Eind SG

Gestart door BramvH, 03-04-2017 19:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BramvH

Beste Medebrouwers,

Inmiddels zit mijn tweede blikbrouwsel (Arsegan grand cru) al bijna 14 dagen in het vergistingsvat.
Het begin SG was 1071 en zojuist het SG gemeten en ik kom op een waarde van 1021, wat eigenlijk volgens de verpakking uit moet komen op 1009.
Dit levert een vergisting% op van: 70.4% en een alcohol% van 6.7.

Mijn vraag: Na 14 dagen zou de vergisting volgens mij toch aardig over moeten zijn, moet ik nog langer wachten of als het SG over 2 dagen niet gezakt is bottelen?

Groet, Bram

JamMasterJustin

Hoi Bram,

Welke gist heb je gebruikt? En welke mouten? De mate vergisting is afhankelijk van de wel of niet te vergisten suikers en het soort gist. En natuurlijk de hoeveelheid gist. Soms gaat het snel (enkele dagen tot enkele weken). Hoe lang is het SG al op 1.021? Een paar dagen of korter?

BramvH

Het is geen pakket met losse mouten, maar met een moutextract. (Net als een blik)
Het type gist wat erbij zat was: Lallemand biergist Windsor. Daarnaast heb ik nu sinds 2 weken voor het eerst weer het SG gemeten, dus weet ik niet precies hoelang hij al op 1021 staat.

SanderH

Hoe heb je het SG van 1021 gemeten? Hydrometer of refractometer?

BramvH

Het SG is gemeten met een hydrometer :)

EBC

Die mannen van Arsegan snappen er toch niet veel van. Windsor vergist niet ver uit. 1,021 lijkt me een prima waarde.

Jacques

Citaat van: EBC op 04-04-2017  18:53 uDie mannen van Arsegan snappen er toch niet veel van. Windsor vergist niet ver uit. 1,021 lijkt me een prima waarde.

Windsor heeft een vergistingsgraad van zo'n 70%. Als je daar van uit gaat kom je bij een begin SG van 1071 uit op 1021... Uitkomen op 1009 is niet erg reëel tenzij er een flinke hoeveelheid suiker in het recept gaat. Bij een blikbrouwsel is dat niet ongebruikelijk.

Marcel_k

Citaat van: BramvH op 03-04-2017  19:04 uMijn vraag: Na 14 dagen zou de vergisting volgens mij toch aardig over moeten zijn, moet ik nog langer wachten of als het SG over 2 dagen niet gezakt is bottelen?

Groet, Bram
De reacties hierboven lezend, met andere woorden, ik zou lekker gaan bottelen, maar dat is vast al gedaan.
Hoe is het gegaan?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 04-04-2017  22:37 uWindsor heeft een vergistingsgraad van zo'n 70%. Als je daar van uit gaat kom je bij een begin SG van 1071 uit op 1021... Uitkomen op 1009 is niet erg reëel tenzij er een flinke hoeveelheid suiker in het recept gaat. Bij een blikbrouwsel is dat niet ongebruikelijk.
Zou de fabrikant dan niet zelf een paar van die blikken hebben geprobeerd inclusief de voorgeschreven suiker en zo weten dat je op 1009 zou moeten komen?

Vraag is wel of je inderdaad de geadviseerde hoeveelheid suiker hebt gebruikt, anders kan het SG zeker veel hoger uitkomen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-04-2017  14:21 uZou de fabrikant dan niet zelf een paar van die blikken hebben geprobeerd inclusief de voorgeschreven suiker en zo weten dat je op 1009 zou moeten komen?

Vraag is wel of je inderdaad de geadviseerde hoeveelheid suiker hebt gebruikt, anders kan het SG zeker veel hoger uitkomen.

Over welke fabrikant heb je het dan?

Het gaat om de combinatie van gist met blik/moutextract. Het gaat zo te merken niet om een standaardpakket. Verder zitten er in veel gebruiksaanwijzingen fouten. Geen idee bijvoorbeeld wie de gebruiksaanwijzing heeft geschreven bij de Arsegan moutpakketten maar daar zitten wel erg veel fouten in.

Zie ook deze reactie.
Citaat van: EBC op 04-04-2017  18:53 uDie mannen van Arsegan snappen er toch niet veel van. Windsor vergist niet ver uit.

Het lijkt er op dat de mannen achter Arsegan niet alles hebben uitgetest.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-04-2017  14:30 uOver welke fabrikant heb je het dan?
Degene die het pakket op de markt heeft gebracht. Die is toch verantwoordelijk voor de gebruiksaanwijzing en gegevens die er bij horen?
Gaat toch om dit pakket denk ik: https://www.Brouwmarkt.nl/arsegan-grand-cru-v-15-ltr.html
 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-04-2017  18:00 uDegene die het pakket op de markt heeft gebracht. Die is toch verantwoordelijk voor de gebruiksaanwijzing en gegevens die er bij horen?
Gaat toch om dit pakket denk ik: https://www.Brouwmarkt.nl/arsegan-grand-cru-v-15-ltr.html

Hiervoor is al geschreven dat de gebruiksaanwijzing bij de Arsegan pakketten niet kloppen... Geen idee wie ze geschreven heeft.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-04-2017  21:58 uHiervoor is al geschreven dat de gebruiksaanwijzing bij de Arsegan pakketten niet kloppen... Geen idee wie ze geschreven heeft.
In dit geval kan het nog zo zijn dat er minder suiker is toegevoegd. Maar kan inderdaad ook gewoon niet kloppen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-04-2017  23:42 uIn dit geval kan het nog zo zijn dat er minder suiker is toegevoegd. Maar kan inderdaad ook gewoon niet kloppen.

