M'n eerste brouwsel in het nieuwe huis!

Gestart door Caspar, 05-12-2005 20:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Hoi allemaal!

Na weken van regelen, verhuizen en klussen was het eindelijk zo ver... De eerste brouwdag in mijn nieuwe huis! Omdat het toch weer even wennen was in deze nieuwe brouwomgeving heb ik een simpel recept opgesteld.

Batch                 25 liter
Maisch / spoel    22 / 18 liter

Pilsner               3 EBC        5000 gram
Cara                  120 EBC    880 gram
Donkere kandij   10 EBC       500 gram

46     55     62     73     78
in      10     40     20     1

East Kent            5,1%        30 gram           60 min koken
East Kent            5,1%        20 gram           20 min koken
East Kent            5,1%        10 gram           10 min koken

Gist                    Wyeast Belgian Ardennes   19 uur belucht / 3 gram Nutrivit

Het begon al goed... het was de bedoeling dat ik 6000 gram pilsmout zou bestellen, maar met mijn suffe kop had ik slechts 5000 gram besteld  >:(. Ach ja niet zo'n ramp, gebeurt wel eens vaker bij mij hahaha ;). Het brouwen ging daarentegen zeer voorspoedig, mijn schuurtje is net groot genoeg om alles kwijt te kunnen... maar ik heb geen druppel geknoeid ;).

N.a.v. wat ervaringen van enkele forumleden heb ik dit keer het wort eerst gekoeld en daarna gefilterd. Toen alles klaar was wilde ik het begin SG gaan meten en tja... je raadt het al... laat ik de SG meter kapot vallen op de grond  :'( GRRRRRRR IK HAAT GLAS. Nou ja, er vanuit gaande dat mijn brouwzaalefficiency gelijk is als bij mijn ouders (70%) zal het begin SG ± 1060 zijn. Ik ben benieuwd hoe ver de chouffe gist doorgaat, de vergistig verloopt nu behoorlijk heftig en ik verwacht op de 1012 uit te komen!

Ik hoor MO al denken, Caspar heeft weer eens een brouwsel gemaakt dat buiten de typen valt... Yep I know, het was echt niet de bedoeling hahaha :o!

Ok zonder gein, het voelt echt weer goed om wat tijd te kunnen besteden aan het brouwen... goed om te zien dat het forum nog net zo actrief is als een paar maandjes geleden!!! 

Ik post de resultaten van de komende weken en ga flink bij lezen, ik heb behoorlijk wat gemist de afgelopen tijd!






Johannes

Zo gave brouwschuur? Daar zet je de fietsen toch niet in hoop ik?  ;) Heb je daar ook water?

MO

en wat doet die gamel daar in het hoekie? Ik ben overigens geen overdreven voorstander van brouwen binnen biertypes. Moet alleen voor wedstrijden, ik brouw liever iets wat ik zelf lekker vind.

Hopmans

Hey Caspar,   samenvol

Mooie schuur man !

Mmm, op 46 in?  ???

Mooi recept toch?
Wat wordt de kleur ongeveer?

 :degroeten:


Adrie

Caspar,

Gefeliciteerd met dit wapenfeit en welkom terug op het forum! Mooi zeg, zo'n schuur. Ik zie dat je je prioriteiten duidelijk stelt: de fietsen staan buiten te roesten, maar de brouwinstallatie staat veilig binnen. Zo hoort het.

Caspar

Hehehe, na het brouwen gaan de fietsen gewoon weer terug hoor... anders krijg ik het aan de stok met mijn vriendin  8). Ik heb helaas (nog) geen buitenaansluiting van het water. Voor 't gemak sluit ik een tuinslang aan in de douche om deze vervolgens via de logeerkamer naar buiten te hangen. Volgende zomer ga ik wel weer klussen, ben het nu driedubbel zat.

Ik heb wel vertrouwen in dit brouwsel, hij had van mij alleen een wat hogere moutstorting mogen hebben, was ie iets meer richting de MC Chouffe gegaan qua alcohol %... maar juist dit soort "foutjes" kunnen wel voor verassende resultaten zorgen (Check bijlage voor het gehele recept Hop). Misschien kan ik hem nog net als een dubbel inleveren op het ONK (Hou sowieso braaf wat flesjes apart van de afgelopen brouwsels, wil dit keer serieus meedoen ;))

Ik hoop een SG meter te hebben over 3 a 4 weken zodat ik jullie nog het eind SG kan meedelen!

PS MO, Deze gamel fungeert als spoelton waarin de eigengemaakte hevelfilter zich bevindt :pan:




MO

als je nu gewoon 17 december naar het winterbierfestival aan de Maaslandbrouwerij komt, dan kun je meteen een nieuwe SG meter kopen. Ik heb er altijd twee want ik heb mijn meter ook al minstens tweemaal laten vallen.

Caspar

Citaat van: MO op 07-12-2005  08:50 uals je nu gewoon 17 december naar het winterbierfestival aan de Maaslandbrouwerij komt, dan kun je meteen een nieuwe SG meter kopen. Ik heb er altijd twee want ik heb mijn meter ook al minstens tweemaal laten vallen.

