Gozdawa Bavarian Wheat 11.. niet echt een doorzetter?

Gestart door rajd, 01-04-2017 11:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rajd

Ik heb 2 weken geleden een weizen gebrouwen; 10 liter, SG 1.041. Tijdens de kook heb ik gistvoeding toegevoegd. Verder alles netjes gedaan; gist gehydrateerd, op de juiste temperatuur vergist etc. Echter.. de vergisting verliep nogal "apart"... 1 enkele uren zeer heftig en na 2 dagen geen activiteit meer in het waterslot. De laatste 10 dagen zakt het SG zeer zeer langzaam... als in 1 punt in 4 dagen tijd. Na 2 weken zit ik op 1.016. Hebben wellicht meer mensen hier dergelijke ervaringen met de Gozdawa gist? Voor mij is het de eerste keer, maar wellicht ook de laatste. De smaak van mijn jongbier vind ik redelijk; de banaan zit er goed in, maar er zit ook een subtiel zuurtje in (niet mijn ding). Vooralsnog bevallen andere gisten me beter :)

Henielma

Citaat van: rajd op 01-04-2017  11:20 uIk heb 2 weken geleden een weizen gebrouwen; 10 liter, SG 1.041. Tijdens de kook heb ik gistvoeding toegevoegd. Verder alles netjes gedaan; gist gehydrateerd, op de juiste temperatuur vergist etc. Echter.. de vergisting verliep nogal "apart"... 1 enkele uren zeer heftig en na 2 dagen geen activiteit meer in het waterslot. De laatste 10 dagen zakt het SG zeer zeer langzaam... als in 1 punt in 4 dagen tijd. Na 2 weken zit ik op 1.016. Hebben wellicht meer mensen hier dergelijke ervaringen met de Gozdawa gist? Voor mij is het de eerste keer, maar wellicht ook de laatste. De smaak van mijn jongbier vind ik redelijk; de banaan zit er goed in, maar er zit ook een subtiel zuurtje in (niet mijn ding). Vooralsnog bevallen andere gisten me beter :)

Bij mij zit het eind SG met deze gist meestal tussen 1016 en 1019. De eerste keer heb ik 1011 gehaald met deze gist maar later niet meer. Ben overigens heel tevreden over de Weizen smaak met deze gist maar dat had je misschien al uit een ander topic begrepen.

rajd

Citaat van: Henielma op 01-04-2017  11:23 uBij mij zit het eind SG met deze gist meestal tussen 1016 en 1019. De eerste keer heb ik 1011 gehaald met deze gist maar later niet meer. Ben overigens heel tevreden over de Weizen smaak met deze gist maar dat had je misschien al uit een ander topic begrepen.

Dat had ik inderdaad begrepen :-). Ik ben ten dele te spreken, het zuurtje heb ik bij andere gisten niet geproefd en dat hoeft er voor mij ook niet in, de banaan vind ik wel weer heerlijk. Ook had er wat meer kruidnagel aan mogen zitten (ik heb het daartoe passende maischschema gehanteerd).

Met welk SG ben je begonnen? Ik kom nl. uit op zo'n 3.2% alchohol en dat vind ik wat licht. Nu is het meer een session-Weizen :)

Henielma

Ik ben bij 1050 begonnen en kom met de hergisting op fles (10 gram per liter=+0,5 Vol% alc.) mooi uit op 4,8 Vol% alcohol.



Hierboven kan je het temperatuurs- en SG verloop zien tijdens de vergisting bij mij. Voor kruidnagel inderdaad die 44 graden maischstap en dan snel naar boven de 60 ºC. Verder voor de kruidnagel een lage begintemperatuur kiezen, in mijn geval 18 ºC  en voor de banaan een hoge eindtemperatuur kiezen 24,5 ºC.

En qua eind SG ben je al verder dan ik, die van mij is op 1018 geëindigd.

Ronnie

Bijna alle Gozdawa gisten zijn niet veel zaaks vind ik met wat ik al eens vergeleken heb.
Ik heb de indruk dat ze ook niet zo best verpakt zijn (geen vacuüm, dus zou het N2 vulling moeten zijn), maar vanwaar is er dan een lichte klontervorming na langdurige opslag (1 jaar)?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.