Ik weet niet of er suiker in het pakket zit of is voorgeschreven. Ik denk het niet.

BramvH

Inmiddels inderdaad gebotteld en alles goed verlopen.

Het is inderdaad dat pakket van Arsegan Grand Cru 15ltr.
Dit pakket bevat een zak kandijsuiker waarbij geschreven is dat deze gebruikt moet worden, dus deze is er vanzelfsprekend volledig in gegaan.

Het is nu afwachten!

Wel besloten dat dit mijn laatste blik/moutextract brouwsel was, ik ben nu aan het onderzoeken naar wat mijn volgende stap gaat worden.
Hetgeen wat mij nu nog een beetje tegen houdt om nog niet te moutbrouwen is eigenlijk de aanschaf van alle extra materialen die ik nodig heb, en het ontbreken van voldoende kennis? Om dit dan al helemaal zelf te doen...


Serge VL

Als je een koelbox in huis hebt is de extra investeringskost niet meer dan ongeveer een € 25 voor een BIAB zak (brew in bag). Buiten het materiaal dat je nu al hebt en gebuikt dus.
Als moutbrouwen je bevalt pas verder kijken.

Neetje

Citaat van: Serge VL op 23-04-2017  13:18 uAls je een koelbox in huis hebt is de extra investeringskost niet meer dan ongeveer een € 25 voor een BIAB zak (brew in bag). Buiten het materiaal dat je nu al hebt en gebuikt dus.
Als moutbrouwen je bevalt pas verder kijken.

En een schrootmolentje als je mouten in zakken koopt. (Misschien kan je schroten bij iemand in de buurt).

tdp

Citaat van: BramvH op 23-04-2017  12:25 uWel besloten dat dit mijn laatste blik/moutextract brouwsel was, ik ben nu aan het onderzoeken naar wat mijn volgende stap gaat worden.
Hetgeen wat mij nu nog een beetje tegen houdt om nog niet te moutbrouwen is eigenlijk de aanschaf van alle extra materialen die ik nodig heb, en het ontbreken van voldoende kennis? Om dit dan al helemaal zelf te doen...

Dat het een drempel is om direct met mout te gaan brouwen, snap ik. Kennis kun je prima hier opdoen, vragen staat vrij en van elk stukje techniek of apparatuur is wel een beschrijving te vinden. Wat je altijd zou kunnen doen is meekijken met een brouwer (in de buurt). Daar kun je veel van leren en wellicht heeft hij/zij wel wat brouwspullen over.

BramvH

Citaat van: tdp op 24-04-2017  13:18 uDat het een drempel is om direct met mout te gaan brouwen, snap ik. Kennis kun je prima hier opdoen, vragen staat vrij en van elk stukje techniek of apparatuur is wel een beschrijving te vinden. Wat je altijd zou kunnen doen is meekijken met een brouwer (in de buurt). Daar kun je veel van leren en wellicht heeft hij/zij wel wat brouwspullen over.

Goede tip om een keer mee te kijken bij een brouwer!
Bij deze een oproepje, iemand in de buurt van Veghel?

Underdike

Als iemand die begon met een zak en nooit een blik heeft geprobeerd... Zo lastig is het niet.
Water op 73 graden, zak met mout erin, uur later zak omhoog en uit laten lekken, hop erin en koken... niks aan, niet te moeilijk denken!

Coen

Waarschijnlijk eind mei hebben we weer een gezamenlijke brouwdag, daar kun je sowieso komen kijken. Zie je gelijk een heel stel verschillende brouw methodes. Zal denk in Eindhoven zijn. Als je wilt stuur maar een pb en dan hou ik je op de hoogte

tdp

Citaat van: Underdike op 24-04-2017  19:39 uAls iemand die begon met een zak en nooit een blik heeft geprobeerd... Zo lastig is het niet.
Water op 73 graden, zak met mout erin, uur later zak omhoog en uit laten lekken, hop erin en koken... niks aan, niet te moeilijk denken!

Ben zelf ook direct volmout gegaan, maar ik kan niet voor een ander beslissen of het moeilijk is, of niet ;)

Underdike

Citaat van: tdp op 25-04-2017  10:34 uBen zelf ook direct volmout gegaan, maar ik kan niet voor een ander beslissen of het moeilijk is, of niet ;)
Ik besluit dat zeker niet voor een ander... maar het is mij heel erg meegevallen.
Paar video's bekeken op YouTube van Amerikanen en Australiërs, nagedaan, goed bier geworden

Pieter1954

Citaat van: BramvH op 03-04-2017  22:06 uHet is geen pakket met losse mouten, maar met een moutextract. (Net als een blik)
Het type gist wat erbij zat was: Lallemand biergist Windsor.

Ik ben bezig met mijn eerste eigen brouwsel. Voorheen met 2 man 2x moutgebrouwen, Karmeliet.
Nu van de Kerstman een starterset gekregen en ook een Arsegan Grand Cru brouwpakket. Bij mij zat er echter een andere gist in dan hierboven genoemd.
Het is Fermentis Safbrew T-58: estery, peppery en spicy.
Zien jullie vaker dat er verschillende gisten in de kant-en-klaar-pakketten zitten?
De 15 L staan overigens sinds gisteren lekker te ploppen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.