Goed plan, ik kom langs! Zal zo even de OV verbindingen uitstippelen ;)

Caspar

Hoi Hoi,

Ik heb gister het brouwsel overgeheveld naar de mandfles. Het SG kon ik helaas niet opmeten, maar hij proefde al behoorlijk doorgegist (+/- 1014). Een ding wat me wel opviel:

De Achouffe gist lag als een zeer stabiele klomp op de bodem van mijn vergistingsvat. In de flessen van de brouwerij zweeft deze gist altijd behoorlijk op... arg apart  ???. Ik post vanavond ff een foto van de gistkoek

Johannes

Caspar,

Volgens mij komt de plakkerigheid van het gist overeen met de vitaliteit, ook verschilt dit per gistsoort.

Laatst wilde ik Chimay opkweken. In de winkel heb ik een flesje gepakt en voorzichtig mee gedraaid. De gist begon meteen te dwarrelen wat voor mij een teken is dat de kans op een levende gistcel erg klein is. Bij gebrek aan beter heb ik toch geprobeerd op te kweken, zonder resultaat.

Volgens mij heeft dit te maken met de hoeveelheid voedingsstof in de gistcel ik weet niet precies meer hoe dit heet (glyc...????)

:degroeten:

Johannes


Drents Hopbier

Citaat van: Johannes op 12-12-2005  20:17 uVolgens mij heeft dit te maken met de hoeveelheid voedingsstof in de gistcel ik weet niet precies meer hoe dit heet (glyc...????)
Glycogeen bedoel je waarschijnlijk. Maar of een gist bij gebrek daaraan meteen het loodje legt? Misschien in combinatie van een hoog alcoholgehalte wel.

Hans Hans

Caspar

Citaat van: Johannes op 12-12-2005  20:17 uCaspar,

Volgens mij komt de plakkerigheid van het gist overeen met de vitaliteit, ook verschilt dit per gistsoort.


Ik moet inderdaad wel zeggen dat de vergisting behoorlijk net verlopen is  :)



Caspar

Eergister is ie de fles ingegaan met een eind SG van 1011  :duimop: (ik heb bij Burg Bieren nog even een SG meter gekocht op de valreep). Ik heb 8,7 gr/l suiker toegevoegd.

Een opvallend punt is dat het bier bijna kraakhelder was toen ik het bottelde, wederom een zeer stevige gistkoek op de bodem van mijn mandfles. Ik denk dat het koelen voor filtratie een positieve invloed heeft gehad op deze helderheid.

Hoofdvergisting:  7 dagen bij 21 oC
Nagisting: 22 dagen bij 17 oC
Vermoedelijk begin SG: 1060
eind SG: 1011

Vergistingsgraad: 82%
Kleur: 42 EBC
Bitterheid: 22 EBU

Nog twee weekjes wachten en proeven maar!

Caspar

Tot slot...

Qua kleur en smaak is dit brouwsel meer een BPA dan een Dubbel (Qua alcohol % weer niet). Weer een wijze les wat betreft de moutkeuze en voorbereiding  ^-^ . Al met al is het absoluut een lekker biertje geworden, het zal moeilijk worden om dit bier nog twee maandjes met rust te laten hahaha  :proost:.   

Caspar

Zo, en toen had ik Promash aangeschaft ;).

Nadat ik 4 brouwsels had gemaakt in mijn eigen brouwschuur bleek mijn brouwzaalrendement een stuk lager dan gedacht (62%). Dit brouwsel heeft dan ook een begin SG van 1052  :lessmile:. De kleur is iets donkerder dan een Koninck of Palm, maar is nog licht genoeg voor een BPA.

Met dit bier scoorde ik 86 punten op het ONK met als commentaar een mooie Belgische Pale Ale... en dat vond ik ook hahaha ;) (zie laatste opmerking). Het was de bedoeling om een dubbel te brouwen, maar ik had een suffe fout gemaakt bij de inkoop van mijn grondstoffen. Dit recept is dus letterlijk bij toeval ontstaan! Als ik meer mout had besteld was het een slechte dubbel geworden, dat weet ik zeker... te licht, te fris, te neutraal en hoppig van smaak en te weinig body.

Visueel: 14 uit 15 (helder, contante stroom koolzuur)
Geur: 21 uit 25 (zwak caramel, zwak fruitig, zwak hoppig, zwak moutig, zwak zoetig)
Smaak: 21 uit 25 (idem als geur, behalve het fruitige)
Basissmaak: 10 uit 10 (volgens soort, bitterig, zoetig)
Body: 5 uit 5 
Mondgevoel: 4 uit 5 (volgens soort, zwak plakkerig)
Nasmaak: 11 uit 15 (zwak hoppig, zwak caramelachtig, zwak fruitig, zwak zoetig, zwak zuur)

Opmerking:

Mooie Belgische Pale Ale. Fijne hop/caramel associatie. Proficiat!

 

Hopmans

Hey Cas,

CiteerMet dit bier scoorde ik 86 punten op het ONK

Nog gefeliciteerd trouwens.  :proost2:

CiteerDit recept is dus letterlijk bij toeval ontstaan!
Tja, zo zie je maar weer.
You never know....... ;)

 :degroeten:



MO

Een pale ale met de chouffe gist, wie had gedacht dat die zo mooi zo scoren. Gefeliciteerd! Leve de vloeibare gisten (voor de verwarring...)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.