingen door elkaar t.a.v. "fijner". Fijner gaat over het schrootsel en niet over de spleetbreedte van de walsen. Het schrootsel moet van om het even welke mout even fijn (verdeeld) zijn, daarvoor kan het nodig zijn dat per moutsoort de walsen versteld worden. In de praktijk werkt alles tegelijk schroten goed.

Echter, ik heb nu tarwe mout van Swaen en die heeft een veel kleinere korrel dan die van Dingemans en dan werkt het niet. Het merendeel van de tarwe korrels zijn niet gebroken en gaan dus twee maal door de molen.

Ingo

errr

Ik heb ook tarwemout van de Swaen en het viel mij inderdaad op dat deze kleiner is dan andere mouten in mijn bezit, vandaar ook de vraag. Maar concluderend: ik dien deze dus fijner te schroten (correctie; ik dien mijn moutmolen fijner af te stellen), zodat ze breken, of eventueel tweemaal schroten als dit hetzelfde effect heeft?

seed7

Citaat van: errr op 01-06-2016  11:12 uIk heb ook tarwemout van de Swaen en het viel mij inderdaad op dat deze kleiner is dan andere mouten in mijn bezit, vandaar ook de vraag. Maar concluderend: ik dien deze dus fijner te schroten (correctie; ik dien mijn moutmolen fijner af te stellen), zodat ze breken, of eventueel tweemaal schroten als dit hetzelfde effect heeft?

Ja. Gewoon even proberen, handje vol twee maal schroten. Twee maal is vaak handiger en sneller dan die walsen opnieuw afstellen,

Ingo

De HaAn

Citaat van: ciesvandekwis op 13-05-2012  09:34 uGisteren ook tarwe en gerstemout gemengd geschroot: tarwekorrels waren bijna voor de helft nog niet gebroken. Volgende keer schroot ik tarwe wél apart en fijner. Was met een schijvenmolen van Brouwland (die van € 57).
ik wals mijn gerstemout altijd klam en daarna schroot ik de tarwemout daardoor word de schrootmolen mooi droog

ejet

Citaat van: De HaAn op 01-06-2016  21:36 uik wals mijn gerstemout altijd klam en daarna schroot ik de tarwemout daardoor word de schrootmolen mooi droog
Hetzelfde hier. De tarwe mag naar mijn mening wat fijner geschroot worden aangezien het best harde korrels zijn. Voor het klam schroten staat mijn walsenmolen al fijn afgesteld dus als je de tarwe dan droog walst is deze ook fijn geschroot. Pas wel op als je met heel veel tarwe (50%+) gaat brouwen want de tarwe heeft geen kaf zoals de gerstemout dus dan kan dit spoelproblemen opleveren (ik heb overigens geen problemen met spoelen van bijvoorbeeld weizen's met 60-65% tarwe).

Wim67

Om even een oud topic naar boven te halen, vandaag een weizen gebrouwen en heb gemerkt dat ik niet aan mijn begin SG kwam (7 punten te laag) had wel het idee dat ik de tarwe wat te grof had geschroot.
Volgende keer zou ik toch de tarwe apart schroten. Geen problemen met spoelen gehad.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.